PDA

View Full Version : A minor matter (Harald Koll) Fingerstyle



Harald
8 februari 2016, 09:28
gitaar is in een open C# mineur gestemd. Denk open D met de G snaar in F ipv F#, en dan alles nog een halve toon lager.

Een eigen nummer. De stemming heb ik van Harry Sacksioni gejat.

Enjoy!


https://www.youtube.com/watch?v=tsBS3vAyTpg

Kim Wilson
8 februari 2016, 09:40
Wauw, mooi stuk! Lekker vol riedeltjes, zonder dat het heel druk klinkt of zo. Mooi!

Joost de Ruig
8 februari 2016, 10:50
Hij is weer fraai! Bij open C stemmingen denk ik altijd aan Stephen Stills, die daar ook zo mooi in ompingelt.

Harald
8 februari 2016, 13:47
Thanks! Open C# mineur Toch wel heel anders. Kom je ook niet zo vaak tegen. Open G mineur ken ik ook maar van 1 stuk, en deze eigenlijk alleen van een paar nummers van Harry Sacksioni.

Als ik zelf iets in DADGAD doe neig ik trouwens wel sterk naar mineur, hoewel dat helemaal niet hoeft.

Ernest01
8 februari 2016, 15:07
Vrolijk nummer.
Mooie loopjes ook erin. En (wederom) goed gespeeld.
Ik hoor wel dat de snaren iets minder strak staan, of is het iets anders waardoor het lijkt alsof er iets "aanloopt" ?

En..... de rechterhand is nu te zien. Hulde !

Harald
8 februari 2016, 19:07
Vond de lage stemming nu net iets leuker... er is ook een studio-opname op mijn youtube kanaal met capo.

Enne, idd. speciaal voor Pepe gedaan. Reageert ie niet :soinnocent:

;)

Ernest01
8 februari 2016, 19:38
Heb de YouTube versie ook gezien. Die is wat 'cleaner' en zeker sneller.
Vind allebei de uitvoeringen verschillend en deze laat vooruitgang zien wat de melodie betreft.
(zit meer variatie in)

En Pepe.... die is nu aan het oefenen natuurlijk, nu hij de rechterhand heeft gezien. :sssh:

Harald
8 februari 2016, 19:43
Heb de YouTube versie ook gezien. Die is wat 'cleaner' en zeker sneller.


'k word ook een dagje ouder :chicken: ;) De originele heeft trouwens best wat improvisatie. Het nummer was eigenlijk niet af, maar kwam mooi op disc. Gelijk ook een tijd niet meer gespeeld. Later op gehoor weer moeten uitzoeken... extern geheugen met film is toch beter :D

Had zin hem wat rustiger te doen. Werkt ook goed bij dit nummer, gezien reacties. Past ook wat beter bij de lagere toonzetting.

Cageman
10 februari 2016, 12:36
@2.42: Fuck you too!

Lekker rock 'n roll Elvis style meets zigeuner. Hoewel je covers ook goed en inventief zijn, vind ik dit eigen werk toch echt leuker. Verder getuigt het volgens mij van ballen om met een al gebende noot te beginnen.

Harald
10 februari 2016, 12:54
@2.42 Heb ik nu weer gedaan? Kan moeilijk die middelvinger afknippen daar... of bedoel je iets anders?

Die bend in het begin valt wel mee, is niet eens een pre-bend. En hij mag juist wringen daar.

Cageman
10 februari 2016, 13:00
@2.42 Heb ik nu weer gedaan? Kan moeilijk die middelvinger afknippen daar... of bedoel je iets anders?

Die bend in het begin valt wel mee, is niet eens een pre-bend. En hij mag juist wringen daar.

Ja, dat bedoelde ik, gniffelgniffel. Sorry, slecht :).

O, dat leek zo dan. Maar 'valt wel mee', 'valt wel mee'. Dat is toch zelf-onderschatting, denk ik. Verder wacht ik nog steeds op die sitar :D.

Harald
10 februari 2016, 13:39
Enig idee hoe lang je moet wachten voordat zo'n ding überhaupt gestemd is? Sitar is geen muziekinstrument, dat is een trainingsmiddel voor geduld... geen wonder dat ze daar al die guru's hebben! Het is trouwens geloof ik een soort damesvariant. Kleiner dan een echte sitar. Qua lengte vergelijkbaar met een gitaar. Maar is al jaren onbespeeld. Nu je het erover hebt, zal haar eens afstoffen... :( Mist trouwens ook een paar resonantiesnaren... Wel eens gebruikt voor een overdub ergens, maar dat is lang geleden. Die opnames zijn inmiddels kwijt.