PDA

View Full Version : Twang en clean....



JanBeuving
7 februari 2016, 15:12
Kort samengevat:
Ik wil een Telecaster, zo basic mogelijk en een versterker,zo clean mogelijk.
Gitaar en versterker moeten aangeschaft worden met een beperkt budget.
Research op het internet levert veel vragen op maar tot zover voor mij duidelijk dat goedkoop niet altijd betekent dat zowel gitaar als versterker bagger is. Het is maar wat je verlangt van je gereedschap.
Tot zover "kort samengevat".

Vrijdagmiddag op bezoek met Johan naar Tonika Groningen, mijn eerste poging om duidelijkheid te krijgen in de chaos.
Vriendelijke verkoper geeft ons uitleg over het verschil tussen de verschillende Fender en Squier Telecasters en waar het prijsverschil in zit. Ik snap het verhaal maar denk dat het eerder een marketing ding is van Fender. 200 euro of 1200 euro. Uiteindelijk is het toch handwerk want alle componenten moeten
samengesteld worden.

Maar goed, er wordt een rekje geplaatst en we worden vriendelijk aangespoord om een aantal telecasters te verzamelen. Er wordt een Fender Champion 100 voor me uitgezocht (nice en clean) en ik geef Johan de eer om als eerste te spelen. Hij pingelt, ik luister, beoordeel de klank en de keuze is naar een half uur gemaakt. Squier Telecaster Affinety en het prijskaartje verraad dat het de goedkoopste is (€215).

Mijn mening:
Een gitaar kies je uit op klank, bespeelbaarheid en uiterlijk. De volgorde van belangrijkheid is per persoon afhankelijk. Ik heb de indruk dat de naam Fender voor velen een reden is om meer te betalen maar betekent dat per definitie dat je een betere gitaar hebt? Ik heb zo mijn twijfels. Duurzaamheid zal een punt kunnen zijn maar het is ook maar hoe je met je gereedschap omgaat.
De versterker zal wel een Fender Champion 100 of iets dergelijks worden. Leuke prijs en meer dan genoeg mogelijkheden. Leuk voor thuis en ook nog wat over :-).

Welke ervaringsdeskundige weet mij te overtuigen om toch voor een Fender te gaan?
Welke ervaringsdeskundige weet mij te overtuigen om toch voor een Squier, London City, Richwood, etc ... te gaan?

barno
7 februari 2016, 15:20
Ik zou vooral afgaan op de ervaringsdeskundige die je zelf bent of gaat worden. Goedkope gitaren kunnen zeker prima zijn. Ik moet wel zeggen dat een winkel hardly the place is om een gitaar degelijk uit te testen. Wat mij betreft is the proof in the live pudding. on stage in bandverband.
De oren van een beginner zijn ook nog niet goed ontwikkeld with all due respect. naarmate je meer speelt, ga je meer belang hechten aan stabiliteit van de gitaar in extreme omstandigheden, sustain, dynamiek van de pu's enz... allemaal moeilijk objectiveerbaar en er is idd een hele hoop promo hoela en mystic brand snobisme mee gemoeid maar evengoed gewoon kwaliteit.

Pepe
7 februari 2016, 15:34
Sja.. Squier IS Fender en de affinity heeft geen bijster goede naam. Dat je die het fijnste vindt is mooi, goedkoop uit zou je zeggen.

Als je wat meer kilometers hebt gemaakt ga je waarschijnlijk ook wat meer gerichte eisen stellen aan je apparatuur. Zolang je die eisen niet hebt is het ook een beetje onzinnig om je ergens van te overtuigen.

Brad
7 februari 2016, 15:37
Ik zou voor een Blade Delta telecaster gaan . Hij is alleen niet spot goedkoop , ergens tussen de 550 en 600 euro

Joost de Ruig
7 februari 2016, 16:05
Zonder eigen twijfel bij mij: squier classic vibe: €400 en echt waar voor je geld.

NLF
7 februari 2016, 20:46
Het hangt ook een beetje af waar je over speelt; op een grotere versterker met andere speakers en meer volume worden de verschillen uitvergroot (en komt het meer tot zijn recht). Er kan ook (groot) verschil zitten tussen de pickups (maar voordat je weet welke pickups je wel/niet mooi vindt ben je ook weer even bezig). Zelf heb ik overigens geen Fenders meer maar speel ik op oude japanse kopieen. En als ik ooit nog een 12 snarige gitaar koop mag het trouwens ook best een Squier Venus XII zijn hoor, maakt me niet uit.

jutter
7 februari 2016, 20:50
Ik zou zeggen: koop een zo'n duur mogelijke. Dan wordt je pret niet bedorven en is de kans kleiner dat je hem in de hoek van de kamer gooit.

Tupelo
7 februari 2016, 21:33
Ik zou vooral doen wat ik zelf leuk vind, proberen daar vertrouwen in te hebben, en mezelf weinig aantrekken van anderen; vooralsnog weiger ik gitaren die uit China komen.
Gewoon, omdat ik dat fijn vind, het werkt voor mij. :)

Joost de Ruig
7 februari 2016, 21:44
...... vooralsnog weiger ik gitaren die uit China komen. Gewoon, omdat ik dat fijn vind, het werkt voor mij. :)

Snob..... ;)

Luke-wannabe
7 februari 2016, 21:49
Fender maakt doorgaans wel wat betere gitaren dan Squier. Maar ik heb pas ook zo'n Classic VIbe Telecaster van Squier bespeeld, en die is wel heel goed hoor!!

Brad
7 februari 2016, 22:05
Ik hoor daar van verschillende kanten goede berichten over . Ik speelde met het idee een Suier Jaguar te kopen die ik inmiddels alweer twee jaar heb en heb iemand die stemmechanieken van mij over heeft genomen gevraagd wat hij van Squier vond

Ook hij kwam met het antwoord dat hij een Squier telecaster had en er erg tevreden over was

Ik vraag me dan wel af waarom die telecasters van Squier er zo uitspringen

Joost de Ruig
7 februari 2016, 22:32
Ik vraag me dan wel af waarom die telecasters van Squier er zo uitspringen

Specifiek de Classic Vibe serie, over de rest van de lijn kan ik niet oordelen. De CV is gewoon echt een goede '52 kopie voor dat geld.

telerocker
8 februari 2016, 04:23
Ik heb twee jaar terug een Squier CV Custom tele voor mijn neefje meegefinancierd. Prima gitaar. Fijne, goed bespeelbare hals en keurige frets zonder scherpe randen. De pickups zijn ook gewoon goed voor dat geld. Hardware kan wat losjes/gammel zijn op de CV, maar die kun je vervangen zonder hoge kosten.

We hebben toen ook nog een Squier tele geprobeerd. Die was rond de 200 euro, dus vermoedelijk een Affinity. Daar heb ik niet zo op gelet. Amper sustain, geen fijne hals, zeer scherpe fretkanten, bijna gevaarlijk. Ik vond het drie keer niks. Het kan exemplarisch zijn geweest, maar imho kun je beter doorsparen voor een CV.

Joost de Ruig
8 februari 2016, 06:34
Ik heb twee jaar terug een Squier CV Custom tele voor mijn neefje meegefinancierd. Prima gitaar. Fijne, goed bespeelbare hals en keurige frets zonder scherpe randen. De pickups zijn ook gewoon goed voor dat geld. Hardware kan wat losjes/gammel zijn op de CV, maar die kun je vervangen zonder hoge kosten.

In detail zijn de Classic Vibes er ook op vooruit gegaan. Zo werden ze eerst geleverd met de draadstalen brugdeeltjes en nu met de betere koperen brugdeeltjes.

Kim Wilson
8 februari 2016, 09:04
Ik zou zeggen: koop een zo'n duur mogelijke. Dan wordt je pret niet bedorven en is de kans kleiner dat je hem in de hoek van de kamer gooit.
Dat is een slecht advies. Tussen dure gitaren kunnen ook mindere gitaren zitten.

Maar het is doorgaans wel zo dat de duurdere series idd beter zijn. Niet dat je het nu direct zult merken, maar het zit hem vaak in de resonantie van de hele gitaar, de wat betere pickups, etc. De post van Barno is een hele goeie. Kleine nuances hoor je pas als je er al wat gitaarkilometers op hebt zitten.

Dus op de vraag of je alleen voor de naam Fender betaalt: nee. Fender is niet per definitie, maar zeker wel over het algemeen beter dan Squier. Ik heb een Baja Tele, een erg goeie voor wat ie gekost heeft, en heel erg veel beter dan een Squier Affinity. Maar ik heb ook een '52 AVRI in mijn handen gehad, en die was nog weer een heel pak beter. De heerlijke resonantie, de soepelheid waarmee je erop kunt spelen, alles klopte nog beter. Maar ja, die was dan ook 3 keer zo duur.

Kakihara
8 februari 2016, 09:14
Ik zeg: koop de gitaar van de welke de nek het best aanvoelt en laat die meteen goed afstellen. Is dat de Squier, dan is dat de Squier. Is dat de Fender dan is dat de Fender. Niets zo demotiverend als een gitaar die niet is afgesteld voor een beginnend gitarist.
My 2 cents: een (standaard) Mexicaanse Fender is niet beter dan een Squier CV.

Kim Wilson
8 februari 2016, 09:18
Dat zou maar zo heel goed kunnen. De Mexican Standards die ik testte waren dooie planken.

jutter
8 februari 2016, 09:47
Dat is een slecht advies. Tussen dure gitaren kunnen ook mindere gitaren zitten.

Maar het is doorgaans wel zo dat de duurdere series idd beter zijn. Niet dat je het nu direct zult merken, maar het zit hem vaak in de resonantie van de hele gitaar, de wat betere pickups, etc. De post van Barno is een hele goeie. Kleine nuances hoor je pas als je er al wat gitaarkilometers op hebt zitten.

Dus op de vraag of je alleen voor de naam Fender betaalt: nee. Fender is niet per definitie, maar zeker wel over het algemeen beter dan Squier. Ik heb een Baja Tele, een erg goeie voor wat ie gekost heeft, en heel erg veel beter dan een Squier Affinity. Maar ik heb ook een '52 AVRI in mijn handen gehad, en die was nog weer een heel pak beter. De heerlijke resonantie, de soepelheid waarmee je erop kunt spelen, alles klopte nog beter. Maar ja, die was dan ook 3 keer zo duur.

Ik ben het niet met je eens Hans. Beginners geven er nogal eens de brui aan vanwege slechte gitaren; scherpe (soms pijnlijke) fretuiteinden, rammels, aanlopende snaren, etc. Zet je daar een gitaar tegenover die een stuk duurder is, dan is de kans groter dat die dat niet heeft. Mijn advies is daarom ook: koop een gitaar uit het betere segment en neem iemand mee die aardig wat van gitaren af weet.

Kim Wilson
8 februari 2016, 09:52
Jij gaf het advies om een dure gitaar te kopen, want dan zit je goed. Dat is niet waar. Je moet een goeie kopen, en een dure hoeft niet per definitie goed te zijn.

Kim Wilson
8 februari 2016, 09:55
Trouwens:

...
Vrijdagmiddag op bezoek met Johan naar Tonika Groningen, mijn eerste poging om duidelijkheid te krijgen in de chaos.
Vriendelijke verkoper geeft ons uitleg over het verschil tussen de verschillende Fender en Squier Telecasters en waar het prijsverschil in zit. Ik snap het verhaal maar denk dat het eerder een marketing ding is van Fender. 200 euro of 1200 euro. Uiteindelijk is het toch handwerk want alle componenten moeten
samengesteld worden.
...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170533-bezoek-aan-een-muziekwinkel


:confused:

Pter
8 februari 2016, 09:57
Neem iemand mee die aardig wat van gitaren af weet.
Vooral bovenstaande en koop die gitaar waar je warm voor loopt. En anders als je geen bekende hebt die iets van gitaren weet, zoals ik in het begin, goed lezen op de forums wat de betere gitaren zijn of zoals je al gedaan hebt, hier vragen.

jutter
8 februari 2016, 10:33
Jij gaf het advies om een dure gitaar te kopen, want dan zit je goed. Dat is niet waar. Je moet een goeie kopen, en een dure hoeft niet per definitie goed te zijn.

Nee, ik zei: '... een zo duur mogelijke...' Wat ik ermee bedoel is als je 500,- te besteden hebt koop dan niet één van 100,- Groot is de kans dat hij tegenvalt. Zo beter Hans?

catab
8 februari 2016, 12:11
ik ben zelf ook een beginnende gitaar speler.mijn gitaar koste ruim 400 euro komt versterker en zo nog bij op.
Als je net begint te spelen ben je een beetje onzeker, je weet niet of het tempo van leren wel goed is en of het misschien niet aan de gitaar ligt.
Als je dan een gitaar hebt die echt niet zo heel duur is, maar waarvan ervaren gitaristen zeggen dat het wel een goeie is en ook je gitaar leraar.
Dan ben je op dat gebied al gerust gesteld. En dit is niet merk afhankelijk, meer gevoel en je budget en zoals al eerder aangehaald vertrouw op ervaren mensen.

Mitch
8 februari 2016, 14:16
Squier Classic Vibe all the way, maar bij de Teles vond ik ze niet allemaal even fijn. De ene hals is wat dikker dan de ander, met de lak even zo. Maar de algehele kwaliteit is bij die dingen meer dan prima en wat mij betreft wel een slag boven de Affinity.

Joost de Ruig
8 februari 2016, 14:27
Squier Classic Vibe all the way, maar bij de Teles vond ik ze niet allemaal even fijn. De ene hals is wat dikker dan de ander, met de lak even zo. Maar de algehele kwaliteit is bij die dingen meer dan prima en wat mij betreft wel een slag boven de Affinity.

Ik heb zelf o.a. een Cabronita en heb het idee dat daar dezelfde hals op zit als op een CV. Beide halsen zijn sowieso wat dikker dan mijn JV Tele 52, maar geen boomstammen hoor. Sterker nog, ik vind ze eigenlijk wel heel lekker en zeker niet té dik. Eén slag boven de Affinity? Minstens! :-)

Dutch66
8 februari 2016, 17:14
Zit 'tussen' de Custom Vibe en de Affinity niet de Standard nog, ik hou het niet zo bij...

Zo hoor ik ook voor het eerst van de 'Infinity' series, was voor mij ook nieuw... ;)

FruscianteFan
8 februari 2016, 17:52
Kort samengevat:
Ik wil een Telecaster, zo basic mogelijk en een versterker,zo clean mogelijk.
Gitaar en versterker moeten aangeschaft worden met een beperkt budget.
Research op het internet levert veel vragen op maar tot zover voor mij duidelijk dat goedkoop niet altijd betekent dat zowel gitaar als versterker bagger is. Het is maar wat je verlangt van je gereedschap.
Tot zover "kort samengevat".

Vrijdagmiddag op bezoek met Johan naar Tonika Groningen, mijn eerste poging om duidelijkheid te krijgen in de chaos.
Vriendelijke verkoper geeft ons uitleg over het verschil tussen de verschillende Fender en Squier Telecasters en waar het prijsverschil in zit. Ik snap het verhaal maar denk dat het eerder een marketing ding is van Fender. 200 euro of 1200 euro. Uiteindelijk is het toch handwerk want alle componenten moeten
samengesteld worden.

Maar goed, er wordt een rekje geplaatst en we worden vriendelijk aangespoord om een aantal telecasters te verzamelen. Er wordt een Fender Champion 100 voor me uitgezocht (nice en clean) en ik geef Johan de eer om als eerste te spelen. Hij pingelt, ik luister, beoordeel de klank en de keuze is naar een half uur gemaakt. Squier Telecaster Affinety en het prijskaartje verraad dat het de goedkoopste is (€215).

Mijn mening:
Een gitaar kies je uit op klank, bespeelbaarheid en uiterlijk. De volgorde van belangrijkheid is per persoon afhankelijk. Ik heb de indruk dat de naam Fender voor velen een reden is om meer te betalen maar betekent dat per definitie dat je een betere gitaar hebt? Ik heb zo mijn twijfels. Duurzaamheid zal een punt kunnen zijn maar het is ook maar hoe je met je gereedschap omgaat.
De versterker zal wel een Fender Champion 100 of iets dergelijks worden. Leuke prijs en meer dan genoeg mogelijkheden. Leuk voor thuis en ook nog wat over :-).

Welke ervaringsdeskundige weet mij te overtuigen om toch voor een Fender te gaan?
Welke ervaringsdeskundige weet mij te overtuigen om toch voor een Squier, London City, Richwood, etc ... te gaan?

Gefeliciteerd... ofzo?

Als jij die Squier nice vindt, moet je voor die Squier gaan. Niks mis mee. Leuk voor je dat je door een half uur te luisteren gelijk kunt bepalen dat Fenders hun geld niet waard zijn.

Ik heb 3 gitaren die ik live veel inzet. Een Gretsch Electromatic die sindskort wat duurder is, rond de 900 euro. Een Fender Jaguar uit Japan waar niks origineel aan is en waarvan laatst de body aan elkaar gelijmd moest worden. En een 20 jaar oude Jackson die ik voor 190 euro tweedehands heb gekocht, ook alweer 12 jaar geleden.

Tegelijkertijd: toen ik met mijn ouders mee was naar Schotland, was ik 17. Mocht nog geen sterke drank, maar kreeg het een paar keer toch. M'n pa had op het vliegveld een fles Grants gekocht (zo'n echt goedkope blend) en later een fles Dalwhinnie 15 yo single malt. Guess what? Ik vond de Grants lekkerder, toen nog wel.

Het is allemaal relatief, maar als Fenders hun geld écht niet waard zouden zijn, zou er geen markt voor zijn. Deels gebeurt dat ook wel een beetje, want er zijn best veel opkomende bandjes met Squiers.

Joost de Ruig
8 februari 2016, 17:55
Zit 'tussen' de Custom Vibe en de Affinity niet de Standard nog, ik hou het niet zo bij...

Zo hoor ik ook voor het eerst van de 'Infinity' series, was voor mij ook nieuw... ;)

Bij Squier is de reeks grofweg als volgt:

Affinity €190
Standard €290
Vintage Modified €390
Classic Vibe €410

Daarna begint er een eindeloze reeks Fenders, die begint met Modern Player (uit China) voor €450,-

arcane
8 februari 2016, 19:50
Net voor school een gitaar aangeschaft. Dus niet voor mezelf. Wordt puur gebruikt voor toneel als attribuut. Meer is het ook echt niet. Het betreft een strat van het merk Bradley (???) Ik heb er (2e hands) 40 euro voor betaald, incl tas, standaard en 2 snoeren a 3 meter. Is ook echte brol. Multiplex en goedkope hardware. Ontstemt direct.

M.a.w. Blijf ver weg van Bradley, mits je een bespeelbare gitaar zoekt.

paulusdeBKB
9 februari 2016, 05:16
In dit geval niet 'mits' maar 'als' </grammaticanazi>

Masod
9 februari 2016, 06:50
En wat als ik de tribute serie van G&L er bij neerzet? Zijn 2e hands voor 200-250 te krijgen. Zelf op de classic asat en de classic bluesboy gespeeld en waren beide heul veul gitaar voor dat geld! De asat classic klinkt mij dan het meest geschikt voor de TS

Joost de Ruig
9 februari 2016, 07:22
Hoewel ik de sound van een Tribute net ff wat minder vind dan van een Classic Vibe, is het absoluut een goede reeks met een prima prijs/kwaliteit verhouding.

jetlennon
9 februari 2016, 09:59
Jaren geleden mn usa tele verkocht en altijd een beetje spijt van gehad. Paar weken geleden blind een classic vibe custom tele aangeschaft en geen seconde spijt. Heel anders dan de usa maar wel een heerlijke telecaster.

JanBeuving
9 februari 2016, 16:40
Gefeliciteerd... ofzo?

Als jij die Squier nice vindt, moet je voor die Squier gaan. Niks mis mee. Leuk voor je dat je door een half uur te luisteren gelijk kunt bepalen dat Fenders hun geld niet waard zijn.

Ik heb 3 gitaren die ik live veel inzet. Een Gretsch Electromatic die sindskort wat duurder is, rond de 900 euro. Een Fender Jaguar uit Japan waar niks origineel aan is en waarvan laatst de body aan elkaar gelijmd moest worden. En een 20 jaar oude Jackson die ik voor 190 euro tweedehands heb gekocht, ook alweer 12 jaar geleden.

Tegelijkertijd: toen ik met mijn ouders mee was naar Schotland, was ik 17. Mocht nog geen sterke drank, maar kreeg het een paar keer toch. M'n pa had op het vliegveld een fles Grants gekocht (zo'n echt goedkope blend) en later een fles Dalwhinnie 15 yo single malt. Guess what? Ik vond de Grants lekkerder, toen nog wel.

Het is allemaal relatief, maar als Fenders hun geld écht niet waard zouden zijn, zou er geen markt voor zijn. Deels gebeurt dat ook wel een beetje, want er zijn best veel opkomende bandjes met Squiers.

Lezen is dus niet je sterkste kant.
Fijn dat je reageert maar beweer niet iets wat ik niet heb geschreven.

" Leuk voor je dat je door een half uur te luisteren gelijk kunt bepalen dat Fenders hun geld niet waard zijn."
- Ik schreef namelijk dat ik een half uur heb geluisterd naar de klank. Johan speelt, ik luister. Op basis van de klank heb ik bepaald
dat ik de Affinity op dat moment het best vond klinken.
- Ik twijfel of de prijs die je voor een Fender betaald evenredig is aan de kwaliteit. Ik twijfel, ik ben niet overtuigd...dat kan, of niet?

"Gefeliciteerd... ofzo?"
- Het zal jou manier van schrijven maar de titel van je reactie en een aantal passages uit je reactie vind ik enigszins kleinerend.
Ik kan begrijpen dat er forumleden zijn, die door dit soort reacties, geen behoefte hebben om een post te plaatsen of te reageren.


Ik speel voor mijn plezier en ben mij ervan bewust dat ik nooit een goede gitarist wordt. Ik heb geen of weinig ervaring.
Ik vraag advies en waardeer de reacties op mijn vragen mits ze goed bedoeld zijn.

Tja, en verder:
Na mijn luistersessie bij Tonika, heb ik zelf de gitaren bespeeld. De Affinity vond ik betreft klank goed. Het feit dat de gitaar relatief licht van gewicht was vond ik ook wel prettig. De Classic Vibe maakte mij aan het twijfelen. Het was een zwaar ding (blijkbaar ben ik niets gewend), maar de klank was achteraf ook wel verrassend. Het had achteraf gezien meer dynamiek denk ik.
Uit jullie reacties denk ik dat het inderdaad verstandig is om een Telecaster aan te schaffen uit een hogere klasse dan de Affinity.
Een Classic Vibe lijkt mij een goede basis. Maar ik kijk nog even verder....voorpret noemen ze dat :-)

Jan

arcane
9 februari 2016, 16:56
In dit geval niet 'mits' maar 'als' </grammaticanazi>

Klopt, je hebt helemaal gelijk.

Mr.Fingers
9 februari 2016, 17:02
Ik zou ook voor een Classic Vibe gaan, de Custom (sunburst, met binding rond de body) (http://www.fmicassets.com/Damroot/ZoomJpg/10001/0303030500_gtr_frt_001_rr.jpg) is voor dat geld de allerbeste gitaar die je kunt kopen. Die Affinity kan goed klinken, maar je moet ook kijken naar duurzaamheid, en daar wordt vaak op beknibbeld bij die gitaren. Knoppen komen los te zitten, je slijt misschien snel door je fretdraad heen,... De hardware van duurdere gitaren is vaak ook een klasse (of twee) beter, waardoor je langer speelzekerheid hebt... Vergeet niet: "goedkoop is duurkoop". En natuurlijk betaal je bij Fender een deel voor de naam, omdat er Fender op de kop staat (en omdat de loonkosten in Mexico/USA hoger zijn dan in China), en een Squier uit de topreeks (Classic Vibe/Vintage Modified) is vaak on par, of beter dan de goedkoopste Fender (Modern Player, Mex Std).

Als je twang wil, is er een eenvoudige mod die je kunt uitvoeren. In plaats van het brugelement "opgehangen" te installeren (zoals standaard is, dat ze aan de brugplaat vast hangt), kun je ze ook met houtschroeven rechtstreeks in de pickup-cavity schroeven. Daardoor krijg je een helderderderderdere klank. Zoals de G.E. Smith Telecaster.

http://chasingguitars.com/wp-content/uploads/2013/07/GEsmithTele.jpg

Joost de Ruig
9 februari 2016, 17:03
Euhh, kan ik het bier al koud gaan zetten en de chips uit de voorraadkast halen :)

Da Vinci
9 februari 2016, 17:03
Ik twijfel of de prijs die je voor een Fender betaald evenredig is aan de kwaliteit. Ik twijfel, ik ben niet overtuigd...dat kan, of niet?


Tja, bespeelbaarheid en geluid zijn natuurlijk moeilijk te kwantificeren, maar desondanks durf ik wel te stellen dat iets dat 2 x zo duur is in slechts weinig gevallen 2 x zo goed is. Of men er desondanks 2 x zo veel geld voor over heeft is een totaal ander verhaal :-)

Da Vinci
9 februari 2016, 17:05
Euhh, kan ik het bier al koud gaan zetten en de chips uit de voorraadkast halen :)

ik dacht precies hetzelfde :-)

Joost de Ruig
9 februari 2016, 17:07
Tja, bespeelbaarheid en geluid zijn natuurlijk moeilijk te kwantificeren, maar desondanks durf ik wel te stellen dat iets dat 2 x zo duur is in slechts weinig gevallen 2 x zo goed is. Of men er desondanks 2 x zo veel geld voor over heeft is een totaal ander verhaal :-)

Die stelling durf ik in dit geval wel aan: de CV is 2x zo duur dan de Affinity, maar werkelijk op alle punten significant beter. In dit geval dus wel 2x zo duur, 2x zo goed. (3x zo goed wil ik ook nog wel verdedigen ;) )

FruscianteFan
9 februari 2016, 17:14
Lezen is dus niet je sterkste kant. (blablabla)
Ik wist niet zo goed wat ik met je stelling aan moest, that's all. Ik bedoelde het niet kleinerend, ik maakte een schatting van je niveau, en die schatting blijkt te kloppen. Ik kan prima lezen.

Da Vinci
9 februari 2016, 17:15
Die stelling durf ik in dit geval wel aan: de CV is 2x zo duur dan de Affinity, maar werkelijk op alle punten significant beter. In dit geval dus wel 2x zo duur, 2x zo goed. (3x zo goed wil ik ook nog wel verdedigen ;) )

Ja het probleem is dat jij het ervaart als 3 x zo goed en iemand anders misschien maar als iets beter. Het is dus nogal persoonlijk.
Maargoed, ik heb mensen gezien die weken hebben lopen discussiëren over het effect van een planet waves kabel op je geluid of andere patchkabels op je pedalboard die daarna niet een Chinese Gibsun van een Gibson konden onderscheiden in een blinde test.
Ik neem het verschil tussen direct mount en ophangen even ter kennisgeving aan en herken, met her en der een klein korreltje zout, in het horen van nuances graag mijn meerderen in ander forumleden.

Joost de Ruig
9 februari 2016, 17:56
Tja, wat is objectief..... Maar als je de body, hals, pu's, hardware, fretwerk en afwerking naast elkaar legt van de twee genoemde Tele's dan kan je toch niet blijven volhouden dat de CV niet op alle punten wint. Mag je daar dan niet het subjectieve labeltje 2x zo goed op plakken? Hoe duurder de twee te vergelijken gitaren zijn, hoe lastiger die 2x overigens is vol te houden :)

Da Vinci
9 februari 2016, 20:19
Hoe duurder de twee te vergelijken gitaren zijn, hoe lastiger die 2x overigens is vol te houden :)

Precies. Bij een gitaar van 250 of 500 euro valt er misschien nog wel 250 euro verschil te verklaren, maar ga je een USA Strat van 1400 langs een Custom Shop van 3000 leggen wordt het al moeilijk, hetzelfde geld voor een LP Standard versus een Reissue of een True Historic vs een Peter Frampton model van 21k die ik laatst voorbij zag komen. Dat is gewoon gebakken lucht.

telerocker
9 februari 2016, 20:25
Ik snap in dit geval Joost wel. De CV is naar mijn ervaring echt een sprong voorwaarts tov van de Affinity. Veel bang for the bucks. Natuurlijk moet je elk exemplaar nauwkeurig beoordelen. De ene CV is de andere niet, maar de meeste CV's zijn resonant en hebben -in deze prijsklasse- een bijzonder fijne hals.

marco v
9 februari 2016, 22:50
In je eerste post vraag je om overtuiging door een ervaringsdeskundige, die zijn hier genoeg, met elk zijn eigen mening. Laat je je leiden door de meningen van anderen? Heb je die overtuiging überhaupt nodig? Uiteindelijk gaat het erom dat je zelf tevreden bent. Helaas is het een feit dat bij de meeste gitaristen, of het nu voor hobby, semi/professioneel gebruik is, we op zoek zijn naar HET geluid....en dat kan een lange zoektocht zijn. Als jij dit bij de squier hebt gevonden, proficiat. Ik hou zelf van afwisseling, ben ooit begonnen met epiphone en zou nu niet zonder mijn gibsons kunnen, met zo af en toe de Tele. Is Mijn Gibson of Fender nu beduidend beter? Voor mij persoonlijk wel, anders zou ik ze niet hebben. Daar heb ik graag voor betaald en ik sta ook niet ieder weekend op eoa podium. Ik geniet ervan en als jij dit met een squier doet, chapeau!

Brad
9 februari 2016, 23:48
Nou bij iemand die nog weinig ervaring heeft kan de mening van anderen wel degelijk een hulp zijn om je eigen inzicht te sterken

Zolang je maar wel zelf onderzoekt of de waarheid van iemand anders ook jouw waarheid is

Tabula Rasa
10 februari 2016, 06:05
Ik heb zelf vroeger 3 Affinities gehad en die waren meer dan prima op het eerste gezicht.

Maar..... Zodra je gaat inzoomen zie je de absurd dikke laklaag... Dit merk.je als er een deukje komt en een stukje uit breekt. Alle hardware is van slap blik. Dit merk je aan de delen waar draad in getapt is zoals de zadeltjes. Topkam is vaak prut, tuners kunnen beter. Potmeters zijn prut. Schakelaar is van het type met plastic print en gaat haperen.... Enz.

Dutch66
10 februari 2016, 09:50
Nou bij iemand die nog weinig ervaring heeft kan de mening van anderen wel degelijk een hulp zijn om je eigen inzicht te sterken

Zolang je maar wel zelf onderzoekt of de waarheid van iemand anders ook jouw waarheid is

Sorry Brad, maar dat ben ik niet met je eens.

Uit de openingspost van de TS blijkt duidelijk dat hij het verschil niet hoort/merkt/ziet/voelt tussen een
Squier Affinity en een Strat MIU, op zich niet zo gek gezien zijn (nog) beperkte 'referentiekader'.

Natuurlijk is een CV een betere 'instap', maar dat gaat de man natuurlijk niet alszodanig ervaren,
't zal dus ook nooit zijn 'waarheid' worden, hooguit een opgevolgd advies...

FruscianteFan
10 februari 2016, 10:26
Sorry Brad, maar dat ben ik niet met je eens.

Uit de openingspost van de TS blijkt duidelijk dat hij het verschil niet hoort/merkt/ziet/voelt tussen een
Squier Affinity en een Strat MIU, op zich niet zo gek gezien zijn (nog) beperkte 'referentiekader'.

Natuurlijk is een CV een betere 'instap', maar dat gaat de man natuurlijk niet alszodanig ervaren,
't zal dus ook nooit zijn 'waarheid' worden, hooguit een opgevolgd advies...

Hoe meer je speelt, hoe meer je zelf hoort. Is met alles zo, door ervaring ga je meer de nuances herkennen. Vroeger speelde ik met de tussenstandjes van mijn Strat om meer te klinken als de Gretsch van John Frusciante. Kostte even om erachter te komen wat de verschillen nou eigenlijk zijn tussen al die geluiden...

Brad
10 februari 2016, 12:51
Sorry Brad, maar dat ben ik niet met je eens.

Uit de openingspost van de TS blijkt duidelijk dat hij het verschil niet hoort/merkt/ziet/voelt tussen een
Squier Affinity en een Strat MIU, op zich niet zo gek gezien zijn (nog) beperkte 'referentiekader'.

Natuurlijk is een CV een betere 'instap', maar dat gaat de man natuurlijk niet alszodanig ervaren,
't zal dus ook nooit zijn 'waarheid' worden, hooguit een opgevolgd advies...

Ik moet wel zeggen dat als ik toen ik begon het inzicht heb wat ik nu heb ik andere keuzes gemaakt zou hebben . Maar op een gegeven moment moet je ergens voor kiezen als beginner , je kunt niet jaren blijven twijfelen over wat te kopen

FruscianteFan
10 februari 2016, 13:22
Ik moet wel zeggen dat als ik toen ik begon het inzicht heb wat ik nu heb ik andere keuzes gemaakt zou hebben . Maar op een gegeven moment moet je ergens voor kiezen als beginner , je kunt niet jaren blijven twijfelen over wat te kopen

En daarbij is het prima om af te gaan op wat meer ervaren spelers vinden. Niet blind, maar toch.