PDA

View Full Version : Mission expressiepedalen - waarom??



dml
15 februari 2016, 17:54
Met enige verbazing zie ik op verschillende fora op de diverse pedalboards Mission expressiepedalen opduiken.
Als ik dan de prijzen van deze pedalen zie, verbaas ik me nog meer. Want het is toch niet meer dan een potmeter-in-een-wah-behuizing? Wat maakt deze pedalen zo bijzonder en wat rechtvaardigt de prijs?
Als ik een 2e hands Crybaby voor € 40,- scoor, alle elektronica eruit haal en daar, als die er al niet in zit, een 100K potmeter in zet, dan ben ik toch ook klaar?

D3nnis
15 februari 2016, 18:11
Goede vraag eigenlijk wel. Ben benieuwd naar het antwoord; vind die mission dingen ook nogal te duur, maar nooit aan gedacht om gewoon een gare cry baby te gebruiken.

FruscianteFan
15 februari 2016, 18:16
Kun je beter een Moog of M-Audio kopen, ben je waarschijnlijk nog goedkoper uit dan met een tweedehands Crybaby.

Dat gezegd hebbende: er zal vast een markt voor zijn.

D3nnis
15 februari 2016, 18:20
Ja als je een expressiepedaal wilt die je snel naar de klote trapt (meestal niet door jezelf) moet je zo'n ding van m audio hebben.
Wel lekker licht en licht bedienbaar!
Ik vind die cry baby een briljant idee. Gebruik zelf een Korg volumepedaal als expressiepedaal. Kun je met de auto overheen rijden en dan is ie nog niet stuk, maar een extra schakelaar onder de voet is wel ideaal (om via midi de wah aan en uit te zetten).

showband
16 februari 2016, 08:15
ik gebruik al jaren een afgedankt pedaal van een naaimachine als extern potmetertje voor expressiepedaalingangen.
Die krijg je kado......Endie dingen zijn superdegelijk.

Dirk_Hendrik
16 februari 2016, 09:53
Huh!? Een "signature" expression pedal?!
http://missionengineering.com/?product_cat=signature-expression-pedals

the sure thing
16 februari 2016, 09:56
Ja! De kleur is handmatig gekozen!




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

FruscianteFan
16 februari 2016, 12:02
Tsjah, waarom zou je 250 uitgeven aan een distortion? Of 2000 aan een gitaar? Of 60.000 aan een auto?

Ik snap het gewoon wel. Een expressiepedaal is toch een gevoelsding. Ik heb er niet zo heel veel ervaring mee, maar mijn Boss FV50 voelde heel anders dan mijn Crybaby. Die Moog was ook gewoon... niet superfijn.

Het zal vast goedkoper kunnen, maar je kunt ook voor cheap een Fuzz Factory nabouwen.

dml
16 februari 2016, 14:56
Een distortion en een gitaar doen iets met je geluid, een expressiepedaal direct helemaal niets.
Wat gevoel betreft voelt een FV50 uiteraard totaal anders als een Crybaby maar ik kan me niet voorstellen dat een Mission totaal anders voelt dan een Crybaby. Kunnen we niet gewoon concluderen dat het bedrijf Mission eigenlijk heel slim is en Mission-lovers eigenlijk heel dom?

FruscianteFan
16 februari 2016, 16:40
Weet ik niet. Heb jij ervaring met die dingen?

Dutch66
17 februari 2016, 09:55
Ik zou eigenlijk niet zo gauw weten welk effect of parameter, (behalve wah/volume) ik 'super expressief'
zou willen aansturen, waardoor ik hoge eisen aan het pedaal zou moeten stellen...
(Anders dan duurzaamheid bedoel ik dan)

FruscianteFan
17 februari 2016, 10:24
waarom zou, bijvoorbeeld, delaytijd minder expressief zijn dan een wah of volume?

Tristan
17 februari 2016, 10:46
De Mission is precies hetzelfde als een Crybaby, totaal crap als expressiepedaal, de range van het pedaal is te klein waardoor langere sweeps bijna niet mogelijk zijn.
De pedalen van Dunlop zijn naar mijn mening veel beter, en de prijs is beter ook.
Tegenwoordig heb je ook nog het nieuwe expressiepedaal van Source Audio, de Reflex, tyfusduur, maar daar zitten dan tenminste wel waveforms, bpm instellingen en weet ik niet wat nog meer in.

Dutch66
17 februari 2016, 14:37
waarom zou, bijvoorbeeld, delaytijd minder expressief zijn dan een wah of volume?

Ik denk in beginsel inderdaad niet, en misschien had ik beter moeten aangeven dat IK geen echte
praktische toepassing zie in het 'expressief' bedienen van bijvoorbeeld de delaytijd.., en dan doel ik
uiteraard niet op 'tap' time.

Ik heb net even vlug de combinatie 'expression pedal delay time' op YT losgelaten, en tja dan krijg
ik toch (voornamelijk) een hoop onbestendig delay-chaos, en eigenlijk weinig of geen 'expressief' gebruik...
Vooralsnog geen situaties die je niet met een Harley Benton af zou kunnen.

Ik gebruik zelf een Morley M2, waarbij ik in een aantal patches verschillende parameters wat kan
bijsturen, bijvoorbeeld de feedback van m'n delay, maar om dat nou meteen 'expressie' te noemen.
Maar goed, (zoals altijd) kan dit voor andere natuurlijk heel anders gelden.

FruscianteFan
17 februari 2016, 15:00
Ik snap het wel. Maar let wel, als je op youtube zoekt op die specifieke toepassing, dan vind je niet de professionele muzikanten die tijdens die ene soundscape net dat ene effect nodig hebben. Het is een niche...

Dat gezegd hebbende: ik heb geen ervaring met deze pedalen, misschien zijn ze inderdaad wel kut.

Dutch66
17 februari 2016, 15:17
Kijk hier zo'n mooi voorbeeld, tis nog een Mission ook...

Eerst een minuut aansluit gemekker, maar op 1:00 is het dan zover.... :seriousf:


https://www.youtube.com/watch?v=seZVa4fV3gQ

Dirk_Hendrik
17 februari 2016, 18:53
Eerst een minuut aansluit gemekker, maar op 1:00 is het dan zover.... :seriousf:


En ik maar denken dat ik de enige ben die zulke filmjes kijkt met een "jahaa, cut the crap en laat es wat horen" gevoel.

D3nnis
17 februari 2016, 19:01
Ik zou eigenlijk niet zo gauw weten welk effect of parameter, (behalve wah/volume) ik 'super expressief'
zou willen aansturen

Tremolo en chorus snelheid zijn erg leuk hoor, via een expressiepedaal!


De Mission is precies hetzelfde als een Crybaby, totaal crap als expressiepedaal, de range van het pedaal is te klein waardoor langere sweeps bijna niet mogelijk zijn.
De pedalen van Dunlop zijn naar mijn mening veel beter

Ik zit niet zo into de pedalen maar cry baby is van dunlop toch?

Die van source audio vind ik erg gaaf (voor zover dat kan bij een expressiepedaal), maar inderdaad, €259,- voor een expressiepedaal is nogal geld. Iemand ervaring met deze qua sweep?

Ik vind nog steeds mijn Korg xvp-10 erg fijn. Het enige gekke aan dit ding is dat je als met een enkele stereo jackkabel kunt werken tussen midi controller en expressiepedaal, dat ie anders reageert dan met een Y kabel (trs naar 2x mono jack, die twee mono jacks gaan dan in de in- en output van de xvp). Met de trs kreeg ik hem niet goed, ondanks allerlei instellingen op de midi controller. Toch vreemd.

apekop
18 februari 2016, 00:26
Het kan nog duurder hoor de Fractal EV-1 expressie pedaal kost 178 euro. Ongetwijfeld van goede kwaliteit, maar wel erg duur. Iemand ervaring met een M-audio expressie pedaal (19 euro!). Een Behringer expressie pedaal is trouwens ook niet verkeerd. Totaal ruk en slechte geluidskwaliteit als volumepedaal, maar aangezien je bij een expressiepedaal geen geluidsverlies hebt is ie daarvoor zeer bruikbaar. Wel een erg grote sweep.

Een Boss EV-5 vind ik nog steeds een van de fijnste expressie pedalen met een kleinere sweep, dat is goed voor wah en volume swell dingen, maar minder voor preciezere afstellingen (zoals delay feedback etc.), daar heb je dan weer een groter sweep voor nodig.

D3nnis
18 februari 2016, 07:44
Iemand ervaring met een M-audio expressie pedaal (19 euro!).

Jazeker, ik heb er een.
Ik vind vwb sweep bereik mijn Korg beter, maar dat is smaak.
Ze zijn erg licht. Vind ik losstaand een nadeel maar hoeft op een pedalboard zeker geen bezwaar te zijn.
Voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.

Dutch66
18 februari 2016, 13:08
Ik vind nog steeds mijn Korg xvp-10 erg fijn. Het enige gekke aan dit ding is dat je als met een enkele stereo jackkabel kunt werken tussen midi controller en expressiepedaal, dat ie anders reageert dan met een Y kabel (trs naar 2x mono jack, die twee mono jacks gaan dan in de in- en output van de xvp). Met de trs kreeg ik hem niet goed, ondanks allerlei instellingen op de midi controller. Toch vreemd.

Misschien (te) voor de hand liggend, maar de (min. volume) op de XVP staat dan op 0 toch?

D3nnis
18 februari 2016, 13:25
Geen idee :D.
Midi CC waarde is gewoon 0 bij pedaal "naar boven" en 127 bij pedaal "naar beneden", maar het verloop is anders lijkt wel. Je zou bijna denken dat er een andere potmeter ingeschakeld is als je de trs-trs kabel gebruikt.
Maar verder weet ik het niet, ben gestopt met nadenken toen ie met Y kabel wel deed wat ik wilde.

apekop
18 februari 2016, 21:04
Jazeker, ik heb er een.
Ik vind vwb sweep bereik mijn Korg beter, maar dat is smaak.
Ze zijn erg licht. Vind ik losstaand een nadeel maar hoeft op een pedalboard zeker geen bezwaar te zijn.
Voor dat geld kun je er geen buil aan vallen.

ok bedankt! nog andere opties met een redelijke sweep voor een redelijk prijs?

wat heb ik al gehad:
-Yamaha FC7 (veel te zwaar en te grote sweep)
-Boss EV5 (prima, maar daar heb ik er al twee van, de derde moet een grotere sweep hebben)
-Boss FV500 (is momenteel kapot, en heeft geen vloeiende stappen meer, hoorbare 'stappen' bij whammy bijvoorbeeld)
-Behringer: prima als expressie pedaal, maar veel te grote sweep (net als de Yamaha)

D3nnis
18 februari 2016, 22:02
Geen idee, ik heb nog niet zo veel expressiepedalen getest.
Maar als je er al een paar hebt, wat moet je dan met nog meer?
Fetish? :)

apekop
18 februari 2016, 22:07
Ik heb er nog 'maar' drie, allemaal van Boss. 2x EV5 en die FV500. Ik zoek nog iets ter vervanging van mijn Boss FV500 omdat ie nu niet meer goed werkt. Hij staat nu bij de reparateur. Maar ik weet niet of hij gemaakt kan worden. Maar misschien is het altijd al zo geweest en zit het in het ontwerp van de Boss FV500 zelf en valt het me nu pas op. Ik gebruik bij mijn Axe fx al drie expressiepedalen. Ik wil nog een vierde voor mijn H9 of andere effecten.