PDA

View Full Version : Tascam DA-88, welke tapes ?



Tunes
16 februari 2016, 09:36
Ik heb een partijtje da-88's maar helaas zonder DAT tapes, nu heb ik wel data tapes voor backup van computers en ik kan niet echt vinden of er verschil in een DAT/audio of data tape zit (ik denk van niet).
Maar voordat ik de boel verkloot stel ik hier toch maar de vraag, is er verschil of moet ik ergens op letten ?
Gaat om een 8mm data cartridge (with smartclean, wat betekent dat het eerste stukje cleaning tape is volgens mij).

Mijn dank is groot.

Erik de Perik
16 februari 2016, 14:21
Ik heb een partijtje da-88's maar helaas zonder DAT tapes, nu heb ik wel data tapes voor backup van computers en ik kan niet echt vinden of er verschil in een DAT/audio of data tape zit (ik denk van niet).
Maar voordat ik de boel verkloot stel ik hier toch maar de vraag, is er verschil of moet ik ergens op letten ?
Gaat om een 8mm data cartridge (with smartclean, wat betekent dat het eerste stukje cleaning tape is volgens mij).

Mijn dank is groot.

Naar mijn idee zit daar geen verschil in. Gewoon proberen.

Han S
16 februari 2016, 14:26
Als ik het me goed herinner gaan er in zo'n Tascam geen DAT tapes maar Hi 8 casettes zoals voor Sony Video camera's uit de jaren 90.

Edit: klopt

http://tascam.com/product/da-88/

Erik de Perik
16 februari 2016, 14:34
Als ik het me goed herinner gaan er in zo'n Tascam geen DAT tapes maar Hi 8 casettes zoals voor Sony Video camera's uit de jaren 90.

Edit: klopt

http://tascam.com/product/da-88/

Die zijn nog redelijk makkelijk te kopen toch?

Tunes
16 februari 2016, 17:41
Verrek Han je heb gelijk, ik had jaar of wat geleden ook een lading van die dingen en ik ging er vanuit dat het DAT was.
Hmmmm een hi8 heb ik volgens mij nog liggen, maar wat moet ik nu met die DAT tapes die ik heb ?

Tunes
16 februari 2016, 20:46
Ik kan het nergens vinden maar ik ben vrijwel zeker dat HI8 en DAT hetzelfde is.
Ik heb wel een cleaningtape er bij en ik heb de dat tape er naast gehouden en kwa behuizing is het in ieder geval precies het zelfde.
Ben nu aan het zoeken of ik ergens kan vinden dat het ook 100% klopt, tot nu toe nog niet gevonden, maar ook niet gevonden dat het niet het zelfde is :???:

Zegt hi8 niet meer over HOE het wordt geschreven op de tape ?

Han S
16 februari 2016, 21:03
Ik weet zeker van niet:

http://i1052.photobucket.com/albums/s455/beaufortstudio/SDC11622_zpspffns5mw.jpg

Joost de Ruig
16 februari 2016, 21:13
Met hoongelach wordt Tunes met pek en veren op een treinbiels de stad uitgedragen :) :) :)

Han S
16 februari 2016, 21:20
Misschien pas een oude Compact Cassette er ook in.

Joost de Ruig
16 februari 2016, 21:25
Misschien pas een oude Compact Cassette er ook in.

Of een 8-track ;)

harrie-beton
16 februari 2016, 21:55
Gezien de huidige stand van zaken in digitale opname spullen zou ik nu niet meer investeren in een DAT of Hi8 recorder... Vintage is een mooi woord maar digitale vintage is synoniem voor oude rommel.

Han S
16 februari 2016, 22:07
Dat ben ik toch niet 100% met je eens. Ik verkocht een paar weken geleden een oude Sony F1 AD/DA convertor voor 50 euro en ik heb begrepen dat Ben Liebrandt daar nog steeds mee werkt omdat die zo goed klinkt.

Tunes
17 februari 2016, 09:22
Met hoongelach wordt Tunes met pek en veren op een treinbiels de stad uitgedragen :) :) :)

Waarom ?
Omdat ik niet zeker ben of het wel of niet kan ?

Ik kan Han zijn post nu niet zien omdat ik op mijn werk sommige afbeeldingen niet kan zien.
Maar ik heb nog nergens echt duidelijk kunnen lezen dat het wel of niet kan.
nu kan ik mij voorstellen dat er in friesland geen reet te doen is, maar dat dit al hoongelach teweeg brengt zegt genoeg.

Tunes
17 februari 2016, 09:29
Aha, ik zie het plaatje nu, zal ik als ik er tijd en zin in heb vanavond even een foto maken van de schoonmaak tape en de data tape die ik heb.
Ik zou zweren dat die precies gelijk zijn, nu ik dit schrijf weet ik ook niet of die data tape ook hetzelfde is als DAT tape (lijkt mij dan van niet).

En voor wat betreft wel of niet gebruiken, daar gaat het mij niet om.
Kocht de zooi in 1 partij en het ging mij om de Octapre's die er bij zaten, de rest wordt weer verkocht en dan wil je wel even testen of alles werkt.

harrie-beton
17 februari 2016, 10:00
Volgens is het dan een kwestie van smaak, muzikaal snobisme, gewoonte of traditie. Ik heb vorig jaar diverse stukken gelezen over DA chips en volgens mij zit er in een Samsung galaxy telefoon een betere chip dan er in 1993 beschikbaar was.