PDA

View Full Version : Neil Young Fender Tweed Deluxe 5E3 clone bouw



NRT
16 februari 2016, 23:45
Hi Guys,
Ik ben begonnen met een Neil Young Fender Tweed Deluxe 5E3 "clone" bouw op YT misschien vinden jullie het ook leuk ,kommentaar kan ook in het Nederlands al spreek ik Engels in de Vid.
https://www.youtube.com/watch?v=DQGHWT-lVwQ

Erik de Perik
17 februari 2016, 00:18
Leuke video zeg!

Hendriks
17 februari 2016, 08:00
Leuk gedaan.

paulusdeBKB
17 februari 2016, 10:49
Heb het videootje nu een paar minuten aan staan, en wil je alvast complimenteren met je Engels. Woon je in de UK of zo?

NRT
17 februari 2016, 22:26
Nee Paul ik ben Engels en woon in Nederland.

NRT
17 februari 2016, 22:26
Bedankt Erik en Hendriks Vrijdag of Zaterdag deel 2.

Buxtra
18 februari 2016, 08:22
Je doet het ook nog eens erg leuk en wekt hoge verwachtingen met je foto's!

Voer je hem ook op met 6L6's tubes en een fan? Ga je de whizzer ook een keer proberen te maken?

Cheers chap.

schizo910
18 februari 2016, 10:13
Super, meteen geabonneerd... En ik ben jaloers op die werkbank!

miyaru
18 februari 2016, 10:56
Gave video, ga ik volgen!!!!

Robin.

hugo
18 februari 2016, 12:36
Cool! Ik zit er zelf ook aan te denken om er 1 te maken maar dan wel met 6L6 en zwaarder PT ala Lazy J20 (tweed clone).

Neil Young gebruikte ook 6L6 buizen, ik weet niet of hij ook een zwaardere PT gebruikte. Ga je voor 6V6 of 6L6?

Bernardduur
18 februari 2016, 13:07
De 5E3 van Neill is eigenlijk niet meer compleet stock. De output trafo is vervangen en hij draait op 6L6 buizen. Verder is er een slave out op gemaakt zodat hij ook grotere amps aan kan sturen zodat zijn toon nog wel de 5E3 is maar het volume ergens anders vandaan komt. Hij is tenslotte vrij heet gebiased en vreet door zijn buizen heen (vandaar de fan).Tenslotte is ook de speaker niet meer standaard.

Ander onderdeel van Neill's toon is zijn buizen Fender Reverb unit die altijd voor de amp staat
(naast natuurlijk zijn vingers, zijn gitaar, etc)

jplm
18 februari 2016, 13:21
Heb het videootje nu een paar minuten aan staan, en wil je alvast complimenteren met je Engels

Nee Paul ik ben Engels en woon in Nederland.

:soinnocent:

Difficulttocure
18 februari 2016, 22:52
Leuk en informatief filmpje! Ben benieuwd naar het tweede deel. Heb onlangs de 5F1 champ bij TAD besteld en in elkaar gezet. Zeer goede kit, redelijk summiere omschrijving (inderdaad "wire everything up" haha) maar nog best goed te doen.
Misschien ga ik ook nog een soort foto-filmpje maken van mijn proces, lijkt me wel leuk om te doen na het zien van dit filmpje. En Uncle Doug is te gek!

Buxtra
19 februari 2016, 09:05
Van Uncle Doug kan je goed en snel leren!

NRT
19 februari 2016, 16:04
Zo leuke reacties hier, een paar antwoorden,
Schizo910 hou marktplaats in de gaten voor werkbanken deze kwam van een school in Overijsel die dicht ging.
Hugo Bij deze Kit zit een Grand Stack transformator die een GZ34 gelijkrichter kan voeren en je ook 6L6 kan gebruiken Je moet dan wel de bias bijstellen dit ga ik ook voor doen.
Neil Young gebruikt ook een andere speaker een Jensen C12N die gaan we ook proberen.

hugo
19 februari 2016, 19:56
Nice, ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes met de bouw.

NRT
19 februari 2016, 23:22
Bernardduur Je hebt inderdaad gelijk zijn amp is verre van stock, van de reverb unit had ik gelezen en moet nog uitzoeken welk het is tot ik dat weet moet ik maar mijn EH Cathedral gebruiken.Als je meer weet van die reverb of een link laat het weten aub.
groeten Neil

NRT
19 februari 2016, 23:25
Buxtra Zeker weten ! VOLG HEM hij is een koele oude wiskunde leraar en kan goed uitleggen, hij is ook geaboneerd op mijn kanaal en geeft mij veel tips !
Neil

E-J
20 februari 2016, 09:07
Leuk project! Ik ga het zeker volgen.

Als je deze pagina over Neil Young's spullen nog niet gelezen had...
http://thrasherswheat.org/friends/amps.htm

NRT
20 februari 2016, 09:32
E-J Bedankt Ik vond het ook.

Buxtra
20 februari 2016, 21:41
Bernardduur Je hebt inderdaad gelijk zijn amp is verre van stock, van de reverb unit had ik gelezen en moet nog uitzoeken welk het is tot ik dat weet moet ik maar mijn EH Cathedral gebruiken.Als je meer weet van die reverb of een link laat het weten aub.
groeten Neil

Je gaat schrikken van dat reverb verhaal. Soms is het verstandiger niet geheel precies je idool te imiteren.
Weet niet waar je hem gaat gebruiken maar ik hoop dat ze het daar goed vinden dat je gaten in de grond boort om hem ideaal te positioneren (bron: thrasherswheat).

Erik de Perik
20 februari 2016, 22:11
Die installatie is zoveel meer dan alleen die Fender amp. Ik denk dat hij, net als EVH, een Echoplex gebruikt als booster bijv.

Buxtra
20 februari 2016, 23:36
Het is inderdaad een complete installatie. Thrasherwheat is compleet. Ben er alleen nog niet achter wat voor apparaat die rood gekleurde meters hebben onder de drums bij Neil Young (Crazy Horse).

NRT
21 februari 2016, 01:17
Erik dat is natuurlijk juist dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar die oude versterker en ik neem mezelf niet in de maling dat ik iets zal hebben wat maar in de buurt komt van Young's gear maar het is meer een "benadering" wat ik doe denk ik.

NRT
21 februari 2016, 01:27
Buxtra Ik weet dat er altijd oude Strobe tuners aan staan op het podium.
Ik heb ook een oude VOX AC30 uit 1964 die is zo hard (je moet hem hard zetten voor hij distort) dat ik hoopte dat deze zachter zou zijn 15W-17W ipv 30 á 33W van de VOX.
idool is een groot woord en imiteren ook ,ik doe aan geen van beiden eigenlijk ik vind veel dingen groots :)

Buxtra
21 februari 2016, 13:55
Zijn dat tuners?

Je bent gewoon leuk en goed bezig man!

Houden zo. Ik ben wel een fan van meneer Young maar probeer hem op geen enkele wijze te imiteren. Als hij uit mijn speakers komt ben ik zat tevreden.

Makkelijk gezegd ook als het imiteren ook niet erg wil lukken...

Buxtra
21 februari 2016, 14:03
Je hebt gelijk man, dat zijn hand held strobe tuners van Peterson. Dank!

Buxtra
21 februari 2016, 14:05
Die installatie is zoveel meer dan alleen die Fender amp. Ik denk dat hij, net als EVH, een Echoplex gebruikt als booster bijv.

Volgens mij gebruikt hij voornamelijk tubesaturation van 3 of 4 amps. Maar hij jaagt zijn signaal o.a. ook nog eens door een Baldwin Exterminator (Magnatone)...

Lees gerust dat stuk over zijn gear op thrasherswheat. Het is low fi maar wel een eigenaardige set up volgens mij.

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:13
Erik dat is natuurlijk juist dat er veel meer bij komt kijken dan alleen maar die oude versterker en ik neem mezelf niet in de maling dat ik iets zal hebben wat maar in de buurt komt van Young's gear maar het is meer een "benadering" wat ik doe denk ik.

Niks mis mee hoor. Vind het al gaaf dat iemand zo'n project begint en over zijn installatie is meer bekend, geloof ik, dan over die van bijv. Eddie van Halen. Maar die houdt zelf wel van geheimzinnig doen ;)

Bernardduur
22 februari 2016, 10:12
Die installatie is zoveel meer dan alleen die Fender amp. Ik denk dat hij, net als EVH, een Echoplex gebruikt als booster bijv.

De reverb unit voegt ook wel wat meer volume toe, dus hij werkt al met een beetje een gain boost in de amp.
De output trafo is ook niet meer stock. Ik had thuis nog ergens een in-depth artikel liggen, maar daar moet ik voor zoeken.

jplm
23 februari 2016, 13:13
Ik had thuis nog ergens een in-depth artikel liggen, maar daar moet ik voor zoeken.

Hallo

9 juli is ie in Nederland, dan kun je 't hem zelf vragen ;) .

Groet, Jan.

tmms
23 februari 2016, 14:09
Weet nog dat ie tamelijk into amps was wat versterkers betreft. Zal 'm even posten in het luistertopic, stond versteld dat ie met een Fender zo'n mooie sound had:D.

NRT
23 februari 2016, 16:11
De reverb unit voegt ook wel wat meer volume toe, dus hij werkt al met een beetje een gain boost in de amp.
De output trafo is ook niet meer stock. Ik had thuis nog ergens een in-depth artikel liggen, maar daar moet ik voor zoeken.

Nee he ook nog een andere output trafo :)
Zoek Zoek Bernardduur.

NRT
23 februari 2016, 16:12
Hallo

9 juli is ie in Nederland, dan kun je 't hem zelf vragen ;) .

Groet, Jan.

Erg dure kaarten :)

Buxtra
23 februari 2016, 16:54
Erg dure kaarten :)

Over 10 jaar kun je niet meer want dan is hij dood/treedt hij niet meer op...

Little Jay
23 februari 2016, 16:57
Udo Pfeifer van het Duitse blad Gitarre&Basse heeft exact hetzelfde gedaan en daar een 3-tal artikelen over geschreven, ik dacht ongeveer een half jaar geleden. Misschien wat om uit te checken op hun website? Daar zijn de artikelen voor een paar euro down te loaden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NRT
23 februari 2016, 21:36
Udo Pfeifer van het Duitse blad Gitarre&Basse heeft exact hetzelfde gedaan en daar een 3-tal artikelen over geschreven, ik dacht ongeveer een half jaar geleden. Misschien wat om uit te checken op hun website? Daar zijn de artikelen voor een paar euro down te loaden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Super Cool ik hoop dat ik het kan vinden.

E-J
24 februari 2016, 08:53
Ik heb de drie artikelen gebundeld in een PDF bestand. Stuur me even een PM met je e-mail adres.

Ik vind persoonlijk de speaker een erg bepalende factor bij dit soort versterkers. Ik gebruik zelf een Jensen P12Q reissue in mijn 5E3, maar ik wil graag nog eens een originele P12Q/P of die nieuwe Speed Shop A12Q proberen. De eerste zijn enkel niet te vinden, de tweede kun je enkel uit Amerika halen en zijn erg duur (190 dollar excl. invoerheffingen).

Voor Nelis Jong zou ik zeker een C12N Reissue, Weber 12F125T of een originele C12N proberen (mocht je die kunnen vinden).