PDA

View Full Version : 1e electrische gitaar of complete set kopen



Patriess
16 februari 2016, 09:29
Mijn dochter van 11 gaat over van akoestische gitaar naar een Electrische gitaar.
Nu neemt haar gitaarleraar haar mee om gitaren bij de muziekwinkel te proberen, helemaal goed natuurlijk. Maar dan zit ik al gauw voor een gitaar (Ibanez - GRG 140 Gio ) en versterker (Peavey
VYPYR15) op E 300.
Nu zie ik online hele mooie gitaarsets , met alles er bij incl hoes, snoeren ed.
BV http://www.thomann.de/nl/fender_sq_affinity_hss_15g_set_bsb.htm of bv
http://www.thomann.de/nl/ibanez_jumpstart_ijrg200_bl.htm

Nu hebben wij er helemaal geen verstand van, maar zijn deze setjes ook niet prima voor een meisje van 11. Of denken jullie dat ik beter kan gaan voor de lokale muziekwinkel?

Tupelo
16 februari 2016, 09:47
Denk dat je beter voor de lokale muziekwinkel kunt gaan, zelfs al ken ik die niet.
Het is een beetje als dat je auto rijklaar gemaakt wordt door de garage waar je 'm koopt, dat doen ze bij Thomann niet.

Da Vinci
16 februari 2016, 10:27
Tja, als je net begint heb je natuurlijk nog niet hele hoge eisen, maar ik vind de versterkertjes in die setjes altijd echt bijzonder slecht klinken. De gitaren gaan op zich nog wel. Toevallig is een vriendin van mij laatst begonnen met een Epiphone starterssetje en die gitaar (Epiphone Special II van nieuw 175 euro, 2e hands rond de 100 euro) is helemaal niet verkeerd om mee te beginnen. Ivm gewicht heeft ze recent toch iets anders gekocht, een Yamaha Pacifica. Ook echt niet verkeerd.

Als ik zie dat zo'n starterssetje ook al snel richting de 300 euro gaat zou ik adviseren om 2e hands een Roland Cube 30 versterker (zo'n 100 euro moet lukken) en een 2e hands Yamaha Pacifica, Squier of Epiphone te kopen. Dan ben je voor onder de 300 klaar en heb je iets wat je over een aantal jaar voor zo'n beetje hetzelfde bedrag kan verkopen.

Buxtra
16 februari 2016, 10:51
Koop een versterker die zich heeft bewezen in de praktijk bij vergelijkbaar gebruik, tjek vooral de diverse fora, zeer waardevolle en gedetailleerde informatie beschikbaar.

Een prima start/vordergitaar zou niet echt duur hoeven te zijn denk ik. Ben zelf gestart met een nep strat. Merk ben ik even kwijt.
Ben bang dat die wel goed afgesteld was en aan een zekere bouwnorm voldeed. Tremolo arm gebruik ik in het geheel niet, niet bevestigd.

Credits voor de gitaar mbt bespeelbaarheid, afwerking en slijtage moeten door mij ook echt aan de zaak gegeven worden. Nu na 6 jaar nog steeds een prima, zeer regelmatig bespeelde en aangename plank. Zelfs weinig onderhoud aan plaatsgevonden. Volgens mij is het zelfs een hier befaamde multiplex plank. Een giller voor de prijs vs het aantal speeluren en speelgemak wat ik heb ondervonden.

Heb bewust goedkoop ingezet om daarna te sparen voor een echte verbetering mocht ik daar zin in hebben. Kortom geen cent over de balk gesmeten aan de startfase en geld overgehouden voor een bewuste vervolgaankoop.

Een gitaarleraar zou een goede aankoop moeten kunnen garanderen toch? Of je nou 100, 200 of 1600 euro uitgeeft!

Veel plezier. Gaaf dat ze toe is aan elektrisch!

Bux.

Gekocht bij een gerenommeerde gitaar speciaalzaak als onderdeel van een set (losse waarde meen ik € 125,-). Je wil niet weten hoe stemvast en aangenaam hij speelt. Geluid is prima voor thuis/les maar zeer waarschijnlijk minder podiumwaardig.

Midwolda
16 februari 2016, 11:07
Maat van me had pas ook interesse in gitaarspelen, heb hem op diverse interessante MP items gewezen, maar wat ik ook zei het moest en zou een starterssetje van Squier worden. Nieuw, garantie, zwarte hoogglanslak, die argumenten dus. Voor dat geld had ik 'm 3x betere kwaliteit kunnen leveren maar goed, hij is er al een paar maanden helemaal happy mee dus dat is alleen maar mooi.
Kwestie van tijd: als er serieus tijd in de hobby gestoken wordt dan volgt de vraag naar beter spul vanzelf.

dagrim1
16 februari 2016, 11:54
Zoals eerder al genoemd, zou eerder een 2e hands setje op de kop zien te tikken (hoewel ik denk dat zo'n startersetje voor iemand die echt net begint misschien nog wel ok is... Alleen vermoed ik dat je snel toe bent aan iets anders).

Maar idd, een roland cube versterker (waarbij ik alleen zou denken aan iets minder zwaar dan 30w, ik merkte dat dat bij mij toch wel erg snel veel te hard ging) icm een yamaha pacifica oid en je hebt een veel degelijkere combi voor ongeveer hetzelfde geld.

Maar dat moet je net allemaal kunnen vinden en een beetje in kunnen schatten, daarnaast is de service van een winkel ook wel fijn natuurlijk.

telecastermaster
16 februari 2016, 12:31
Maar idd, een roland cube versterker (waarbij ik alleen zou denken aan iets minder zwaar dan 30w, ik merkte dat dat bij mij toch wel erg snel veel te hard ging) icm een yamaha pacifica oid en je hebt een veel degelijkere combi voor ongeveer hetzelfde geld.



+1
Een Micro Cube (is goed genoeg) en Pacifica en je hebt al een veel betere betere set dan zo'n beginnerskit.

Die Peavey VYPYR 15is wel oke, overigens.

FruscianteFan
16 februari 2016, 12:33
Mijn dochter van 11 gaat over van akoestische gitaar naar een Electrische gitaar.
Nu neemt haar gitaarleraar haar mee om gitaren bij de muziekwinkel te proberen, helemaal goed natuurlijk. Maar dan zit ik al gauw voor een gitaar (Ibanez - GRG 140 Gio ) en versterker (Peavey
VYPYR15) op E 300.
Nu zie ik online hele mooie gitaarsets , met alles er bij incl hoes, snoeren ed.
BV http://www.thomann.de/nl/fender_sq_affinity_hss_15g_set_bsb.htm of bv
http://www.thomann.de/nl/ibanez_jumpstart_ijrg200_bl.htm

Nu hebben wij er helemaal geen verstand van, maar zijn deze setjes ook niet prima voor een meisje van 11. Of denken jullie dat ik beter kan gaan voor de lokale muziekwinkel?

Hoe lang speelt je dochter al? Lijkt het erop dat ze dit serieus doorzet?

Hoewel ik persoonlijk niet snel voor die combi van gitaar en versterker zou kiezen: bedenk dat je al in een mooie situatie zit. Haar gitaarleraar helpt haar met kiezen! Dan sta je 1-0 voor tegen alle beginnende gitaristen die niemand kennen in hun buurt om even mee te gaan.

Ik ben begonnen met zo'n setje en bij mij was het perfect. Maar ik heb geluk gehad: een vriend van me kocht dezelfde set en bij hem was de gitaar echt veel slechter.

€300 kan veel geld zijn, afhankelijk van je situatie, maar het lijkt me een erg mooi bedrag. Zeker als je een paar exemplaren naast elkaar kunt leggen en kunt vergelijken, kun je voor dat geld een meer dan prima beginnerssetje kopen. Een kant en klaar setje zou ook zomaar een schot in de roos kunnen zijn, maar dan is de kans wel aanzienlijk kleiner.

Erik de Perik
16 februari 2016, 13:21
Heb laatst voor een 'dochter van' een Jack & Danny P-bas bij Musicstore Köln besteld. Moest de halspen even een zwengel geven, maar iedereen, zowel les als van de schoolband, zijn stomverbaasd over de kwaliteit en het geluid. Ding kostte 99 EUR.

MikeD
16 februari 2016, 18:41
ik weet niet waar je zo ongeveer woonachtig bent maar als dat die buurt van Arnhem is, ga eens kijken bij sjonnie...
http://www.sjonniegitaar.nl/index.html
echt veel keus voor soms lachwekkende prijzen en z'n occasions zijn soms ook interessant.. zeker voor een 11-jarige van wie de belangstelling binnen een paar jaar ofwel compleet de andere kant op kan zijn geslagen (en dan is het wat jammer als je een kapitaal hebt uitgegeven) ofwel die helemaal gitaargek is geworden kan je daar een betaalbaar starterspakketje samenstellen in een grappig winkeltje

Hotpepper01
16 februari 2016, 21:29
Aan een gitaar zonder versterker heeft ze niks. Het moet sowieso een gitaar, een versterker, een riem, en een snoer worden.
Een gitaar bij een online winkel wordt aan huis afgeleverd in een dichte doos. Die gitaar krijgt niet de afstelling die een nieuwe gitaar vaak wel nodig heeft omdat af fabriek de hals en/of de intonatie niet correct zijn. Is dat erg? Kan wel, hoeft niet. Dat heeft te maken met het bespeelbaar maken en de zuiverheid van de noten hoger op de hals.
Een muziekwinkel in de buurt is misschien wel wat duurder, maar levert ook keuze-advies en de service van het afstellen. Bovendien hebben sommige winkels (keymusic) zoiets als de laagste prijs garantie.
Ik zou naar de winkel in de buurt gaan. De sensatie van een eerste nieuwe gitaar mogen uitzoeken is een sensatie die in mijn optiek het prijsverschil alleen al waard is. Ik weet dat moment (alweer 40 jaar geleden) nog als de dag van gisteren.

munkie
16 februari 2016, 22:49
gitaren de bekende suspects. Yamaha Pacifica, London City, Vintage, Squier, Epiphone, ibanez. Amps. Line 6 POD 1 of 2 zei de gek.50 euro op MP. goede koptelefoon inprikken of doorprikken naar een oud hifi stereo setje. Zitten alle amps en effecten in.

Erik de Perik
16 februari 2016, 23:21
gitaren de bekende suspects. Yamaha Pacifica, London City, Vintage, Squier, Epiphone, ibanez. Amps. Line 6 POD 1 of 2 zei de gek.50 euro op MP. goede koptelefoon inprikken of doorprikken naar een oud hifi stereo setje. Zitten alle amps en effecten in.

Om op die leeftijd het gehoor al te verpesten met zo'n pod......??

Misery Signals
17 februari 2016, 07:35
Erik waar speel jij eigenlijk zelf op?

MS

mrweird
17 februari 2016, 08:24
Ik zat ff op marktplaats te kijken. Best leuk setje dit: http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/m1021628536-michael-kelly-gitaar-met-vox-valvetronix-vt50-verterker.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

In de buurt?

Dutch66
17 februari 2016, 09:17
Patriess, ga gewoon voor het setje via de gitaarleraar. Het verschil met de vermelde
Thomann setjes is gewoonweg niet groot genoeg. Mocht er in de toekomst iets aan
de gitaar gaan mankeren, zit de oplossing ook om de hoek.
Vraag inderdaad wel heel specifiek om een (gratis) afstelbeurt, dan heeft je dochter
een heel net setje waar ze voorlopig wel even mee voort kan.

Patriess
17 februari 2016, 11:29
Ze is gisteren met haar gitaar leraar op pad geweest bij de lokale muziekhandel hier.
Ze heeft een kleinere ( 7/8 geloof ik) rode electrische gitaar laten reserveren ( een bennet geloof ik), en een goede ( Line 6) versterker, incl hoes en snoertje voor E 315.
Denk idd dat dit dan beter is dan zo'n internet setje, bedankt voor jullie wijze adviezen.

Erik de Perik
17 februari 2016, 13:26
Erik waar speel jij eigenlijk zelf op?

MS

Euhhhhhh..... op een 50 w Kitty Hawk Apache met buikkast. Momenteel 1 effectpedaaltje, een HB chorus. Verder nog een '69 Steelpan Polaris buizencombo met een Blackstar HTDual preamp. Ook nog een stereo set, bestaande uit zelfbouw 4x12 kast, zelfbouw Marshall top met 2x100W eindtrap waarvan 1 een 1959 Super Lead is en de ander weet ik niet. 19" rekje met Boss GX-700, een H&K Access midi buizenpreamp en een Rocktron Midimate. Kramer Strat, Peer Dellen Strat, HB Tele, HB LP en Epiphone akoestisch.... Hoezo?

mrweird
17 februari 2016, 13:37
Euhhhhhh..... op een 50 w Kitty Hawk Apache met buikkast. Momenteel 1 effectpedaaltje, een HB chorus. Verder nog een '69 Steelpan Polaris buizencombo met een Blackstar HTDual preamp. Ook nog een stereo set, bestaande uit zelfbouw 4x12 kast, zelfbouw Marshall top met 2x100W eindtrap waarvan 1 een 1959 Super Lead is en de ander weet ik niet. 19" rekje met Boss GX-700, een H&K Access midi buizenpreamp en een Rocktron Midimate. Kramer Strat, Peer Dellen Strat, HB Tele, HB LP en Epiphone akoestisch.... Hoezo?

Die met de 4x12 is voor in de huiskamer? :D

Brad
17 februari 2016, 13:43
Euhhhhhh..... op een 50 w Kitty Hawk Apache met buikkast

Jij op een Kitty hawk ? :???: had ik niet verwacht

Erik de Perik
17 februari 2016, 13:45
Dit is een goeie, maar da's erg zeldzaam ;)

Orpheo
17 februari 2016, 15:00
Ze is gisteren met haar gitaar leraar op pad geweest bij de lokale muziekhandel hier.
Ze heeft een kleinere ( 7/8 geloof ik) rode electrische gitaar laten reserveren ( een bennet geloof ik), en een goede ( Line 6) versterker, incl hoes en snoertje voor E 315.
Denk idd dat dit dan beter is dan zo'n internet setje, bedankt voor jullie wijze adviezen.

daar kan je je zeker geen buil aan vallen maar....

Zo'n 7/8 gitaartje ben je snel ontgroeid. Leuk voor even maar imho niet toereikend voor de komende paar jaar. slechts mijn mening.

Misery Signals
17 februari 2016, 17:43
Euhhhhhh..... op een 50 w Kitty Hawk Apache met buikkast. Momenteel 1 effectpedaaltje, een HB chorus. Verder nog een '69 Steelpan Polaris buizencombo met een Blackstar HTDual preamp. Ook nog een stereo set, bestaande uit zelfbouw 4x12 kast, zelfbouw Marshall top met 2x100W eindtrap waarvan 1 een 1959 Super Lead is en de ander weet ik niet. 19" rekje met Boss GX-700, een H&K Access midi buizenpreamp en een Rocktron Midimate. Kramer Strat, Peer Dellen Strat, HB Tele, HB LP en Epiphone akoestisch.... Hoezo?
Wat empathie met een beginners budget en bijhorende keuze, rekening houdend met dat er in een huiskamer moet gespeeld worden en dat niet alles wat niet-lampen is ruk klinkt mag best hoor :)

MS

Tupelo
17 februari 2016, 18:22
daar kan je je zeker geen buil aan vallen maar....

Zo'n 7/8 gitaartje ben je snel ontgroeid. Leuk voor even maar imho niet toereikend voor de komende paar jaar. slechts mijn mening.
Moah, zien ze dan wel weer toch ?
Nogal fanatici antwoorden hier op een eenvoudige vraag eigenlijk.
Een mens zou bijna denken dat 't hier volhangt met autisten met e.o.a. gitaarfiep. :D

Erik de Perik
17 februari 2016, 23:44
Die met de 4x12 is voor in de huiskamer? :D
Die ene (KH) staat inderdaad in de huiskamer ja :)


daar kan je je zeker geen buil aan vallen maar....

Zo'n 7/8 gitaartje ben je snel ontgroeid. Leuk voor even maar imho niet toereikend voor de komende paar jaar. slechts mijn mening.

Mee eens.


Wat empathie met een beginners budget en bijhorende keuze, rekening houdend met dat er in een huiskamer moet gespeeld worden en dat niet alles wat niet-lampen is ruk klinkt mag best hoor :)

MS
Nee, ik vind Line6 ruk en snap niet goed wat een beginner met allerlei effecten moet. Heb overigens ook wel eens een Line6 geadviseerd, maar het mocht haast niks kosten, moest een metal geluid produceren en op dat moment in die winkel gekocht worden..... tja.

maxdb
17 februari 2016, 23:54
Ik neem aan dat de leraar wel iets over geluiden zal meegeven in zijn les op electrische gitaar, clean of een randje en een een vette lead sound moet voorhanden zijn tegenwoordig!
Zelf ben ik begonnen door iemand die zijn Hondo in een cassettedeck plugde en dan op de Record/Pause stand met de input flink open een soort 'Santana' sound produceerde over de stereo installatie.
Maar dat is lang geleden.
Je moet nog steeds zelf leren spelen, dat is niet veranderd. :cooler:

Brad
17 februari 2016, 23:57
Nee, ik vind Line6 ruk en snap niet goed wat een beginner met allerlei effecten moet

Het is juist goed dat een beginner gelijk kennis maakt met effecten . Hoe eerder je daar mee begint hoe beter

Je moet er toch mee leren omgaan

Midwolda
18 februari 2016, 00:02
Het is juist goed dat een beginner gelijk kennis maakt met effecten . Hoe eerder je daar mee begint hoe beter

Je moet er toch mee leren omgaan

Dan moet je dat weer af gaan leren als je wilt leren luisteren zodat je kan gaan leren spelen...

Erik de Perik
18 februari 2016, 00:15
Het is juist goed dat een beginner gelijk kennis maakt met effecten . Hoe eerder je daar mee begint hoe beter

Je moet er toch mee leren omgaan

Nee hoor, dat moet helemaal niet, waarom?

Brad
18 februari 2016, 00:24
Ik weet niet waar die jonge dame daar luistert , maar veel van mijn gitaarhelden maakten gebruik van effecten

Ik heb veel te lang het gebruik van effecten verwaarloosd . Goed er mee omgaan vergt ervaring en oefening wil je er het maximale uit willen halen

Erik de Perik
18 februari 2016, 00:28
Ik weet niet waar die jonge dame daar luistert , maar veel van mijn gitaarhelden maakten gebruik van effecten

Ik heb veel te lang het gebruik van effecten verwaarloosd . Goed er mee omgaan vergt ervaring en oefening wil je er het maximale uit willen halen

Heeft alleen vaak niet veel met muziek, maar meer met geluid te maken. Ik heb nog nooit een goed nummer horen verprutsen door een draaiorgel, omdat die de verkeerde effecten had.

Brad
18 februari 2016, 00:43
Behalve in de binnenstad als je er langs loopt :confused: Ik gun die mensen een inkomen maar mij kan het niet bekoren , effecten of geen effecten

FruscianteFan
18 februari 2016, 00:53
Nee hoor, dat moet helemaal niet, waarom?

Ligt er natuurlijk wat voor sound je wilt. Ik werd pas verliefd op de gitaar toen ik de distortionknop op mijn SP-10 versterkertje ontdekte (grappig genoeg is die zo nasty dat ik hem straks nog ga gebruiken ook), terwijl ik nu misschien wel liever naar cleane gitaren luister.

Aan de ene kant moet je een balans vinden tussen inspiratie (yeah!! dikke distortion met phaser en delay!) en horen wat je speelt en vooral ook horen wat er misgaat (wat deels clean het beste gaat, hoewel veel gain en bijv. reverb foutjes ook weer kunnen benadrukken).

Aan de andere kant moet je uitzoeken wat je nu écht wilt. Als je alleen maar Eric Clapton speelt, heb je niet zo gek veel nodig. Wil je de Jonny Greenwood uithangen, dan moet je ook de wereld van de effecten leren kennen. Met veel effecten spelen is niet iets wat het gitaarspelen makkelijker maakt. Het hangt wel af van je smaak.

Erik de Perik
18 februari 2016, 23:54
Ligt er natuurlijk wat voor sound je wilt. Ik werd pas verliefd op de gitaar toen ik de distortionknop op mijn SP-10 versterkertje ontdekte (grappig genoeg is die zo nasty dat ik hem straks nog ga gebruiken ook), terwijl ik nu misschien wel liever naar cleane gitaren luister.

Aan de ene kant moet je een balans vinden tussen inspiratie (yeah!! dikke distortion met phaser en delay!) en horen wat je speelt en vooral ook horen wat er misgaat (wat deels clean het beste gaat, hoewel veel gain en bijv. reverb foutjes ook weer kunnen benadrukken).

Aan de andere kant moet je uitzoeken wat je nu écht wilt. Als je alleen maar Eric Clapton speelt, heb je niet zo gek veel nodig. Wil je de Jonny Greenwood uithangen, dan moet je ook de wereld van de effecten leren kennen. Met veel effecten spelen is niet iets wat het gitaarspelen makkelijker maakt. Het hangt wel af van je smaak.

Ja ok, maar dat is niet hetzelfde als dat je met effecten om "moet" leren gaan.

FruscianteFan
19 februari 2016, 00:15
Je "moet" helemaal niks...

Ben nu wel benieuwd naar wat voor effecten je zelf gebruikt. Alleen gitaar en versterker, zonder reverb, randje/drive? ;)

Erik de Perik
19 februari 2016, 01:05
Je "moet" helemaal niks...

Ben nu wel benieuwd naar wat voor effecten je zelf gebruikt. Alleen gitaar en versterker, zonder reverb, randje/drive? ;)

Ik had vaak voor ieder nummer verschillende 'soundjes', stereo set, ingewikkeld aangesloten, midi, etc. Heb ook veel voor anderen geprogrammeerd, omdat ik daar handig in ben. M'n broer wees mij erop dat ik 'droog' eigenlijk veel muzikaler speelde en dat al dat andere een kunstje was Ik heb mijzelf toen gelijk ook maar gedwongen om met de band, waar ik altijd stereo, midi, etc. speelde, het anders te doen. Zonder repetitie opgetreden met een verbouwd Sovtek topje op een V30 aangesloten. Volume van de gitaar bijna dicht betekende redelijk clean, verder geen reverb en slechts één gitaar (Peer Strat). Was eigenlijk prima. Laatste keer dat ik optrad, was met 2 kanaal Kitty Hawk, HB chorus (sporadisch) en verder droog. Ik hou van droog. Speel thuis en met repetities ook altijd droog, dus clean en met drive, verder niks.
Ik heb verder wel 'alles' gebruikt in het verleden. Pingpong delay, lesley, harmonizer, met volgeladen sounds en volume slides een synthesizer imiteren, wahwah, delay en pitches via expressie pedaal veranderen, etc.
Volgende optreden wordt ook weer kaal met een beetje chorus en/of univibe (moet ik nog aanschaffen) en wellicht een geleende delay.

Tupelo
19 februari 2016, 08:20
Begin op sommige stukken ook zoiets te ervaren, alleen die chorus blief ik niet dan.
Altijd met effecten gespeeld, ben nog altijd dol op reverb & delay, en ook wha wha, soms een hele sessie aan.
Maar...
De laatste tijd, vooral met drive (clean houd ik graag reverb) vind ik gortdroog een effect op zichzelf eigenlijk.
Alsof ik iets nieuws ontdekt heb ofzo. :dontgeti:
Overigens, dan wel met heeeeeel erg veel drive/gain/crunch, gewoon de hele boel op 11.
Juist gortdroog hoor je dan dat 't gewoon niet verder kan; en dat is mooi. :D