PDA

View Full Version : The Lo Lands | Auto-Reverse



The Lo Lands
9 februari 2016, 12:13
Nieuw instrumentaal nummer. Reacties zijn altijd welkom! Download voor de beste geluidskwaliteit :-)

AUTO-REVERSE (https://thelolandsmusic.bandpage.com/)

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpt1/v/t1.0-9/12670275_1524033684564086_1849111558478510281_n.jp g?oh=efad03c9a4345166bd855c251b7af779&oe=572AC642

Harald
9 februari 2016, 12:53
Niets tegen een vervormde gitaar, maar, was je bang dat het te zacht zou klinken? Begint leuk, en dan snel af zetten. Lijkt wel alsof je de producers van de laatste Metallica platen erbij gehaald hebt :( Komt hier heel overstuurd binnen iig.

The Lo Lands
9 februari 2016, 16:19
Niets tegen een vervormde gitaar, maar, was je bang dat het te zacht zou klinken? Begint leuk, en dan snel af zetten. Lijkt wel alsof je de producers van de laatste Metallica platen erbij gehaald hebt :( Komt hier heel overstuurd binnen iig.

Dit is geen klassieke muziek inderdaad :-) Qua mastering heb ik gekozen voor een 'moderne' aanpak als met al mijn nummers. Op mijn monitoren klinkt deze mix niet luider dan mijn overige nummers. Ik vergelijk mijn masters altijd met o.a. symphonische rocknummers van Steven Wilson bijvoorbeeld. Zal een kwestie van smaak zijn? Mochten meer 'klachten' omtrend de mastering komen zal ik er nog eens kritisch naar kijken en eventueel de master aanpassen!

Harald
9 februari 2016, 16:29
Dit is geen klassieke muziek inderdaad :-) Qua mastering heb ik gekozen voor een 'moderne' aanpak als met al mijn nummers.

Loudness war stoerdoen, yay, als je het daarvan moet hebben ;) Dan is een stuk als Per sonare a duo van Leo Brouwer een stuk stoerder... als je dan toch over klassiek begint. Het is me bij eerdere dingen die ik van je gehoord heb niet zo opgevallen. Hier is het voor mij een reden om acuut af te haken.

The Lo Lands
9 februari 2016, 16:54
Loudness war stoerdoen, yay, als je het daarvan moet hebben ;) Dan is een stuk als Per sonare a duo van Leo Brouwer een stuk stoerder... als je dan toch over klassiek begint. Het is me bij eerdere dingen die ik van je gehoord heb niet zo opgevallen. Hier is het voor mij een reden om acuut af te haken.

Heeft niets met stoerdoen te maken Harald, dan ken je mij nog niet ;-) Het is mij bij dit nummer (nog) niet opgevallen en bij eerdere nummers van mij wel, dus mijn ervaring is juist het tegenover gestelde. 'Acuut af te haken' staat je vrij maar ik zal er nog even kritisch naar luisteren en eventueel de master aanpassen.

Harald
9 februari 2016, 19:02
De reverse stukken zijn gaaf. In het middenstuk zitten best leuke ideeën, maar ik heb de hele tijd het idee dat ik naar een backing track luister. Ik mis nog een lead, of vocal daar. De tweede mix trek ik wat beter, al vind ik niet alle gitaarsounds geslaagd. Maar dat is smaak.

The Lo Lands
9 februari 2016, 23:36
Als ik het maar geslaagd vind. Een mening is prima, maar om mijzelf nu even in bescherming te nemen is creatieve vrijheid iets wat niemand mij kan afnemen. Ik nam de moeite naar aanleiding van jouw toch wel iets wat botte opmerkingen het nummer aan te passen en vervolgens is je reactie: 'de tweede mix trek ik wat beter'. Dan is het mij duidelijk, je bent geen liefhebber van mijn sound en muziek. Daar gaat een aangepaste 'master' ook verder niets aan veranderen. Instrumentale muziek bevat overigens geen zang Harald. En ik kan je diverse instrumentale muziek laten horen die jij dus zal ervaren als backing tracks :-) Over smaak valt niet te twisten...

Cageman
10 februari 2016, 00:07
Loudness war stoerdoen, yay, als je het daarvan moet hebben ;) Dan is een stuk als Per sonare a duo van Leo Brouwer een stuk stoerder... als je dan toch over klassiek begint. Het is me bij eerdere dingen die ik van je gehoord heb niet zo opgevallen. Hier is het voor mij een reden om acuut af te haken.

Heel flauw dit. Alleen clippen is nog geen reden om het gelijk maar met Death Magnetic te vergelijken. DM was een constante 0 dB piek en had een dynamic range van 3 (3 dB verschil tussen het hardste en zachtste geluid). Dit nummer heeft een maximale piek van ~-0,1 dB en een dynamic range van 8 dB. Dat is niet zeker niet zo dynamisch als klassiek (dat schommelt vaak tussen 10 en 16), maar ligt toch echt een heel stuk boven de gangbare loudness war compressieniveaus (3-6). Bovendien is Steven Wilson als richtlijn nemen juist een teken van anti-loudness war; SW is momenteel wel een van dé pro-dynamics/loudness war pacifist. Ik vind het nogal wat dat je door een missertje met clipping gelijk iemands bedoelingen (stoerdoenerij) denkt te kunnen beoordelen, maar misschien ben ik zelf ook wel hypergevoelig voor dit onderwerp hoor.

Het clipte bij mij ook, maar gek genoeg de eerste keer afspelen veel meer dan de keren daarna :???:. Aan dat clippen zou je nog iets kunnen en eigenlijk moeten doen (alhoewel ik echt niet begrijp hoe het komt dat de eerste luisterbeurt veeeel meer clipte dan de tweede). Wat inhoudelijk commentaar volgt nog..

Duhsjaak
10 februari 2016, 06:53
Ik vind de gedachte dat de home recordings (of zelfs bedroom recordings) het zouden moeten opnemen tegen de profs een idiote gedachte. Sorry, echt bizar hoor.
Ik heb bij Han S. dingen gehoord die je never nooit thuis bij elkaar geknutseld krijgt.

Dat ligt niet alleen aan de techniek,

Lo heb ik altijd wat aan de beschaafde kant gevonden, maar tegelijk altijd bewonderd omdat het allemaal mooi en transparant klinkt. Juist de klank is het sterke punt.
Ik zie Harald's bezwaar niet. Of beter gezegd: Ik hoor het niet. Of het stoort me niet.

Een leuke zangert of zangerin erbij en kicken maar....

Inclusief vernuftige titel met wat zelfrelativering/humor, wat kan een mens nog meer wensen?
Vriendelijke groet, Gus

Harald
10 februari 2016, 08:58
Instrumentale muziek bevat overigens geen zang Harald. En ik kan je diverse instrumentale muziek laten horen die jij dus zal ervaren als backing tracks :-) Over smaak valt niet te twisten...

Alsof ik nooit naar instrumentale muziek luister... sterker nog, heb er eerder een voorkeur voor.


Ik vind het nogal wat dat je door een missertje met clipping gelijk iemands bedoelingen (stoerdoenerij) denkt te kunnen beoordelen, maar misschien ben ik zelf ook wel hypergevoelig voor dit onderwerp hoor.



Blijkbaar, want dat was een reactie op de sneer naar klassieke muziek, niet op de dynamiek. Net zoals overigens nu in de reactie van Lolands er weer flauw gereageerd wordt... Ik mis hier echt een lead partij. Net als dat ik op drie dubbel LP's van Tangerine Dream vaak het idee had dat het intro nog steeds niet afgelopen was. Ik heb het idee dat dat idee van een volledig clippende sound vooral door de vervormde gitaar in het begin komt, en dan de manier waarop die scheurt. Klinkt niet als een mooie versterker oversturing, maar meer alsof iemand een speaker gescheurd heeft. Maar goed, reacties zijn blijkbaar alleen welkom van mensen die modern zijn en van instrumentale muziek houden... noem mijn gerust ouderwets dan.

The Lo Lands
10 februari 2016, 10:33
Dank heren en jammer Harald dat je niet wilt inzien dat je reacties juist het tegenovergestelde teweeg brengt ipv opbouwende kritiek geven. Ik sta altijd open voor kritiek en heb ik het verleden juist door dit forum mijn nummers daarom ook aangepast. Maar als iemand bot/lomp/cynisch wordt dan trek ik een lijn. Ik ken je verder niet en je zal vast een hele aardige vent zijn maar je reacties clippen wat mij betreft ook iets teveel ;-)

Ik ga vandaag het nummer (mix/master) aanpassen, omdat ik nu ook vind dat ik misschien iets teveel op het randje van 'clippen' zit. Stoer huh ;-)

Wordt vervolgd...

Cageman
10 februari 2016, 11:56
Alsof ik nooit naar instrumentale muziek luister... sterker nog, heb er eerder een voorkeur voor.



Blijkbaar, want dat was een reactie op de sneer naar klassieke muziek, niet op de dynamiek. Net zoals overigens nu in de reactie van Lolands er weer flauw gereageerd wordt... Ik mis hier echt een lead partij. Net als dat ik op drie dubbel LP's van Tangerine Dream vaak het idee had dat het intro nog steeds niet afgelopen was. Ik heb het idee dat dat idee van een volledig clippende sound vooral door de vervormde gitaar in het begin komt, en dan de manier waarop die scheurt. Klinkt niet als een mooie versterker oversturing, maar meer alsof iemand een speaker gescheurd heeft. Maar goed, reacties zijn blijkbaar alleen welkom van mensen die modern zijn en van instrumentale muziek houden... noem mijn gerust ouderwets dan.

Je bent flink aan het stromannen. Die reactie was geen sneer; klassieke muziek heeft nou eenmaal by far de meest dynamische producties. Het is niet alleen dynamischer dan 'modern', maar ook vaak dynamischer dan zo'n beetje iedere andere niet-pop stijl. Die opmerking is alleen een sneer als je ervanuit gaat dat LoLands uitgaat van loud = better. Dat gaat hij duidelijk niet, getuige dit nummer, zijn vorige nummers en zijn SW-aspiraties. Zijn muziek is namelijk eigenlijk altijd een stuk dynamischer dan de 'gangbare' 'moderne' loudness-norm waar je tegen ageert (wat ik trouwens ook graag doe). LL, ik snap niet dat je je aanpak 'modern' noemt. Steven Wilson is weliswaar modern in de letterlijke zin van het woord, maar vooral heel vooruitstrevend vergeleken bij gangbare 'moderne' producties. Dat het zo clipt, is inderdaad niet fijn/niet goed. Dat heeft in dit geval weinig met bewuste compressie van doen, maar meer met inderdaad ergens een digitaal oversturend metertje. Dat is echter totaal geen reden om een amateurproductie te vergelijken met Death Magnetic: een miljoenenproductie (gok ik zo) die tachtig keer kutter klinkt dan iedere afzonderlijke LL-productie. Die vergelijking, dat is een sneer, alhoewel ik hem zelf eerder zou opvatten als een grove belediging.
Wat betreft het instrumentale zou ik LL's opmerking nog een keer goed lezen en kijken of je er wel een terechte conclusie uit trekt ;).


Ik vind de gedachte dat de home recordings (of zelfs bedroom recordings) het zouden moeten opnemen tegen de profs een idiote gedachte. Sorry, echt bizar hoor.
Ik zou hieraan toe willen voegen dat 'opnemen tegen' niet hetzelfde is als 'het behalen van hetzelfde niveau loudness'. Dat bedoel je ook niet, maar toch. De enige manier om het toch een beetje op te kunnen nemen tegen de 'moderne' luide producties, is juist door loudness grotendeels te laten varen. Dan maak je dus gebruik van de grote handicap van de muziekindustrie. Een handicap die overigens wel langzaam aan het wegtrekken is, wat eindelijk eens begint te resulteren in het maximaal benutten van die moderne en professionele techniek waar je het over hebt.

Han S
10 februari 2016, 13:00
Jammer dat jullie elkaar niet irl kennen, dat zou het grote verschil maken. Harald ken ik persoonlijk en hij heeft bij mij een van de mooiste intro's gespeeld die ik heb mogen opnemen:

http://www.tirottoblues.eu/Somewheredowntheroad.html

Luister naar het fragment van 'Confused woman's blues'.

Ernest01
10 februari 2016, 13:07
Eerste versie riep bij mij meteen een 'dromerige sfeer' op. De 'kracht' van het geheel even terzijde gelaten.
Een lied waarbij je een beetje 'mijmerend' aan het spelen bent.... zoiets....
Dus in die zin vond ik een duidelijke melodie-lijn (solo) niet zo'n gemis.

Tweede versie komt meer in die richting. Is wat beheerster, qua volume en balans.
Goed spel en die reverse is een mooie vondst (spoelen van de tape ook grappig gevonden..). Deed mij meteen aan The Beatles denken....

The Lo Lands
10 februari 2016, 14:22
Jammer dat jullie elkaar niet irl kennen, dat zou het grote verschil maken. Harald ken ik persoonlijk en hij heeft bij mij een van de mooiste intro's gespeeld die ik heb mogen opnemen:

http://www.tirottoblues.eu/Somewheredowntheroad.html

Luister naar het fragment van 'Confused woman's blues'.

Mooie productie maar die solo klinkt niet zuiver, vooral die noot aan het einde van de solo klinkt 'way off'. Het zal de blues geweest zijn ;-)


Eerste versie riep bij mij meteen een 'dromerige sfeer' op. De 'kracht' van het geheel even terzijde gelaten.
Een lied waarbij je een beetje 'mijmerend' aan het spelen bent.... zoiets....
Dus in die zin vond ik een duidelijke melodie-lijn (solo) niet zo'n gemis.

Tweede versie komt meer in die richting. Is wat beheerster, qua volume en balans.
Goed spel en die reverse is een mooie vondst (spoelen van de tape ook grappig gevonden..). Deed mij meteen aan The Beatles denken....

Dankjewel Ernest! Je had geluk, versie 1 heb ik inmiddels verwijderd en er is nu nog maar één versie te beluisteren. Geen vergelijkingen meer mogelijk, het kan ook te gek he ;-) Ik ga voor versie 2 als de definitieve versie. Inderdaad meer in balans en minder 'hard' :-)

The Lo Lands
10 februari 2016, 15:44
Je bent flink aan het stromannen. Die reactie was geen sneer; klassieke muziek heeft nou eenmaal by far de meest dynamische producties. Het is niet alleen dynamischer dan 'modern', maar ook vaak dynamischer dan zo'n beetje iedere andere niet-pop stijl. Die opmerking is alleen een sneer als je ervanuit gaat dat LoLands uitgaat van loud = better. Dat gaat hij duidelijk niet, getuige dit nummer, zijn vorige nummers en zijn SW-aspiraties. Zijn muziek is namelijk eigenlijk altijd een stuk dynamischer dan de 'gangbare' 'moderne' loudness-norm waar je tegen ageert (wat ik trouwens ook graag doe). LL, ik snap niet dat je je aanpak 'modern' noemt. Steven Wilson is weliswaar modern in de letterlijke zin van het woord, maar vooral heel vooruitstrevend vergeleken bij gangbare 'moderne' producties. Dat het zo clipt, is inderdaad niet fijn/niet goed. Dat heeft in dit geval weinig met bewuste compressie van doen, maar meer met inderdaad ergens een digitaal oversturend metertje. Dat is echter totaal geen reden om een amateurproductie te vergelijken met Death Magnetic: een miljoenenproductie (gok ik zo) die tachtig keer kutter klinkt dan iedere afzonderlijke LL-productie. Die vergelijking, dat is een sneer, alhoewel ik hem zelf eerder zou opvatten als een grove belediging.
Wat betreft het instrumentale zou ik LL's opmerking nog een keer goed lezen en kijken of je er wel een terechte conclusie uit trekt ;).


Ik zou hieraan toe willen voegen dat 'opnemen tegen' niet hetzelfde is als 'het behalen van hetzelfde niveau loudness'. Dat bedoel je ook niet, maar toch. De enige manier om het toch een beetje op te kunnen nemen tegen de 'moderne' luide producties, is juist door loudness grotendeels te laten varen. Dan maak je dus gebruik van de grote handicap van de muziekindustrie. Een handicap die overigens wel langzaam aan het wegtrekken is, wat eindelijk eens begint te resulteren in het maximaal benutten van die moderne en professionele techniek waar je het over hebt.

Nog even rustig je betoog doorgelezen. Je hebt helemaal gelijk en dank voor het bijstaan. Waarom ik SW modern vind is denk ik dat zijn (digitale) producties de 'standaard' mogen worden imo. Ik ben een vinyl liefhebber en ervaar de albums uit de 60-70's als zeer dynamisch en prachtig gemixed en gemasterd. Het is niet eerlijk deze te vergelijken met de hedendaagse manier van mixen en masteren. Analoog vs digitaal zeg maar. Digitaal biedt veel voordelen tov analoog en daar zijn wij allemaal het levende bewijs van. Ik probeer mijn mixen en masters zo dynamisch mogelijk te houden, maar wel zoekende naar het maximale toelaatbare. En met de eerste versie van dit nummer (en oudere nummers) zit ik soms net op de grens of er overheen. Gelukkig kunnen we dit eenvoudig oplossen wat ik inmiddels ook heb gedaan :-)

Han S
10 februari 2016, 17:05
Mooie productie maar die solo klinkt niet zuiver, vooral die noot aan het einde van de solo klinkt 'way off'. Het zal de blues geweest zijn ;-)

Dat heet ' mooi vals' . Vocalisten doen dat ook en dan noemen we het ' in de toon hangen' .

The Lo Lands
10 februari 2016, 19:19
enig een paar disonantjes maar die drumtrack vernkt alles

speel je disonantjes ga iig heel erg aan de slag met je slagwerk muchu mucho importantante imho

nu roept het niks op

Zijn dat disonantjes die ik speel? Heb daar geen verstand van, boeit me ook niet. Zolang ik het maar leuk vind. En volgende week ben ik die stukken al weer vergeten. Kunst. En tja de drums, dat zou eigelijk een echte drummert moeten zijn inderdaad :-)

Han S
10 februari 2016, 19:32
Er is niks mis met dissonanten.

Maar als ik nog even nadenk over dat intro van Harald dan vallen mij een paar dingen op: je maakt een lovende opmerking over de productie, waarvoor mijn hartelijke dank en je valt over een paar onzuiverheden.

En dat zet mij aan het denken. Muziek maak je ter plekke en als band en dat wordt opgenomen. Dat intro is prachtig omdat het gevoel er aan alle kanten vanaf spat, de toon heel mooi is en omdat het mij heel diep raakt. Zo wil ik muziek ervaren en een paar minder zuivere noten deren me daarbij niet.

Zo zat ik zondag te kijken naar het programma ' Maestro', waar BN'ers een groot orkest mogen dirigeren en er werd een stukje cello met orkest gespeeld over de zwaan, van Saint Saens. Karin Bloemen dirigeerde en een jonge cellist van 21 jaar speelde de solo.

Elke noot helemaal raak, loepzuiver en met een gevoel wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. En daar gaat volgens mij muziek over. Wiskundig hoeft er geen hout van te kloppen, maar als het je goed en diep raakt is het wat mij betreft perfect.

En daar moet iedere muzikant naar streven.

The Lo Lands
10 februari 2016, 20:05
Er is niks mis met dissonanten.

Maar als ik nog even nadenk over dat intro van Harald dan vallen mij een paar dingen op: je maakt een lovende opmerking over de productie, waarvoor mijn hartelijke dank en je valt over een paar onzuiverheden.

En dat zet mij aan het denken. Muziek maak je ter plekke en als band en dat wordt opgenomen. Dat intro is prachtig omdat het gevoel er aan alle kanten vanaf spat, de toon heel mooi is en omdat het mij heel diep raakt. Zo wil ik muziek ervaren en een paar minder zuivere noten deren me daarbij niet.

Zo zat ik zondag te kijken naar het programma ' Maestro', waar BN'ers een groot orkest mogen dirigeren en er werd een stukje cello met orkest gespeeld over de zwaan, van Saint Saens. Karin Bloemen dirigeerde en een jonge cellist van 21 jaar speelde de solo.

Elke noot helemaal raak, loepzuiver en met een gevoel wat ik nog niet eerder heb meegemaakt. En daar gaat volgens mij muziek over. Wiskundig hoeft er geen hout van te kloppen, maar als het je goed en diep raakt is het wat mij betreft perfect.

En daar moet iedere muzikant naar streven. :stop: Je post op mijn topic muziek van een man die mijn nieuwste werk vergelijkt met het Death Magnetic album. Ik ben er even klaar mee Han. Ik wil nu niet naar zijn muziek luisteren. Ik heb een maand met veel plezier aan mijn nummer gewerkt en dat wordt hier door diverse forumleden even 'compleet met de grond gelijk gemaakt'. Ik voel mij even niet door jullie geïnspireerd, dit forum kan even het spreekwoordelijke dak op. Niets persoonlijk Han maar je hebt nog geen woord gerept over mijn nummer?

Han S
10 februari 2016, 20:49
Ik heb er ook nog niet naar geluisterd. Maar als je in dit topic muziek post, moet je ook met kritiek kunnen omgaan en ik heb het vermoeden dat je daar moeite mee hebt.

Zo heb ik helemaal niets met Andre Rieu, maar ik zie mensen in tranen op het Vrijthof en dus is het goed.

Ik zal naar je muziek gaan luisteren Milo.

The Lo Lands
10 februari 2016, 22:21
Ik heb er ook nog niet naar geluisterd. Maar als je in dit topic muziek post, moet je ook met kritiek kunnen omgaan en ik heb het vermoeden dat je daar moeite mee hebt.

Zo heb ik helemaal niets met Andre Rieu, maar ik zie mensen in tranen op het Vrijthof en dus is het goed.

Ik zal naar je muziek gaan luisteren Milo.

Ik heb inderdaad heel veel moeite met mensen die ongenuanceerde kritieken uiten die gebaseerd zijn op onwetendheid. Je kunt aangeven dat je iets niet mooi vind of dat iets niet werkt, maar doe dat dan op een respectvolle manier. Als je dat niet kunt, reageer dan niet. Spreken is zilver, zwijgen is dan nog altijd goud!

En fijn dat je de moeite wil nemen naar mijn muziek te luisteren :-) En als ik Andre Rieu was dan lachte ik jullie allemaal uit!

The Lo Lands
10 februari 2016, 22:41
heb het over mensen die er geen "verstand" van hebben
hoeveel verstand heb je dan van je eigen muziek ?

weinig zeggingskracht zeg maar ?

to make the pointe

Geen verstand. Ik maak geen verstandelijke muziek. Ik weet niet eens welke akkoorden ik speel of in wat voor toonsoort ik speel. Boeit me niet. Alles op gehoor en vaak pure improvisatie. Na het opgenomen te hebben speel ik het NOOIT weer.

Gevoel vs verstand.

What's your point dude?

Rafke Pafke
10 februari 2016, 22:53
Ik vind het in ieder geval heel erg knap. Ik vermoed dat je niet enkel op het vlak van productie geïnspireerd bent door Wilson? In ieder geval vind ik het een heel knappe compositie met heel mooie gitaarsounds.

Ik zou zelf willen beginnen met opnames thuis. Als ik er ooit in slaag iets te maken dat even knap gemaakt is als dit, dan zal ik een "eureka" niet kunnen onderdrukken vrees ik :)

Han S
10 februari 2016, 23:00
Heren, deze discussie gaat niet goed. Waar het om gaat is dat Milo net als veel anderen lekker met muziek bezig is en zich verdiept in de opnametechniek en dat doet hij goed. Zo ben ik ook begonnen, toen nog met een 4 sporen analoge recorder en met mij is het totaal uit de hand gelopen.

Gewoon lekker in je home studio met muziek bezig zijn is een fantastische hobby die je veel plezier kan geven. Maar het is 2016 en je post dan je probeersels op een forum. Ik heb er naar geluisterd en hij is gewoon lekker bezig.

Als ik er kritiek op zou geven, dan ben ik het eens met een eerdere poster die zei dat er iets aan ontbreekt, een solo of een vocalist, want het lijkt veel op een backing track. Maar het klinkt gewoon goed en hoewel het niet mijn smaak is, kan ik er met plezier naar luisteren.

Elkaar afzeiken op een subforum als dit vind ik flauw en ik ben het met Milo eens dat je je kommentaar dan beter kunt inslikken. En wat het wanproduct van Metallica er mee te maken heeft ontgaat me totaal.

Mijn advies: gewoon lekker doorgaan Milo en laat je niet uitlokken tot uitspraken waar je later spijt van krijgt. Bedenk een mooie melodielijn die er in past en het plaatje is compleet.

The Lo Lands
10 februari 2016, 23:06
welk gevoel ?
jou gevoel ?
mij gevoel zegt dat je al een paar jaar bezig bent om het woestijn sfeertje van ry cooder en ennio probeert te pakken
helaas wil het niet lukken



dat inrtrootje wat han laat horen
gevoelsmatig eeuuuuh geheel to the point


en lul niet zo slap over gevoel want de bandjes die ik aanhaalde zijn ,laten zeggen echt gevoels bandjes
de zanger zingt zo vals als een........
hoezo gevoel en geen verstand :)

DUDE
was da pointe

Uiteraard mijn gevoel. Als je het hele plaatje zal kennen zou je dus anders naar mijn muziek kunnen luisteren. Dat is de onwetendheid waar ik het over heb. Mensen hebben vaak een mening klaar liggen zonder de persoon en zijn beweegredenen te kennen. Daar schuilt het gevaar dat je mening de plank mis slaat. Iedereen is vrij zijn mening te geven, dus ook ik. We hoeven het niet eens te zijn.

Gevoelsbandjes? Dat is smaak toch.

Ry Cooder? Die ken ik niet echt. Mijn vader heeft vast nog wel een lp van hem liggen. Ennio, tof maar geen invloed. Is het zo moeilijk te bevatten dat mijn stijl mijn eigen gevoel en timbre is. Ik heb afgelopen 10 jaar meer dan 250 nummers opgenomen, met een band en als 'solo' muzikant. Soms hoogte punten en soms diepte punten. Ik doe wat ik doe en dat met de middelen die ik voorhanden heb. Ik zou graag een drummer erbij hebben voor echte drums maar niet gevonden.

Probeer me niet verder te beledigen. Ik probeer helemaal niets. Ik ben niets en mijn muziek is voor jou dus ook niets.

pasqual
10 februari 2016, 23:07
welk gevoel ?
jou gevoel ?
mij gevoel zegt dat je al een paar jaar bezig bent om het woestijn sfeertje van ry cooder en ennio probeert te pakken
helaas wil het niet lukken



dat inrtrootje wat han laat horen
gevoelsmatig eeuuuuh geheel to the point


en lul niet zo slap over gevoel want de bandjes die ik aanhaalde zijn ,laten zeggen echt gevoels bandjes
de zanger zingt zo vals als een........
hoezo gevoel en geen verstand :)

DUDE
was da pointe

Ongenuanceerd kutcommentaar is het! Je hoeft het niet mooi te vinden uiteraard maar je kan ook gewoon je grote bek houden!
Milo, ik vind het in ieder geval een erg lekkere opname! Zoals gewoonlijk lekker open en erg ruimtelijk. Er passen zo nog een zooitje sporen met instrumenten bij zonder dat de rest weggedrukt wordt. Sommige commentaren worden helaas erg op de man gespeeld zonder oor te hebben voor wat er nu eigenlijk staat....

The Lo Lands
10 februari 2016, 23:18
Ik vind het in ieder geval heel erg knap. Ik vermoed dat je niet enkel op het vlak van productie geïnspireerd bent door Wilson? In ieder geval vind ik het een heel knappe compositie met heel mooie gitaarsounds.

Ik zou zelf willen beginnen met opnames thuis. Als ik er ooit in slaag iets te maken dat even knap gemaakt is als dit, dan zal ik een "eureka" niet kunnen onderdrukken vrees ik :)

Dankjewel Rafke Pafke! Vreemde naam trouwens, vertel?

Mijn inspiratie haal ik uit diverse soorten muziek van Pink Floyd, Led Zeppelin tot Incubus of van RHCP, Chris Whitley tot Miles Davis. Ga thuis lekker eenvoudig beginnen met een geluidskaart en DAW opnameprogramma. Ik ben zelf begonnen met een 4 sporen bandrecorder en nu neem ik op met Logic Pro X. Ik heb regelmatig mijn Eureka momentjes en soms kom je mensen tegen die je inspireren. Succes in iedergeval!

The Lo Lands
10 februari 2016, 23:25
Ongenuanceerd kutcommentaar is het! Je hoeft het niet mooi te vinden uiteraard maar je kan ook gewoon je grote bek houden!
Milo, ik vind het in ieder geval een erg lekkere opname! Zoals gewoonlijk lekker open en erg ruimtelijk. Er passen zo nog een zooitje sporen met instrumenten bij zonder dat de rest weggedrukt wordt. Sommige commentaren worden helaas erg op de man gespeeld zonder oor te hebben voor wat er nu eigenlijk staat....

Sorry Pasqual, het ontspoorde hier en daar een beetje :-) Geen oorlog zei ik nog aan het begin van dit topic.

On topic: dankjewel Pasqual! Misschien dat anderen muzikanten mijn 'backing track' moeten gebruiken voor de verdere invulling. Bij deze, be my guest :-) Ik heb echt diverse solo's er nog overheen gespeeld maar het klopte naar mijn gevoel niet. Maar als ik de wat opbouwende kritieken terug lees had er misschien meer in gezeten...

Han S
10 februari 2016, 23:26
Ja, genoeg nu, we gaan nu alleen nog inhoudelijk reageren en met goede onderbouwing aan Milo uitleggen waarom we het niet goed vinden en wat er aan verbeterd zou kunnen worden, of we vinden het gewoon wel mooi en we leggen uit wat we er mooi aan vinden.

Het afzeiken wordt vanaf nu niet meer heel erg gewaardeerd en dan druk ik me heel voorzichtig uit.

The Lo Lands
10 februari 2016, 23:36
Heren, deze discussie gaat niet goed. Waar het om gaat is dat Milo net als veel anderen lekker met muziek bezig is en zich verdiept in de opnametechniek en dat doet hij goed. Zo ben ik ook begonnen, toen nog met een 4 sporen analoge recorder en met mij is het totaal uit de hand gelopen.

Gewoon lekker in je home studio met muziek bezig zijn is een fantastische hobby die je veel plezier kan geven. Maar het is 2016 en je post dan je probeersels op een forum. Ik heb er naar geluisterd en hij is gewoon lekker bezig.

Als ik er kritiek op zou geven, dan ben ik het eens met een eerdere poster die zei dat er iets aan ontbreekt, een solo of een vocalist, want het lijkt veel op een backing track. Maar het klinkt gewoon goed en hoewel het niet mijn smaak is, kan ik er met plezier naar luisteren.

Elkaar afzeiken op een subforum als dit vind ik flauw en ik ben het met Milo eens dat je je kommentaar dan beter kunt inslikken. En wat het wanproduct van Metallica er mee te maken heeft ontgaat me totaal.

Mijn advies: gewoon lekker doorgaan Milo en laat je niet uitlokken tot uitspraken waar je later spijt van krijgt. Bedenk een mooie melodielijn die er in past en het plaatje is compleet.

Het dreigde even te ontsporen. Tot tien tellen helpt :-)

Dankjewel Han voor het luisteren en als ik alles bij elkaar optel zou er nog meer uit te halen zijn. Ik zelf heb op dit moment geen inspiratie meer en ben al weer met nieuwe stukken bezig :-) Als iemand zich aanbied voor extra solo's of vocalen dan is hij of zij van harte welkom. Ga zo tukken... welterusten allemaal...

pasqual
11 februari 2016, 06:00
Sorry Pasqual, het ontspoorde hier en daar een beetje :-) Geen oorlog zei ik nog aan het begin van dit topic.

On topic: dankjewel Pasqual! Misschien dat anderen muzikanten mijn 'backing track' moeten gebruiken voor de verdere invulling. Bij deze, be my guest :-) Ik heb echt diverse solo's er nog overheen gespeeld maar het klopte naar mijn gevoel niet. Maar als ik de wat opbouwende kritieken terug lees had er misschien meer in gezeten...

Ik bedoel dus niet dat je er nog letterlijk een hele kudde aan solo's en begeleiding in moet proppen!
Ik bedoel dat er nog (figuurlijke) ruimte zat zit vanwege de ruimtelijkheid van de opname......:soinnocent:

Rafke Pafke
11 februari 2016, 08:45
Dankjewel Rafke Pafke! Vreemde naam trouwens, vertel?

Haha, komt van een rijmpje dat mijn grootmoeder vroeger maakte op mijn voornaam :)


Mijn inspiratie haal ik uit diverse soorten muziek van Pink Floyd, Led Zeppelin tot Incubus of van RHCP, Chris Whitley tot Miles Davis. Ga thuis lekker eenvoudig beginnen met een geluidskaart en DAW opnameprogramma. Ik ben zelf begonnen met een 4 sporen bandrecorder en nu neem ik op met Logic Pro X. Ik heb regelmatig mijn Eureka momentjes en soms kom je mensen tegen die je inspireren. Succes in iedergeval!

Ik verwees nog even naar Steven Wilson omdat een paar van de tokkels en stukjes solo mij sterk aan hem deden denken. Dat is wat mij betreft een compliment trouwens ;)

Ik denk eraan een focusrite scarlet 2i2 aan te schaffen om van start te gaan. Zelf gaan de dingen die ik uitprobeer meestal de ouwbollige blues/rock kant op. Maar ik heb een paar ideetjes waarmee ik eens aan de slag wil omdat er wel iets mee te doen is denk ik.

The Lo Lands
11 februari 2016, 09:59
Ik bedoel dus niet dat je er nog letterlijk een hele kudde aan solo's en begeleiding in moet proppen!
Ik bedoel dat er nog (figuurlijke) ruimte zat zit vanwege de ruimtelijkheid van de opname......:soinnocent:
Weet ik ook wel :-) Zelf ben ik er tevreden over en hoeft er niets meer bij. Is trouwens ook niet de eerste keer dat ik als opmerking krijg dat er nog makkelijk zang bij kan :-) En de drums blijven voor mijzelf ook de 'zwakste schakel'. Ik ben niet drummer genoeg om complete drumtracks met midi te maken. Ik pak nu vaak midi presets en pas deze waar nodig aan.


Haha, komt van een rijmpje dat mijn grootmoeder vroeger maakte op mijn voornaam :)

Ik verwees nog even naar Steven Wilson omdat een paar van de tokkels en stukjes solo mij sterk aan hem deden denken. Dat is wat mij betreft een compliment trouwens ;)

Ik denk eraan een focusrite scarlet 2i2 aan te schaffen om van start te gaan. Zelf gaan de dingen die ik uitprobeer meestal de ouwbollige blues/rock kant op. Maar ik heb een paar ideetjes waarmee ik eens aan de slag wil omdat er wel iets mee te doen is denk ik. Grootmoeders toch :-)

Dank voor de Steven Wilson vergelijking. SW is volgens mij erg beïnvloed door Pink Floyd en andere 70's bands wat ook mijn invloeden zijn. Maar ik zal niet ontkennen dat SW zijn muziek mij ook inspireert.

Ik heb zelf geen commerciele intenties dus muziek maken is geheel vrijblijvend. Als jij plezier hebt aan 'ouwbollige' blues/rock is daar toch helemaal niets mis mee. Vaak vind ik het bedenken van nieuwe stukken muziek het leukste van het gehele proces, binnen welke stijl maakt dan verder niet uit. Zodra je gaat opnemen en mixen en masteren wordt het bijna werk haha. Maar ook tof om mee bezig te zijn!

Cageman
11 februari 2016, 13:18
Geluisterd.

Reverse met 'normale' drums (3.20) is leuk gemaakt. Na het reverse intro wordt het wat saai, maar wordt het wel langzaam interessanter. Tot +/- 1.00 minuut deel ik het backingtrackgevoel en vanaf 1.18 - 1.50 weer. Het tussenstukje daarna breekt de mood goed en dat plaatst het vervolg ook in een wat spannender perspectief, ook al is dat weer grotendeels hetzelfde als het eerste deel van het nummer (met wat extra lead dan). Dat tussenstukje had wel inderdaad wat subtielere drums kunnen gebruiken voor maximaal effect. De ritmische gitaarpartij na 2.45 is super en ook leuk gepanned; heeft daardoor zelfs wat weg van een synth. Op 3.37 is het nummer voor mij wel afgelopen. Als je daar echt verder wilt, had je het reverse-stuk daar meer crescendo moeten maken en de stilte erna iets langer. Ten slotte, je benadrukt dat dit jouw vorm van kunst is en dat je er gewoon lekker vrij mee bezig bent. Prima natuurlijk, maar ik moet wel zeggen dat het (je nummers) wel een beetje paradigmatisch klinkt soms. Je vist veel uit dezelfde vijver, van akkoorden, progressies, drumsound, gitaarsounds, etc. Dat hoeft geen probleem te zijn en het is maar net hoe je daartegenaan kijkt. Om het nog een keer aan Steven Wilson te verbinden, zijn electro-experimenten (https://www.youtube.com/watch?v=9p9X_OHKtvg) op Hand. Cannot. Erase. vind ik fantastisch geslaagd, bijvoorbeeld. Wel met de nadruk op bijvoorbeeld, want ik wil je niet in een richting duwen.

Edit: nog steeds zit er wat clipping, vooral rechts. Wat zachter opnemen zou schelen, denk ik.

Kim Wilson
11 februari 2016, 14:14
Naar aanleiding van alle commotie heb ik hem ook maar eens geluisterd (slechte reclame is ook reclame, zo blijkt). En ik vind het eigenlijk een heel erg fijn stukje muziek. De gitaren staan wat hard in de mix, maar het ademt nog genoeg. Wat de loudness war hiermee te maken had ontgaat me volledig.

Hoewel, de drumpartij klinkt wel erg gecompressed, die bepaalt wel een beetje die dichtgedrukte sfeer. En dat is ook mijn enige puntje, de drumtrack klinkt wel erg kunstmatig. Daar ontkom je bijna niet aan als je met een midi-track werkt, en je gaf dat zelf ook al wel aan, maar daar valt voor mij nog de meeste winst te halen. Verder klinkt ie echt wel lekker.

Oh ja, Cageman had ook wel een mooie tip. Die pauze op 3.40 had ik zelf ook een maat langer gemaakt, en het stuk daarna wat afwijkender van de rest. Of voller, of juist helemaal terug. Maar goed, persoonlijke dingen...

The Lo Lands
11 februari 2016, 15:38
Geluisterd.

Reverse met 'normale' drums (3.20) is leuk gemaakt. Na het reverse intro wordt het wat saai, maar wordt het wel langzaam interessanter. Tot +/- 1.00 minuut deel ik het backingtrackgevoel en vanaf 1.18 - 1.50 weer. Het tussenstukje daarna breekt de mood goed en dat plaatst het vervolg ook in een wat spannender perspectief, ook al is dat weer grotendeels hetzelfde als het eerste deel van het nummer (met wat extra lead dan). Dat tussenstukje had wel inderdaad wat subtielere drums kunnen gebruiken voor maximaal effect. De ritmische gitaarpartij na 2.45 is super en ook leuk gepanned; heeft daardoor zelfs wat weg van een synth. Op 3.37 is het nummer voor mij wel afgelopen. Als je daar echt verder wilt, had je het reverse-stuk daar meer crescendo moeten maken en de stilte erna iets langer. Ten slotte, je benadrukt dat dit jouw vorm van kunst is en dat je er gewoon lekker vrij mee bezig bent. Prima natuurlijk, maar ik moet wel zeggen dat het (je nummers) wel een beetje paradigmatisch klinkt soms. Je vist veel uit dezelfde vijver, van akkoorden, progressies, drumsound, gitaarsounds, etc. Dat hoeft geen probleem te zijn en het is maar net hoe je daartegenaan kijkt. Om het nog een keer aan Steven Wilson te verbinden, zijn electro-experimenten (https://www.youtube.com/watch?v=9p9X_OHKtvg) op Hand. Cannot. Erase. vind ik fantastisch geslaagd, bijvoorbeeld. Wel met de nadruk op bijvoorbeeld, want ik wil je niet in een richting duwen.

Edit: nog steeds zit er wat clipping, vooral rechts. Wat zachter opnemen zou schelen, denk ik. Dankjewel Cageman voor je uitgebreidde nabeschouwing :-) Het uit dezelfde vijver vissen ben ik me niet echt bewust van maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Dit komt misschien ook omdat ik verder niet een geschoold muzikant ben? Het zou ook mijn stijl kunnen zijn, lastig hoor hier een éénduidig antwoord op te geven :-) Ik ben in zekere zin 'beperkt' maar wat tevens mijn kracht is denk ik. Volgens mij is inspiratie, bevlogenheid, iemands manier van inlevingsvermogen zijn grootste bron van creativiteit, en deze is onderhevig aan diverse factoren des levens. Ik benader mijn muziek niet al te technisch en zeker niet theoretisch. Een geschoolde muzikant zou met interessante (theoretische) muzikale oplossingen kunnen komen en hierdoor een nummer kunnen verrijken of juist het tegenovergestelde, ongeschoold dus vrij en onbevangen. Pro bands hebben vaak een producer die een ander licht op ideeën of een compleet nummer kan laten schijnen. Dit is wat jullie nu ook in zekere zin doen, een andere visie geven op de compositie of invulling van instrumenten, etc :-) Ik moet uiteraard deze keuzes vooraf zelf maken (wat ook mijn eigen keuze is) en hopen dat mensen het uiteindelijk kunnen waarderen. Maar je tips en opmerkingen worden zeer gewaardeerd en neem ik zeker mee voor de volgende keer!!

Wat betreft opname levels liggen deze bij mij tussen de -12 en -4 db (piek). Het clipt nergens in de opnames maar misschien dat een plugin een bepaalde track doet laten 'clippen'?


Naar aanleiding van alle commotie heb ik hem ook maar eens geluisterd (slechte reclame is ook reclame, zo blijkt). En ik vind het eigenlijk een heel erg fijn stukje muziek. De gitaren staan wat hard in de mix, maar het ademt nog genoeg. Wat de loudness war hiermee te maken had ontgaat me volledig.

Hoewel, de drumpartij klinkt wel erg gecompressed, die bepaalt wel een beetje die dichtgedrukte sfeer. En dat is ook mijn enige puntje, de drumtrack klinkt wel erg kunstmatig. Daar ontkom je bijna niet aan als je met een midi-track werkt, en je gaf dat zelf ook al wel aan, maar daar valt voor mij nog de meeste winst te halen. Verder klinkt ie echt wel lekker.

Oh ja, Cageman had ook wel een mooie tip. Die pauze op 3.40 had ik zelf ook een maat langer gemaakt, en het stuk daarna wat afwijkender van de rest. Of voller, of juist helemaal terug. Maar goed, persoonlijke dingen... Dankjewel Kim Wilson! Er was inderdaad wat commotie, maar tussen deze posts door zijn er gelukkig nog voldoende 'normale' reacties terug te vinden :-) Harald refereerde naar de 'loudness war' terwijl dat nooit het geval is geweest. Ik heb het nummer uiteindelijk wel wat milder gemasterd (-1,5 db) maar blijkbaar zit er toch ergens nog wat te clippen? Ik hoor het eerlijk gezegd niet? Let wel dat het nummer afluisteren van mijn bandpage extra compressie geeft, zelfde probleem bij Soundcloud of YouTube! Het nummer als mp3 downloaden en afspelen op een stand-alone mediaspeler geeft betere audio kwaliteit. Kun je nog even testen voor jezelf. En die extra maat had inderdaad mooier geweest. Damn, waarom ben ik daar niet opgekomen ;-)

Rafke Pafke
12 februari 2016, 13:34
ot
trek een dag uit om naar een winkel te gaan om kaarten te beluisteren. Ik heb dat rode kastje ooit eens "blind" gekocht, slecht, heel slecht imo

@ to

kijk eens rond op deze site
https://www.youtube.com/user/FutureMusicMagazine
heel veel info over home"recording" , midi,drumss programmeren,mixen, ect

Bedankt voor de tip. Is er een alternatief dat je zou aanraden in ongeveer de zelfde prijsklasse?

Rafke Pafke
12 februari 2016, 13:42
de enige tip die ik heb is: gebruik je oren
Ga naar een winkel waar je verschillende kaarten kunt vergelijken

Voor een gitaar ok, maar voor zoiets vind ik dat toch praktisch een stuk moeilijker.

The Lo Lands
12 februari 2016, 15:12
Voor een gitaar ok, maar voor zoiets vind ik dat toch praktisch een stuk moeilijker.

Is ook zo! Check tevens reviews online. Daarnaast alles naar waarde. Ik heb zelf van Edirol een geluidskaart gehad die aardige preamps had. Was wel een stuk duurder dan de Scarlet. Er zijn veel externe USB geluidskaarten te krijgen. Start anders een draadje in het 'Recording' deel van dit forum!

The Lo Lands
12 februari 2016, 20:16
Rafke Pafke wil volgens mij voor weinig geld een leuke geluidskaart aanschaffen. Ik weet verder zijn budget niet maar alles naar zijn waarde. Dat je soms een el cheapo product kan vinden wat blijkbaar goede audio prestaties levert is een mazzeltje. Dat reviews niet altijd heilig zijn weet ik ook wel. Wat ik las over de Scarlet was dat deze preamps zelf waneer helemaal dichtgedraaid met harde input nog oversturen. Dus ga je met een mic je gitaar versterker opnemen zal je hier rekening mee moeten houden. Dus misschien nog even verder kijken voor een externe geluidskaart met betere pre's. Ik kan hier ook de Neve, UA e.d. gaan aanprijzen maar dan praten we over high end preamps welke gebruikt worden in studio's. Ik heb zelf nog een tijdje de ART MPA Gold MKI gehad wat qua prijs kwaliteit een prima low budget buizen preamp is. Deze kost tweedehands rond de 150 euro. Nadeel is, slechte potmeters en bij sommigen modellen een brom door goedkope componenten en opbouw van deze buizen preamp. Daarnaast een matige quality control in China, sommigen modellen hadden geen brom en anderen wel. Nu heb ik een UA buizen preamp welke echt helemaal top is, geen krakende potmeters, geen brom of ruis, gewoon alles goed. Kost alleen 5x zo duur als de ART nieuw. Daarbij een knappe RME AD convertor en voor al dat geld koop je ook een prachtige nieuwe custom US Fender gitaar of versterker. Het is maar wat je wilt uitgeven en wat je eisen zijn. Het moraal van mijn verhaal is dat er heel veel keuze is voor ieder budget en dat je gewoon even je huiswerk moet doen :) Forums of user reviews kunnen daar goed bij helpen!

The Lo Lands
13 februari 2016, 23:57
Even terug on topic:

Vanmiddag even de extra maat in het nummer verwerkt. Mijn conclusie, nee dit maakt de overgang niet beter, het is prima zo! De enige opmerking van Cageman die ik had kunnen uitvoeren was de drums zachter zetten in de tweede break na het eerste refrein. Zelf vind ik het niet storend zo maar voor de opbouw was dit inderdaad iets sterker geweest. Verder over het backing track gevoel, daar kan ik niet zoveel mee. Ik had het eerste refrein kunnen voorzien van een solo maar het voelde voor mijzelf niet juist. En daar sta ik nog steeds achter. Keuzes en verwachtingen. Ik maak de keuzes jullie hebben verwachtingen waar ik uiteraard onmogelijk altijd aan kan voldoen, al zou ik dat best graag willen :-) Wel heb ik van de diverse opmerkingen geleerd nog iets kritischer naar mijn muziek en mixen te luisteren dus daarvoor mijn dank!!