PDA

View Full Version : Gfs dream 90 in hagstrom Viking



matty
6 februari 2016, 16:13
Ik zou ofwel de GTA dream 90's ofwel goldfoils in mijn hagstrom Viking eillen plaatsen.

Kan ik gewoon de humbuckers eruit halen en de gfsen op dezelfde kabeltjes solderen of moet ik dan alles aanpassen?

Alvast bedankt!


Sent from my iPhone using Tapatalk

arcane
6 februari 2016, 21:24
Ik heb in mijn epi SG de humbuckers (laten) vervangen door gfs mean 90s. Geen aanpassingen nodig.

Duhsjaak
6 februari 2016, 21:57
Er zijn genoeg draadjes hier op GN, waarbij iemand aankondigt de lak van zijn gitaar te gaan matteren. Schuren dus, totdat de lak mat is.

Half GN valt over die persoon heen. Toonhout, de neef van de groenteboer en de achterbuurman....., iedereen kan aantonen dat er van alles dreigt. De gitaar wordt er niet beter op. Kut, het is een idioot. Hij bedreigt, ja...., wat eigenlijk? Maar de dreiging is reëel. En dat bladzijde vol.

Dat ik een beetje niet zo verliefd ben op humbuckers is geen geheim. Ik neem de nadelen van de single coils graag voor lief. De extra nadelen van P90 tov van normale single coils ook.

Daarom geloof ik ook niet in splitable humbuckers (humbuckels wanneer gemaakt in China). Dan zit daar nog esteeds een 500 ohm volume potmeter achter. In plaats van de normale 250 ohm. Reken maar dat dat een grotere invoeld heeft dan je lak matteren.

Ik heb precies die gfs dream dingen in mijn Washburn hoe heet die gast N2, en als je wilt kun je horen hoe de 500 pot het geluid naar de kloten helpt.
Regio groot Amsterdam. PM me maar.

Ik moet de volume pot nog steeds vervangen, maar mijn soldeerbout is stuk.

Kort en goed: doe eens gek. Zet er gfs dream dingen in. Heb geen seconde de intentie er qua kwaliteit serieuze P90's in te plaatsen. Maar als je het dan toch doet, pas dan je volume pot aan.

Mijn mening maar, maar ik kan het nog steeds aantonen. Dat dan weer wel.
Vriendelijke groet, Gus

matty
7 februari 2016, 10:36
Wel niet evident om die pots te vervangen bij zo'n hagstrom he :/


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dutch66
7 februari 2016, 11:08
Kleine kanttekening bij het betoog van Gus, je huidige pot's zijn 500 Kohm i.p.v. 500 ohm.
Mijn advies is de huidige pot's te gebruiken, en mocht het allemaal te schel gaan klinken,
(wat ik overigens niet verwacht), kun je altijd nog switchen naar 250 Kohm.

Duhsjaak
7 februari 2016, 13:53
Kleine kanttekening bij het betoog van Gus, je huidige pot's zijn 500 Kohm i.p.v. 500 ohm.
Mijn advies is de huidige pot's te gebruiken, en mocht het allemaal te schel gaan klinken,
(wat ik overigens niet verwacht), kun je altijd nog switchen naar 250 Kohm.

Helemaal mee eens. Te gehaast effe getypt.
What was I thinking?
Afijn. Dank voor de correctie.

@Matty
Ik zou de pot vervangen. Maar kijk eerst wat jij ervan vindt.
Ik vind GFS P90's aan de schelle kant. Maar misschien is dat precies wat je zoekt.
Vriendelijke groet, Gus

matty
29 maart 2016, 08:39
Ja ik vind de Viking nu wat donker en aan de wollige kant. Het mag iets meer bite hebben allemaal :)

Is een p90 dan al een stap te ver misschien?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Duhsjaak
29 maart 2016, 09:05
Ik snap jouw analyse van de Hagstrom. Te weinig aanslag gevoelig. Te weinig transparant. Ook mijn ervaring.

Echte P90's* hebben voordelen:
- super transparant geluid
- dynamisch/aanslaggevoelig helemaal top
- veel meer bas en hoof dan normale single coils
- ze zullen er zijn die klote klinken, maar zelfs schijtgoedkope P90's doen het fantastisch

Nadelen:
- extreem brom gevoelig
- 'aparte' fysieke maten, waardoor aan de ene kant te smal en aan de andere te breed
- een hoop mensen een probleem hebben met schroeven en een schuimrubbertje eronder

Als je in de buurt van Groot Amsterdam bent, ben je van harte welkom om de verschillen te horen tussen een stuk of 6, 7 gitaren met P90's en GFSP90's. En helemaal als die achter een 500KOhm pot zitten. Woon je op grotere afstand dan is in jouw buurt misschien iemand die je de verschillen kan laten horen.

Als je de nadelen niet prettig vindt, is het zoeken naar meer open klinkende humbuckers een betere optie.

*Die schijt goedkope P90's komen van Conrad. Ik heb ze na een topfrees beurt van de body, in een Yamaha Pacifica 'Tele' zitten. 2 stuks - identiek, dus vintage correct (voor pakweg 1974 werden de brugpups niet heter gemaakt dan de hals pups, gewoon hetzelfde dus) voor bijna €30,00. En klinken!!! Heerlijk.

Vriendelijke groet, Gus

telerocker
29 maart 2016, 14:44
Je kunt ook een tussenweg bewandelen. Als 500 K te schel klinkt (maar bij een goede P90 heb je wel 500K nodig), kun je altijd nog naar 380 of 300K pots.

ellisvertellis
29 maart 2016, 15:47
Ik heb een dream 90 in de brug positie van een hollowbody. In diezelfde gitaar zit een Seymour Duncan Phat Cat in de hals... Twee totaal verschilende elementen! De Phat Cat is duidelijk een superieure pickup tov de GFS, die dun en schel klinkt in verhouding. De combinatie van de twee is dan weer wel erg goed, maar toch: ik zou die GFS elementen niet aanraden.

telecastermaster
29 maart 2016, 18:02
Ga voor de GFS surf 90! Dat zijn echt hele toffe pickups.

matty
4 april 2016, 21:07
Tnx voor de tips allemaal! Ik ben helaas niet van Amsterdam maar Leuven dus jah...

Ik twijfel enorm tussen andere pick-ups of gewoon meteen een andere gitaar, maar die discussie is al lang gaande in het ander forum.

Stel ik zou toch de hagstrom houden maar andere pick-ups willen die het allemaal wat meer bite geven.

Ik zoek iets meer in de richting van bv foo fighters, en pearl jam (Alive bijvoorbeeld) en ik zou ook liefst geen 250 euro aan pu's willen uitgeven


Sent from my iPhone using Tapatalk

Duhsjaak
4 april 2016, 22:18
Nee, dat lijkt mij geen handige move.
Ik ben wel Hagstrom gitaar fan, maar vind persoonlijk de humbuckers vaak wat te beschaafd.

Dit is een strikt persoonlijke zaak. De kwaliteit is onberispelijk meestal, maar het karakter lijdt daar soms wat onder.
Dat geldt zelfs voor de Hag bas die ik heb.

Het is dan ook niet verstandig te denken dat het gaat om een exacte wetenschap.
Als ik dit doe, dan is de uitkomst dat.

Ik gok, dat als je het geluid van een Vintage (merk uit da UK) reissue V100 GT mooi vindt, dat dat het geluid benadert dat je krijgt als je P90's bij Conrad bestelt. Kost je voor twee stuks €30,00. Verzending in NL gratis, hoe dat met Leuven zit???
Als mijn vriendje nog in Oud Heverlee zou wonen, nam ik ze voor je mee.

Maar sta er s.v.p. Bij stil, dat P90's aanpassingen in je body nodig maken. Die aanpassingen zijn onomkeerbaar.
GFS'en zijn kwa geluid giga veel minder. Niet alleen mijn mening.
Anders zou het misschien een optie zijn elders je licht op te steken voor humbuckers sized P90's.
Custom World Guitar Parts in Landsmeer ( Amsterdam) heeft Toneriders, goed spul. Vriendelijke geduldige lui.
Als je de adressen van dit draadje aan die dame mailt, denkt ze graag met je mee.

Als je duidelijk voor ogen staat wat het is dat je zoekt, sla dan ook The Creamery in da UK niet over. Hou alleen rekening met drie weken levertijd of zo, want jouw order wordt ter plekke gemaakt. Weer wat duurder dus.....

Kort:
- ik hou van P90's en heb alle nadelen graag voor lief
- als je wat minder overtuigd bent van je keus, zou ik mijn Hag body niet frezen
- en zou ik eens kijken welke opties er open staan

Veel plezier met je zoektocht....
Vriendelijke groet, Gus

matty
4 april 2016, 22:39
Ja daarmee dat ik bij gfs uitkwam, hb sized p90's

Bedankt voor de adressen ik ga het allemaal eens bekijken!


Sent from my iPhone using Tapatalk