PDA

View Full Version : Ibanez of toch niet? Hulp bij het kiezen.



ChrisWMan
16 februari 2016, 19:26
Hallo allemaal.
Ik speelde voorheen altijd op mijn Ibanez S Classic maar ik heb nu met de hulp van het forum mijn Maverick X1 weer aan de praat gekregen en als die niet zo zwaar zou zijn zou ik nu alleen daarop spelen. Ik ben daarom op zoek naar een gitaar die het beste van de 2 combineert, te weten:
24 (Jumbo) frets, een snelle dunnen nek (wizard?), een vaste brug (string through voor extra sustain?), niet al te zwaar en niet boven de 600,- nieuw/2a300,- 2e hands.
Is Ibanez dan mijn enige optie of zijn er nog andere merken waar ik volgens jullie naar kan kijken?

arjanb01
16 februari 2016, 19:35
Misschien schecter gitaren checken? Voor rond jou budget te krijgen en dunne necks. Andere optie misschien esp Ltd serie.

Duhsjaak
16 februari 2016, 20:08
Hagstrom?
Prima kwaliteit.
Krijgen met enige regelmaat het verwijt dat hun halzen aan de dunne kant zijn.

Heel fijne gitaren, nieuw voor rond de €500,00 en pre loved voor minder.

Leuke zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus

munkie
16 februari 2016, 22:54
Je hebt die S Classic toch ? Ibbie S met vaste brug.

mattihafler
16 februari 2016, 23:09
+1 voor Hagstrom gitaren.
De ibanez sz serie is ook best lekker. Zelf alleen ervaring met 320.
- SZ320
- SZ520
- SZ720

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Masod
16 februari 2016, 23:22
Waarom is het budget voor een 2e handsje lager? Voor jouw budget van een nieuwe gitaar kun je ook een dijk van een 2e hands kopen. Scheelt je uiteindelijk in die prijsklasse ook behoorlijk in elektronica en hardware etc

almarvk
17 februari 2016, 08:42
De SZ heeft wel een wat dikkere hals dan de S geloof ik. Desalniettemin; ga gewoon lekker voor Ibanez. Tweedehands genoeg keuze voor scherpe prijzen.

ChrisWMan
17 februari 2016, 11:44
Misschien schecter gitaren checken? Voor rond jou budget te krijgen en dunne necks. Andere optie misschien esp Ltd serie.
Bedankt voor de tip, nu nog een winkel vinden waar ik ze vast kan houden:)


Hagstrom?
Prima kwaliteit.
Krijgen met enige regelmaat het verwijt dat hun halzen aan de dunne kant zijn.

Heel fijne gitaren, nieuw voor rond de €500,00 en pre loved voor minder.

Leuke zoektocht.
Vriendelijke groet, Gus
Niet echt mijn model maar mocht ik ooit een LP stijl gitaar willen is dit er zeker een om nader te onderzoeken.


Je hebt die S Classic toch ? Ibbie S met vaste brug.
Grote kans dat ik daar terug kom. Ik vind de S521-MOL erg gaaf. Ook de RG421-MOL is erg mooi. Eigenlijk dezelfde gitaar maar meer hout en dus zwaarder.


Waarom is het budget voor een 2e handsje lager? Voor jouw budget van een nieuwe gitaar kun je ook een dijk van een 2e hands kopen. Scheelt je uiteindelijk in die prijsklasse ook behoorlijk in elektronica en hardware etc
Ik ben eigenlijk net weer begonnen met spelen, voor de 3e keer. Het was mijn idee om dat eerst een jaar vol te houden voor ik van mezelf een nieuwe gitaar mocht kopen. Maar dat ga ik niet halen. Als ik 600,- of meer uit ga geven wacht ik denk ik toch nog even.

arjanb01
17 februari 2016, 12:02
Bedankt voor de tip, nu nog een winkel vinden waar ik ze vast kan houden:)


Niet echt mijn model maar mocht ik ooit een LP stijl gitaar willen is dit er zeker een om nader te onderzoeken.


Grote kans dat ik daar terug kom. Ik vind de S521-MOL erg gaaf. Ook de RG421-MOL is erg mooi. Eigenlijk dezelfde gitaar maar meer hout en dus zwaarder.


Ik ben eigenlijk net weer begonnen met spelen, voor de 3e keer. Het was mijn idee om dat eerst een jaar vol te houden voor ik van mezelf een nieuwe gitaar mocht kopen. Maar dat ga ik niet halen. Als ik 600,- of meer uit ga geven wacht ik denk ik toch nog even.

Kees Dee verkoopt veel schecter en esp Ltd. Zeker een dagje waard om daar es te checken. Mooie winkel!

ChrisWMan
17 februari 2016, 18:50
Kees Dee verkoopt veel schecter en esp Ltd. Zeker een dagje waard om daar es te checken. Mooie winkel!
Winkel ziet er goed uit, zeker een keer een bezoekje waard. Bedankt voor de tip.

Tupelo
17 februari 2016, 19:00
Kweenie hoe belangrijk die string through voor je is, en 24 frets, maar je zou eens Blade Durango (toevallig eentje bij Max) (https://www.maxguitarstore.com/products/blade-durango-made-in-japan/) kunnen proberen.
Halsprofiel, jumbofrets & gewicht komen redelijk overeen met je wensen.
Ze zijn er ook met twee hummies en een wraparound bridge.
For the record (en voor Max, als die mee leest :D ), alles aan dat apparaat doet mij vermoeden dat het een Koreaan is en geen Japanner.

FruscianteFan
17 februari 2016, 19:40
Ik ben eigenlijk net weer begonnen met spelen, voor de 3e keer. Het was mijn idee om dat eerst een jaar vol te houden voor ik van mezelf een nieuwe gitaar mocht kopen. Maar dat ga ik niet halen. Als ik 600,- of meer uit ga geven wacht ik denk ik toch nog even.

Duidelijk, maar dat neemt niet weg dat je met 600 euro tweedehands waarschijnlijk het meeste uit je geld haalt.

ChrisWMan
17 februari 2016, 21:05
Kweenie hoe belangrijk die string through voor je is, en 24 frets, maar je zou eens Blade Durango (toevallig eentje bij Max) (https://www.maxguitarstore.com/products/blade-durango-made-in-japan/) kunnen proberen.
Halsprofiel, jumbofrets & gewicht komen redelijk overeen met je wensen.
Ze zijn er ook met twee hummies en een wraparound bridge.
For the record (en voor Max, als die mee leest :D ), alles aan dat apparaat doet mij vermoeden dat het een Koreaan is en geen Japanner.
Interessant ontwerp, ik ben wel van de afwijkende modellen. Body lijkt wat aan de grote kant dus weet niet hoe dat met gewicht zit. String through is geen vereiste maar helpt wel met de sustain en 24 frets is denk ik wel een must.

ChrisWMan
18 februari 2016, 15:50
Iemand ervaring met gitaren van Cort. De Viva 2 om precies te zijn?
Kwam hem in natural tegen (op internet). Mooie gitaar, helaas met trem en geen idee hoe de nek is.

Jasper.
18 februari 2016, 17:19
Duidelijk, maar dat neemt niet weg dat je met 600 euro tweedehands waarschijnlijk het meeste uit je geld haalt.

Daarnaast, een gitaar die je tweedehands koopt verkoop je voor ongeveer hetzelfde geld weer als je toch weer stopt. Als je een nieuwe koopt van 600 vang je er bij verkoop veel minder voor.


Misschien zou je naar Jackson kunnen kijken? Ik heb een RR3 gehad, beetje extremer model, maar die was wel heel licht. Redelijk snelle neck ook nog wel. Fijner dan Ibanez vond ik, vind Ibanez iets te plat aanvoelen (hoewel ik zelf wel een RG heb :D ). Mijn Ibanez RG550 is ook vrij licht, maar heb ook een RG320 gehad en die was een stuk zwaarder. Grootte en hoe dik de plank is zegt niet altijd alles volgens mij, dus kijk er wel mee uit. Die S series zijn wel zo plat dat ze nooit heel zwaar kunnen zijn lijkt me.

ChrisWMan
18 februari 2016, 21:43
Daarnaast, een gitaar die je tweedehands koopt verkoop je voor ongeveer hetzelfde geld weer als je toch weer stopt. Als je een nieuwe koopt van 600 vang je er bij verkoop veel minder voor.


Misschien zou je naar Jackson kunnen kijken? Ik heb een RR3 gehad, beetje extremer model, maar die was wel heel licht. Redelijk snelle neck ook nog wel. Fijner dan Ibanez vond ik, vind Ibanez iets te plat aanvoelen (hoewel ik zelf wel een RG heb :D ). Mijn Ibanez RG550 is ook vrij licht, maar heb ook een RG320 gehad en die was een stuk zwaarder. Grootte en hoe dik de plank is zegt niet altijd alles volgens mij, dus kijk er wel mee uit. Die S series zijn wel zo plat dat ze nooit heel zwaar kunnen zijn lijkt me.

Jackson wilde ik inderdaad ook proberen al moet ik zeggen dat de nek van mijn Maverick ook best plat is.
Eigenlijk moet ik gewoon naar een winkel gaan om ze in mijn handen te houden maar dacht eerst hier maar eens de meningen te peilen.
Wat gewicht betreft is denk ik elke gitaar op een Explorer na lichter als wat ik nu heb.

Kakihara
18 februari 2016, 22:13
Die Blade uit de link heb ik (in 't blauw). Is redelijk licht, iets kleiner dan een strat en de hals is redelijk smal, gaat richting moderne C-shape. Echt een (h)eerlijke gitaar. Voor dat geld kan je alleen maar dromen van zo'n kwaliteit. Speelt menig Mexicaanse strat eruit, en een Amerikaan ook als het moet. Koreaans, niet Japans zoals Max beweert.

ChrisWMan
20 februari 2016, 09:30
Ik ben nu aan het twijfelen tussen Jackson en Ibanez (staan een paar mooie Jackson's op MP). Weet iemand een muziekwinkel in het noorden van Nederland die een goed aanbod van beide heeft? Ik vind de slattxmg3-6 soloist van Jackson erg interessant maar nog iets te duur. Misschien als ik ooit een mooie tweedehands deal tegen kom.