PDA

View Full Version : Geoliede gitaar lakken



Menneskedyr
12 februari 2016, 14:50
Ik heb deze vraag ook in de Lak-FAQ gezet, maar nog geen antwoord helaas. Vandaar dat ik hem hier ook even neerzet.

Ik heb 2 gitaren die ik wil refinishen. Een RG body en een neckthrough RR. Deze zijn beide afgewerkt met danish oil, ik wil ze echter in een solide kleur hebben. Daartoe 2 vragen.
1. Is het mogelijk een geoliede gitaar te schuren en te spuiten met verf/lak?
2. Zo ja, hoe kan ik het het beste aan pakken qua primer en kleurlaag (merk/type verf/lak)?

Alvast bedankt,

Niels

Orpheo
13 februari 2016, 22:54
een geoliede gitaar lakken is imho niet eenvoudig. De lak wil vaak niet pakken. Wat ik zou doen is eerst schuren, dan ZPoxy gebruiken als vuller, dan primer en dan de juiste kleur en dan clearcoats.

merk maakt niet heel veel uit, eigenlijk. Heb enorm mooi resultaat gezien met lakken van de action en prutresultaat met peperdure nitrocelluloselakken.

Oh, ik zou zelf 3 lagen primer doen, kleur net zolang tot het dekt en dan 25-35 clearcoats afhankelijk van hoe erg de boel inzinkt. Maar goed, that's just me. :)

barno
13 februari 2016, 23:47
ik heb regelmatig gelakt over olie, gaat prima als de olie goed is uitgehard.
Kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het vullen van de pores is. . de primer daarna dient om te checken of het vullen echt goed is gebeurd en ook voor een goede hechting van de kleurlak. als je goed hebt gevuld en de primerlagen heel strak hebt geschuurd tot 1000 grid, heb je aan enkele kleurlagen genoeg. Clearcoats zou ik enkel doen als je een burst doet of metalic finish. plain colours kan je ook gewoon polijsten.

no 1 hops
14 februari 2016, 09:56
ik zou bij de fabrikant van Danish oil eerst eens vragen of zij ook een advies hebben voor het verwijderen.
misschien dat je eerst met een oplosmiddel het meeste kan wegpoetsen.

no 1 hops
14 februari 2016, 15:53
nog even een gedachte.
danish oil zegt het al, het is geen waterdragende vloeistof, dus geen acryl.
zou daarom alles doen op basis van alkyd, dus terpentinebasis primers lakken etc.
in de kunstschilderswereld zetten sommigen vaak de basis van schilderijen op met acryl waarop je dan verder kan gaan met olieverf.
andersom kan niet.
zo was het ook in de begintijden van acrylverf geweest, acryl kon niet over terpentineverf, maar misschien is dat in de loop van de jaren verandert.

Menneskedyr
14 februari 2016, 20:59
Thanks voor de reacties. Ik was sowieso van plan enkele dutsen en deukjes te vullen met epoxy, dus dan het beste de gehele body/gitaar met expoxy fillen voor de primer laag, maak ik hier uit op?

Menneskedyr
14 februari 2016, 21:03
ik heb regelmatig gelakt over olie, gaat prima als de olie goed is uitgehard.
Kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het vullen van de pores is. . de primer daarna dient om te checken of het vullen echt goed is gebeurd en ook voor een goede hechting van de kleurlak. als je goed hebt gevuld en de primerlagen heel strak hebt geschuurd tot 1000 grid, heb je aan enkele kleurlagen genoeg. Clearcoats zou ik enkel doen als je een burst doet of metalic finish. plain colours kan je ook gewoon polijsten.

1 body ligt al 1,5 jaar in de kast, de andere gitaar staat al 4 jaar bij mijn ouders... lijkt me dat die onderhand wel zijn uitgehard, dus dat moet dan het probleem niet zijn.