PDA

View Full Version : Band/drummer probleem



Gearjunkie
14 februari 2016, 10:26
Zoals vele van jullie speel ik in een (hobby) band, die een keer of 6 per jaar onbezoldigd buiten de deur speelt.
Nu zijn er best wel wat 'dingetjes' in de band, waarover we de volgende repetitieavond een hopenlijk goed gesprek gaan hebben.
Eén ding wil ik hier voorleggen voor advies: onze drummer.

Onze drummer is behalve enthousiast, niet geboren met metronoom genen. Kent geen dynamiek, slaat keihard en verliest contact met de band na de eerste maat.

We zijn allemaal geen virtuozen, dus begrijp me niet verkeerd, maar bepaalde breaks en bijv. de eindes van nummers die hij al 2 jaar meespeelt gaan nog steeds mis. Nee, het zijn geen moeilijke nrs.

Onder de noemer dat 'grote bands' ook fouten maken vergeeft hij dit zichzelf maar al te genakkelijk.

Nu kunnen we afscheid nemen en een nieuwe zoeken. Misschien draait het na het gesprek daarop uit, maar mijn vraag is; wat kunnen we doen om het hem makkelijker te maken?

-clicktrack?
-drums op een monitor zetten?
-drumstel dempen?
-??

Wie weet raad??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

arjanb01
14 februari 2016, 10:38
Ik denk dat je al een eind komt als je goeie afspraken maakt mbt het voorbereiden van de nummers. Meer oefenen dus. Backing tracks zijn geen vervanging en gebruik je puur als opvulling om de sound beter te krijgen.
Misschien de drummer les laten nemen en heel gericht hem les geven in hoe je nummers gericht en efficiënt voorbereid thuis.

Erik de Perik
14 februari 2016, 11:28
Als je verder wilt, moet je afscheid van hem nemen. Als je vrienden wilt zijn, dan kun je altijd nog kaarten met elkaar.
Ik neem tenminste aan dat jullie elkaar al vaker tips hebt gegeven en slordig een nummer weghakken duidt nu niet op veel muzikaliteit of leerbaarheid.

arjanb01
14 februari 2016, 11:35
Iemand de band uit zetten zou ik pas doen als diegene geen tips aanneemt en structureel nummers niet voorbereid. Mensen de band uittrappen werkt niet om een band bijmekaar te houden. Je houdt dan een bijmekaar geraapte band over met allemaal mensen van buiten en dat maakt de groepsdynamiek kwetsbaar.
Zelf heb ik dat bij eerdere bands ervaren.

arcane
14 februari 2016, 11:35
Misschien heeft hij baat bij drumles? En als hij dat weigert krijgt hij de keuze voor drumles of de band verlaten.

Han S
14 februari 2016, 11:46
Dit is niet simpel hoor. Als jullie vriendjes zijn is dat heel veel waard en dan moet je er heel goed over nadenken.

Het is op de eerste plaats een kwestie van talent en aanleg. Sommige drummers gaan het nooit onder de knie krijgen. Een click is leuk om mee te oefenen, zou ik hem zeker aanraden. Maar dan moet hij wel de discipline kunnen opbrengen om daar ook echt mee aan de slag te gaan.

Vooral in breaks en fills gaan veel drummers in de fout en de click laat dat genadeloos horen. Ik heb veel met drummers opgenomen en vaak vroegen de andere bandleden of ik een click had. Natuurlijk heeft elke studio een clicktrack, maar waarom wil je een click? Omdat onze drummer niet zo strak is, was dan het antwoord.

Nou, dat maak je met een click alleen maar erger. Okay, professionals nemen ook wel eens op met een click, maar die hebben daar geen enkele moeite mee.

Dus oefenen tot hij het beheerst en als hij niet wil oefenen, dan moet er een goed gesprek komen en keuzes worden gemaakt. Maar als het een bandje voor de lol is: vriendschap is meer waard dan dat bandje.

Erik de Perik
14 februari 2016, 12:05
Toen ik mij teveel ging storen aan wat muzikale en andere zaken binnen de band, ben ik zelf opgestapt :)

arjanb01
14 februari 2016, 12:15
Verstandig, anders word je een stoorzender binnen de groep en het is knap als je zulke zelf reflectie hebt, iets wat maar weinig muzikanten hebben 🙈

Gearjunkie
14 februari 2016, 12:23
Vrienden zijn we enkel in bandverband, dus als hij opstapt lig ik daarvan niet wakker. Wat jammer is dat je eerst weer een nieuwe moet zoeken, die dan ook het repertoire onder de knie moet krijgen. Voor je het weet zijn we 4 of 5 maanden verder.

Ik begrijp dat een click track dus niet de gouden oplossing is.

Hij neemt sinds kort drumles, dus dat getuigt van zijn goede wil.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
14 februari 2016, 12:29
Verstandig, anders word je een stoorzender binnen de groep en het is knap als je zulke zelf reflectie hebt, iets wat maar weinig muzikanten hebben ��

Dank u....... :)

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:47
Hij neemt sinds kort drumles, dus dat getuigt van zijn goede wil.

Dat is een mooie aanleiding voor een compliment, en voor het signaal dat hij dit (tactische verwoord) ook wel kan gebruiken.

Maar ik hoop dat je niet binnen enkele maanden progressie verwacht, want hij zal gerust de tijd nodig hebben.

D3nnis
14 februari 2016, 12:50
Wat wij nog weleens doen bij nummers waar bijvoorbeeld een bepaalde break echt niet gaat, is de break veranderen, weglaten, of het hele nummer schrappen.

"de pro's maken ook fouten" is misschien geen excuus, maar eigenlijk hoe ouder ik word hoe meer ik besef dat het waar is, plus dat ikzelf nooit een pro zal zijn.

Verder vind ik het mooie van een band, en dan met name live, dat je elkaars fuckups zult moeten opvangen, en dat is dan ook de sport.

En als er gewoon te veel niveau (en ambitie) verschil is, waar ook nog iedereen zich aan stoort, dan is er volgens mij maar 1 oplossing (nee, niet die clicktrack, want dat is gewoon kut, tenzij je een top40 band met allerlei midi files en samples bent....dan is het nog kut, maar iets meer te begrijpen).

LGK
14 februari 2016, 13:16
De drummer is naar mijn mening de belangrijkste factor voor een band. Je zult zien, als een drummer goed maat kan houden en redelijk strak kan drummen, gaat de rest ook een stuk beter spelen. Als de drummer niet snel wil of kan verbeteren dan is de keuze snel gemaakt, anders houd hij jullie alleen maar op.

Erik de Perik
14 februari 2016, 13:19
De drummer is naar mijn mening de belangrijkste factor voor een band. Je zult zien, als een drummer goed maat kan houden en redelijk strak kan drummen, gaat de rest ook een stuk beter spelen. Als de drummer niet snel wil of kan verbeteren dan is de keuze snel gemaakt, anders houd hij jullie alleen maar op.

Ben ik helemaal met je eens, het is de hartslag van de band.

Han S
14 februari 2016, 14:30
Ben ik ook met jullie eens, maar een echt goede drummer is snel onder de pannen.

Brad
14 februari 2016, 16:01
Dit is erg lastig altijd . Aan de ene kant kun je zeggen dat hij maling heeft aan de rest van de band omdat hij weinig doet om zijn spel te verbeteren en weigert zijn spel wat aan te passen door wat minder hard te slaan

Aan de andere kant snap ik ook dat hij wil dat de band hem neemt zoals hij is als drummer

Ik zat eens in een jam bandje en de jongens vroegen mij of ik niet wat meer slag kon spelen . Ik pleegde toen voornamelijk te begeleiden met riffs en licks omdat ik dat leuker vond en omdat dat in mijn ogen het arrangement rijker maakt

Dat je daarmee de andere instrumenten in de weg staat is onzin als je bijvoorbeeld luistert naar de gitaarpartijen van bijvoorbeeld Steve Hacket bij Genesis , die begeleidde heel veel met single string werk

Ik vind in het geval van jouw band dat je gelijk hebt , maar vind de drummer dat zelf ook

johanb
14 februari 2016, 16:04
Na de eerste maat verliest hij het contact met de band en hij slaat snoeihard.Misschien hoort hij de band gewoon niet meer .Hij zal minder geluid moeten produceren,misschien dat hij dan beter reageert op jullie muziek.

Harald
14 februari 2016, 17:23
De drummer is niet degene die de hele band op de click moet houden. Groove is de verantwoordelijkheid van elk bandlid.

En het is helemaal niet zo'n ramp om met een click te spelen. Maar let wel, alleen als je timing al behoorlijk goed is. Is je time niet goed, dan maakt een click het echt alleen maar erger.

Echt waar, je blijft nl. corrigeren... en dat swingt nog minder dan iets wat weliswaar groove heeft, maar slecht is in een vast tempo houden. Dat is de reden dat Charlie Watts zo genoeglijk zijn milioentjes bij elkaar mag meppen bij de Stones. Hij raakt niet al te overstuur van Keith Richards. De timing bij de oude Stones is elastiek, maar er is wel groove.

Thuis oefenen met click, weer een ander verhaal, dat zou een goed idee zijn voor die drummer. Meeslaan met stakke producties ook. Tegenwoordig worden de timingsexcessen van de Stones nauwelijks nog geaccepteerd. Maar live met click, alleen als iedereen daar makkelijk mee omgaat. Anders moet je dat niet doen.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 17:41
Charly Watts weigerde in de studio een click mee te laten lopen. Dat was zijn eer en kunde te na :)

Harald
14 februari 2016, 19:16
De Stones met een click... :seriousf: Luister nog eens naar de originele versie van Honkey Tonk Woman!

telecastermaster
14 februari 2016, 19:24
Neem elke repetitie op met een recorder en geef hem de tape mee en zorg dat hij (en liefst ook zijn drumleraar) ernaar luistert. De tape liegt niet.

Brad
14 februari 2016, 19:24
Ik vraag mij af , is het mogelijk voor een mens een nagenoeg gelijkmatig tempo aan te houden zonder elektronische hulpmiddelen , dat lijkt mij toch erg moeilijk

Gearjunkie
14 februari 2016, 19:28
Dat is ook niet het doel op zich. Minder hard spelen zou al veel verschil maken denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
14 februari 2016, 20:01
Minder hard spelen zou al veel verschil maken denk ik.


Andere vellen, dunnere en lichtere stokken.
En veel tape en een handdoek over de snare.

barno
14 februari 2016, 20:04
Ik vraag mij af , is het mogelijk voor een mens een nagenoeg gelijkmatig tempo aan te houden zonder elektronische hulpmiddelen , dat lijkt mij toch erg moeilijk

dat kan als je bv Michael Schack heet


https://www.youtube.com/watch?v=JqReO5NPN_g

showband
14 februari 2016, 23:03
ooit nog een stuk in een drieluik over geschreven...
"De aanleiding:
Maar een band wordt toch vaak als team ervaren? Dan trekt een onvaste drummer het niveau van het geheel naar beneden? Je wilt ook niet dat het zo slecht is dat je niet meer wordt gevraagd toch? Het is een superaardige vent, maar heel erg onvast. Moet je zo iemand nu wél of niet vervangen? Daarbij komt dat het aanbod van drummers richting ons vrij groot is. Hoe denk jij daarover?"
http://members.ziggo.nl/showband/moeilijk.htm

Gearjunkie
15 februari 2016, 07:58
Duidelijk, bedankt voor alle reacties!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
15 februari 2016, 09:43
Het begint al bij het kunnen benoemen van fouten op het moment dat het gebeurt. Als je tijdens het oefenen merkt dat een eindje of een break niet goed gaat, gelijk stoppen, aangeven wat er fout gaat, aangeven hoe het moet, en dan net zo lang opnieuw totdat het wel goed gaat. Als je die dingen niet tegen elkaar kunt zeggen, is er iets mis in de verstandhouding onderling.

Tunes
16 februari 2016, 10:08
Andere vellen, dunnere en lichtere stokken.
En veel tape en een handdoek over de snare.


Ja en voor de gitarist, een andere versterker, een deken om zijn speakers en hele dunne snaren.
Ben jij potdomme van de pot gerukt :sssh: <<< smiley

Ik heb al heel wat geprobeerd om het geluid wat minder te krijgen het helpt niet of nauwelijks en gaat ten koste van de sound.
Lichtere stokken doet wel wat maar die zijn ook een stuk dunner en/of korter en dat moet je maar net fijn vinden.
Vellen heeft niet heel veel nut is mijn ervaring, misschien op olievellen na.
ZO langzamerhand lukt het mij om wat minder hard te slaan zonder dat ten koste gaat van het speelgevoel.
Maar zacht spelen is niet echt des drummers en wat een ander ook zegt (een goede drummer kan ook zacht) het is gewoon lekker om te gaan !

Voor wat betreft het maat houden en/of zweven, thuis oefenen met metronoom of clicktrack (en als het werkt ook in band situatie) en contact met de bassist is toch redelijk van belang, elkaar aankijken en horen kan best veel schelen.
En de tip van het opnemen is een goede.

Een drummer heeft best een lastige positie, waar een zanger een verkeerde tekst kan zingen, of een gitarist of bassist net niet lekker speelt valt het niet zo op, maar een drummer die een fout maakt is net als een keeper.
Persoonlijk heb ik het akelige probleem dat ik vaak vergeet hoe een nummer begint en ik tik niet lekker af (te snel of te langzaam).

D3nnis
16 februari 2016, 12:19
Ja echt super zijn al die lapmiddelen niet, maar bij ons moet er regelmatig een doek op de snare. Die snare bepaalt zo'n beetje het geluidsniveau van de rest van de band.

Han S
16 februari 2016, 12:45
Powertoms, piccolo snares en dikke stokken en je loopt gegarandeerd een gehoorprobleem op. Vroeger was niet alles beter, maar oude drumkits klinken vaak een stuk minder hard.

En ik blijf zeggen dat minder hard slaan niet ten koste hoeft te gaan van de power, maar dat is drumtechniek.

humbucker
16 februari 2016, 12:50
Er zijn nu toch ook vellen en cymbalen die een stuk minder hard klinken (-20dB ofzo)? Ik heb er laatst in ieder geval iets van gezien...

Han S
16 februari 2016, 13:06
Als een achterlijke op een crash cymbal slaan schijnt leuk te zijn.

Kim Wilson
16 februari 2016, 13:18
Er zijn nu toch ook vellen en cymbalen die een stuk minder hard klinken (-20dB ofzo)? Ik heb er laatst in ieder geval iets van gezien...
Geperforeerde cymbals, maar die zijn vrij kwetsbaar heb ik begrepen.

Erik de Perik
16 februari 2016, 13:59
Geperforeerde vellen gaan ook veel zachter.

showband
16 februari 2016, 14:15
geperforeerde drummers zijn het allerzachtste..... ;)

Erik de Perik
16 februari 2016, 14:22
Zo zie je maar.... even brainstormen en we zijn er uit! :)

telecastermaster
16 februari 2016, 14:50
Wat is dit toch een topforum! :)
Alle problemen worden zo even opgelost.
Gewoon lek schieten die drummert.

Erik de Perik
16 februari 2016, 14:53
Wat is dit toch een topforum! :)
Alle problemen worden zo even opgelost.
Gewoon lek schieten die drummert.

Nou, nou, nou...... beschaafde mensen gebruiken een perforator. :cooler:

Kim Wilson
16 februari 2016, 14:56
Perforator:

http://comps.canstockphoto.nl/can-stock-photo_csp7663465.jpg

Gearjunkie
16 februari 2016, 19:35
😄👍🏻


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tunes
17 februari 2016, 10:03
Geperforeerde vellen gaan ook veel zachter.

Waarschijnlijk als grapje bedoelt, maar die zijn er echt hoor en schijnen best behoorlijk te werken.
Die bekkens zijn er inderdaad ook, maar die zijn wel meer kwetsbaar.
Aan de andere kant verbaas ik mij sowieso/uberhaubt al over drummers die met enige regelmaat normale bekkens kapot rammen.

Riny
17 februari 2016, 10:16
Wil hier toch ook even op reageren.
Ook wij zijn hobby matig bezig en willen toch ondanks dat, alles hebben zoals het hoort.
Echter hebben wij geen last van de drummer want die is perfect qua timing en tempo.
Wij zitten dus met een zangeres die, of te vroeg, of te laat inzet met de zang.

Dat irriteert ons ook maar ik heb daar het volgende op gevonden.

Wanneer zij in een opmaat steeds te laat komt herhalen wij dat desnoods 100 maal, iets wat zij beslist niet leuk vind.
Als ze dan commentaar gaat geven dan geef ik aan dat, wanneer zij op tijd invalt wij het niet 100 maal hoeven te herhalen.
Wij spelen hoofdzakelijk cuvers dus hoe makkelijk kan ze het hebben?
Haar interesse is dusdanig laag dat zij het vertikt om de bestaande muziek (echte artiesten) te beluisteren.
Dan heb ik zoiets, blijf lekker aan het aanrecht zingen maar niet meer bij ons.

Nu een lachwekkende, zij is de enige die op zou willen treden, mooi niet want voor Joker staan daar pas ik voor.
Geef haar dan aan, zolang jij keer op keer de fout in blijft gaan, dan blijven wij gewoon uitsluitend repeteren.

Met de rest van de mannen zijn wij, waar zij ook van weet, steeds meer instrumentale nummers aan het spelen voor het geval ik ze eruit zet of dat zij uit zichzelf opstapt.

Wij zij nu drie jaar bezig en ik vind dat wij geduld genoeg gehad hebben.
Wij hebben haar het volgende meegegeven, wanneer zij na de winter geen verbeteringen laat zien scheiden onze wegen.
Klinkt hard maar als ik een lekke band heb met mijn auto blijf ik ook niet op drie wielen doorrijden.
Bij de eerste de beste gelegenheid wissel ik mijn lekke band.

Tunes
17 februari 2016, 11:30
Jullie geduld is verbazingwekkend (ik weet niet of ik moet zeggen bewonderingswaardig).
3 JAAR !!!!!!!!!!!!!!

Ik heb ook een (te) lange tijd in zo'n bandje gezeten, je bent dan wel voor de hobby bezig maar enige inzet mag toch wel vertoont worden.
Gitarist die altijd wat had met zijn spullen, kabeltje kapot, batterijen op enz enz.
Drummer (niet ikke), die alle kanten op zweefde.
We hadden een paar optredens per jaar en best gezellig maar op een gegeven moment was ik het zat en wilde verder (en graag weer drummen). Als je dan met bobby-muzikanten gaat spelen die wel wat willen doen en die wel elkaar serieus nemen en die (moet wel eerlijk zijn) een stuk beter spelen dan is dat geweldig.
Van jaren klooien naar mensen die een paar keer oefenen en al een eerste optreden kunnen doen.

Kim Wilson
17 februari 2016, 11:41
Wil hier toch ook even op reageren.
Ook wij zijn hobby matig bezig en willen toch ondanks dat, alles hebben zoals het hoort.
Echter hebben wij geen last van de drummer want die is perfect qua timing en tempo.
Wij zitten dus met een zangeres die, of te vroeg, of te laat inzet met de zang.

...
Begint ze dan een hele maat eerder of later, of kan ze ook halverwege de maat invallen? Dat scheelt namelijk nogal. Met zo'n zangeres heb ik namelijk ook gewerkt. Erg dominant qua plaats in de band (zij vond dat zij de boel moest sturen), maar totaal geen gevoel voor ritme. Die kon zo op de tweede of derde tel inzetten. Dat zorgde voor ontzettend veel onzekerheid bij de rest. Als ze stipt een hele maat te laat zou zijn is het probleem niet zo groot, maar hier was niet op te anticiperen.

Riny
17 februari 2016, 11:45
Ik ben van mening dat men thuis heel goed het huiswerk moet maken, dan is het op de repetitie een kwestie van alles goed samen voegen en timen.
Wij zijn dan misschien wat ouder maar gelukkig hebben wij gezamenlijk jaren ervaring op de zangeres na.
Ze heeft een goede stem alleen ontbreekt het haar thuis iedere dag oefeningen te doen en dat is jammer.
Heb haar aangegeven om iedere dag te oefenen want haar stem is haar instrument en wij moeten ook iedere dag onze instrumenten pakken om alles goed bij te houden.
Tussendoor stoppen of een paar dagen overslaan is achteruitgang.
Ik heb haar zelf dure boeken gegeven met aller handen technieken, maar ik weet zeker dat ze nog in het folie zitten, hahahaha.
Maar goed, we gaan het zien over een tijdje en anders is EXIT voor tante Pollepop.

Riny
17 februari 2016, 11:57
@Kim,

Wanneer zij in een opmaat op tel 3 en 4 moet beginnen komt ze soms twee maten later en dan nog op de eerste tel.
Als in haar zang op tel 3 en 4 achtste noten zitten is ze de weg helemaal kwijt.
Onze drummer heeft 35 jaar ervaring en tempo vast, dat wil je niet weten.
Heb af en toe het idee dat hij een metronoom ingeslikt heeft, hahahaha.

Hij probeert haar altijd te helpen, d.m.v. een bepaald loopje, zodat ze al luisterend op tijd in zou kunnen vallen.
M.i. heeft ze totaal geen ritme gevoel en soms heb ik ook wel eens het idee dat ze wat toon doof is, niet altijd maar er zijn momenten........... dan zitten wij allen met kromme tenen in onze pantoffels.

Kijk wij zijn ook mensen en ook ik zit er wel een naast, zeker wanneer het nummer voor de eerste keer gezamenlijk wordt gespeeld.
Dus ik ben ook niet heiliger dan de Paus en de rest ook niet.
Maar doe er dan wat aan.
Gelukkig dat na de jaren, wij elkaars ritme- gevoel door hebben, dus het innerlijk gevoel van de andere muzikanten.

Kim Wilson
17 februari 2016, 12:00
Ja, het is maar wat je voor ogen hebt. Als je covers exact wil naspelen is het thuiswerken wel makkelijk inderdaad. In die gevallen maak ik een playlist van de nummers die we gaan doen en luister ik ze zo vaak dat ik ze helemaal ken. Ook werk ik ze helemaal uit met tekst, akkoorden erbij en wanneer er breaks, coupletten, refreins en solo's zitten.

Met het bandje waar ik nu in speel geven we er soms ook onze eigen draai aan. En dan komt het nog meer aan op muzikale kwaliteiten. Of heel veel oefentijd, maar dat heeft niet mijn voorkeur. Ik werk alles uit qua structuur en akkoorden, en tijdens het oefenen komt er dan wel een bepaalde manier van spelen uit. Werkt ook erg prettig.

Kim Wilson
17 februari 2016, 12:01
@Kim,

Wanneer zij in een opmaat op tel 3 en 4 moet beginnen komt ze soms twee maten later en dan nog op de eerste tel.
Als in haar zang op tel 3 en 4 achtste noten zitten is ze de weg helemaal kwijt.
Onze drummer heeft 35 jaar ervaring en tempo vast, dat wil je niet weten.
Heb af en toe het idee dat hij een metronoom ingeslikt heeft, hahahaha.

Hij probeert haar altijd te helpen, d.m.v. een bepaald loopje, zodat ze al luisterend op tijd in zou kunnen vallen.
M.i. heeft ze totaal geen ritme gevoel en soms heb ik ook wel eens het idee dat ze wat toon doof is, niet altijd maar er zijn momenten........... dan zitten wij allen met kromme tenen in onze pantoffels.

Kijk wij zijn ook mensen en ook ik zit er wel een naast, zeker wanneer het nummer voor de eerste keer gezamenlijk wordt gespeeld.
Dus ik ben ook niet heiliger dan de Paus en de rest ook niet.
Maar doe er dan wat aan.
Gelukkig dat na de jaren, wij elkaars ritme- gevoel door hebben, dus het innerlijk gevoel van de andere muzikanten.
Ik had haar al lang gewipt. Daar valt toch niet mee te werken?

Riny
17 februari 2016, 12:10
J Ik werk alles uit qua structuur en akkoorden, en tijdens het oefenen komt er dan wel een bepaalde manier van spelen uit. Werkt ook erg prettig.

Die taken zijn mij ook toebedeelt.
En inderdaad kan er altijd lichtjes wat afgeweken worden, helemaal niet erg, als het maattechnisch maar klopt.


Ik had haar al lang gewipt. Daar valt toch niet mee te werken?

Kim, wij zitten daar heel erg dicht tegenaan.
Vanavond komt het cluppie weer en zal er zeker weer een discussie ontstaan.
En die discussie moet dan echt niet lang duren want er moet gerepeteerd worden, want voor een potje ouwehoeren kunnen wij ook een andere avond nemen, zonde van de tijd.

arjanb01
17 februari 2016, 12:13
Wat voor band hebben jullie????
Klinkt als Josti band maar die spelen dit jaar in de ziggo dome dus er is nog hoop voor jullie 😂
Zonder gekheid maar met zo'n zangeres is toch niet te werken?

Riny
17 februari 2016, 12:21
Wat voor band hebben jullie????
Klinkt als Josti band maar die spelen dit jaar in de ziggo dome dus er is nog hoop voor jullie ��
Zonder gekheid maar met zo'n zangeres is toch niet te werken?

Hahahaha, Jostiband, hij is leuk.

Nee wij spelen jaren '60 '70 '80 muziek en ook richting deze tijd.
En inderdaad valt er niet te werken op deze manier, en ik denk ook wel dat het zijn langste tijd gehad heeft.
Als de andere nu ook eens open en eerlijk zouden zijn dan was ik niet altijd de zeikerd.
Maar dat er een op(ver)lossing moet komen staat wel vast.

Wordt vervolgd.

Midwolda
17 februari 2016, 12:45
Ik had haar al lang gewipt.

:crazyhappy:

Pepe
17 februari 2016, 12:52
Je 3 jaar irriteren vind ik ook niet mis. Bij mij is 3 weken al een lange tijd maar ik ben ook meer voor iets gelijk oplossen of het scharen onder facts of life en er niet meer over lullen.

D'r is altijd wel wat. De een dit, de ander zo en dat is gelijk het hele idee ervan. Ik ben ook niet zo van het regiem, dat het net lijkt alsof je ervoor betaald wordt. Dealen met een zwakke broeder moet niet te lang duren, dan wordt dat belangrijker dan gewoon wat herrie met elkaar te maken. Maar mensen mogen best een potje breken hoor, vriendschap is belangrijker dan foutloos spelen. Maar ut heb zijn grenzen natuurlijk.

Kim Wilson
17 februari 2016, 12:56
:crazyhappy:
Ja, en daarna uit de band geflikkerd.

Riny
17 februari 2016, 14:09
Hahaha, voor het wippen heb ik mijn eigen personeel.

Maar het opzouten zou wel een vlug kunnen gebeuren.....................

arjanb01
17 februari 2016, 15:30
Hahahaha, Jostiband, hij is leuk.

Nee wij spelen jaren '60 '70 '80 muziek en ook richting deze tijd.
En inderdaad valt er niet te werken op deze manier, en ik denk ook wel dat het zijn langste tijd gehad heeft.
Als de andere nu ook eens open en eerlijk zouden zijn dan was ik niet altijd de zeikerd.
Maar dat er een op(ver)lossing moet komen staat wel vast.

Wordt vervolgd.

Gewoon eerlijk zijn en dat je het niet zo goed vindt, en haar de vraag voorleggen hoe ze het zelf ziet en haar toekomst bij de band.
Zijn haar antwoorden op die vragen niet naar jullie tevredenheid, andere zangeres zoeken. Een zangeres is het makkelijkste vervangbaar, makkelijker dan anderen.

Riny
17 februari 2016, 16:06
@Arjan,

Dergelijke vragen heb ik al regelmatig gesteld en dan werd er "beterschap" beloofd.
En ja, ik zeg het wel maar nu de rest ook nog.
Uiteindelijk dienen wij een dergelijke stap (verwijdering) gezamenlijk te nemen en als het aan mij ligt gebeurd dat ook.
Maar de andere collega's vinden het allemaal maar zielig, terwijl ze het er wel mee eens zijn dat haar inzet best mag verbeteren.

Maar deze avond moet de kogel maar door de kerk want het zou je inzet ook op een laag pitje gaan zetten en dat wil ik niet, daar ben ik teveel musicus voor.

paulusdeBKB
17 februari 2016, 17:20
Even de oorspronkelijke discussie erbij pakken... De drummer en Riny's zangeres (is ze lekker?) hebben eigenlijk hetzelfde probleem: onvoldoende besef van waar het in een band om draait. In allebei de gevallen zou je het eens met bandcoaching kunnen proberen. De drumleraar van de drummer eens langs laten komen om hem les te geven in repetitieverband. Is extreem nuttig! En wellicht heeft hij ook wat tips voor de andere muzikanten; dat pak je dan maar mooi mee.

Ik heb ook in bandjes gezeten waar zangeressen (vaak) verkeerd inzetten. Dat is onervarenheid, en een tekort aan muzikaal besef. Voor zo'n zangeres zou het goed zijn als ze wat AMV (bestaat dat nog, algemene muzikale vorming?) lessen volgt. Of solfège. Als ze eenmaal een sterk besef heeft waar de 1 zit, wordt inzetten op elke andere tel ook een stuk makkelijker.

Trouwens, een van de bands waar ik in speelde was zo goed dat de zangeres echt overal kon inzetten, goed of fout. Binnen een tel waren we als band 'bij'. En dan keken we elkaar breed grijnzend aan en gingen we door.

hefke
17 februari 2016, 17:27
Telkens als die zangeres moet inzetten en schop onder haar achterste geven totdat ze óf op tijd inzet óf er zo genoeg van krijgt dat ze uit zichzelf vertrekt:crazyhappy:

Joost de Ruig
17 februari 2016, 17:50
Trouwens, een van de bands waar ik in speelde was zo goed dat de zangeres echt overal kon inzetten, goed of fout. Binnen een tel waren we als band 'bij'. En dan keken we elkaar breed grijnzend aan en gingen we door.

Dat is sowieso iets wat ik in ieder bandje heb gezegd waar ik in zat: veel fouten hoort het prubliek niet eens en als er een fout gemaakt wordt: vooral lachen en doorgaan alsof er niets gebeurd is. Daarnaast: kijk elkaar regelmatig aan en kijk het publiek aan. Die bandjes waarin minimaal de helft zonder glimlach wat naar de grond staat te kijken, winnen veel minder snel de sympathie van hun publiek.

Kim Wilson
18 februari 2016, 08:31
Dat sowieso. Als het fout gaat, gewoon lachen en de tweede keer keihard dezelfde fout maken. Als het maar niet stilvalt.

showband
18 februari 2016, 09:14
@Kim,

Wanneer zij in een opmaat op tel 3 en 4 moet beginnen komt ze soms twee maten later en dan nog op de eerste tel.
Als in haar zang op tel 3 en 4 achtste noten zitten is ze de weg helemaal kwijt.
Onze drummer heeft 35 jaar ervaring en tempo vast, dat wil je niet weten.
Heb af en toe het idee dat hij een metronoom ingeslikt heeft, hahahaha.

Hij probeert haar altijd te helpen, d.m.v. een bepaald loopje, zodat ze al luisterend op tijd in zou kunnen vallen.
M.i. heeft ze totaal geen ritme gevoel en soms heb ik ook wel eens het idee dat ze wat toon doof is, niet altijd maar er zijn momenten........... dan zitten wij allen met kromme tenen in onze pantoffels.

Kijk wij zijn ook mensen en ook ik zit er wel een naast, zeker wanneer het nummer voor de eerste keer gezamenlijk wordt gespeeld. Dus ik ben ook niet heiliger dan de Paus en de rest ook niet.
Maar doe er dan wat aan. Gelukkig dat na de jaren, wij elkaars ritme- gevoel door hebben, dus het innerlijk gevoel van de andere muzikanten.

Deze ronduit vijandige methode naar jullie zangeres IS eigenlijk hetzelfde als iemand er uit gooien.
Dit soort verhalen hoor ik vaker van amateurbands.
Alles wat maakt dat jullie niet kunnen optreden is de schuld van de zangeres. En dat wrijven jullie haar desnoods met 100X herhalen onder de neus.

Het is doodnormaal dat in amateur coverbands elke muzikant een achilleshiel heeft. Als deze dame problemen heeft met de 1 vinden? Dan moet je kijken of je dat probleem anders kunt benaderen.
Niet door eindeloos te herhalen. Dat zal in de praktijk alleen betekenen dat je bij alle bandleden alleen de irritatie maximaliseert. Lekker 100x doorgaan op dat stuk wat er toch niet uit komt. ZIE je wel! ZIJ IS een K*T!
Door workarounds kom je verder. En goede nummerkeuze. Je kunt een goede gitarist ook efficient de band uit werken door even de "black page" op het repertoire te zetten en daarna uren onder de neus te wrijven dat ie het niet kan spelen. Dat is sfeerverhogend. En zal qua sfeer op het toneel fijn uitstralen naar het publiek.

Wat is een positieve aanpak? Voorbeeld workaround:
in 50% van de gevallen met opmaatjes is het eenvoudig op te lossen door even naar de tekst te kijken.
“Think” van aretha franklin. | 1 - 2 - 3 - you got to | Think! |
De dame zal “YOU” waarschijnlijk als anker gebruiken. En vol op de 1 plaatsen.
valt op te lossen door er woorden voor te zetten die vanuit de 1 af gezongen kunnen worden.
| so - come on - you got to | Think! | en de dame heeft al geen problemen meer.

Andere mensen kun je helpen door in de tekst de woorden op de 1 te onderstrepen. Zodat het visueel getriggerd zal worden. Enz.

Overigens als je bij het repeteren zo enorm hamert op het volledig voorbereid de oefenruimte in lopen met een amateurband? Dan kun je jezelf in de vingers snijden met bandleden die iets niet helemaal goed thuis hebben gehoord en thuis poepstrak in volledig in het vingergeheugen/geautomatiseerd hebben voorbereid.
Die zul je iets moeten gaan Afleren en dan opnieuw AAN-leren in de oefenruimte.
Dan kan het zijn dat je 3 jaar doet over het instuderen van een set ja… ook met "muzikanten die het wel snappen"Sneller zou in dat geval kunnen zijn dat je het wat langzamer samen in de oefenruimte in een keer goed doet.

Een hoop “regels hoe een band HOORT te werken” zijn namelijk bullshit. Want je hebt het over een groep mensen. En niet alle mensen zijn gelijk.
Je hebt meestal in een band verschillende profielen muzikanten: Gehoor spelers, voorbereiders, entertainers enz In coverbands zijn de fanatiekste meestal de figuren die thuis uren zitten voor te bereiden. Die geven meestal nogal uitgesproken de schuld aan “voorbereiding”. Want “zo werkt het nou eenmaal”. (Dat zijn bijna per definitie mensen die akkoorden spelen. (piano/gitaar))
Maar de meeste amateurvocalisten kunnen alleen met het origineel MEE-zingen. Om te oefenen. Die zullen dan per definitie pas in de oefenruimte voor het eerst met de “karaokeversie” worden geconfronteerd. EN ze zijn zelden geschoold. Dus als dat stijgende strijkersriffje er niet is? Dan missen ze de cue die ze de hele week hebben gehoord. En de band snapt niet waarom ze niet weten waar ze zitten. Die norm “exact zoals op de plaat” is namelijk meestal helemaal niet “exact zoals op de plaat” Want op de plaat spelen er strijkers, blazers, piano+orgel+clavinet+3 manpercussie+koor+blazers enzovoort mee. De band laat die, logisch, voor het overgrote deel weg. Maar voor de zang is het dus bij de eerste repetitie een verassing wat er dan WEL overblijft van het origineel….

Vraag voor de gein eens als vocalist vlak voor de band een nieuwe cover gaat doen in de oefenruimte “wat speel jij na I never let you down?” Dan blijkt dat ze allemaal die derde regel van het tweede couplet helemaal niet herkennen en dat riffje wat er achteraan komt. Niet hebben meegenomen in hun partijen….
Je hebt een dikke kans dat assertieve bandleden je ass zouden kicken bij het “onder de neus wrijven gedrag” van jullie band.

*zo dat ben ik kwijt* ;)

Tunes
18 februari 2016, 10:29
Bullshit, het is de zangeres.

Tunes
18 februari 2016, 10:32
O ja smiley vergeten :crazyhappy:

Over zangeressen gesproken, ik ken maar weinig zangeressen waarbij ik in een band zou willen.
Zodra er een zangeres bij komt wordt het toch anders, de grapjes, de opmerkingen het drinken.
Gelukkig ken ik er wel een paar die beter uit de hoek komen dan heel wat mannen en die ook een biertje drinken.
Maar in alle andere gevallen werkt het voor mij niet.

D3nnis
18 februari 2016, 10:43
Deze ronduit vijandige methode naar jullie zangeres IS eigenlijk hetzelfde als iemand er uit gooien.
Dit soort verhalen hoor ik vaker van amateurbands.


Als ik die zangeres was geweest was ik zelf al lang opgestapt geloof ik. Zou niet graag met zo'n zuurpruimen in een oefenhok zitten, als amateurband dan hè.

Pepe
18 februari 2016, 10:46
Black Page is een drummer ding Showband.

Ik heb een blauwe maandag in een coverbandje gespeeld en dat was echt een andere mindset. Het goede is, men bereid dingen voor maar dat is gelijk het nadeel, men raakt van de wijs, dan wel geïrriteerd, als er wordt afgeweken. En als er al skills zijn om te improviseren op iets wat afwijkt is die bereidheid er niet. Het is verder geen waardeoordeel, het werkt soms zo in gezelschappen. In dat geval zou ik zeker de boel voortzetten met gelijkgestemden en nare stoorzenders verwijderen.

Kim Wilson
18 februari 2016, 10:48
O ja smiley vergeten :crazyhappy:

Over zangeressen gesproken, ik ken maar weinig zangeressen waarbij ik in een band zou willen.
Zodra er een zangeres bij komt wordt het toch anders, de grapjes, de opmerkingen het drinken.
Gelukkig ken ik er wel een paar die beter uit de hoek komen dan heel wat mannen en die ook een biertje drinken.
Maar in alle andere gevallen werkt het voor mij niet.
Het zal waarschijnlijk ook aan het soort band liggen. Of de omgeving. Ik bedoel, ik speel voornamelijk in kerken momenteel, daar vliegen je de schuine grappen toch al niet om de oren. En ik moet zeggen dat we daar een bijzonder fijn zangeresje voor hebben staan, in meerdere opzichten. Vooral fijn om muzikaal mee te werken, ze snapt precies hoe het werkt. En het uitzicht knapt er ook nog eens van op.

Met een rock 'n roll band in het kroegcircuit werkt het idd anders. Ik ken ze wel hoor, de zangeressen die qua zuipen en ouwehoeren met de grote jongens mee kunnen, maar die zijn zeldzaam. Aan de andere kant zou ik me dan weer niet laten remmen door een vrouw in de band. Ik ouwehoer altijd, wanneer dan ook, bij wie dan ook. Ik ben in vrijwel elke situatie dezelfde persoon. Niet altijd even handig, maar soit, iedereen weet wat ie aan me heeft.

Kim Wilson
18 februari 2016, 10:56
... In dat geval zou ik zeker de boel voortzetten met gelijkgestemden en nare stoorzenders verwijderen.
Dit geldt voor alle gezelschappen. Of je nou eigen werk speelt, eigen interpretaties van nummers maakt of covers exact naspeelt, je moet allemaal wel min of meer hetzelfde doel voor ogen hebben. Gelijke ambitie is nog veel belangrijker dan muzikaal niveau of leeftijd.

En improvisatie is goed, maar elk nummer heeft een bepaalde structuur, een bepaald begin en een bepaald einde. Daar ga je voor oefenen. Ik vind het veel mooier als er een duidelijk gerepeteerd einde aan een nummer zit dan wanneer je het maar overlaat aan het gevoel van de dag, of dat je elkaar aan staat te kijken om te zien wanneer het stopt. Tuurlijk, er zijn genoeg nummers waarbij het zo gaat, maar laat ook horen dat je ook nummers degelijk kunt laten eindigen. Dat soort dingen doet je als band heel zeker overkomen, en ook dat is belangrijk.

Pepe
18 februari 2016, 11:08
Ik bedoel meer dat je het juist kan waarderen dat mensen iets eigens of unieks inbrengen. Als ik de nootjes moet spelen die iemand anders vindt dat wordt het werk en dan wil ik er ook wel voor betaald worden. Dat is gewoon orkest werk.

In een rock'n roll band is die spanningsboog tussen verschillende visies vaak een vruchtbare bodem waar verrassende dingen uit kunnen voortkomen. Ik zie dat als winst.

Ik ging gisteren naar de studio, partijtje inspelen. Had me voorbereid, een Cubaans achtige Cooder/Calban partij. Blijkt net voor mij het nummer totaal veranderd te zijn door een mondharmonica en akoestische gitaar waar die partij niet in werkte. Al die voorbereiding ten spijt, het is lullig maar ipv daar heel moeilijk over te doen kan je beter kijken wat dan wel werkt. Het eindresultaat is minder dan mij voor ogen stond maar soit, misschien heb ik even tijd nodig om die switch te maken.

paulusdeBKB
18 februari 2016, 11:21
Vinger op de zere plek, Showband. En goeie tips om het inzet-probleem aan te pakken.

Harald
18 februari 2016, 11:26
Black Page is een drummer ding Showband.

Voor gitaar is dat ook niet leuk. Op de 11-olen in het eindstuk na is het best te doen. Maar het is duidelijk niet voor gitaar geschreven... Maar die 11-olen gaan ineens wel gruwelijk snel.

Maar als de rest van de band dat nummer wel vlekkeloos instudeert om de gitarist te zieken hebben ze er wel heel veel voor over! Bovendien, in het origineel hoeft de gitaar alleen wat akkoordjes te spelen. Melodie is voor blazers, toetsen en percussie. Bas en drums doen hier en daar ook mee... Moet je dus wel goed aangeven om welke versie het gaat, anders lacht de gitarist zich alsnog een breuk :D

Einde nerd modus... laat het nu net één van mijn absoluut favoriete stukken muziek zijn!

NLF
20 februari 2016, 20:41
Zoals vele van jullie speel ik in een (hobby) band, die een keer of 6 per jaar onbezoldigd buiten de deur speelt.
Nu zijn er best wel wat 'dingetjes' in de band, waarover we de volgende repetitieavond een hopenlijk goed gesprek gaan hebben.
Eén ding wil ik hier voorleggen voor advies: onze drummer.

Onze drummer is behalve enthousiast, niet geboren met metronoom genen. Kent geen dynamiek, slaat keihard en verliest contact met de band na de eerste maat.

We zijn allemaal geen virtuozen, dus begrijp me niet verkeerd, maar bepaalde breaks en bijv. de eindes van nummers die hij al 2 jaar meespeelt gaan nog steeds mis. Nee, het zijn geen moeilijke nrs.

Onder de noemer dat 'grote bands' ook fouten maken vergeeft hij dit zichzelf maar al te genakkelijk.

Nu kunnen we afscheid nemen en een nieuwe zoeken. Misschien draait het na het gesprek daarop uit, maar mijn vraag is; wat kunnen we doen om het hem makkelijker te maken?

-clicktrack?
-drums op een monitor zetten?
-drumstel dempen?
-??

Wie weet raad??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Heel simpel: een goede drummer tilt het niveau van een band omhoog, een slechte drummer (zo eentje als jij beschrijft) trekt het niveau naar beneden. Het allerbeste voor je timing is om met een goede drummer te spelen (aldus Pat Metheny), het maakt niet uit wat voor stijl drummer (country, funk, heavy metal: anything goes). Omgekeerd: voor je gevoel voor ritme is niets zo slecht als spelen met een slechte drummer. Sowieso is niets zo bepalend voor de sound van een band als de drummer (in mijn opinie). Een slechte drummer is echt een ramp en erger dan een slechte zanger (ook niet lekker) of gitarist, bassist etc. Met andere woorden: liever zonder drummer dan met een slechte.

Kim Wilson
20 februari 2016, 20:55
Een slechte zanger(es) kan de boel anders ook knap in de war schoppen, daar heb je geen slechte drummer voor nodig.

Erik de Perik
20 februari 2016, 21:11
Een slechte zanger(es) kan de boel anders ook knap in de war schoppen, daar heb je geen slechte drummer voor nodig.

Nou nee, da's minder erg hoor. Wellicht wel pijnlijker, vooral als iemand van de band haar penetreert.

Dutch66
21 februari 2016, 12:03
Ik denk dat het voor een belangrijk deel ook te maken heeft met het feit dat we het nu voornamelijk
over coverbands hebben. Belangrijk nadeel is dan natuurlijk dat alles vooraf (soms pijnlijk...) vast staat.
Het vinden van nummers die 'passen' binnen het individuele niveau van ieder bandlid is dan cruciaal, en tja,
dan word de set vaak net zo sterk als de zwakste muzikant binnen het clubje ben ik bang...

Als je uitsluitend eigen werk speelt is dat toch anders, iedereen draagt z'n eigen partij aan, en als iets niet
werkt dan zoek je 'gezamelijk' naar een oplossing. Uiteraard is er ook dan discussie/overleg over hoe dingen
individueel moeten worden ingevuld, maar het is dan meer in het belang van het nummer...
Natuurlijk groeit zo niet ieder idee uiteindelijk uit tot een goed nummer, een hoop blijft ook liggen omdat
'de kick' van een idee op de een of andere manier in bandverband niet zo blijkt uit te pakken.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik (gelukkig) uitsluitend mensen om me heen heb, die dezelfde 'drive'
hebben als ik, en ook gewoon thuis hun eigen partijen uitzoeken/oefenen. Een soort onuitgesproken
vanzelfsprekendheid die door jaren heen is ontstaan.

Beetje meer on-topic, in het geval van Gearjunky denk ik dat het ook te maken heeft met een verschil
in ambitie. Als een drummer steevast bij dezelfde fill de fout in gaat zou je verwachten dat hij uit pure
frustratie z'n kit omschopt, en de rest van de week tot bloedens aan toe gaat oefenen, toch?
Maar ja, aangeven 'dat iedereen wel is foutjes' maakt is natuurlijk ook een optie...

D3nnis
21 februari 2016, 12:35
Als een drummer steevast bij dezelfde fill de fout in gaat zou je verwachten dat hij uit pure
frustratie z'n kit omschopt, en de rest van de week tot bloedens aan toe gaat oefenen, toch?


Hahaha, wij hebben met de band een tijdje Panama van Van Halen gespeeld.
Band bestond reeds een aantal jaar toen ik er bij kwam, en voor ik er was, speelden ze hem al; vorige gitarist was nogal van halen fan (en ik helemaal niet maar dat terzijde).
Maar goed, met mij lukte dat nummer nooit. Timing van breaks kreeg ik niet gelijk met de drummer.
Thuis lukte ie wel, terwijl mij verweten werd dat ik afweek van hoe dat nummer is.
Sprak ik later de vorige gitarist, had het met hem over dat nummer, zegt ie: O ja, die paste ik altijd aan op de drums :D.
Maar feit bleef dat mij het niet lukte. Dus schrappen die hap.
Het enige nummer dat voor mij geschrapt heeft moeten worden, toch een nederlaag :D.
Wel blij mee want ik vind van halen echt een enorme kutband, dus loop ook niet echt warm om dat te oefenen :)

arjanb01
21 februari 2016, 12:51
Omdat je het technisch gewoon niet kon dus 😉
Van Halen nummers blijven cool om keihard te rocken, maar we hebben de juiste zanger niet voor v Halen, wel jammer, luister er graag naar...

D3nnis
21 februari 2016, 12:54
Omdat je het technisch gewoon niet kon dus 😉


Blijkbaar kon mijn techniek niet die timing anders dan het origineel nee.
Wat niet helpt is dat ik niet kan tellen tijdens het spelen. Ik moet het "voelen" zeg maar. Heeft voor en nadelen. Nummers die voor sommigen lastig te tellen zijn heb ik vaak geen moeite mee, maar dit soort shit lukt me dan dus niet :D

Maar ach, als ik alles wel goed kon dan was ik geen amateur gebleven...

Erik de Perik
21 februari 2016, 13:09
Omdat je het technisch gewoon niet kon dus ��
Van Halen nummers blijven cool om keihard te rocken, maar we hebben de juiste zanger niet voor v Halen, wel jammer, luister er graag naar...

Te gekke muziek ja...! Speelde met m'n vorige band "Jump".... totdat de toetsenist het ineens niet meer kon. Gok dat hij er niet veel aan vond.........

D3nnis
21 februari 2016, 13:11
Te gekke muziek ja...! Speelde met m'n vorige band "Jump".... totdat de toetsenist het ineens niet meer kon. Gok dat hij er niet veel aan vond.........
Ik kan hem geen ongelijk geven.
Ik vind zeer weinig de moeite waard van die band.
Maar ieder zijn meug :)

Erik de Perik
21 februari 2016, 13:37
Ik kan hem geen ongelijk geven.
Ik vind zeer weinig de moeite waard van die band.
Maar ieder zijn meug :)

Een van de weinige hardrockbands met een totaal eigen, direct herkenbare sound, het best te beschrijven als een soort van Motown hardrock bij bepaalde nummers. :)

arjanb01
21 februari 2016, 13:40
Ach als je een feesttent op de kop wil zetten moet jump bijna verplicht in de set.
Qua timing is VH vrij apart ja, dus ik begrijp wel dat je er moeite mee had. Niet rechttoe rechtaan rock shizzle zeg maar...

D3nnis
21 februari 2016, 13:52
Ach als je een feesttent op de kop wil zetten moet jump bijna verplicht in de set.
Qua timing is VH vrij apart ja, dus ik begrijp wel dat je er moeite mee had. Niet rechttoe rechtaan rock shizzle zeg maar...

Jump, bro hymn en narcotic, niet per se in die volgorde :D

De originele Panama is eigenlijk heel goed te doen, maar de timing van onze drummer is in dat nummer onnavolgbaar (voor mij).

arjanb01
21 februari 2016, 13:56
Narcotic doen wij ook ja, guilty 🙈
Ach, alles voor de klant he?

D3nnis
21 februari 2016, 14:01
Ja, zeker!
Wij vinden het een schijtnummer, maar zijn het gaan spelen toen we ooit ergens speelden waar de hele tent afgebroken werd toen dat nummer (in de pauze) gedraaid werd :D

Erik de Perik
21 februari 2016, 14:22
Narcotic doen wij ook ja, guilty ��
Ach, alles voor de klant he?

Heb mij er ook aan bezondigd...... :zz:

grayfink
22 februari 2016, 12:24
Is de kogel al door de kerk Riny?

Riny
22 februari 2016, 15:41
Is de kogel al door de kerk Riny?

Wij hebben het met z'n allen besproken, afgelopen Woensdagavond, en geven haar nog 1 maand de gelegenheid tot verbetering.
Zo niet dan is het einde samenwerking, helaas maar waar.
Zij was er zelf niet blij mee maar de overige stonden achter het voorstel.

Vervolgens kwam het punt "wie gaat er dan zingen"? Mijn reactie; dan gaan wij instrumentaal tot dat wij een echte zanger(es) tegen komen.

arjanb01
22 februari 2016, 15:53
Wij hebben het met z'n allen besproken, afgelopen Woensdagavond, en geven haar nog 1 maand de gelegenheid tot verbetering.
Zo niet dan is het einde samenwerking, helaas maar waar.
Zij was er zelf niet blij mee maar de overige stonden achter het voorstel.

Vervolgens kwam het punt "wie gaat er dan zingen"? Mijn reactie; dan gaan wij instrumentaal tot dat wij een echte zanger(es) tegen komen.

Zangeressen zijn makkelijk te vervangen, echt....
Dit gaat ze in een maandje niet redden, gewoon gebrek aan talent, kwaliteit, als ik het zo teruglees.
Gewoon advertentie op muzikanten bank plaatsen en gewoon de lekkerste met de dikste boobies uitkiezen, en jong....vooral jong, en dan stromen de gigs binnen😂

Riny
22 februari 2016, 16:18
Arjan, hij is leuk.

D3nnis
22 februari 2016, 16:35
Gewoon advertentie op muzikanten bank plaatsen en gewoon de lekkerste met de dikste boobies uitkiezen, en jong....vooral jong, en dan stromen de gigs binnen😂

Maar die hadden ze nu misschien al, maar die kon niet zingen, dat was het probleem toch? :)

Pepe
22 februari 2016, 21:29
Een maand om te verbeteren?
Als het onwil is kan dat gelijk al en als het onmacht is gaat het niet in een maand gebeuren.
Of ben ik nou gek?

Daarnaast, als mijn hobby bandje collectief achter mijn rug de koppen bij elkaar gestoken hebben om met de rode kaart te dreigen terwijl je weet dat het niet anders kan lopen.. snel weg ....

paulusdeBKB
23 februari 2016, 02:15
...
Gewoon advertentie op muzikanten bank plaatsen en gewoon de lekkerste met de dikste boobies uitkiezen, en jong....vooral jong, en dan stromen de gigs binnen��

Ik weet dat we hier een beetje jongetjes onder elkaar zijn (aardige jongens), maar het mag van mij een tandje minder met het seksisme.

Verder wat Pepe zegt: een maand is echt heel kort om iets opeens wél te kunnen dat tot nu toe nooit lukte. Gaan jullie haar wel helpen dan in de tussentijd? Lijkt me wel zo fair als je iemand de wacht aanzegt.

D3nnis
23 februari 2016, 06:47
Ik weet dat we hier een beetje jongetjes onder elkaar zijn (aardige jongens), maar het mag van mij een tandje minder met het seksisme.


Toch heeft arjan wel gelijk... Het werkt écht!
Behalve misschien voor een autistisch muzikanten publiek, maar verder.... :D

arjanb01
23 februari 2016, 06:57
Tuurlijk. Je wilt als band altijd een echte frontvrouw of man, anders trek je de aandacht niet en val je niet op.
Zo werkt het gewoon, onze zangeres ziet er echt prima uit en valt op door haar lach en haar blonde bos krullen. Leuk voor het plaatje en ze zingt ook nog top en studeert conservatorium.
Gewoon plaatsen die advertentie en kijken wie er reageert. En het is altijd verfrissend nieuwe mensen binnen te krijgen op de audities.

showband
23 februari 2016, 08:42
Een maand om te verbeteren?
Als het onwil is kan dat gelijk al en als het onmacht is gaat het niet in een maand gebeuren.
Of ben ik nou gek?

Daarnaast, als mijn hobby bandje collectief achter mijn rug de koppen bij elkaar gestoken hebben om met de rode kaart te dreigen terwijl je weet dat het niet anders kan lopen.. snel weg ....


+1. Dit is een self fulfilling prophecy

el loco
23 februari 2016, 20:14
Wij hebben het met z'n allen besproken, afgelopen Woensdagavond, en geven haar nog 1 maand de gelegenheid tot verbetering.
Zo niet dan is het einde samenwerking, helaas maar waar.
Zij was er zelf niet blij mee maar de overige stonden achter het voorstel.

Vervolgens kwam het punt "wie gaat er dan zingen"? Mijn reactie; dan gaan wij instrumentaal tot dat wij een echte zanger(es) tegen komen.

Haha, dat gaat vast goed komen in een maand! Wow, ik zou echt niet in jou band willen spelen, wat een communicatie... Maar goed succes, ik hoop dat jullie een passende zanger/zangeres vinden!

Dutch66
25 februari 2016, 09:04
Lekker sfeertje in die band....:seriousf:

Rafke Pafke
25 februari 2016, 10:35
Lekker sfeertje in die band....:seriousf:

Ja, dan kan ik me beter vinden in de situatie van mijn bandje. Wij zijn allemaal vrienden en waren dat al lang voor dat er sprake was van een band. Enkele van hen ken ik al bijna 25 jaar. Wij zijn dus een vriendengroepje dat op een bepaalde moment een bandje gevormd heeft. In die zin kunnen wij wel ongeremd tegen elkaar vanalles zeggen over de muzikale prestaties e.d. Maar tegelijkertijd hebben we ook wel respect voor mekaars beperkingen. Maar op een speelse en plagerige manier sporen we elkaar toch wel aan om te groeien. Voor ons werkt het.

FruscianteFan
21 maart 2016, 14:04
Deze ronduit vijandige methode naar jullie zangeres IS eigenlijk hetzelfde als iemand er uit gooien.
Dit soort verhalen hoor ik vaker van amateurbands.
Alles wat maakt dat jullie niet kunnen optreden is de schuld van de zangeres. En dat wrijven jullie haar desnoods met 100X herhalen onder de neus.

Het is doodnormaal dat in amateur coverbands elke muzikant een achilleshiel heeft. Als deze dame problemen heeft met de 1 vinden? Dan moet je kijken of je dat probleem anders kunt benaderen.
Niet door eindeloos te herhalen. Dat zal in de praktijk alleen betekenen dat je bij alle bandleden alleen de irritatie maximaliseert. Lekker 100x doorgaan op dat stuk wat er toch niet uit komt. ZIE je wel! ZIJ IS een K*T!
Door workarounds kom je verder. En goede nummerkeuze. Je kunt een goede gitarist ook efficient de band uit werken door even de "black page" op het repertoire te zetten en daarna uren onder de neus te wrijven dat ie het niet kan spelen. Dat is sfeerverhogend. En zal qua sfeer op het toneel fijn uitstralen naar het publiek.

Wat is een positieve aanpak? Voorbeeld workaround:
in 50% van de gevallen met opmaatjes is het eenvoudig op te lossen door even naar de tekst te kijken.
“Think” van aretha franklin. | 1 - 2 - 3 - you got to | Think! |
De dame zal “YOU” waarschijnlijk als anker gebruiken. En vol op de 1 plaatsen.
valt op te lossen door er woorden voor te zetten die vanuit de 1 af gezongen kunnen worden.
| so - come on - you got to | Think! | en de dame heeft al geen problemen meer.

Andere mensen kun je helpen door in de tekst de woorden op de 1 te onderstrepen. Zodat het visueel getriggerd zal worden. Enz.

Overigens als je bij het repeteren zo enorm hamert op het volledig voorbereid de oefenruimte in lopen met een amateurband? Dan kun je jezelf in de vingers snijden met bandleden die iets niet helemaal goed thuis hebben gehoord en thuis poepstrak in volledig in het vingergeheugen/geautomatiseerd hebben voorbereid.
Die zul je iets moeten gaan Afleren en dan opnieuw AAN-leren in de oefenruimte.
Dan kan het zijn dat je 3 jaar doet over het instuderen van een set ja… ook met "muzikanten die het wel snappen"Sneller zou in dat geval kunnen zijn dat je het wat langzamer samen in de oefenruimte in een keer goed doet.

Een hoop “regels hoe een band HOORT te werken” zijn namelijk bullshit. Want je hebt het over een groep mensen. En niet alle mensen zijn gelijk.
Je hebt meestal in een band verschillende profielen muzikanten: Gehoor spelers, voorbereiders, entertainers enz In coverbands zijn de fanatiekste meestal de figuren die thuis uren zitten voor te bereiden. Die geven meestal nogal uitgesproken de schuld aan “voorbereiding”. Want “zo werkt het nou eenmaal”. (Dat zijn bijna per definitie mensen die akkoorden spelen. (piano/gitaar))
Maar de meeste amateurvocalisten kunnen alleen met het origineel MEE-zingen. Om te oefenen. Die zullen dan per definitie pas in de oefenruimte voor het eerst met de “karaokeversie” worden geconfronteerd. EN ze zijn zelden geschoold. Dus als dat stijgende strijkersriffje er niet is? Dan missen ze de cue die ze de hele week hebben gehoord. En de band snapt niet waarom ze niet weten waar ze zitten. Die norm “exact zoals op de plaat” is namelijk meestal helemaal niet “exact zoals op de plaat” Want op de plaat spelen er strijkers, blazers, piano+orgel+clavinet+3 manpercussie+koor+blazers enzovoort mee. De band laat die, logisch, voor het overgrote deel weg. Maar voor de zang is het dus bij de eerste repetitie een verassing wat er dan WEL overblijft van het origineel….

Vraag voor de gein eens als vocalist vlak voor de band een nieuwe cover gaat doen in de oefenruimte “wat speel jij na I never let you down?” Dan blijkt dat ze allemaal die derde regel van het tweede couplet helemaal niet herkennen en dat riffje wat er achteraan komt. Niet hebben meegenomen in hun partijen….
Je hebt een dikke kans dat assertieve bandleden je ass zouden kicken bij het “onder de neus wrijven gedrag” van jullie band.

*zo dat ben ik kwijt* ;)

Dit is zo ontzettend waar!

Kijk, iedereen moet oefenen. Van oefenen word je beter, dat geldt voor iedereen. Die bigband waarbij ik het gewoon niet leuk genoeg vond om te oefenen en om naar het origineel te luisteren? Tsjah, toch maar mee gestopt.

Maar als iets blijft mislukken en de intentie er wel is, dan moet je het ergens anders zoeken. Stel, je bent een band van 6 man waarvan één ongeschoolde zangeres en verder allemaal muzikanten die op zijn minst van zichzelf vinden dat ze ritme kunnen houden en hun akkoorden kennen. Je kunt de zangeres voor het blok blijven zetten, of je kunt manieren bedenken om haar te helpen. Ik heb ook in een coverband geleerd dat je muziek kunt tellen. En dat meestal de kick op de 1 zit en de snare op de 3. Je kunt, bijvoorbeeld, met zijn allen in de band een cue geven als ze wel moet invallen.

Joost de Ruig
21 maart 2016, 14:17
Gelukkig lees ik ook de nodige nuanceringen in dit topic. Ten eerste dien je inderdaad elkaar te helpen, dat kan muzikaal met trucjes zoals het genoemde loopje of extra tekst voorafgaand aan de opmaat. Maar dat kan ook adviserend zijn e/o stimulerend richting externe hulp in de vorm van lessen.

Voor mij is een bandje prima voor de lol, voor mijn (beperkte) muzikale ambities, voor het sociale aspect en voor de uitdaging optredens zo voor elkaar te hebben dat de band er zelf tevreden mee is. Lopen de muzikale ambities tever uiteen, dan moet er óf gepolderd worden, óf scheiden de wegen. Maar altijd met respect en open overleg. Tuurlijk, als je je brood ermee moet verdienen, kunnen sommige zaken wat strakker geregeld moeten worden, maar dat is toch voor veruit de meeste van ons niet van toepassing. Zoals Nils Lofgren zegt, nadat hij zijn gitaar losjes en op het gehoor heeft gestemd: close enough for rock&roll :)

WillemdaGuide
21 maart 2016, 15:00
Gewoon een zanger zoeken en lekker rocken, geen vrouwen in mijn band!

purplejohn
21 maart 2016, 16:20
In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band. ;)

motorhan
21 maart 2016, 16:31
Laat haar mee doen aan Idols of een andere talentenjacht. dan krijgt ze misschien het advies dat postzegels verzamelen toch een betere hobby voor haar is.
Gewoon zeggen wij passen niet bij elkaar je komt beter uit bij een andere band, wij gaan jammer maar helaas zonder jou verder.
Dat gebeurt bij pro bands ook dat ze iemand vervangen leuk of niet leuk. je kan beter hebben dat zij er de pest in hebt dan jullie met z'n allen.

FruscianteFan
21 maart 2016, 16:32
In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band. ;)

Jij hebt in je leven nooit iets van iemand anders geleerd?

Cueën (Cuën?) is verschrikkelijk handig en afhankelijk van hoe snel iemand leert, is het dan na 3 à 10 keer niet meer nodig.

showband
21 maart 2016, 16:44
In grote lijnen ben ik het wel eens met wat hier gezegd wordt, maar dat de zangeres een cue nodig heeft in de muziek vind ik wat te ver gaan. Ik heb een tijdje als uitsluitend zanger in een band gezeten (kun je nagaan wat mijn gitaristische kwaliteiten zijn), met voor mij nieuw en onbekend repertoire. Dan kun je vinden dat de band een cue moet geven maar ik vind dat je als zanger(es) je stem gewoon als je instrument moet gebruiken. En dat betekent thuis luisteren naar het nummer, meezingen en de structuur uitdiepen tot het je neus uitkomt. Om dan uiteindelijk zonder muziek het hele nummer te kunnen zingen. En dan hoef je niet meer je timing op de band te schuiven. Hooguit vallen over foute timing in de band. ;)

JUIST. Je moet het gewoon kunnen.
ZO hoort het nou eenmaal!

Daarom hoor je normaal in bands altijd goede timing!

http://i68.photobucket.com/albums/i15/katieai/1zwm0lw-1.gif

http://i68.photobucket.com/albums/i15/katieai/tom51.jpg

Pepe
21 maart 2016, 17:13
Nou, de maand zit er zo'n beetje op. En? Is de jury er al uit?

Tunes
7 april 2016, 12:46
Volgens mij heeft ze het niet al te best opgenomen, wil iemand die oefenruimte even afgaan het gaat daar zo langzamerhand stinken.