PDA

View Full Version : Vreemd bijgeluid MM Morse



D3nnis
14 februari 2016, 13:30
Hallo,

Mijn MM Morse, met Floyd rose, heeft een vreemd bijgeluid. Ik hoop dat iemand een richting kan geven wat het zou kunnen zijn en/of in welke hoek om het moet zoeken.
Als ik op de hoge e snaar boven de 15e fret kom, dan "trilt" er iets mee in het geluid. In eerste instantie dacht ik dat de snaar aan liep tegen een fret, maar onversterkt hoor ik dit geluid niet.
Het bijgeluid is er ook op de 22e fret op de hoge e, dus eigenlijk kan het niet zo zijn dat de snaar tegen een fret ligt te kletteren.
Verstrekt g hoor ik het alleen als de brughumbucker is ingeschakeld.
Ik heb dit verschijnsel al eerder gehad, met de standaard humbucker, maar ook met een andere brughumbucker is dit verschijnsel er.

Het is lastig omschrijven hoe dit klinkt, maar als ik op de 19e fret opdruk en dan aansla, is het net alsof er een heel los hangende snaar mee trilt (dus echt zo'n laag blubbergeluid). Heb het met andere gitaren nog niet eerder gehad.

Iemand een idee?

lcvanderhelm
14 februari 2016, 17:18
Ik denk dat het de veren van de Floyd rose zijn,deze kan je met bijv. schuimrubber stil krijgen.

D3nnis
14 februari 2016, 17:52
Hmm, dat het de veren zouden zijn is nog niet bij me op gekomen, waarschijnlijk omdat ik het bij mijn andere gitaren nog nooit heb gehoord. Zal ze straks eens dempen en kijken wat er gebeurt!

D3nnis
15 februari 2016, 10:18
Geprobeerd de veren te dempen door er een doek tussen te frotten.
Dit maakte geen verschil, dus die zijn het alvast niet.
Ik zat wel te kijken naar de brugzadels. Die smeer ik altijd met een beetje guitar grease (grafiet smeermiddel).
Kan goed zijn dat dit spul uitharden en iets mee resoneert, dus zal eens nieuwe snaren proberen met schone zadels.

Orpheo
17 februari 2016, 14:54
Hallo,

Mijn MM Morse, met Floyd rose, heeft een vreemd bijgeluid. Ik hoop dat iemand een richting kan geven wat het zou kunnen zijn en/of in welke hoek om het moet zoeken.
Als ik op de hoge e snaar boven de 15e fret kom, dan "trilt" er iets mee in het geluid. In eerste instantie dacht ik dat de snaar aan liep tegen een fret, maar onversterkt hoor ik dit geluid niet.
Het bijgeluid is er ook op de 22e fret op de hoge e, dus eigenlijk kan het niet zo zijn dat de snaar tegen een fret ligt te kletteren.
Verstrekt g hoor ik het alleen als de brughumbucker is ingeschakeld.
Ik heb dit verschijnsel al eerder gehad, met de standaard humbucker, maar ook met een andere brughumbucker is dit verschijnsel er.

Het is lastig omschrijven hoe dit klinkt, maar als ik op de 19e fret opdruk en dan aansla, is het net alsof er een heel los hangende snaar mee trilt (dus echt zo'n laag blubbergeluid). Heb het met andere gitaren nog niet eerder gehad.

Iemand een idee?

mogelijk is dit toch fretbuzz maar merk je er weinig van omdat de fret net laag genoeg is (maar niet ideaal).

het kunnen de veren zijn van de pickups.

het kan het tremblock zijn of een schroefje in het tremblock,

het kan een losse tuner zijn.

D3nnis
17 februari 2016, 19:12
Ik sluit fretbuzz uit, omdat het probleem er ook is bij de 22e fret.
Ik ga nog even zoeken. Best lastig, want akoestisch hoor ik het niet.

arjanb01
17 februari 2016, 19:25
Breng hem gewoon naar een goeie gitaar tech, afstelbeurt en ff vlakken en dan ben je er van af. Beter dan zelf prutsen, maak je het misschien van kwaad tot erger...

Tupelo
17 februari 2016, 19:37
Yep, ff langs Luthiers in Den Bosch ermee. :ok:

D3nnis
17 februari 2016, 19:46
Breng hem gewoon naar een goeie gitaar tech, afstelbeurt en ff vlakken en dan ben je er van af.

Effe vlakken om iets op te lossen dat geen fretbuzz is?
Zit je nu al aan de drank arjan? :D

The Lo Lands
17 februari 2016, 20:08
Verstrekt hoor ik het alleen als de brughumbucker is ingeschakeld.
Ik heb dit verschijnsel al eerder gehad, met de standaard humbucker, maar ook met een andere brughumbucker is dit verschijnsel er.

Ik sluit fretbuzz uit, omdat het probleem er ook is bij de 22e fret.
Ik ga nog even zoeken. Best lastig, want akoestisch hoor ik het niet. Misschien een raar idee maar zou het niet in je overige apparatuur zoals je versterker, effecten of cabinet kunnen zitten? Als je het akoestisch op de gitaar helemaal niet hoort dan zou je denken dat het een electronisch probleem moet zijn. Dus misschien toch een defect element of schakeling in de gitaar? Als het bijvoorbeeld aan de versterker zou liggen kun je dit makkelijk testen door een andere versterker te gebruiken. Ik kan er helemaal naast zitten maar soms is het iets wat je niet verwacht!

arjanb01
17 februari 2016, 20:40
Effe vlakken om iets op te lossen dat geen fretbuzz is?
Zit je nu al aan de drank arjan? :D

Ik heb net wel een glas wijn op🙈
Maar dat vlakken bedoelde ik in het algemeen. Sowieso onderhoud ik m'n gitaren altijd regelmatig, en lekker laten afstellen helpt echt. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het aan je apparatuur ligt. Het kan best zijn dat eea is gaan werken door temperatuur en/of vocht verschillen.

D3nnis
17 februari 2016, 21:44
Ja het zou misschien weer een keer mogen, een afstelbeurt. Is alweer een paar jaar geleden inmiddels, alhoewel hals kromming en intonatie nog gewoon ok zijn in mijn ogen.
Wat the Lo Lands aanhaalt is een goeie. Volgens mij had ik het ook door mijn amps. Die heb ik nu ff niet thuis dus zal morgen de Morse nog eens testen door de amps. Voor de zekerheid (want ik denk inmiddels dat ik gek ben), en ook Orpheo zijn suggesties nog even checken.