PDA

View Full Version : Gaan snaren ook achteruit in klank indien de gitaar niet bespeeld word???



jantjec
7 februari 2016, 19:17
Misschien een rare vraag... 'slijten' snaren ook als ze niet bespeeld worden, wel op de gitaar liggen en de gitaar ook gewoon in de huiskamer blijft?

Joost de Ruig
7 februari 2016, 19:24
Ja, ze oxideren door het vocht in de lucht.

Heynis
7 februari 2016, 19:49
De structuur van het metaal veranderd ook als ze lang onder spanning staan. Ze worden wat stugger, of ze nou roesten of niet.

jantjec
7 februari 2016, 19:49
Normaal worden snaren dan zwart en stroef, denk ik, indien dat niet zo is.... is de kwaliteit dan nog steeds top of is dat te kort door de bocht denkend? En geld dat ook voor gecoate snaren??

jplm
7 februari 2016, 20:12
'slijten' snaren ook als ze niet bespeeld worden, wel op de gitaar liggen en de gitaar ook gewoon in de huiskamer blijft?

Dat hoop ik toch niet, voor de mensen die een piano hebben :soinnocent: .

Groet, Jan.

jplm
7 februari 2016, 20:17
Normaal worden snaren dan zwart en stroef, denk ik, indien dat niet zo is.... is de kwaliteit dan nog steeds top?

Ik weet dat deze discussie vaker voorbij is gekomen, maar goed: zelf wissel ik nooit snaren, ze liggen al jaren op m'n gitaren. Ik moet toegeven dat ik (blijkbaar) geen agressief zweet heb, mijn snaren blinken altijd als nieuw, of het nu op een gitaar is die ik dagelijks bespeel, of eentje die ik een keer per maand speel. Nieuwe snaren klinken uiteraard anders (is dat hetzelfde als "beter"?), maar dat duurt maar even.

Groet, Jan.

Pter
7 februari 2016, 22:55
Dat hoop ik toch niet, voor de mensen die een piano hebben :soinnocent:
De snaren van een piano mag je ook niet met je handen aanraken om oxidatie te voorkomen. De bassnaren van een piano bestaan uit hoogwaardig staaldraad, omsponnen met zuiver koperdraad, de overige snaren zijn van hoogwaardig rond staaldraad aflopend in dikte.
Blijkbaar breekt ook meestal de bassnaar, omdat de koperdraad verouderd en daarom minder buigzaam is en omdat de koperwinding aan de stalen snaar is vastgeroest en daardoor geen rek mogelijk is van de kerndraad. Of veroudering van het materiaal van invloed op de klank is....
Gitaarsnaren hebben afhankelijk van het type andere materiaalsamenstellingen.

flatline
8 februari 2016, 19:01
ik ben niet zeker van de "veroudering" van snaren;
ik speel contrabas; in '91 heb ik, - omdat de jazz-cursus geen contrabas maar wel basgitaar accepteerde - een basgitaar gekocht; geen al te slechte, dus waarschijnlijk niet al te slecht besnaard; na twee cursusdagen bleek dat contrabas toch wel meer diepte gaf etc., enfin, ik mocht m'n basgitaar thuislaten en, zeer in mijn element, op mijn instrument verderdoen.
En hij kwam aan een haak te hangen .. gelukkig geen cellulosevernis bla bla bla; verluchte ruimte, niet overdreven vochtig, verwarmd .. kortom, een comfortabel huis waarin ook mensen overleven, dus instrumenten zeker en vast - of vast en zeker.
Na 25 jaar vond ik het welletjes geweest en wou ik de haak voor iets anders gebruiken. Basje werd te koop gezet; komt er een min of meer onderlegde basgitarist m'n vriendje testen .. eerste, echt eerste woorden : "ah, toch nog nieuwe snaren opgelegd; gewoonlijk hangen er lorren van twintig jaar op ..."
Akkoord, slechts letterlijk vier uur bespeeld, maar ook wel 24 jaar onaangeroerd aan mijn wall of fame gehangen !
Moraal en besluit : statistieken zeggen niet alles, maar ik ben toch geneigd om te denken ; zweet en andere lichaamsvochten tasten snaren aan, maar gewoon gerust laten verandert weinig aan de consistentie.

Gearjunkie
9 februari 2016, 09:53
Ik speel niet zoveel op mijn akoestische gitaar, en vervang een keer of drie/vier per jaar snaren icm een schoonmaakbeurt. Hij is zwart, dus afstoffen is dan echt nodig...
Een wereld van verschil met nieuwe snaren ondanks dat de oude zeker niet op zijn.
Of dit geluid ook beter is? tsja.. en waarschijnlijk is dat nieuwe brilljante er ook met drie dagen wel weer af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jantjec
9 februari 2016, 20:32
Geweldig verhaal Flatline!! Ik vroeg het me af omdat ik een 2deh gitaar kocht in oktober die vermoedelijk totaal niet bespeeld was. Men heeft me verteld dat de gitaar enkel is gebruikt door een vertegenwoordiger van dat merk. De koffer zag er wel echt gebruikt uit, de gitaar was nog met beschermplastic op de pre-amp en de pickguard. Ik kocht de gitaar wel in een muziekwinkel met inruil mogelijkheden en garantie. De gitaar is al een paar jaar 'oud'.. niet oud hoor! Zowel thuis als in de winkel hing die dus aan de muur. Ik heb er dagelijks op gespeeld en vroeg me af hoe lang gaan die snaren nu mee. Gisteravond andere snaren opgelegd en de gebruikte op een andere gitaar gelegd, de snaren waren zeker niet echt slecht. De nieuwe klinken wel wat beter. Het zal ook vast met kwaliteit snaren te maken hebben. Normaal vervang ik 2x per jaar mijn snaren. Ik speel elke dag, de dag dat ik niet speel is de uitzondering op de regel.

harrie-beton
9 februari 2016, 22:24
Akoestisch Elixer snaren en die gaan 2 a 3 jaar mee.

Electrisch breek ik zeer weinig snaren en speel zeker een jaar per set. 15 uur per week..

D3nnis
9 februari 2016, 22:29
Electrisch breek ik zeer weinig snaren en speel zeker een jaar per set. 15 uur per week..

15 uur per week, is 750 uur in een jaar, met 1 set snaren? Wow...

Joost de Ruig
9 februari 2016, 22:45
15 uur per week, is 750 uur in een jaar, met 1 set snaren? Wow...

Dan ga je er vanuit dat hij op maar 1 electrische gitaar speelt.....

D3nnis
9 februari 2016, 22:50
Ja, dat klopt.
Zo lees ik het ook nog steeds eigenlijk. Anders was het aantal uren een nutteloze toevoeging leek me.
Want stel je doet een jaar met een set snaren, en speelt 15 uur per week, verdeeld over 150 gitaren.....

Joost de Ruig
9 februari 2016, 22:55
Zo lees ik het ook nog steeds eigenlijk. Anders was het aantal uren een nutteloze toevoeging leek me.
Want stel je doet een jaar met een set snaren, en speelt 15 uur per week, verdeeld over 150 gitaren.....

Euhh, dan hebben we het over Fred :)
HB zal vast toch wel meer dan 1 gitaar hebben :-/
Maar ik snap je sommetje hoor
Met mijn zure zweet doe ik nooit langer dan een maand of 3 met een setje snaren en dan moet ik nog regelmatig wisselen van gitaar, anders red ik dat niet :(

Payul
10 februari 2016, 00:58
Niet alleen de snaren gaan achteruit, ook de gitaar. Het bovenblad en de rest van de gitaar zal weer ingespeeld moeten worden.

Rizz
10 februari 2016, 08:31
Met mijn zure zweet doe ik nooit langer dan een maand of 3 met een setje snaren en dan moet ik nog regelmatig wisselen van gitaar, anders red ik dat niet :(

Dat is redelijk wel te doen. Ik heb een leerling gehad die maar naar snaren hoefde te kijken en ze vergingen. Ik was in de tijd Martin-snaren gebruiker en heb haar 1x op mijn gitaar laten spelen met een vers setje. Volgende dag kon ik m'n snaren weer wisselen.

Zeer zuur zweet dus. Ze speelt nu op elixers, zelfs die gaan maar drie maanden mee.

OT: ik heb hier een kampvuurgitaartje hangen met Martins. 2 jaar geleden voor het laatst bespeeld, maar die snaren zijn nu echt heel zwart, terwijl ze niet zo heel erg oud zijn in termen van speelduur. (paar uur)

Met elixirs doe ik een jaar en dan wissel ik ze maar 's.

Harald
10 februari 2016, 08:38
ik speel contrabas; in '91 heb ik, - omdat de jazz-cursus geen contrabas maar wel basgitaar accepteerde - een basgitaar gekocht;

Alsof je voor een cursus heavy metal alleen met klassieke gitaar mag meedoen...

Je zou het eerder omgedraaid verwachten.

Harald
10 februari 2016, 08:46
Zo gauw je snaren verwisselt merk je gelijk verschil, ook als je denkt dat je oude snaren nog goed zijn. Vooral bij Elixer gaat het verslechteren/veranderen van de klank zo geleidelijk dat je gewoon blijft denken dat ze nog steeds goed zijn. Op het moment trouwens weer sterke voorkeur voor Martin FX snaren voor mijn Maton.

Merk vooral met mijn klassieke gitaar dat het ook scheelt als de gitaar een tijd niet bespeeld wordt. Maar dat ligt deels aan de aanpassing van techniek, en deels aan de gitaar, meer dan aan de snaren. Een gitaar moet soms idd. echt weer even ingespeeld worden. Maar ook daar scheelt het al, qua snaren. Vergelijk de filmpjes Retrato Brasileiro en Valse sen nom. Bij die tweede merkte ik echt duidelijk verschil terwijl de snaren er niet eens zo lang op lagen. Zal op de film iets minder sterk te merken zijn dan ik zelf het idee had trouwens. Bij Retrato waren ze nog super vers. Nog in de rekfase...

Hoe snel ik snaren verslijt wisselt. Hangt ook af van wat je zelf prettig vindt. Nieuwe snaren zijn wat feller, oudere wat warmer. Verschillende gitaristen hebben verschillende voorkeuren. Bij versterkt spelen vind ik de sound wel duidelijk beter met nieuwe snaren.

Mijn record is 10 minuten, en dat was een nieuw setje gecoate d'Addario snaren, in Italië. Niet op zijn warmst, maar warm genoeg voor mij om weer eens flink te zweten. Toen ik net begon was het ellende, maximaal een maand, zowel op klassiek als op elektrisch. Op klassiek gitaar waren ze dan groen, op de elektrische was het regelrechte prikkeldraad van de roest en het vuil... Tegenwoordig heb ik dat niet meer trouwens. Maar maanden en maanden lukt alleen op gitaren die ik weinig bespeel.

flatline
10 februari 2016, 14:38
Alsof je voor een cursus heavy metal alleen met klassieke gitaar mag meedoen...

Je zou het eerder omgedraaid verwachten.

'n basgitaarleraar is niet noodzakelijk een contrabasleraar ...
't ging niet over melodietjes leren maar over instrumentbeheersing.

Harald
10 februari 2016, 17:20
Bij jazzcursus denk ik specifiek aan stilistische kenmerken leren, meer dan specifiek instrumentbeheersing. Niet zozeer specifieke melodietjes maar meer stijlkenmerken. Voor de bassist, hoe zet je een walking bass partij op, bossa en andere stijlvormen, en een stuk improvisatie. Staat dan eigenlijk los van het instrument. Maar goed, dit had blijkbaar een andere insteek.

harrie-beton
10 februari 2016, 21:31
Ik schreef op mijn pakjes snaren de datum van verwisselen. Heb 8 gitaren maar speel 99% van de tijd op 1. Op alle bandfoto's sinds 2002 zie je ook maar 1 gitaar.. Steeds dezelfde.

Heeft ook met zweten en speelstijl te maken. Ik blijk niet erg hard aan te slaan.

maxdb
11 februari 2016, 00:53
3 á 4 x per jaar wisselen vind ik wel voldoende.

Eerder teveel dan te weinig want de helderheid van een verse set duurt echt maar even, daarna is het een lange tijd stabiel, maar ik sla wél hard aan en soms begint de dunne E dan wel te bzzz-en en te zzznnngg-en en dan vervang ik de hele set.

Het lijkt me ook net zo'n marketing truc, nieuwe snaren klinken beter want dan verkopen wij er meer..

PS. ik gebruik daddarios Xl 010
:strat:

jantjec
11 februari 2016, 20:14
Er liggen nu D'Addario EXP16 Phosphor Bronze Light gauge op 012-053 zouden dezelfde moeten zijn dan die er van de fabriek uit op liggen. Zijn idd ook gecoate snaren. Van zweethanden heb ik niet zo snel last, zeker niet als ik in alle rust thuis speel. En dat is tot nu toe het meeste wat ik doe. Optreden hoef ik niet.. zou niet durven ook niet. Het Buzzen heb ik met deze gitaar nog niet zo gehoord, de vorige hoorde ik dat wel, en dacht dus (waarschijnlijk niet terecht) dat het met kwaliteit van de gitaar te maken heeft...

bikpie
14 maart 2016, 07:49
opzich maakt het niet zo veel uit, op mijn gitaar zitten nu ook al 4 jaar de zelfde snaren :soinnocent:

beck
14 maart 2016, 18:30
Hier nog een 30 jaar oude accoustische in gebruik waar nog enkele snaren al net zo lang op zitten. Ik vervang alleen als iets klapt of als het stemmen niet meer bij te houden is.

Ja ze lijden wel ook al speel je niet. Ze raken ontstemt, en aangezien dat lager is rekken ze dus uit. En sja, uitrekken lukt niet eindeloos dus is dat achteruitgang.
Aan de andere kant komen ze door de rek juist weer losser waardoor er een break even rustpunt ontstaat.

Ik heb wel het idee dat dit bij accoustisch meer aan de orde is dan bij electrisch.
En natuurlijk speelt kwaliteit van snaren een belangrijke rol.