PDA

View Full Version : HELP!!! Ik heb goed advies nodig!



Sjakie
23 juli 2003, 10:51
Hoi, ik heb iets rotvervelend: ik breek snaren bij de vleet.(vooral de hoge E) T'is zo'n half jaar geleden begonnen. Af en toe een snaartje, kan gebeuren... 2 maanden geleden was het elk optreden zover. (gelukkig heb ik steeds een reserve gitaar klaar staan) Heb ik alles eens zitten bekijken en gezien dat de brug idd wel erg versleten was. (spel al 10 jaar intensief op deze plank) Nieuwe brug besteld en dit weekend erop gezet en octaafzuiver gezet. Ben dan ook een over gegaan op een setje 09 (light top heavy bottom) en een dunnere plectrum. (van zo'n gele Dunlop naar een rode, sorry, weet de diktes niet van buiten). Heb ik gisteren repetitie en breek ik de hoge E en de B toch wel niet!!! :-( Weer precies op de brug, ik word er gewoon knetter van. Ik spel op een Fenix Les Paul kopie en de stijl die ik speel is Funk. Ik sta dus niet te rammen maar die funky aanslag van mij is ook niet echt zacht.

Wat zou de reden kunnen zijn? Vroeger deed ik altijd lang met m'n snaren. Alle suggesties en hulp zullen zeer dankbaar ontvangen worden want ik heb binnenkort een belangrijk optreden en zou het tegen die tijd allemaal inorde willen hebben.

Bins
23 juli 2003, 10:57
Probeers eens Graph-tech stringsavers (zadeltjes). Of wat dikkere snaren. Maar ik vind het wel vaag dat je op een splinternieuwe brug al snaren breekt. Zitten er nu al braampjes op? Zo ja, ff afvijlen.

renier
23 juli 2003, 11:02
hmmzz.. mysterieus probleempje.

ik ben geen les paul kenner, dus verwacht erniet te veel van, maar vooruit;:

ik ga ervanuit dat het gewoon een stoptail is. geen string-thru body dus. in dat geval zou er namelijk speling kunnen zitten op die plek, waardoor de snaar gaat schuiven..

maar bij een stoptail is het me een raadsel. het ligt dus niet aan de brug, die heb je al vervangen. mischien zijn de stemmechanieken brak, waardoor de snaar minimaal schuift over de zadeltjes..

verder zou ik geen idee hebben..

EDIT: schiet me net te binnen: te veel speling in de neck, waardoor de snaren in de brug te veel rekken? of mischien te veel spanning op de neck?.. als je de brug al vervanen hebt, lijkt de neck me de boosdoener.

Bins
23 juli 2003, 11:33
Was er ook niet zoeits dat de hoek die de snaren maken, dus van "tailpiece"naar de brug, te scherp kan zijn? In dat geval zou je de tailpiece iets kunnen verhogen, of de "wrap-around" methode kunnen gebruiken toch?

riesj
24 juli 2003, 11:56
Bins slaat waarschijnlijk de spijker op de kop.

Je hebt of last van braampjes of de hoek tussen de brug en tailpiece is te groot. Als je stemmechaniek brak is, lijkt het me logisch dat je gitaar ook continu onstemt ( hier klaag je niet over is en is daarom minder voor de hand liggend) Oplossingen:

* Bij braampjes kun je het beste polijstpapier gebruiken: eenvoudig en doeltreffend.

* Als de hoek tussen de brug en het tailpiece te groot is, zou je het tailpiece iets kunnen verhogen. Bij mijn LP-model is de hoek op de brug naar het starrtstuk (hoge e-snaar) +/_ 10 graden.

BTW ik breek ook vaak mijn hoge e-snaar (.009), maar sinds ik het tailpiece heb verhoogd en elke keer wanneer die snaar breekt even het zadeltje polijst, komt het een stuk minder vaak voor.

Succes,


Riesj

Sjakie
24 juli 2003, 14:00
Tailpiece? Is dat waar de snaren achter blijven haken?

De brug staat bij de hoge snaren (E/B/G) op z'n minimum (lage actie dus) en bij de bassnaren heb ik 'em een beetje hoger moeten zetten omdat ie hier en daar een klein beetje kletterde op de E (bas).

Dus wat je zegt is dat ik die "tailpiece" een beetje hoger moet zetten.
Klinkt logisch maar waarom heb ik er dan al die jaren geen last van gehad? :???:

burt
24 juli 2003, 14:36
Je snaren goed onderhouden is altijd een goed idee. Voorkomt veel meer gedonder dan brekende snaren, maar houdt ze ook veel langer mooi. Gewoon voor en na het spelen even afdoen met een droge doek en je handen wassen voor je speelt kan je snaren anderhalf tot twee keer langer mee doen gaan.

Ik heb op een chromen brug ooit wat isolatie van kleine stroomdraadjes geschoven. En dan precies tot op de plek waar de snaar de brug verlaat. Gevoelsmatig dacht ik altijd dat dat wel ten koste ging van m'n sustain, maar dat viel genoeg mee, en het scheelde me een hele boel gebroken snaren. Nou heb ik op die gitaar grafieten zadeltjes gezet. Dat scheelt ERG veel. Grafiet is keihard maar wordt nooit ruw. Het schuurt zichzelf als het ware (snap er ook geen kont van ;-> ) Nouja, ik weet niet of jou brug zich leent voor zo'n mod, maar 't zou het probleem misschien een eind kunnen verhelpen.

En ik heb ooit besloten dat ik 010 toch fijner vind dan 009, dat helpt ook. (-:

Sjakie
25 juli 2003, 17:03
Ik onderhoud mijn snaren goed anders kan ik elke paar dagen er een nieuw setje op zetten.

Ik heb ondertussen Nexus-Guitars gecontacteerd en heb maandag een afspraak.

Lijkt me toch beter om even naar de gitaardokter te gaan.

Toch bedankt voor alle input!

burt
25 juli 2003, 19:32
Ok, succes! Laat ons vooral weten wat hij ervan denkt en of het helpt!

sebass
26 juli 2003, 11:38
Sinds ik ,010 speel breek ik geen snaren meer in ieder geval heel zelden, terwijl met ,009 de hoge e er nog wel eens aan wilde geloven. Waarom ben je op ,009 overgegaan?

Tja als je al een nieuwe brug hebt (met nieuwe zadels neem ik aan) dan is het toch vreemd dat de snaren nog steeds op dat punt breken. Het zou inderdaad aan de hoek kunnen liggen die de snaren maken.

Heb je ook al eens een ander merk snaren geprobeerd. Ik brak de een ook sneller dan de ander.

Ic3gl0vE
26 juli 2003, 11:49
Dat verhaal over de hoek tussen brug en tailpiece vind ik nogal vreemd. Mijn gitaar heeft een tune-o-matic brug maar i.p.v een tailpiece gaan de snaren de body in--> die hoek is dus best wel scherp. Dan zou het dus eigenlijk logisch zijn als ik veel snaren zou breken? Ik heb nog maar 1 keer een snaar gebroken namelijk (en hopelijk blijft dat zo :) )

Carpe Diem
26 juli 2003, 13:47
ik heb hetzelfde probleem. ik had laatst een optreden, duurde ongeveer 2,5 uurtje. 5 snaren kapot. ik speel op een Epiphone Les Paul. wat voor betere brug of zadeltjes kan ik hier op zetten?

Sjakie
28 juli 2003, 13:07
Ben net terug en het was allemaal geen probleem. De brug zou een beetje aangepast moeten worden (lees: vijlen). Ik mag 'em begin volgende week komen halen.

Het leukste was eigenlijk om al die gitaren die daar hangen eens te proberen. Wat ik hier mis is een kwijl emoticon. :-D Ik moet eerlijk zeggen dat alle gitaren "top class" waren op alle vlakken. Ik kan jullie alleen maar aanraden om een tripje naar Antwerpen te maken, you won't regret.

Ik ben op 009 overgestapt uit nieuwschierigheid en het bevalt me prima. Speelt net dat beetje makkelijker en het zogenaamde "sound verlies" is wat mij betreft onzin. Ik heb 15 jaar setjes 010 gekocht maar die komen er bij mij niet meer in.