PDA

View Full Version : Eigen lessen op Youtube, CAGED



davidof
14 februari 2016, 14:51
Hallo!

Ik zit er al lang mee in mijn hoofd om online videolessen te geven, en ben er eindelijk aan begonnen. Het is nog pril, en in experimentele/leerfase maar je moet ergens beginnen natuurlijk. :)

Wat ik zelf al snel merk is dat mijn Engels niet natuurlijk klinkt, en dat de belichting redelijk instabiel is. Een vlakke witte/zwarte achtergrond zou ook handig zijn, maar dat is voor later. Ik post mijn lessen hier, 1) voor feedback en 2) voor mensen die graag weten wat CAGED inhoudt, toen ik dit systeem ontdekte ging er voor mij een nieuwe wereld open, ik hoop dit dus ook bij anderen te kunnen verwezenlijken. Het aanbod op Youtube is al groot, maar de vraag ernaar ook, dus proberen maar. :)

https://www.youtube.com/watch?v=rukPPel6a5c

Dank!
Groetjes

David

Brad
14 februari 2016, 16:17
Zijn jouw lessen in de toekomst commercieel , of zijn ze ook gratis

Dat vraag ik gewoon uit interesse , of je ook via youtube betaalde lessen kunt geven

davidof
14 februari 2016, 23:09
Zijn jouw lessen in de toekomst commercieel , of zijn ze ook gratis

Dat vraag ik gewoon uit interesse , of je ook via youtube betaalde lessen kunt geven

Via youtube kan je enkel geld verdienen via reclame, gemiddeld zo €1 per 1000 views. Voorlopig wil ik gewoon gratis kijken hoe ik views kan scoren, als ik zie dat het ooit begint te groeien kan ik proberen echt een eigen website te maken, cursussen, & videolessen verkopen. Maar dat moet ik allemaal nog eens uitpluizen. Eerst en vooral moet ik een origineel concept hebben, een bepaalde methode, een reden om bij mij lessen te komen volgen.

Brad
15 februari 2016, 00:19
Een euro per duizend views , dan moet je wel erg veel views hebben wil je er wat aan over houden . Hoe dan ook succes met je plannen

motorhan
16 februari 2016, 10:25
Waarom moet dat perse in het Engels. in Engels zijn er al genoeg filmpjes, in het Nederlands een stuk minder. en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je onnatuurlijk Engels uitspraak/kennis.

Stoffel43
16 februari 2016, 10:42
Waarom moet dat perse in het Engels. in Engels zijn er al genoeg filmpjes, in het Nederlands een stuk minder. en dan hoef je je ook geen zorgen te maken over je onnatuurlijk Engels uitspraak/kennis.

+1!
Ik kijk alvast uit naar je lessen. Wilde al eens eerder met die caged-toestanden an de slag, maar wist nooit waar te beginnen. Ik ben compleet analfabeet wat muziek betreft. (Hier bestaat vast wel een correct woord voor, maar ook dat ken ik niet 🐷)
Grtz

terrasbeest
16 februari 2016, 12:04
+1!
Ik kijk alvast uit naar je lessen. Wilde al eens eerder met die caged-toestanden an de slag, maar wist nooit waar te beginnen. Ik ben compleet analfabeet wat muziek betreft. (Hier bestaat vast wel een correct woord voor, maar ook dat ken ik niet ��)
Grtz

Een ' gitarist'.:soinnocent:

Stoffel43
16 februari 2016, 18:55
Lol...! Dan is er nog hoop? 😜

denis.hermans
16 februari 2016, 21:35
In ieder geval bedankt voor je geleverde inspanning.Zeer positief is dat je je tijd neemt om alles rustig uit te leggen.Dat doe je echt goed.

Wel sluit ik me een beetje aan bij de opmerkingen over het engels. Je engels is niet perfect. Voor mij geen probleem want je les was nog goed te volgen. Iemand die echter engels als moedertaal heeft zou zich daar meer aan kunnen "storen" en doorklikken. Misschien zou je dus kunnen overwegen om in het nederlands te beginnen en eerst nog te groeien als lesgever.

Qua lesinhoud : je legt de shape zeer goed uit maar je kan toch nog wat duidelijker aangeven hoe concreet te oefenen (vb met metronoom , hoe snel)

Om met een positieve noot te eindigen : Onthoud vooral dat je het echt wel in je hebt om een goede lesgever te zijn/worden !

davidof
16 februari 2016, 22:55
In ieder geval bedankt voor je geleverde inspanning.Zeer positief is dat je je tijd neemt om alles rustig uit te leggen.Dat doe je echt goed.

Wel sluit ik me een beetje aan bij de opmerkingen over het engels. Je engels is niet perfect. Voor mij geen probleem want je les was nog goed te volgen. Iemand die echter engels als moedertaal heeft zou zich daar meer aan kunnen "storen" en doorklikken. Misschien zou je dus kunnen overwegen om in het nederlands te beginnen en eerst nog te groeien als lesgever.

Qua lesinhoud : je legt de shape zeer goed uit maar je kan toch nog wat duidelijker aangeven hoe concreet te oefenen (vb met metronoom , hoe snel)

Om met een positieve noot te eindigen : Onthoud vooral dat je het echt wel in je hebt om een goede lesgever te zijn/worden !

Top, heel bruikbare commentaren hier echt super! Ik ga deze 5 lessen nog afwerken en dan ga ik misschien toch eens aan de slag in het nederlands, echt goede tip. Zo voordehandliggend eigenlijk ... best nog wel veel mensen die nederlands spreken en gitaar willen leren eigenlijk. ;)

harrie-beton
17 februari 2016, 00:40
Je kan desnoods Nederlands spreken en youtube van Engelse ondertiteling voorzien.. In youtube is dat heel makkelijk in te voeren zonder pc kennis.

Ik weet van gehackte rekeningen dat een youtuber met reclame "aan" 90 euro krijgt voor 100.000 echte views en smartphones tellen NIET mee. Plus het moet eigen content zijn of content zonder aanspraken maar spreekt voor zich.

Duhsjaak
17 februari 2016, 07:15
Op het gevaar af, te worden aangezien voor negatieveling, toch even een paar opmerkingen.

Iedereen die niet is opgegroeid met een bepaalde taal, heeft een accent. Als mijn Franse vriendingetje Nederlands spreekt, vind ik dat om te smelten.
Dus waarom een Vlaming of Nederlander geen accent zou mogen hebben is mij een raadsel.
Zolang je de taal maar niet vermoord.

Dus 'I sink, I sink', is gewoon niet te doen. Want je kunt zwemmen.
De BOB (hartelijk dank Vlamingen) is voldoende reden voor hilaritreit. De BOB, ook als je naar een feest gaat. Battery operated boyfriend dus. Heerlijk die borden langs de weg. Wijzen mij de weg naar de leukste feesten.

Probeer na te denken of je Engels Engels wilt gebruiken of Amerikaans Engels. Afgezien van basis verschillen in uitspraak van bepaalde woorden, is de plaats in de mond waar de klankvorming optreedt bepalend.

Je legt netjes uit WAT het CAGED systeem is. Goed gedaan.
Maar je legt niet uit waarom ik dit systeem zou moeten willen toepassen.

Ik speel alleen maar afwijkende stemmingen en ben nog steeds op zoek naar een overtuigende redenering over waarom ik alles zou moeten doen zoals iedereen dat doet.

Ik ben eerlijk gezegd vrij vlot afgehaakt. Niet omdat je het niet verzorgd en sympatiek hebt gedaan. Maar omdat je gelijk de theorie induikt. Een veel voorkomende gedachtengang. Maar omdat ie veel voorkomt wil dat nog niet automatisch zeggen dat dat de juiste is. Voor mij is het gereedschap. En drie kwartier YouTube over een nijptang als ik geen spijker ergens uit hoef te halen? Nou nee, doe maar niet.

Mijn suggestie:
- stel je voor
- vertel eerst wat je gaat vertellen in this installment
- vertel hoe je dat gaat doen en hoe lang ongeveer
- vertel waarom je dat doet
- en waarom dat belangrijk is
- en waarin de verschillen zitten ten opzichte van een regulier systeem
- misschien is alles wel CAGED, weet ik veel
- de voordelen en de nadelen
- of je het zelf ook toepast (praktijk)
- welke bijkomende zaken een rol kunnen spelen (ik lul maar wat: Warming up/cooling down)
- hoeveel meer babes je scoort op deze manier

etc etc etc.

Je gaat uit van een hoeveelheid basiskennis bij je publiek zonder dat je je ervan overtuigt of die kennis wel aanwezig is. Ik kan je uit de droom helpen. Die kennis heb ik niet. En wil ik ook niet kennen als ik niet ervan overtuigd ben dat ik daarvan beter gitaar ga spelen. Je wilt niet de zoveelste zijn die iets op YouTube zet. Je wilt je onderscheiden. Dus het gitaarspelen is paramount. De lol. Niet het systeem.

En vergeet niet te zeggen wat je gaat doen in de volgende aflevering. Is het handig te abonneren? Te LIKEN?
Uit de Kama Sutra leer je niet vrijen. Did I make my point?
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

davidof
17 februari 2016, 09:53
Op het gevaar af, te worden aangezien voor negatieveling, toch even een paar opmerkingen.

Iedereen die niet is opgegroeid met een bepaalde taal, heeft een accent. Als mijn Franse vriendingetje Nederlands spreekt, vind ik dat om te smelten.
Dus waarom een Vlaming of Nederlander geen accent zou mogen hebben is mij een raadsel.
Zolang je de taal maar niet vermoord.

Dus 'I sink, I sink', is gewoon niet te doen. Want je kunt zwemmen.
De BOB (hartelijk dank Vlamingen) is voldoende reden voor hilaritreit. De BOB, ook als je naar een feest gaat. Battery operated boyfriend dus. Heerlijk die borden langs de weg. Wijzen mij de weg naar de leukste feesten.

Probeer na te denken of je Engels Engels wilt gebruiken of Amerikaans Engels. Afgezien van basis verschillen in uitspraak van bepaalde woorden, is de plaats in de mond waar de klankvorming optreedt bepalend.

Je legt netjes uit WAT het CAGED systeem is. Goed gedaan.
Maar je legt niet uit waarom ik dit systeem zou moeten willen toepassen.

Ik speel alleen maar afwijkende stemmingen en ben nog steeds op zoek naar een overtuigende redenering over waarom ik alles zou moeten doen zoals iedereen dat doet.

Ik ben eerlijk gezegd vrij vlot afgehaakt. Niet omdat je het niet verzorgd en sympatiek hebt gedaan. Maar omdat je gelijk de theorie induikt. Een veel voorkomende gedachtengang. Maar omdat ie veel voorkomt wil dat nog niet automatisch zeggen dat dat de juiste is. Voor mij is het gereedschap. En drie kwartier YouTube over een nijptang als ik geen spijker ergens uit hoef te halen? Nou nee, doe maar niet.

Mijn suggestie:
- stel je voor
- vertel eerst wat je gaat vertellen in this installment
- vertel hoe je dat gaat doen en hoe lang ongeveer
- vertel waarom je dat doet
- en waarom dat belangrijk is
- en waarin de verschillen zitten ten opzichte van een regulier systeem
- misschien is alles wel CAGED, weet ik veel
- de voordelen en de nadelen
- of je het zelf ook toepast (praktijk)
- welke bijkomende zaken een rol kunnen spelen (ik lul maar wat: Warming up/cooling down)
- hoeveel meer babes je scoort op deze manier

etc etc etc.

Je gaat uit van een hoeveelheid basiskennis bij je publiek zonder dat je je ervan overtuigt of die kennis wel aanwezig is. Ik kan je uit de droom helpen. Die kennis heb ik niet. En wil ik ook niet kennen als ik niet ervan overtuigd ben dat ik daarvan beter gitaar ga spelen. Je wilt niet de zoveelste zijn die iets op YouTube zet. Je wilt je onderscheiden. Dus het gitaarspelen is paramount. De lol. Niet het systeem.

En vergeet niet te zeggen wat je gaat doen in de volgende aflevering. Is het handig te abonneren? Te LIKEN?
Uit de Kama Sutra leer je niet vrijen. Did I make my point?
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Mooie tips man! thanks, klopt volledig! Het Engels zorgt er ook voor dat ik probeer zo min mogelijk uitleg te geven, wat er dus voor zorgt dat kijkers belangrijke basis informatie missen, ik zou eventueel echt een 'tekstje' kunnen instuderen, maar hoe dat overkomt weet ik ook niet.


Daarnaast, als er nog tips zijn voor lessen die ik kan geven, steeds welkom!