PDA

View Full Version : Vraag over Midi besturing



Braml
9 februari 2016, 08:13
Hallo mensen,

Ik kijk wel eens naar het grote 'show je pedalboard' topic op gitaarnet (jullie vast ook wel), wel leuk om te zien wat voor mooie pedalboards anderen hebben. Maar ik zie soms dat mensen erbij zeggen dat ze hun pedalen met Midi aansturen. Vaak ligt daarbij ook zo'n footcontrollertje voorop het pedalboard. Ik heb zelf gewoon een pedalboard met een paar effecten die gewoon in serie geschakeld zijn tussen mijn gitaar en mijn amp, en ik heb ook nooit anders gekend. Kunnen jullie mij eens uitleggen wat midi besturing inhoudt? Hoe het werkt en wat je ervoor nodig hebt? Ben ik wel eens benieuwd naar.

obiwanjacobi
9 februari 2016, 08:51
Looper/Switcher
Dit is een apparaat dat diiverse ketens (loops) aan en uit kan schakelen. Hiermee kan je dus een (1) of meerdere pedalen aan- en uitzetten. Het voordeel is dat je gitaarsignaal niet door een heleboel pedalen gaat wanneer deze toch uitstaan. Dit heeft (nog) niks met midi te maken. Deze switchers hebben meestal een aantal footswitches waarmee de loops kunnen worden bekrachtiged die achterop met jacks worden aangesloten.

Het MIDI gedeelte komt erbij wanneer je gaat kijken naar loopers/switcher waarbij de selectie van welke loop aan- of uit staat digitaal (op afstand) kan worden aangestuurd. Meestal (altijd?) wordt daar dan MIDI voor gebruikt. Dit kan betekenen dat je de looper met MIDI kan aansturen maar dit kan ook betekenen dat wanneer je een footswitch op de looper intrapt, deze via MIDI laat weten welke dat was. Dit kan handig zijn voor het aansturen van andere MIDI apparaten zoals, versterkers (kanalen selecteren) en multi-effect units.

Foot Controller
Een footcontroller is een apparaat met footswitches dat niks anders doet dan MIDI berichtjes uitzenden wanneer deze schakelaars worden geactiveerd. Meestal zijn deze programeerbaar in meer- of mindere maten. Wanneer je eenmaal een MIDI verbinding hebt tussen twee apparaten, kan je een hoop data communiceren. Preset selectie (Program Change), parameter verandering (Control Change) - denk aan expressie pedalen voor volume en wah, maar ook complete settings dumps (meestal naar je PC voor backup van je instellingen).

Braml
9 februari 2016, 09:07
Bedankt Obiwan! May the Force be with you!

Nu volg ik op facebook de pagina van TC Electronic. Die postten laatst een foto van het pedalboard van een van die TC gasten (Tore heet hij). Hierop zat een Gigrig Quartermaster. Als ik het goed heb is dat gewoon een Looper/switcher, zoals jij dat noemt?

Deze, daarentegen, kom ik ook vaak tegen:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm?ref=search_rslt_fxl_337 603_0

Dit is dus ook zo'n looper/switcher, maar dan een die programmeerbaar is met Midi? Zie ik dat goed?

En kan het voordeel daarvan dan zijn als je het voor gitaareffecten gebruikt (ten opzichte van een gewone looper/switcher)?

Dutch66
9 februari 2016, 10:26
Klopt dat is inderdaad een looper, (8 loops of misschien beter, voor 8 pedalen) met midi functionaliteit.
Let wel op, je pedalen moeten ook (tenminste) MIDI in hebben, anders heb je geen fuck aan het hele
MIDI verhaal.

obiwanjacobi
9 februari 2016, 10:41
Hierop zat een Gigrig Quartermaster. Als ik het goed heb is dat gewoon een Looper/switcher, zoals jij dat noemt?

De Gigrig Quartermaster ziet eruit als idd een gewone looper/switcher. Die hele rits aan jack ingangen zijn de loops. Ik zie geen MIDI (5-polige din).



Deze, daarentegen, kom ik ook vaak tegen:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8_pro.htm?ref=search_rslt_fxl_337 603_0

Dit is dus ook zo'n looper/switcher, maar dan een die programmeerbaar is met Midi? Zie ik dat goed?


Ja en nee. Het is wel een looper/switcher zo te zien, maar ik zie alleen een midi-out (de ronde connector met MIDI-OUT). Ga ervan uit dat deze alleen MIDI berichten (Program Changes zeer waarschijnlijk) kan uit-sturen. Je kan de loops dus NIET met midi aan of uit zetten (dat doe je met de voetschakelaars). Disclaimer: Heb de manual niet bestudeerd.

Braml
9 februari 2016, 10:47
Dutch66:

ah oke, ik heb geen pedalen met MIDI in. Maar ik was ook niet van plan direct zoiets aan te schaffen (misschien in de toekomst). Ik ben altijd gewoon benieuwd naar wat er in de gitaarwereld allemaal te verkrijgen is en hoe het werkt.

obiwanjacobi:

Ah dus daar zit dus ook nog weer verschil in. Die Harley benton maakt wel gebruik van programmeerbare presets toch? Dan kun je bijvoorbeeld instellen dat als je Knop A indrukt, loop 2 en 4 allebei aan gaan? In plaats van dat elke knop correspondeert met slechts 1 loop? Volgens mij is het namelijk bij die quartermaster zo dat je gewoon een aantal knoppen hebt die elk corresponderen met 1 loop. Als je dan snel 2 pedalen aan wilt zetten moet je alsnog 2 knoppen indrukken?

hefke
9 februari 2016, 12:02
tip: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?90781-Sticky-Rack-amp-midi-faq

hier wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd (zelfs ik begreep het); ik denk dat na het lezen hiervan alles duidelijker is geworden;)


Let wel op, je pedalen moeten ook (tenminste) MIDI in hebben, anders heb je geen fuck aan het hele MIDI verhaal.

sorry, dit begrijp ik niet helemaal. Je kunt toch met een midi looper gewoon pedalen (althans de loops van die pedalen) in combinatie aan/uit schakelen, Hiervoor hoeven de pedalen zelf geen midi te hebben. De functionaliteit van midi is natuurlijk wel veel groter als de pedalen zelf via midi aan te sturen zijn.

Dutch66
9 februari 2016, 12:23
tip: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?90781-Sticky-Rack-amp-midi-faq

hier wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd (zelfs ik begreep het); ik denk dat na het lezen hiervan alles duidelijker is geworden;)



sorry, dit begrijp ik niet helemaal. Je kunt toch met een midi looper gewoon pedalen (althans de loops van die pedalen) in combinatie aan/uit schakelen, Hiervoor hoeven de pedalen zelf geen midi te hebben. De functionaliteit van midi is natuurlijk wel veel groter als de pedalen zelf via midi aan te sturen zijn.

Klopt, daarom gaf ik ook heel specifiek aan 'dat je dan geen fuck aan het hele MIDI verhaal hebt'...

Maar misschien had dat ik wat duidelijker moeten omschrijven...

Verder de HB werkt inderdaad met MIDI PC (Programme Changes) maar ook met
CC (Control Changes), aldus de Thomann site (linkje van TS)

Bovendien hebben de meeste pedalen met MIDI hun eigen 'Programme Store' en kun
je voor een gewenste CC, toch ook een nieuwe preset in het pedaal zelf aanmaken?
Ik geef toe, het is een 'work-around', maar het werkt wel, tenminste totdat je het
max. aantal presets van je pedaal bereikt hebt...

Braml
9 februari 2016, 13:31
Dutch66, ik ben er inderdaad ook achter dat ik waarschijnlijk nooit MIDI besturing zal gebruiken. Maar zo'n gewone true bypass looper/switcher kan ooit nog wel eens van pas komen. Zijn deze er ook in kleine formaten met 1 knop en 1 loop bijvoorbeeld? Ik kom steeds op de TC electronic ditto looper en dergelijke uit als ik op 'true bypass looper' zoek.

miyaru
9 februari 2016, 15:41
Ik heb de Harley Benton FXL8pro looper/switcher, en voor het geld een no brainer...... Het ding kan vrij veel, zoals loopen kanaal switchen en midi. Het is niet de mooiste, handigste enz. maar het werkt goed. Ik heb er verschillende loopers/switchers bekeken, en die komen vaak veel duurder. Ik ben een beginned amateur gitarist, dus dit was een goede optie. Voor €179,= is het de moeite van het uitproberen waard, maar houd wel rekening met het feit dat je meer patchkabels nodig heb in vergelijking met serie schakeling.

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg

Dutch66
9 februari 2016, 18:01
Dutch66, ik ben er inderdaad ook achter dat ik waarschijnlijk nooit MIDI besturing zal gebruiken. Maar zo'n gewone true bypass looper/switcher kan ooit nog wel eens van pas komen. Zijn deze er ook in kleine formaten met 1 knop en 1 loop bijvoorbeeld? Ik kom steeds op de TC electronic ditto looper en dergelijke uit als ik op 'true bypass looper' zoek.

Een puur single looper word meestal zelf in elkaar geknutselt omdat het eigenlijk alleen maar
passieve onderdelen betreft. Er zijn een aantal 'kits' met bouwbeschrijving, die de weg eigenlijk
vanzelf wijzen. Dus als je een beetje handig bent is dat zeker een optie.

Dutch66
9 februari 2016, 18:01
Ik heb de Harley Benton FXL8pro looper/switcher, en voor het geld een no brainer...... Het ding kan vrij veel, zoals loopen kanaal switchen en midi. Het is niet de mooiste, handigste enz. maar het werkt goed. Ik heb er verschillende loopers/switchers bekeken, en die komen vaak veel duurder. Ik ben een beginned amateur gitarist, dus dit was een goede optie. Voor €179,= is het de moeite van het uitproberen waard, maar houd wel rekening met het feit dat je meer patchkabels nodig heb in vergelijking met serie schakeling.

http://i1284.photobucket.com/albums/a569/robinmoree/20151103_125415_zpsebagvov1.jpg

Lekker board hoor, erg netjes!

Braml
9 februari 2016, 22:39
Oioioi dat bord is mooi!

Ah oke, nee ik ben niet echt een Do it Yourself-er. Dus miss als er een keer een op marktplaats of gitaarmarkt komt moet ik daar maar eens naar kijken.

Zag een keer een gast die een zoom multistomp in zon single true bypass loop had staan. Perfect natuurlijk. Je kunt je patch dan gewoon aan en uitzetten, en wel door je patchlist scrollen, en je bent van die akelige tone suck af als je hem niet gebruikt. Dat waren nou net de 2 punten waardoor ik mijn zoom multistomp terug heb gestuurd, maar met zon true bypass loop wordt hij weer interessant.