PDA

View Full Version : Metallic lak "bubbelt"



Feter
14 februari 2016, 12:44
Na een hoop lagen normaal zwart gespoten te hebben op de gitaar, wilde ik de afwerking doen met metallic zwart. Ik hoopte zo op een mooi diep zwarte gitaar met een metallic gloed te hebben uiteindelijk.
Maar net wil ik de eerste laag metallic er op zetten en wat denk je... 80% van het oppervlak begint te bubbelen en te kraken. Alsof er afbijt op gesmeerd is.

De lakken zijn beide van het zelfde merk en soort.
Voor het lakken met metallic heb ik de ondergrond nog eens geheel geschuurd met korrel 1000 nat.
En voor het lakken heb ik alles ook nog afgenomen met wasbenzine.

Wat mis ik of wat doe ik fout?
Kan het zijn dat de spuit temperatuur nog niet goed genoeg is?
Ik zit op +- 19 graden.

Iemand een idee?
Ik laat het nu drogen en schuur het straks weer helemaal glad en dan... tsja weer opnieuw.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:56
Waar je met het opbouwen van verschillende lagen altijd om moet denken, is dat je wel een harde lak op een zachte lak kan aanbrengen, maar niet andersom.

Tabula Rasa
14 februari 2016, 13:01
Is die wasbenzine niet het probleem?

Feter
14 februari 2016, 14:06
Heb met de wasbenzine eigenlijk nooit problemen gehad. De normale zwarte laag was ook eerst met wasbenzine ontvet.
En wat betreft de harde lak, de ondergrond heb ik juist eerst weer geschuurd (met warm water) zodat deze ook weer wat "zachter" werd. Zo heb ik het de voorgaande keren ook altijd gedaan, zonder problemen.

Net alles glad geschuurd en nog eens geprobeerd maar toch weer het zelfde effect. En nu zonder wasbenzine afgenomen.

D3nnis
14 februari 2016, 14:12
Ik heb er niet zo'n verstand van, maar dit verschijnsel heb je ook als de onderlaag nog niet goed genoeg is uitgehard. Zou dat hier ook kunnen zijn?

Feter
14 februari 2016, 14:17
Hmm lijkt me sterk, de onderlaag heeft een week de tijd gehad om uit te harden.
Daarom vind ik het ook zo vreemd.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 14:46
En wat betreft de harde lak, de ondergrond heb ik juist eerst weer geschuurd (met warm water) zodat deze ook weer wat "zachter" werd. Zo heb ik het de voorgaande keren ook altijd gedaan, zonder problemen.

Net alles glad geschuurd en nog eens geprobeerd maar toch weer het zelfde effect. En nu zonder wasbenzine afgenomen.

Schuren maakt een lak niet hard of zacht. De chemische samenstelling van de uitgeharde lak bepaald dit.

Feter
14 februari 2016, 16:27
Maar de afgelopen keren zat er ook ruim een week tussen.

barno
14 februari 2016, 17:20
Heb je enkel producten van zelfde samenstelling gebruikt? filler ook? zit er niet ergens iets alkyd achtigs tussen? want dat is een klein smeerlapje icm andere laksoorten.

Feter
15 februari 2016, 09:50
Hmm.
De filler was een grainfiller van Guitarsupplies op basis van terpetine.
Ook is het hout eerst gekleurd geweest met Clou.

Later was besloten om alles metallic zwart te maken.
Hiervoor heb ik er eerst een 4 tal lagen uni kleur zwart op gespoten waarna ik dus dit weekend de metallic er op wilde spuiten.
Met de uni kleur waren er totaal geen problemen.
Beide lakken zijn van het zelfde merk en soort (acryl)

fred dons
15 februari 2016, 09:59
ik heb het onlangs ook gehad met een metallic op een oudere witte lak, metallic doe het beter over een grondverf dan over "echte" lak blijkbaar zijn de oplosmiddelen voor een metallic lak te aggressief voor een solid
als je toch wilt doorzetten dan moet je de verf echt nevelen over het zwart, dus 40 cm afstand licht spuiten , 10 Minuten tussen iedere laag en zodanig dat hij pas bij laag 8 dekkend wordt

Feter
15 februari 2016, 11:18
Thanks Fred, ik was er inderdaad al bang voor dat alles kaal moest en er eerst een primer overheen moest.
Naja, het is niet anders helaas :(