PDA

View Full Version : Antares Autotune for guitar



paulusdeBKB
15 februari 2016, 14:29
Ik weet niet of hier al over is geschreven, dus misschien dubbel. Maar hier gaat 'ie.

Antares, bekend van autotune voor vocalisten, heeft zijn technologie omgewerkt voor gitaristen. Onder de inspirerende (ahem) naam Auto-Tune for Guitar (http://www.autotuneforguitar.com/) brengt het bedrijf een floorboard en custom installation kit uit waarmee je je gitaar kunt uitrusten met instant tuning-opties, vergelijkbaar met Line6 Variax. De vergelijking met Variax gaat verder - Auto-Tune for Guitar biedt namelijk ook gemodelleerde gitaarsounds (12-string, diverse electrische en akoestische modellen).

Als ik het goed begrijp, is het floorboard niet per se nodig om de Auto-Tune te bedienen. Da's goed nieuws, want de ruimte voor je voeten is beperkt en de meeste gitaristen hebben al pedaaltjes :)

Peavey maakt een gitaar waar de technologie al is ingebouwd, de AT-200. Kost ongeveer 800 euro. Innovatief aan dit ding is dat je de autotune mogelijkheden bedient via de snaren. Hier een uitleg (http://www.guitarworld.com/review-antares-200-auto-tune-complete-pack-software).

Joost de Ruig
15 februari 2016, 14:37
Als tuner (voor mij) te duur en voor echt fatsoenlijke modeling moeten we denk ik nog 10 jaar wachten.

apekop
16 februari 2016, 12:34
Ik vind het een interessant ding, maar voor de meeste conservatievelingen en vele modelling sceptici hier zal het niet weg gelegd zijn. Een Variax in pedaal vorm eigenlijk, met extra opties. Ik vind auto tune wel smokkelen en nep als je het ook gaat toepassen bij bendings. Wat ik vooral interessant vind is de verschillende stemmingen. Ik zie alleen dat je maar 1 eigen stemming kan opslaan (als ik goed heb gelezen), dat is wel zeer minimaal. Je zou minimaal 10 (liefst meer) eigen stemmingen moeten kunnen opslaan anders heb je er niks aan, naar mijn idee.

Verder is het jammer dat je er weer een groot voetbord bij hebt. De meeste gitaristen hebben al een hoop pedalen of midi borden en nog zo'n ding erbij wordt te gek.

paulusdeBKB
16 februari 2016, 15:44
Als ik het goed begrijp werkt de technologie ook zonder het floorboard. Je bouwt een kit in je gitaar in en de settings kun je vervolgens bedienen door op een knop te drukken en een snaar te spelen - elke snaar heeft andere functies. Het floorboard is vooral handig als je tijdens het spelen van stemming wilt veranderen, geloof ik.

apekop
17 februari 2016, 13:06
Maar niet iedereen wil iets in zijn gitaar laten bouwen. Ik niet in ieder geval...dus dat betekent dan weer een groot floorboard erbij.

paulusdeBKB
17 februari 2016, 18:21
Het inbouwen moet sowieso.

Erik de Perik
18 februari 2016, 00:58
Ik hoor bij de 12-snarige sound echt een hoop bijgeluiden. Denk dat je gauw klaar bent met het ding en je verzaagde gitaar in een hoek zet.