PDA

View Full Version : Heeft iemand ervaring 24 frets op 24,75 gitaar? / Schecter C-1+



Lasse
15 februari 2016, 05:58
Ik ben me een beetje aan het oriënteren op een nieuwe gitaar met vaste brug.
Nou kwam ik qua prijs/kwaliteit uit bij Schecter.

Ik kwam een optie tegen voor een C-1+ voor een stuk minder geld dan de Classic die ik graag zou willen kopen.

Op zich niet helemaal vergelijkbaar, maar lijkt me een leuk ding. Ik kan hem bij mij in de buurt niet uitproberen helaas.

Dus daarom mijn vraag, het is namelijk een 24,75 mensuur ipv 25,5 zoals de Classic en er zitten 24 frets op.

Heeft iemand ervaring met een 24,75 met 24 frets en hoe bevalt dat?
Is dat enorm krap bij de hogere frets?

Ik weet dat alles een kwestie van persoonlijke voorkeur is en speelstijl, maar ik hoor graag jullie ervaringen. Zowel over de mensuur als over de gitaar in kwestie.

Ik heb zelf een Crafter Convoy gehad en die speelde buitengewoon lekker. Dat was een PRS model, dus 25" en 22 frets. Nu heb ik een Yamaha RGX721DG. Enorm fijn. 25,5" en 24 frets, genoeg ruimte om op de hogere toetsen te spelen. Maar wel breed als je tussen wijsvinger en pink een pull off wil doen van 15 naar 10. Ik heb geen grote handen en geen lange vingers, maar ze zijn ook niet dun. Dat ging op de Crafter dan wel makkelijker.

Dus evt. kan juist 24,75 heel fijn zijn (25" vd Crafter beviel goed) maar misschien dus ook ktap omdat er 2 frets meer op zitten op 0,25" minder ruimte.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten.

RS-Rik
15 februari 2016, 12:20
Ik heb hier een 24 frets 24,75 inch mensuur gitaar staan. Het is iets krapper dan 25,5 inch mensuur maar niet zó krap dat je minihandjes nodig hebt om erbij te kunnen. Zeker met hoge frets is het prima speelbaar. Je kunt het waarschijnlijk een beetje vergelijken met de PRS, maar denk er dan nog twee fretjes bij.

De grote ervaring- en -inzichten dooddoener:
Kwestie van zelf proberen, anderen kunnen moeilijk voor jou beslissen hoe het is. Ik zou toch ergens op zoek gaan naar een 24 fretter met gibson mensuur en die proberen.



Goed antwoord hé :)

mrweird
15 februari 2016, 16:54
M'n ouwe trouwe Jackson fusion SS heeft dat. En ook nog fikse jumbofrets ook. Gaat prima (Ik heb geen kolenschoppen als handen moet ik toegeven..)

Brad
15 februari 2016, 22:38
Ik heb een Yamaha gehad met die specificaties . Ik speelde nauwelijks op die allerhoogste frets maar als ik het deed klonk het best wel aardig

Verder vond ik het altijd comfortabeler om een noot op de hoge e snaar op de twee en twintigste fret op te drukken op die gitaar met vier en twintig frets dan op een gitaar met twee en twintig frets

Hoe dat komt is snap ik ook niet

Maar de meningen zijn erg verdeeld . Ik weet niet meer wie het was maar een bekende jongen vond dat een gitaar met twee en twintig frets overal op de hals beter klinkt

harrie-beton
15 februari 2016, 22:54
De speelbaarheid is niet het probleem vind ik maar vooral het wisselen. Dat hoorde ik ook van jongens die wisselen tussen 6 en 7 snarigen. Ik moet zeggen dat ik erg lang speel op 22 frets gitaren en moeite heb met mijn 24 frets gitaar, ik moet extra opletten of ik wel goed zit want mijn brein verwacht niet die 2 extra fretten.

maxdb
16 februari 2016, 01:05
De speelbaarheid is niet het probleem vind ik maar vooral het wisselen. Dat hoorde ik ook van jongens die wisselen tussen 6 en 7 snarigen. Ik moet zeggen dat ik erg lang speel op 22 frets gitaren en moeite heb met mijn 24 frets gitaar, ik moet extra opletten of ik wel goed zit want mijn brein verwacht niet die 2 extra fretten.

Herkenbaar, ik heb sinds kort mijn eerste 24 frets gitaar en ben steeds in de war ! Niet alleen op de hoogste frets maar ook wel eens met de inschatting van de twaalfde fret
Eigenlijk zouden die laatste 2 fretten een andere kleur (of een andere speciale markering) moeten hebben, en de twaalfde fret misschien ook...?
(zoals in de Josti band :D )

Rogueny
16 februari 2016, 13:03
3 van mijn 4 elektrische gitaren hebben de 24,75 scale, 1 daarvan heeft 24 frets. Het is misschien iets krapper, maar ik vind het zelf erg fijn spelen! Vooral op de lagere frets ligt een 24,75 mij persoonlijk beter dan de 25,5. paar mooie dikke snaren er op en je hebt bakken sustainnnnn.

Heb dus 1 gitaar met 25,5 scale. Das dan ook toevallig een Schecter (C1 Hellraiser). voor solo's wil ik die nog wel eens sneller pakken.

Wat betreft Schecter: goede keuze! Echt top gitaren.

Lasse
17 februari 2016, 00:06
Ja nu ik er een beetje op let, zijn er best veel gitaren met 24 frets van 24,75". De Yamaha rgx612 geloof ik ook. En als ik er bij stil sta vond ik mij crafter misschien daarom ook lekkerder omdat ie 25" was en niet zoals de yamah die ik nu heb 25,5.
Ik ga morgen een gitaar proberen met 24 frets en 24,75". Ik ben benieuwd. In elk geval hebben jullie bijdrages me niet af geschrokken. Ik las namelijk iets op google uit de USA denk ik dat dat echt niet oke was.
Maar hoe dan ook ben je zelf natuurlijk de beste om te weten wat lekker speelt.
Wisselen tussen gitaren is inderdaad niet makkelijk. Sinds ik een 25,5 met 24 frets heb vind ik een shortscale met 20 frets echt niet te doen.

Lasse
17 februari 2016, 22:45
Wahhhh, hoe blij kan je zijn?:crazyhappy:

Heb vandaag een C1+ gekocht. :punk:

Een goede deal volgens mij, tweedehands, maar werkelijk in prima staat voor €225. Hij lijkt m prima bespeelbaar hoor met 24 frets op 24,75". Ik moet nog wel even wennen en zal pas een goed beeld hebben als ik er frisse snaren op heb en de fretjes wat heb kunnen schoonmaken. De boel is een beetje uitgeslagen van het stilstaan. En de neck is iets dikker dan ik nu met de yamaha gewend ben.

Volgens mij zitten er nu 0,10 op en ik denk er toch over om er 0,09 op te zetten. Al heb ik wel gelezen dat 0,10 op zo'n kort hals beter zou zijn.

Weet iemand trouwens hoe je fretjes weer een beetje fris en soepel maakt?

RS-Rik
19 februari 2016, 00:34
Na 10 jaar gitaarspelen ben ik een echte gibson-mensuur adept geworden. Zelfs met dikke snaren voelt een kortere mensuur voor mij soepeler aan dan die lange fenderstengels. Alhoewel daar wel bij vermeld moet worden dat mijn strakke metal-tijd al 7 jaar voorbij is.


Wat je hngd betreft: pics or it didnt happen

Erik de Perik
19 februari 2016, 00:45
Ik snap het 'probleem' niet goed. Iedere gitaar heeft toch zijn eigen ruimte en beperkingen? Dat geeft juist inspiratie.

harrie-beton
19 februari 2016, 10:43
Frets mooi maken. Drie stappen.

Met schilderstape de toets (het hout tussen de frets) afplakken.
Zeer fijn schuurpapier de frets schuren en daarna polijsten.
Dan tot slot de toets insmeren met lijnzaadolie en uitwrijven.

RS-Rik
19 februari 2016, 14:48
Waarom lijnzaadolie? Dat wordt toch plakkerige vuilaantrekkende gummende kekzooi?

Lasse
19 februari 2016, 17:10
Wat je hngd betreft: pics or it didnt happen[/QUOTE]

Wat is een hngd???

Lasse
27 februari 2016, 13:56
Oh ik wilde net foto's erop zetten, geen idee hoe je die van je computer er op kan zetten. Er staat dat je een URL moet hebben, maar dat is toch als ze op internet staan?

Nou ja, jammer.... Lag een week te griepen in bed en had eindelijk foto's van mijn beauty...
Nog niet eens op kunnen spelen, de hele vakantie in bed gelegen ziek te zijn. Ziek zijn kan je beter onder schooltijd doen :blast:

harrie-beton
27 februari 2016, 17:36
Lijnzaadolie is er in diverse varianten waaronder rauwe en gekookte. Rauwe is niet geschikt als finish maar word door schilders gebruikt om kwasten soepel te houden. De gekookte versie is mooi goudbruin en onder invloed van lucht polymeriseert het heel langzaam maar het blijft ook behoorlijk lang stinken. Dit is het beste spul om een fretbord mee te behandelen.
Zoals Dave zegt: Een beetje olie "to keep the good stuff in and the bad stuff out".
Ik doe al 10 jaar met 1 fles lijnzaadolie. 10 duppels op een hals en dan uitsmeren.

Truoil of gunstockoil is op basis van lijnzaadolie met wat toevoegingen en droogt snel en word erg duurzaam, traditionele finish voor geweerkolven.
Tung oil word gemaakt van een noot en ook erg geschikt als finish waarbij het hout veel minder verkleurd dan bij andere soorten het geval is. Kan een mooie glans mee behaald worden.
Danish oil word gemaakt van tungolie of ook lijnolie met toevoegingen word hard en droogt snel en is glanzend af te werken. Geschikt als finish maar kleurt het hout wel iets amberachtig.

Daarnaast zijn er nog veel soorten olie zoals parketolie, tuinstoelenolie, hardhoutolie etc waarbij elke fabrikant zijn eigen ingrediënten en toevoegingen gebruikt en niet geschikt zijn als finish voor gitaren.

Ruud313
27 februari 2016, 17:56
Wat is een hngd???


happy
new
guitar
day

Tenminste, als ik me niet vergis.

Foto's zul je eerst even moeten uploaden naar een van de online foto-diensten, photobucket of zo. Er zijn er vast ladingen, maar ik houd me daar verder niet zo mee bezig. Dan kun je linken naar de online locatie van die foto. Anyway, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, het is altijd erg fijn om een nieuwe gitaar te leren kennen.