PDA

View Full Version : Gechamberde halzen



Joost de Ruig
9 februari 2016, 16:58
Ik wist dat James Burton op 0.07 snaren speelt, maar dat Billy Gibbons dat ook doet, was wel een verrassing voor mij. Dat hij zijn gitaren liet chamberen had ik ook wel eens gelezen (zou hij dat ook bij oude gibsons doen? Die schijnen een leuke waarde te vertegenwoordigen :) ), maar helemaal nieuw voor mij was, dat Mr ZZ Top ook zijn halsen laat chamberen. Hoe gaat dat in zijn werk? Met een holboor tot aan de trustrod en dan weer afdoppen? Constructief lijkt mij dat je dit maar beperkt kan toepassen, hoewel de trekkracht van een setje 007-037 wel minder is dan een normaal setje snaren.

In dit filmpje houdt zijn roadie een LP horizontaal vast met één hand. Weegt dat ding nu 2.5 kilo ofzo? Dat ding lijkt lichter dan de lichtste Tele Thinline.... :-/



http://youtu.be/u6DrxfrbbF8

Tabula Rasa
9 februari 2016, 17:40
Stijn heeft eens zo'n hals gebouwd.op.zijn vederlichte multiplex tele. Het kan wel.

muffstuff
10 februari 2016, 12:47
Misschien heeft het te maken met fhet feit dat hij .7 snaren gebruikt en dat die anders niet krachtig genoeg zijn om een fatsoenlijk curve in de hals te trekken. Die heb je toch nodig. als je heb chamered zal hij misschien wel makkelijker te buigen zijn.

Tabula Rasa
10 februari 2016, 14:09
Als dat de reden is, is onder halspenspanning vlakken een stuk logischer. Als je als bouwer een hals recht kan maken, dan kan je hem ook hol maken.

Zelf bouw ik vrij dikke halzen die ook niet altijd op snaarspanning reageren. Ook het inslaan van de frets maakt de hals boller. Dit compenseer ik door voor het fretten de hals bol te zetten en dan te vlakken. Als je dan de spanning eraf haalt is ie mooi hol.

Denk dat chamberen eerder gedaan wordt ivm gewicht of een lulkoekmojoverhaal.

Joost de Ruig
10 februari 2016, 14:13
Denk dat chamberen eerder gedaan wordt ivm gewicht of een lulkoekmojoverhaal.

Zover ik begrepen heb is het puur een gewichtsissue. Billy G. wil al zijn gitaren zo licht ls mogelijk. Vraag mij niet waarom, maarja ik snap ook niet waarom iemand met 0.07 snaren speelt. :???:

Tabula Rasa
10 februari 2016, 14:16
Laag gewicht is wel erg prettig. Ik heb een strat met zware tremelo en een erg dikke zware hals en die is toch onder de 3 kilo en da's wel erg aangenaam. Kan me er wel iets bij voorstellen.

Pepe
10 februari 2016, 14:20
Omdat het lichter speelt. Billy aait de snaren, hij heeft een hele licht touch. Wy work so hard zei BB King ooit tegen hem toen die Billy's gitaar zag met dikke snaren. En Billy zag daar het punt wel van in.

Als je stang de spanning op kan vangen is in feite het hout voor die functie overbodig en iemand als Gittler laat dat dan ook weg.


http://i.ytimg.com/vi/7yPNhvMXfNc/maxresdefault.jpg

Joost de Ruig
10 februari 2016, 14:26
Omdat het lichter speelt. Billy aait de snaren, hij heeft een hele licht touch. Wy work so hard zei BB King ooit tegen hem toen die Billy's gitaar zag met dikke snaren. En Billy zag daar het punt wel van in.

Dat snap ik, maar zelf heb ik met 0.09 al het gevoel dat ik met opdrukken en vibrato "niets in mijn handen heb", laat staan met 0.07. Een enkele keer op een 0,08 gespeeld en dat vond ik al helemaal nix.

Pepe
10 februari 2016, 14:27
We kunnen niet allemaal Billy zijn he.

mrweird
10 februari 2016, 15:04
Als ik erop google kom ik deze tegen:
http://divebombinc.com/forumPics/Tele/SuperModel/Chambered.jpg
http://www.tdpri.com/forum/tele-home-depot/268367-after-seeing-billy-gibbons-super-model.html

Kan dus wel!

muffstuff
10 februari 2016, 15:07
Als dat de reden is, is onder halspenspanning vlakken een stuk logischer. Als je als bouwer een hals recht kan maken, dan kan je hem ook hol maken.

Zelf bouw ik vrij dikke halzen die ook niet altijd op snaarspanning reageren. Ook het inslaan van de frets maakt de hals boller. Dit compenseer ik door voor het fretten de hals bol te zetten en dan te vlakken. Als je dan de spanning eraf haalt is ie mooi hol.

Denk dat chamberen eerder gedaan wordt ivm gewicht of een lulkoekmojoverhaal.

Ik heb toch liever de controle mbt de trussrod. Is nog al een gok omdat van te voren te doen door eerst bol te zetten en dan te vlakken

barno
10 februari 2016, 16:34
die gemakzucht van billy maakt hem toch wat tot een rock en roll pussy, veel gimmicks en one trick, weliswaar een goeie, dat wel. maar dat zijn distortion electronisch moet getuned worden zodat elke van zijn 500 gitaren hetzelfde klinkt, pffff

Harald
10 februari 2016, 16:40
Als je dat op elke gitaar doet ben je het gewend. Als hij vaak zou moeten switchen met een steelstring met .012 zou het een ander verhaal worden. Dan intoneer je alles ineens fout op .007. Dacht trouwens dat het .008 was, maar misschien is het gewoon een James Bond fan.

Joost de Ruig
10 februari 2016, 17:00
Dacht trouwens dat het .008 was, maar misschien is het gewoon een James Bond fan.

In het filmpje bij posting #1 vertelt zijn gitaartechnicion dat het om 0.07 gaat.

humbucker
10 februari 2016, 17:00
die gemakzucht van billy maakt hem toch wat tot een rock en roll pussy, veel gimmicks en one trick, weliswaar een goeie, dat wel. maar dat zijn distortion electronisch moet getuned worden zodat elke van zijn 500 gitaren hetzelfde klinkt, pffff

Ja da's straf! Alles wordt ge-EQ'd als Pearly. Het enige verschil tussen zijn live gitaren is de feel en bespeelbaarheid, de sound is allemaal hetzelfde. Zelfs in de studio gebruikt hij enkel Pearly als ik goed heb.

Een complete collectie voor de show dus.

Pepe
10 februari 2016, 17:04
Billy heeft een winning recept uit het time tested & true kookboek van roots Americana en doet daar al 45 jaar goede zaken mee en ik denk dat ie weinig ambitie heeft om aan dat recept nog te gaan sleutelen.

paulusdeBKB
11 februari 2016, 09:44
Ik heb dat filmpje ook gezien, en ik moet zeggen dat ik het EQ-en van verschillende gitaren deels wel snap. Zeker als je allerlei verschillende instrumenten gebruikt in een show. Als je elke gitaar door een corresponderende EQ-preset jaagt, blijft de rest van je apparatuur gelijkaardig reageren. Bij optredens wil ik zelf nog wel eens wisselen tussen een Godin met humbuckers en een single coil strat... de volumeverschillen zijn niet mals en scheurpedaaltjes reageren ook heel anders. Da's ook deels de reden van het wisselen, maar soms ook onvoorspelbaar.

humbucker
11 februari 2016, 11:21
Ik vraag me dan af waarom je uberhaupt wisselt... Buiten het showgehalte is er dan toch geen andere reden?

Pepe
11 februari 2016, 11:28
De EQ curves zijn post stage, misschien heeft ie daar geen last van. Maar dat is toch het leuke van het vak, dat je jezelf mag vermaken en niet alles even functioneel hoeft te zijn.

Orpheo
11 februari 2016, 13:16
ik heb onlangs ook een chambered hals gemaakt voor een gitaar. Ik vond het echt verschrikkelijk. haalde alle kloten uit de gitaar. De plank is wel spotjelicht. Maar goed, als je live speelt en je elke gitaar toch EQ'd als een andere plank, who cares?

humbucker
11 februari 2016, 13:20
De EQ curves zijn post stage, misschien heeft ie daar geen last van. Maar dat is toch het leuke van het vak, dat je jezelf mag vermaken en niet alles even functioneel hoeft te zijn.

Tuurlijk, als ik het kon zou ik het ook doen!

Joost de Ruig
11 februari 2016, 13:21
ik heb onlangs ook een chambered hals gemaakt voor een gitaar. Ik vond het echt verschrikkelijk. haalde alle kloten uit de gitaar. De plank is wel spotjelicht. Maar goed, als je live speelt en je elke gitaar toch EQ'd als een andere plank, who cares?

En hoe heb je dat gedaan? Holboor en de gaten afdoppen?

Tabula Rasa
11 februari 2016, 13:23
Denk eerder rechte stroken frezen of nog mooier en stabieler een laminaathals met kanalen door verschoven stukken laminaat.

Orpheo
11 februari 2016, 13:26
Denk eerder rechte stroken frezen of nog mooier en stabieler een laminaathals met kanalen door verschoven stukken laminaat.

Nee, dat eerste :)

Heb dus gewoon een hals gemaakt van laminaat (wenge en 2x palissander, had nog restjes) en heb toen naast de trussrod 2 kanalen gefreesd van 10mm diep en 6mm breed. (tis wel een forse hals maar Gibbons speelt zelf ook niet op luciferhoutjes geloof ik?).

Wat boren betreft: Ik doe m'n best om boren tot een minimum te beperken, zeker als ik door meer dan 5cm hout moet boren en de foutmarge heel klein is. Frezen is net iets preciezer.

Joost de Ruig
11 februari 2016, 13:33
Het chamberen van bodies kan functioneel en lichtbesparend werken, maar het chamberen van halsen lijkt mij dus echt helemaal nix. Geen commentaar op de uitvoering hoor. Maar de hals is zo belangrijk voor een gitaar (ik ken een bouwer die zelfs stelt dat een Telehals voor circa 60% verantwoordelijk is voor de kwaliteit/sound van de gitaar), dat ik dit dus nooit zou laten doen.

Orpheo
11 februari 2016, 13:39
Het chamberen van bodies kan functioneel en lichtbesparend werken, maar het chamberen van halsen lijkt mij dus echt helemaal nix. Geen commentaar op de uitvoering hoor. Maar de hals is zo belangrijk voor een gitaar (ik ken een bouwer die zelfs stelt dat een Telehals voor circa 60% verantwoordelijk is voor de kwaliteit/sound van de gitaar), dat ik dit dus nooit zou laten doen.

moah, 60%? Ik denk dat een telehals ongeveer 0% doet op een les paul hoor ;) (zonder dollen, ik denk dat van het houtwerk een hals ongeveer 40% van de tone doet, de verbinding van hals+body ongeveer 30%, bodyhout ook 30%: electronica kan een hoop 'repareren' maar unplugged hoor je de fouten altijd).

Ik ben het met je eens hoor, chambered halzen zijn echt een ramp. En ik denk dat 't 'm zit in die ruimtes zelf en niet perse het weghalen van hout. Ik steek in nagenoeg al m'n halzen koolstofstaven en die halzen zijn ook iets lichter dan normaal/massief maar het voordeel is dat je minder (kans hebt op) dode plekken, je kan de kans op torderen verminderen en het helpt de trussrod om de hals recht te houden bij grote klimaatschommelingen. Dus op zich is er niks mis met het weghalen van hout, maar het moet niet hol blijven. Althans, dat is mijn conclusie uit mijn experimentje.

D3nnis
11 februari 2016, 14:00
Zover ik begrepen heb is het puur een gewichtsissue. Billy G. wil al zijn gitaren zo licht ls mogelijk.

En hoe veel lichter wordt je gitaar er nou van?
Stel dat je 2 kanalen weg haalt van 8x8x450mm, bij een dichtheid van 600kg/m3, dan hebben we het over nog geen 35 gram?


Ik steek in nagenoeg al m'n halzen koolstofstaven en die halzen zijn ook iets lichter dan normaal/massief maar het voordeel is dat je minder (kans hebt op) dode plekken
Hoe helpen koolstofstaven het voorkomen van dode plekken eigenlijk? Is dat een kwestie van niet uniform materiaal weghalen (hout) en er uniform spul voor terugdoen, of is er meer?

Pepe
11 februari 2016, 14:06
Dode plekken zijn relatief zeldzaam, 1 op de zoveel.. en dan kan je als bouwer een andere neck op een body monteren, is wat werk.
Maar om daar preventief alles van koolstof te voorzien lijkt een beetje overdreven en meer werk dan af en toe een neck te vervangen.

Tabula Rasa
11 februari 2016, 14:16
Wordt bij een setneck al wat lastiger om te vervangen. Niet onmogelijk maar wel lastig.

Pepe
11 februari 2016, 14:24
Ach, beetje stomen en wat wrikken. Breekt de sleur.:D

Tabula Rasa
11 februari 2016, 14:25
En de aangrenzende lak. :-)