PDA

View Full Version : Geen mahony bodies meer ben ik bang



Theije
23 juli 2003, 02:25
Ik lees net het nieuwe Greenpeace magazine (die ik als fanatieke aanhanger uiteraard thuis gestuurd krijg :D) en daar in staat een artikel waarin word vermeld dat Mahony hout per direct op de lijst met beschermde houtsoorten komt.
Het probleem is niet eens zo zeer de boom zelf maar het feit dat mahonybomen erg verspreid staan en er dus grote hoeveelheden woud gekapt dienen te worden om bij de bomen te komen.

Dus waarschijnlijk zal mahony steeds duurder worden en wellicht op een gegeven moment ook steeds moeilijker verkrijgbaar.

Persoonlijk lig ik er niet wakker van want ik ben helemaal geen fan van mahony omdat ik het veel te zwaar vind, maar ik weet dat er velen liefhebbers zijn van dus ik dacht ik deel het ff mede.

wietse
23 juli 2003, 07:10
shit wat zullen de les pauls e.d van voor het mahony verbod dan duur worden, want een les paul van elzen kan ik me niet voorstellen krijgen ze toch een heel andere klankkleur van.

fred dons
23 juli 2003, 07:57
gibson en een groot aantal ander fabrikanten hebben al een grote voorraad mahonie opgebouwd vanwege een dreigend tekort dus voorlopig blijft het gebruikt worden Daarnaast wordt er steeds meer afrikaans mahonie gebruikt wat niet bedreigd is (het braziliaans en honduras mahonie wordt het meest bedreigd)

en als laatste, de nederlandse douane is niet echt sterk in het herkennen van hout, sinds 1976 mag rio palisander niet meer geimporteerd worden indien er geen certificaat bijzit dat het van voor die datum gekapt is of anders van omgevallen bomen is. Reis nu eens met een les paul met rio toets of bestel een warmoth met rio toets en je krijgt het zo het land in.
Er zijn best wel veel verschillende soorten mahonie en het is voor kenners al moeilijk te zien waar een bepaalde mahonie vandaan komt.
(gitaarbouwers zijn zowieso al niet de grootste gebruikers van tone hout dat is namelijk de bouw en meubel industrie)
Overigens is elzen op dit moment ook al moeilijk aan te komen in goede kwaliteit dus een lp in elzen is ook niet echt een optie :D

The Mule
23 juli 2003, 07:59
Ik ben echt helemaal gek van mahonie als houtsoort voor de gitaarbody.

Het is jammer, maar ik kan er alleen maar positief tegenover staan als het zo schadelijk is voor de bossen van de wereld. Toch ben ik blij dat ik al ruim voorzien ben van 5 instrumenten met als hoofd-'ingrediënt' dat mooi getekende roodbruine mahoniehout... (snif) :cry:

P.S. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken in de toekomst, er zijn toch verschrikkelijk veel gitaarmerken die voornamelijk mahonie gebruiken...

urezna
23 juli 2003, 08:39
Wie weet levert dit nog eens interessante ontwikkelingen op voor gebruik van kunststoffen en composietmaterialen in de gitaarbouw.....?

guvnor
23 juli 2003, 08:50
Worden binnenkort dan gitaren gebouwd van gerecycled mahonie?

"Deze Les Paul is gemaakt van een oude ladenkast! De schroefgaatjes van de handvaten zijn bijna onzichtbaar weggewerkt..."

"De hals van deze gitaar was vroeger de railing van een boot. Als je de versterker nou heel hard zet kan je de zee nog horen ruisen!"

"Hoe bedoelt u...? Deze gitaar kraakt? Oh, dan was het vroeger waarschijnlijk een tuinstoel. Die kraken altijd, he..."

fred dons
23 juli 2003, 09:14
het meeste "mahonie" dat je op gitaren uit azie ziet is overigens nato
wat wel gerelateerd is aan mahonie maar het niet helemaal is.

als je ziet welk hout al een hele tijd niet meer gekapt mag worden en niet meer mag worden gebruikt ga je je ernstig afvragen hoe er toch nog steeds gitaren met dit hout gebouwd kunnen worden (koa, rio palisander, honduras mahonie etc.)

Martin heeft bijvoorbeeld een voorraad rio die al meer dan 60 jaar oud is maar nu toch wel begint op te raken, zoek je nu een leuke investering dan is het nu wel slim om mooi en zeldzaam hout te kopen (ik doe dit zelf al een tijdje :D )

michielv
23 juli 2003, 10:10
Nu is het ook weer niet zo dat kleinere, custombouwers direct zonder zullen zitten. Die mensen gebruiken in hun hele leven misschien 1 of 2 bomen dus als die een beetje een voorraad hebben is er niet zoveel aan de hand. Grote jongens zullen wat meer problemen hebben maar volgens mij hadden ze in de jaren '80 ook al een groot mahonie tekort. Toen zag je in ieder geval wel Les Pauls uit 9 stukken hout gemaakt (drie voor de top, 6 voor de mahonie onderkant). Hoe die klonken weet ik eigenlijk niet (khad nog niet de centjes daaraan te durven denken eigenlijk ;D ) maar het zal wel die kant op gaan.

Overigens is Gibson ooit ook begonnen met het bouwen van instrumenten uit gesloopte meubelen dus k zou zeggen: kijk eens goed naar die eettafel :D

JV
23 juli 2003, 10:44
ik neem dan toch wel aan dat er een of andere slimme bouwer oid gaat komen die gewoon een stuk land koopt en daar dan een berg mahoniebomen inzet speciaal voor de kap.

dat zie je met zoveel hout gebeuren, vooral meubilair ed.

fred dons
23 juli 2003, 11:20
mahony geschikt voor gitaarbouw moet eerst een tijdje groeien (+/- een jaartje of 60) 8) dus dat kun je vergeten

er wordt nu al mahony geplant als vervanging voor het gekapte maar het eerste rendement daaruit kunnen wij als gitaarliefhebbers wel vergeten
Snel groeiend hout is helaas niet geschikt voor gitaren omdat je sterk hout met een dichte nerf nodig hebt en dat krijg je alleen door een boom langzaam in alle rust op te laten groeien.

Ic3gl0vE
23 juli 2003, 11:22
Ja het lijkt mij ook dat fabrikanten gewoon hun eigen bomen gaan kweken. IKEA doet dit toch ook al? :-D
En verder zal het me worst wezen.... ooit zijn gitaren waarschijnlijk toch niet meer van hout.

fred dons
23 juli 2003, 11:49
ik ken de leverancier van het hout van ikea en dat hout wil je niet op je gitaar hebben :D

als we nu gewoon besluiten om meubels uit MDF met een finneer laagje
te maken dan blijft er meer dan genoeg hout over voor gitaren (loop je zelfs het risiko dat er te weinig gekapt wordt omdat het economisch niet meer interressant is)
Dit gebeurt overigens met Korina, dit is helemaal geen zeldzaam hout maar omdat het eigenlijk alleen geschikt is voor gitaren wordt er te weinig gekapt waardoor er weer maar weinig mee gebouwd wordt (en nu niet zeggen ik heb een epi van korina, want die zijn alleen korina kleurig :) )

Ic3gl0vE
23 juli 2003, 11:53
zijn die echt alleen korina kleurig? wat een schande! ze zijn wel een stukkie duurder dan de gewone epi's namelijk.

SiNiSTRaL
23 juli 2003, 11:55
was eerst ook zo'n actie dan kon je aandelen kopen in Teak kwekerijen in Z-amerika via de nationale boomfeestdag ofzo, das ook alleen maar winst lijkt me...moesten we op de basisschool langs de deuren om buxusboompjes te verkopen via een forumulier waar je ook in kon vullen of je geïnteresseerd was in dat aandelengedoe, maar die hippies van mijn school vonden het ongepast dat mensen aan een goed doel geld zouden verdienen (slaat nergens op) dus mochten mensen dat niet aanvinken :roll:

fred dons
23 juli 2003, 13:11
die teakkwekerijen zijn eigenlijk pure oplichting, het idee is op zich wel goed maar de rendementen die werden voorgespiegeld kunnen gewoon niet gehaald worden.
de boom moet minimaal 20 jaar groeien (een sneller groeiende variant bleek niet geschikt voor meubels), er mag geen ziekte uitbreken, geen storm losbarsten (en die heb je bijna maandelijks in dat gebied in het regenseizoen) en dan moet het hout nog verkocht, bewerkt en verscheept worden. Als men dan in indonesia gewoon (weliswaar illegaal) bomen in het wild kapt met minimale investeringen dan kan een kwekerij daar gewoon niet tegenop produceren.

De "korina" epi's zijn op zich goede gitaren en hebben niet echt een epi variant in een andere houtsoort (ook de dekkend gelakt variant zou van "Korina" zijn) maar de nekken zijn van maple en de bodies zijn van lindehout waarbij ze bij sommige nog de moeite hebben gedaan een korina fineer erover heen te plakken
dit is een echte korina (jawel met lelijke headstock :D )
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=36&page=5&ktw=50007106773f81808422168bc1bf2030

SiNiSTRaL
23 juli 2003, 13:13
:lol:
mooie strat lmao

Thomasvv
23 juli 2003, 13:19
Trouwens, er gaat maar een HEEEEEEEEL klein percentage van de mahonie naar instrumentbouw.. de meeste tonnen worden gebruikt in de bouw.. trappen en kozijnen.. Onze trap is bijvoorbeeld van Mahonie zie ik net :)

SiNiSTRaL
23 juli 2003, 13:23
zoiets is al gepost, maar dan dat meubelbouwers de boosdoeners zijn

fred dons
23 juli 2003, 13:25
en vergeet de makers van potloden en lucifers niet :-D

roppie
23 juli 2003, 13:30
en sigarenkistjes makers!!! :P

fred dons
23 juli 2003, 13:46
nee die tellen niet want die hebben eerst tabak plantjes geplant en zijn dus milieutechnisch goed bezig :wink:

urezna
23 juli 2003, 13:47
en vergeet de makers van potloden en lucifers niet :-D

Potloden? das volgens mij cederhout, en dat is behoorlijk zacht.... lijkt me weinig geschikt voor een gitaar....

fred dons
23 juli 2003, 13:48
maar serieus, de papier industrie is een grote boosdoener in de houtkap
natuurlijk niet voor mahonie maar wel voor de lichte houtsoorten waardoor er zowieso minder hout overblijft.

bert k
23 juli 2003, 15:26
Dat dacht ik toch niet. Juist voor de papierindustrie wordt er goed herplant, met snelgroeiende houtsoorten.
Trouwens, van ceder kan je mooie akoestische gitaren bouwen. Potloodventers, pas maar op! :D

Soulflyhigh
23 juli 2003, 15:33
en sigarenkistjes makers!!! :P
En lijkenkisten :-D

fred dons
23 juli 2003, 15:50
voor de westerse wereld wordt inderdaad "milieu"vriendelijk gekapt en geherplant voor de papier industrie, in bijvoorbeeld Azie (en wederom) indonesie kijken ze daar heel anders tegenaan

de westerse consument (vs en europa) kijkt iets kritischer naar milieu-
onvriendelijk hout echter zodra het echt geld gaat kosten dan geeft men vaak niet thuis en gitaarliefhebbers (mijzelf incluis) vinden het heel vervelend voor het regenwoud maar willen toch wel graag een gitaar van honduras mahonie met een rio palisander nek en als het kan met ivoor inleg :oops:

BLOK182
23 juli 2003, 15:55
dit is een echte korina (jawel met lelijke headstock :D )
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=36&page=5&ktw=50007106773f81808422168bc1bf2030

Laat me raden, Gerrekat vindt dit mooi? :-D

fred dons
23 juli 2003, 16:03
dat Gerrekat hem mooi vind heeft geen invloed gehad op de aankoop 8)

(meer het feit dat Ed Roman hem voor USD 2799 in de aanbieding had
en Musik Produktiv voor EUR 450 en ik altijd al een echte korina explorer wilde hebben, de allereerste (gibson) explorer toen nog futura geheten had een headstock die wel wat weg heeft van de Dean)

Negative K3 fan
23 juli 2003, 16:13
en vergeet de makers van potloden en lucifers niet :-D

lucifers wordeen dat ik van esdoorn gemaakt, iig zeker niet van mahonie.

fred dons
23 juli 2003, 16:15
lucifers worden niet van maple gemaakt eerder van vurenhout :D

maar het gaat natuurlijk om het totale plaatje van bedreigde of zeldzame houtsoorten

Anders Destium
23 juli 2003, 18:40
Bij Dijkman hebben ze volgens mij een Gibson LP Standard Korina naturel staan (zijn er voor een Gibson heel weinig van gemaakt :) ), ik durfde niet naar de prijs te vragen (ik ben een beetje verliefd, zou gevaarlijk zijn :oops: )...

maestro_nl
23 juli 2003, 21:22
http://www.gitaarnet.nl/gitaarfoto.php3?photo=4751&dealer_id=205

FretKing Elan 60 UK Custom 2003 te koop Tip een liefhebber ! »»
Korina body en hals, deze handgebouwde custom heeft naast de normale features nog iets extra's: een single coil in het midden met een wel heel bijzondere schakeling: de miniswitch schakelt in een keer één spoel van de neckpickup uit én de Fender sing
Aangeboden door: De Brug
Prijs: €1500.00

les prik
23 juli 2003, 22:17
als mahony eruit gaat dan word het sparen alsof me leven ervan af hangt
en snel een gibson kopen voor het te laat is

Anders Destium
23 juli 2003, 22:32
Er zijn genoeg 2ehandsen hoor. En Gibson is niet het enige merk dat mahonie body's heeft :)

les prik
24 juli 2003, 10:52
ja maar mijn volgende gitaar word een gibson en niks anders
mijn epi is helemaal te gek maar ik wil toch een keer een gibson hebbe

bert k
24 juli 2003, 10:54
Volgens mij valt het wel mee. De fabrieken hebben meestal voor jaren voorraad, en de vorige keer (jaren 80?) dacht ook iedereen dat het mis zou gaan. Maar erworden nog steeds mahonie gitaren gemaakt

cas121
24 juli 2003, 11:20
bij dijkman, dass toch een lp std raw power volgens mij, die zijn niet zo gek duur... scheuren wel als een madderfakker

plaatje: http://img.musiciansfriend.com/dbase/pics/products/51/517272.jpg

les prik
24 juli 2003, 12:15
wat is niet zo duur bij jou ?

cas121
24 juli 2003, 12:43
nee wacht, even anders zeggen; wel duur maar net iets goedkoper dan andere lp's. ik weet niet wat ie bij dijkman kost maar er hing er eerst ook een bij witte en die was ong 2000 pleuro, toen zaten alles std's rond de 2200 --> dus relatief goedkoop voor een lp std...

t blijft fakking veel..

les prik
24 juli 2003, 12:49
nou dan , dan is het toch niet goedkoop

ik vind die rode studio ook wel erg mooi of die desertburst studio
maarja desertburst is ook al 2200 pleuro

ik ben eigenlijk opzoek naar iets tussen de 750 en 1500 euro
2e hands ofzo

iemand ???

roppie
24 juli 2003, 12:57
voor 1500 euri kun je wel een mooie tweedehands standard vinden... en voor 600 euri minder een mooie studio.

maestro_nl
24 juli 2003, 13:09
Die korina gitaar bij De Brug kost 1500 bruto!

Neals
24 juli 2003, 15:42
Troost voor de lowbudget gitaar bezitters, multiplex gaan ze waarschijnlijk niet verbieden

wietse
24 juli 2003, 16:28
Troost voor de lowbudget gitaar bezitters, multiplex gaan ze waarschijnlijk niet verbieden

he jammer worden die nooit echt veel waard dus,... shit!!
en ik heb al 4 van de multiplex dingen dacnt een mooie investering dat valt dus weer tegen.
blij dat de andere gitaren van me wel van een goed stuk hout zijn.

les prik
24 juli 2003, 19:03
voor 1500 euri kun je wel een mooie tweedehands standard vinden... en voor 600 euri minder een mooie studio.


laat jij mij eens een mooie lp studio zien voor 600 euro dan

Thomasvv
24 juli 2003, 19:41
600 MINDER --> 1500-600 = 900

Mijn rooie Gibbie Studio kostte 1950 gulden tweedehands, dus dat klopt ongeveer wel.

cas121
25 juli 2003, 10:18
>geen spam<

staat al tijden een ad op 2dehands.nl enzo voor een zwarte lp studio uit 95, prijs 850 maar ik weet dat die gast m ook wel voor 650 wil droppen,
heb je toch bijna je 600..........

michielv
25 juli 2003, 11:40
Troost voor de lowbudget gitaar bezitters, multiplex gaan ze waarschijnlijk niet verbieden

he jammer worden die nooit echt veel waard dus,... shit!!
en ik heb al 4 van de multiplex dingen dacnt een mooie investering dat valt dus weer tegen.
blij dat de andere gitaren van me wel van een goed stuk hout zijn.

Gek genoeg kun je voor de onderdelen los nog best wat krijgen. Zelfs voor multiplex bodies, als ze er nog maar mooi uitzien... Een middagje verven en schuren/polijsten is zo gebeurd :D
Of je regelt een keertje een massief houten body om de onderdelen op over te zetten?

wietse
25 juli 2003, 12:45
ik verzamel die dingen en ook multiplex gitaren hebben hun charme ,en die hohner flying v is gewoon goed speelt lekker klinkt goed en ziet er mooi uit wat wil je nog meer.
van die andere 3 is 1 m'n eerste gitaar en er zit nog één hele vroege japanse plank tussen en een vroege japanse mustang kopie.
hou ze maar mooi zo slopen vind ik zonde.