PDA

View Full Version : Geld over?



jutter
6 februari 2016, 15:52
http://link.marktplaats.nl/a1048653777

Het is nogal wat!

marco v
6 februari 2016, 16:02
Ik vraag me af of verzamelaars met dit budget marktplaats afstruinen...

Pter
6 februari 2016, 16:05
Tsja, je hoeft maar één koper te hebben....ik zal het in ieder geval niet zijn...
Ik zou dan eerder deze kopen:
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Collector-s-Choice-18-1960-Les-Paul-Dutchburst.aspx

Joost de Ruig
6 februari 2016, 16:09
Ik vraag me af of verzamelaars met dit budget marktplaats afstruinen...

Zelfde reden waarom TFOA ook hun dure gitaren op MP adverteert: de advertenties komen wereldwijd in zoekmachines, waarmee dus ook wereldwijd potentiele kopers bereikt worden.

FruscianteFan
6 februari 2016, 16:33
Plus: het speelt de betreffende winkel in de kaart. Bijvoorbeeld door topics als deze.

arjanb01
6 februari 2016, 16:43
Robbert gaat hem toch verkopen? Dit was toch die les Paul waarmee hij trots bij dwdd poseerde?
Ik zou zeggen, schop je vrouw naar het leger des Heils, verkoop je huis en koop hem 😂
Totale waanzin dit....

jutter
6 februari 2016, 16:54
Robbert gaat hem toch verkopen? Dit was toch die les Paul waarmee hij trots bij dwdd poseerde?
Ik zou zeggen, schop je vrouw naar het leger des Heils, verkoop je huis en koop hem ��
Totale waanzin dit....

Echt wel! ...............

Joost de Ruig
6 februari 2016, 17:11
Robbert gaat hem toch verkopen? Dit was toch die les Paul waarmee hij trots bij dwdd poseerde?
Ik zou zeggen, schop je vrouw naar het leger des Heils, verkoop je huis en koop hem ��
Totale waanzin dit....

Ik meende dat de echt grote bedragen voor de jaren '50 LP's opgingen, maar kennelijk ook voor een '60er. De '59 met dikkere hals dan de '58 zou de holy grail zijn. Of niet?

MikeD
6 februari 2016, 17:22
het in mijn ogen net even iets te sentimentele verhaal over de verkrijging van de 'Dutchburst' staat ook uitgebreid in het wereldwijd verspreide boekje Burst Believers II van VicDapra. Dat sentiment is overigens niet uniek want de bijdragen van tegenwoordige en voormalige eigenaren van het echte ding in Burst Believers druipen ervan. Natuurlijk zou je zeggen dat wanneer je al de mazzel hebt gehad dat je een originele Burst in handen hebt gekregen (en in casu lijkt het er op dat de zoon van de oorspronkelijk eigenaar hem dat ding 'gegund' heeft), je dat ding alleen maar over je lijk verkoopt. Soort van morele plicht. Aan de andere kant.. de man is en blijft handelaar en handel is handel. De marketing is optimaal gedaan...Gibson heeft er een serie look-alikes van uitgebracht. De tijd is rijp...en het is een bom duiten. 'Pecunia Non Olet' zeiden de rare jongens die de Romeinen waren. Gelukkig vind ik Jimmy Page's number two mooier.... en dat ga ik ook met de verkoopopbrengst van m'n huis zeker nooit redden.

apekop
6 februari 2016, 17:27
Wie durft zo'n gitaar naar optreden mee te nemen? Of zelfs te bespelen? Je zou paranoïde worden als je zoiets in huis hebt staan.

Wie is trouwens die bewuste Dutch artist?

MikeD
6 februari 2016, 17:36
Ik meende dat de echt grote bedragen voor de jaren '50 LP's opgingen, maar kennelijk ook voor een '60er. De '59 met dikkere hals dan de '58 zou de holy grail zijn. Of niet?

Op het gevaar af dat ik door de echte deskundigen word teruggefloten (haal bier en chips) ; even heel grof: de grootste bedragen gaan voor de Bursts met de beste provenantie (zoals Greenie) en de killer-tops (ik begeef me even niet in de waardering van de kleur van de burst; van 'darkburst' via 'tomato-soup' tot 'unburst') . De wijze waarop het verhaal rond Dutchburst wereldwijd is verspreid, is een vorm van kei-goede marketing want de provenantie van de gitaar is (daardoor) boven iedere twijfel verheven.

MikeD
6 februari 2016, 17:38
Wie durft zo'n gitaar naar optreden mee te nemen? Of zelfs te bespelen? Je zou paranoïde worden als je zoiets in huis hebt staan.

Wie is trouwens die bewuste Dutch artist?


De Dutch artist was (volgens het verhaal in Burst Believers II) een (jazz)gitarist die met een combo op cruise schepen speelde.

Joost de Ruig
6 februari 2016, 17:43
Euhh, ik zal wel heel dom zijn, maar wat is "provenantie"?

In een Youtubefilmpje over The Beast van Bernie Marsden (een 59er meen ik) haalden ze het tockleswitchplaatje eraf en zag je dar de nu yellowburst (of is dat niet de goede term?) gebouwd is als cherryburst. Het was diep rood onder het plaatje en nu echt geel er om heen.

Erik de Perik
6 februari 2016, 17:49
Tsja, je hoeft maar één koper te hebben....ik zal het in ieder geval niet zijn...
Ik zou dan eerder deze kopen:
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Collector-s-Choice-18-1960-Les-Paul-Dutchburst.aspx
Een stuk betaalbaarder in ieder geval, maar echt veel te veel geld!


Robbert gaat hem toch verkopen? Dit was toch die les Paul waarmee hij trots bij dwdd poseerde?
Ik zou zeggen, schop je vrouw naar het leger des Heils, verkoop je huis en koop hem ��
Totale waanzin dit....
Robbert verkoopt alles.


Ik meende dat de echt grote bedragen voor de jaren '50 LP's opgingen, maar kennelijk ook voor een '60er. De '59 met dikkere hals dan de '58 zou de holy grail zijn. Of niet?
Dat is ooit eens ontstaan natuurlijk, maar de '58 heeft een dikkere neck dan de '59 standard en de '60 is nog een stuk dunner. Speelde gisteren op een Greco LP en die had echt een '60 neck. Ik heb jaren terug op een '58 en '59 gespeeld, die naast elkaar stonden. Kan me er werkelijk niets meer van herinneren, behalve dat de toenmalige prijs 5.000 gulden voor de '58 en 10.000 voor de '59 werkelijk belachelijk hoog waren...... :soinnocent:


Wie durft zo'n gitaar naar optreden mee te nemen? Of zelfs te bespelen? Je zou paranoïde worden als je zoiets in huis hebt staan.

Wie is trouwens die bewuste Dutch artist?

Bonamassa doet dat.

Ik heb geen idee wie die artiest is. Ik gok dat Robbert er wel een hele mooie winst uit zal halen.

Joost de Ruig
6 februari 2016, 17:53
Bonamassa doet dat.

Tja een pro met die stature, roadies en bewaking kan zich dat veroorloven.

Hendrik1970
6 februari 2016, 17:54
Provenance is onder andere een begrip op veilingen en staat voor de herkomst van een voorwerp of meer specifiek: de historie van eigendom en bezit van een voorwerp en de documenten en registraties die hierop betrekking hebben. Op verschillende gebieden kan de provenance van belang zijn. De provenance is dan een waarborg voor de authenticiteit en/of de kwaliteit van het voorwerp.

Erik de Perik
6 februari 2016, 18:04
Euhh, ik zal wel heel dom zijn, maar wat is "provenantie"?

In een Youtubefilmpje over The Beast van Bernie Marsden (een 59er meen ik) haalden ze het tockleswitchplaatje eraf en zag je dar de nu yellowburst (of is dat niet de goede term?) gebouwd is als cherryburst. Het was diep rood onder het plaatje en nu echt geel er om heen.

Dat de afkomst boven alle twijfel verheven is, omdat het een beroemde gitaar is, zoals Greenie, de Custom van Frampton, Page's #1 en #2, etc.
Robbert heeft dit heel handig gedaan. Komt eerst bij die onbenul van een van Nieuwkerk, schermt met een Dutch Jazz gitarist, zonder de naam te noemen, heeft Gibson zo gek gekregen om een special run te maken..... dan wordt het hoog tijd om te cashen.

Rood is de eerste kleur die verdwijnt. Ik heb geen idee waarom, maar bij nitro gaat dit heel snel, vooral de oude. Maar ook rode auto's verkrijten en da's geen nitro.

Binnenkort Peer maar eens wat vragen over nitro, die schijnt daar veel van te weten en ik wil een Tele gaan spuiten.... ;)

MikeD
6 februari 2016, 18:08
Euhh, ik zal wel heel dom zijn, maar wat is "provenantie"?

In een Youtubefilmpje over The Beast van Bernie Marsden (een 59er meen ik) haalden ze het tockleswitchplaatje eraf en zag je dar de nu yellowburst (of is dat niet de goede term?) gebouwd is als cherryburst. Het was diep rood onder het plaatje en nu echt geel er om heen.

Ja sorry.. jij bent niet dom. my bad. Provenantie is een vandaag de dag gebruikte term, ontleend aan het engelse woord 'provenance'.
Dat is onder andere een begrip op veilingen en in de antiekhandel. Het staat voor de herkomst van een voorwerp of meer specifiek: de historie van eigendom en bezit van een voorwerp en de documenten en registraties die hierop betrekking hebben. Op verschillende gebieden kan de 'provenantie' van belang zijn. De provenantie is dan een waarborg voor de authenticiteit en/of de kwaliteit van het voorwerp. En dus wordt het gebruikt als 'waardeverhogende' factor. Om maar een sprekend voorbeeld te geven: als ooit Pearly Gates te koop zou komen, zal die een veelvoud opbrengen van een willekeurige andere LP Standard-Burst, gewoon omdat Pearly Gates een legendarische Burst is.. volgens sommigen : De Ultieme Les Paul.

Wat je verder beschrijft, klopt ook. Sommige Sunburst-finishes hebben / hadden de neiging te ontkleuren. In principe waren de LP Standards vanaf '58 'allemaal' cherry burst. Bij de 59-ers was het cherry-red soms iets donkerder en bij de 60-ers juist weer wat roder. onder invloed van (zon)licht wil rood pigment nog wel eens verbleken en dat is ook bij Bursts het geval. Ook lemon-drops / honeybursts en unbursts zijn ooit 'cherry-burst' geweest. Onder de slagplaat en de toggle-switch-ring bleef de rode kleur behouden. Ik meen dat er foto's uit de sixties zijn van Peter Green met zijn LesPaul en die had toen nog wel wat meer 'rood' aan de rand van de top. Inmiddels is dat verdwenen.

Edit.. terwijl ik aan het schrijven was hebben andere formuleren al hun bijdragen geschreven.. sorry voor de doublure

Erik de Perik
6 februari 2016, 18:22
Die Greenie heeft trouwens heel veel extra waarde alhoewel hij verre van mint en origineel is, doordat er 2 wereldberoemde gitaristen op hebben gespeeld: Peter Green en Gary Moore, die hem op schandalige wijze gekocht heeft van Green. Absolute top in mojo geneuzel en zo.
Baal er echt van dat ik 'toen' de gelegenheid had en er niet van kon profiteren. Ik denk dat er een hoop blabla over bursts verteld wordt incl. het hele PAF verhaal. Maar daar kicken wij blijkbaar ook op. Ogen dicht en oren open werkt niet.

MikeD
6 februari 2016, 18:32
Tsja, je hoeft maar één koper te hebben....ik zal het in ieder geval niet zijn...
Ik zou dan eerder deze kopen:
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom/Collector-s-Choice-18-1960-Les-Paul-Dutchburst.aspx

Ja da's ff lekker.. d'r is nog meer om ut te kiezen
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom.aspx?Page=2

Overigens....kan iemand ...mij uitleggen waarom.. Gibson bij de collector's choice uitvoeringen van die spierwitte humbuckerringen en slagplaten monteert terwijl ze wel vergeelde bindings hebben en bij de true historic onderdelen vergeelde humbuckerringen wel verkrijgbaar zijn?

Erik de Perik
6 februari 2016, 18:34
Ja da's ff lekker.. d'r is nog meer om ut te kiezen
http://www.gibson.com/Products/Electric-Guitars/Les-Paul/Gibson-Custom.aspx?Page=2

Overigens....kan iemand ...mij uitleggen waarom.. Gibson bij de collector's choice uitvoeringen van die spierwitte humbuckerringen en slagplaten monteert terwijl ze wel vergeelde bindings hebben en bij de true historic onderdelen vergeelde humbuckerringen wel verkrijgbaar zijn?

Onbenulligheid?

D3nnis
6 februari 2016, 18:44
Wie durft zo'n gitaar naar optreden mee te nemen? Of zelfs te bespelen? Je zou paranoïde worden als je zoiets in huis hebt staan.

Nee joh, frets eruit, van die lekkere lompe jumbo frets erin, over de binding heen natuurlijk, belly cut erin vijlen, en last but not least EMG's erin en dan speuluh!

MikeD
6 februari 2016, 18:50
Die Greenie heeft trouwens heel veel extra waarde alhoewel hij verre van mint en origineel is, doordat er 2 wereldberoemde gitaristen op hebben gespeeld: Peter Green en Gary Moore, die hem op schandalige wijze gekocht heeft van Green. Absolute top in mojo geneuzel en zo.
Baal er echt van dat ik 'toen' de gelegenheid had en er niet van kon profiteren. Ik denk dat er een hoop blabla over bursts verteld wordt incl. het hele PAF verhaal. Maar daar kicken wij blijkbaar ook op. Ogen dicht en oren open werkt niet.

Moore heeft Greenie verkocht voor 750 k $. Kirk Hammet (Metallica !) heeft m gekocht van de koper van Moore door tussenkomst van een 'bekende' handelaar in vintage gitaren. Mint is niet van doorslaggevend belang; mojo meer. Jimmy Pages #1 en # 2 zij ook echt niet meer origineel maar aardig gemodificeerd ..

en ik denk dat je wel gelijk hebt dat er veel gemythologiseerd wordt rond de LP Standard 'Bursts' inclusief het PAF verhaal. vandaar dat zo'n beetje iedere zichzelf respecterende elementenboer 'de exacte kopie van de 57-er PAF' in zijn gamma heeft waarbij Kluson's versie too good to be true dirty cheap lijkt en Lindy Fralin 's 'real PAF's' next best thing to the original worden gevonden..... door testers waarvan we ons mogen afvragen hoeveel originele LPStandards 's die in handen hebben gehad in een head to head contest.... Maar ik denk dat waar 'het' om gaat is dat dit 'de' gitaren zijn die 'de originelen' waren die werden gebruikt door gitaristen die bepalend zijn geweest voor 'de muziek' (blababla)... we willen allemaal wel een LP die er uit ziet als de LP van (....vul maar in) en die klinkt als (....vul maar in) en dus haken fabrikanten daarop in en worden 'de originelen' verzamelobjecten.

MikeD
6 februari 2016, 18:51
Onbenulligheid?


at that price???

Erik de Perik
6 februari 2016, 18:53
at that price???

Ja, niets nieuws onder de zon. Zolang er voldoende klanten zijn die denken dat er een relatie bestaat tussen prijs en prestatie, blijft dat zo.


Het is echt een heel bijzonder gitaar hey....!! :)

grayfink
6 februari 2016, 18:54
Zoveel geld heb ik niet eens. :angry:

MikeD
6 februari 2016, 19:01
Zoveel geld heb ik niet eens. :angry:

wees blij; dan kom je ook niet in de verleiding om iets duurs te kopen in de veronderstelling dat duur een relatie heeft met prestatie zoals Erik de Perik zo treffend observeerde.

budje
6 februari 2016, 19:16
Zoveel geld voor een lulverhaal en wat mojo. Mooie gitaar, maar ook als ik het geld had dan konden ze echt mijn kont kussen

Tunes
6 februari 2016, 19:34
Als ik het geld had, en er voor over had, dan kocht ik hem en sloeg hem nog in de winkel kapot.
Heerlijk lijkt me dat, gewoon om te laten zien wat een achterlijke wereld het is.

Pepe
6 februari 2016, 19:45
Blijf het raar vinden, marktplaats, tsskk.. Hij zal toch wel bekend zijn met het collectors circuit onderhand.
Maar ja, hij weet ook precies wat er dan blijft hangen. Ruil niks in, verkoop het particulier zegt ie er mee.

macwilliams
6 februari 2016, 19:50
Ik koop hem voor m'n dochter, kan die mooi punkrock op spelen en misfits & sexpistols stickers op plakken.
Wel een paar blackouts er in lepelen natuurlijk.

Erik de Perik
6 februari 2016, 20:00
Moore heeft Greenie verkocht voor 750 k $. Kirk Hammet (Metallica !) heeft m gekocht van de koper van Moore door tussenkomst van een 'bekende' handelaar in vintage gitaren. Mint is niet van doorslaggevend belang; mojo meer. Jimmy Pages #1 en # 2 zij ook echt niet meer origineel maar aardig gemodificeerd ..

en ik denk dat je wel gelijk hebt dat er veel gemythologiseerd wordt rond de LP Standard 'Bursts' inclusief het PAF verhaal. vandaar dat zo'n beetje iedere zichzelf respecterende elementenboer 'de exacte kopie van de 57-er PAF' in zijn gamma heeft waarbij Kluson's versie too good to be true dirty cheap lijkt en Lindy Fralin 's 'real PAF's' next best thing to the original worden gevonden..... door testers waarvan we ons mogen afvragen hoeveel originele LPStandards 's die in handen hebben gehad in een head to head contest.... Maar ik denk dat waar 'het' om gaat is dat dit 'de' gitaren zijn die 'de originelen' waren die werden gebruikt door gitaristen die bepalend zijn geweest voor 'de muziek' (blababla)... we willen allemaal wel een LP die er uit ziet als de LP van (....vul maar in) en die klinkt als (....vul maar in) en dus haken fabrikanten daarop in en worden 'de originelen' verzamelobjecten.

In die tijd was het een hele hoop handwerk en heel weinig protocol. Element spoelen werden niet gewikkeld per winding maar in tijd, want dat was een stuk gemakkelijker. Daarom zijn PAF's en alle andere humbuckers uit die tijd nooit 'symmetrisch', beide spoelen zullen nooit hetzelfde aantal windingen hebben. Ook de halzen waren nooit gelijk, want ook dat was volledig handwerk. Iedereen deed zijn best, maar dat deden ze bij Fender en Egmond ook.
In hoeverre de lak daar invloed op heeft vraag ik mij ook af. Ik heb een nitro gespoten nep Strat en naar mijn idee is hij fijner/ouder gaan klinken, maar dat kan ik mij evengoed inbeelden en bovendien is mijn gehoor nu ook anders dan 25 jaar terug. Ook het hout zal qua dichtheid/vochtigheid veranderen maar dat we elkaar en onszelf daarin gek maken zal ook zeker een rol spelen.
Nog steeds diepe spijt dat ik destijds geen 2.500 gulden had om een compleet fantastische LP door Peer te laten bouwen. Hij had er zo'n zin in....


Als ik het geld had, en er voor over had, dan kocht ik hem en sloeg hem nog in de winkel kapot.
Heerlijk lijkt me dat, gewoon om te laten zien wat een achterlijke wereld het is.

En wie schiet daar iets mee op? Behalve dat jouw medicatie opnieuw ingesteld moet worden........? ;)

Joost de Ruig
6 februari 2016, 23:00
Volgens de website hebben ze inmiddels een bod binnen van €200.000,- maar staan ze open voor biedingen daar boven...... :-/

Ik zeg: strik erom en rap weg ermee.

Erik de Perik
6 februari 2016, 23:16
Volgens de website hebben ze inmiddels een bod binnen van €200.000,- maar staan ze open voor biedingen daar boven...... :-/

Ik zeg: strik erom en rap weg ermee.

Hij heeft er beslist minder dan 100.00 voor betaald. Ik gok de helft.

Hoorde gisteren ook weer verhalen over dure gitaren....... pffff

Pter
6 februari 2016, 23:30
Volgens de website hebben ze inmiddels een bod binnen van €200.000,- maar staan ze open voor biedingen daar boven...... :-/

Ik zeg: strik erom en rap weg ermee.
Geen mens die het kan controleren,ik geloof er niet zo in...ik zou de gitaar wel uit de buurt van Kurt Russell houden:seriousf:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170534-Kurt-Russell-smashed-antieke-Martin-gitaar-op-filmset

Erik de Perik
7 februari 2016, 00:17
Geen mens die het kan controleren,ik geloof er niet zo in...ik zou de gitaar wel uit de buurt van Kurt Russell houden:seriousf:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170534-Kurt-Russell-smashed-antieke-Martin-gitaar-op-filmset

Zit zelfs onder de marktwaarde geloof ik.
Ja het feit dat Kurt Russell een onvervangbaar historische gitaar gesloopt heeft is hilarisch..... hahaha

Ik vind het zaaddodend tragisch dat een acteur, die decennia lang zijn rock&roll uiterlijk geëxploiteerd heeft, niet merkt dat hij een R&R relikwie in z'n handen heeft en het vervolgens sloopt, omdat iemand die net wat slimmer is, hem dit opdraagt. En wij maar denken dat alleen Feijenoord hooligans zich onvergefelijk lomp kunnen gedragen.

Pter
7 februari 2016, 00:27
Zit zelfs onder de marktwaarde geloof ik.
Er is slechts één bod, zal mij benieuwen...zeker en vast geen hollander:seriousf:

Erik de Perik
7 februari 2016, 00:50
Er is slechts één bod, zal mij benieuwen...zeker en vast geen hollander:seriousf:

Dat sowieso niet...... ;)

arjanb01
7 februari 2016, 07:27
Misschien een bod van een voetballer 😂
Die hoesten dat soort bedragen lachend op.

hefke
7 februari 2016, 09:47
Of mss Fred die een klein deel van z'n collectie verkoopt:soinnocent:
Zoiets zou toch mooi passen in zijn uitgebreide collectie

MikeD
7 februari 2016, 14:31
Of mss Fred die een klein deel van z'n collectie verkoopt:soinnocent:
Zoiets zou toch mooi passen in zijn uitgebreide collectie
nou dan komt er binnenkort toch nog aardig wat op de markt en inruilen doet men niet...... zie je het al voor je? de rijen gitaarkooplustigen bij Huize Fred voor de deur???

MikeD
7 februari 2016, 14:43
In die tijd was het een hele hoop handwerk en heel weinig protocol. Element spoelen werden niet gewikkeld per winding maar in tijd, want dat was een stuk gemakkelijker. Daarom zijn PAF's en alle andere humbuckers uit die tijd nooit 'symmetrisch', beide spoelen zullen nooit hetzelfde aantal windingen hebben. Ook de halzen waren nooit gelijk, want ook dat was volledig handwerk. Iedereen deed zijn best, maar dat deden ze bij Fender en Egmond ook.



Als ik de diverse bronnen mag geloven is er ook geen "DE PAF" In theorie was het alnico V met 5000 windingen per spoel en 7,5 kΩ . In de praktijk was het zeker in het begin zowel Alnico II , III als V en het aantal windingen wilde ook nog wel verschillen Een en ander leverde pups op met waarden van minder dan 7 tot meer dan 9kΩ . Vervolgens ging men van de 'lange' 2 1/2 inch zandgegoten magneten naar de korte 2 5/16 inch magneeten die op dikte geschaafd waren (al naar gelang de bron: eind '59 of begin '61). En dan is er ook de mythe dat toen de zwarte spoelen uitverkocht waren en de cremekleurige spoelen kwamen er ook een partij draad van minder dan 42 AWG is gebruikt in de crèmekleurige spoelen.... Allemaal van mogelijke invloed op het geluid. bottom line: kies met je oren.

Oranjeaap
7 februari 2016, 18:56
Toch denk ik niet dat die gitaar lang te koop gaat staan.

fred dons
7 februari 2016, 20:34
nou dan komt er binnenkort toch nog aardig wat op de markt en inruilen doet men niet...... zie je het al voor je? de rijen gitaarkooplustigen bij Huize Fred voor de deur???

nee hoor, ik hou niet van 60ties lps en ik hou niet van pinstripe flames en ik hou niet van tomato soup bursts dus als er al een originele burst komt dan zal het niet de dutchburst worden :D . er zijn 59's te koop op dit moment die ik een stuk mooier vind en die ga ik voorlopig ook niet kopen ;)

harrie-beton
7 februari 2016, 23:38
De duurste gitaren zijn vooral gewild omdat ze eigendom zijn geweest van beroemde spelers (Hendrix, Clapton) en 200.000 lijkt me aardig hoog. Maar ik hoef hem niet, ben links.

Rick trodat
8 februari 2016, 07:13
http://m.nydailynews.com/entertainment/music/guitars-clapton-elvis-van-halen-auctioned-article-1.2522521

Die 200k lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Tenzij de gitaar van eric clapton is geweest. Zie de veiling hierboven.

Erik de Perik
8 februari 2016, 08:04
http://m.nydailynews.com/entertainment/music/guitars-clapton-elvis-van-halen-auctioned-article-1.2522521

Die 200k lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Tenzij de gitaar van eric clapton is geweest. Zie de veiling hierboven.

Met een veiling kan het raar lopen..... en wellicht logischer om dezelfde gitaar te vergelijken:

http://www.chicagomusicexchange.com/products/gibson-les-paul-standard-burst-1960

MikeD
8 februari 2016, 09:03
Deze vond ik mooier ....maar even geen 139 k op zak
https://picasaweb.google.com/info.guitarshow/VintageVeenendaalSEP2015?feat=directlink#620175058 8498962658

fred dons
8 februari 2016, 09:13
Deze vond ik mooier ....maar even geen 139 k op zak
https://picasaweb.google.com/info.guitarshow/VintageVeenendaalSEP2015?feat=directlink#620175058 8498962658

die is mooier maar volgens de kenners niet geheel echt, op het les paulforum is nogal uitgebreid geschreven over de verkoper en de vervalste les Paul die ze op de markt gebracht hebben (retops, conversies en geheel neppe LP's)

MikeD
8 februari 2016, 12:49
die is mooier maar volgens de kenners niet geheel echt, op het les paulforum is nogal uitgebreid geschreven over de verkoper en de vervalste les Paul die ze op de markt gebracht hebben (retops, conversies en geheel neppe LP's)

kortom... zie daar het belang van de provenantie.... 139 k voor 'een echte' leek me al too cheap to be true.... ik hou het wel bij normale stervelingen-gitaren....

Joost de Ruig
8 februari 2016, 13:38
€139 K to cheap to be true, pffff

Wat zou een Squier Infinity kosten over 60 jaar? Is dan ook heel resonant, klinkt super warm en heeft een prachtig patina?

fred dons
8 februari 2016, 13:51
als ze niet in een oplage van een kleine 3 miljoen stuks was gefabriceerd ? nou dan zeker eur 200 ;)

net zoals een Stradivarius niet beter is dan veel moderne (top) violen zijn ook de 58/59 en 60 LP met name kostbaar door het kleine aantal dat ooit geproduceerd is en het nog kleinere aantal dat nog over is (en nog kleiner aantal dat geheel origineel is, zonder breuken, nieuw fretwerk, electronica, refinish, Tuners etc) dit gecombineerd met een lichte Hype over dat dit de holy grail van gitaren zou zijn
leid tot deze absurde prijzen. De prijzen zijn overigens op dit moment een stuk lager dan in de piek periode die duurde tot 2008 maar nog steeds is het met name de verzamelaarswaarde die de prijs bepaald en niet de intrinsieke kwaliteit van de gitaar .

Kim Wilson
8 februari 2016, 13:53
Vergelijk het met de huidige waarde van een eerste type VW Kever. Destijds de volksauto bij uitstek, een zielige burgerbak, dat was het. Of een oud VW busje. Zelfde verhaal. Tegenwoordig gaan ze voor meer dan een ton. En waarom? Niet omdat het zulke goeie auto's zijn, maar omdat ze cult zijn.

Pepe
8 februari 2016, 13:55
Nee, de intrinsieke waarde van een blok gelijmd hout met wat ijzer en magneet van bijna 60 jaar oud, dat zal niet in de tonnen lopen. En je kan er niet eens je tv in opbergen.
Noem dat maar een kleine hype :D

MikeD
8 februari 2016, 15:03
€139 K to cheap to be true, pffff



wellicht had ik er iets van een sarcasme ikoontje bij moeten plakken.... maar 139 k voor een echte Burst was 'niet duur'.... wel heeeeeel veel geld...

Joost de Ruig
8 februari 2016, 15:14
wellicht had ik er iets van een sarcasme ikoontje bij moeten plakken.... maar 139 k voor een echte Burst was 'niet duur'.... wel heeeeeel veel geld...

Zouden er Nederlandse beroepsmuzikanten zijn die meer dan pak-hem-beet €10.000,- aan een gitaar uitgeven? Ik zag een tijdje terug Adje vd Berg met een erg mooie LP, maar dat leek mij "gewoon" een mooie custom shopper.

Ik heb het idee dat degene die in NL enorme bedragen uitgeven, misschien wel eerder verzamelaar/handelaar (of zelfs belegger) zijn, dan topmuzikant. Maar misschien zit ik er wel naast.

arjanb01
8 februari 2016, 15:19
Adje speelt op een Gibson lp Heritage 80. Die zijn nu 3,5-4k waard, maar dat zal hij er niet voor betaald hebben.

fred dons
8 februari 2016, 15:39
Adje heeft ook een originele 60ties, Kees Tol (bzn) heeft ooit NLG 10.000 uitgegeven voor zijn 59 LP (opbrengst van de single Mon Amour geloof ik) en zo zijn er nog een paar gitaristen die ooit relatief (in die tijd) veel geld hebben uitgegeven voor een oude LP

fred dons
8 februari 2016, 15:42
Nee, de intrinsieke waarde van een blok gelijmd hout met wat ijzer en magneet van bijna 60 jaar oud, dat zal niet in de tonnen lopen. En je kan er niet eens je tv in opbergen.
Noem dat maar een kleine hype :D

ach als het inderdaad de holy grail zou zijn en wellicht dat de intrinsieke waarde van brazilian rosewood en "echt" Honduras Mahonie nog eens een vermarktbare waarde zouden krijgen dan kan ook de intrinsieke waarde van die gitaren naar belachelijke waarden stijgen :D

Da Vinci
8 februari 2016, 16:13
Ach als we gaan kijken naar de waarde van hout en wat metaal moet je sowieso wegblijven van alles dat de prijs van een nette Squier overstijgt.

fred dons
8 februari 2016, 16:59
nou een mooi stuk Rio met papieren zit al behoorlijk over de waarde van een nette squier hoor ;)

Erik de Perik
8 februari 2016, 20:34
Deze vond ik mooier ....maar even geen 139 k op zak
https://picasaweb.google.com/info.guitarshow/VintageVeenendaalSEP2015?feat=directlink#620175058 8498962658

Die straalt van alles uit, maar vooral fraude, al was het alleen maar vanwege de prijs. Als je vintage gitaren selecteert op basis van of je ze "mooi" vindt, zou ik die handel niet induiken. Ik denk dat je 2 wegen in kunt slaan: jezelf diepgaand in de materie verdiepen of via een erkend specialist kopen.


Ach als we gaan kijken naar de waarde van hout en wat metaal moet je sowieso wegblijven van alles dat de prijs van een nette Squier overstijgt.

Die verhouding ligt bij schilderkunst vaak nog wat schever..... ;)

Aca Ilic
8 februari 2016, 21:50
Als ik het geld had, en er voor over had, dan kocht ik hem en sloeg hem nog in de winkel kapot.
Heerlijk lijkt me dat, gewoon om te laten zien wat een achterlijke wereld het is.

you're the man, denk dat ik het dezelfde deed vanuit dezelfde overweging...

richwoodplayer
9 februari 2016, 06:55
Meneertje van Max Guitars staat vandaag in de Telegraaf met z'n Les Paul.

arjanb01
9 februari 2016, 08:01
Krijgt ie hem waarschijnlijk voor die prijs niet verkocht? Telegraaf bellen dus🙈
Maar ff over deze lp... Ik vind deze burst niet zo mooi, sowieso vind ik 60s lp's minder dan de 58 of 59, puur persoonlijk...

LGK
9 februari 2016, 08:10
Maar ff over deze lp... Ik vind deze burst niet zo mooi, sowieso vind ik 60s lp's minder dan de 58 of 59, puur persoonlijk...

Tja.. wat verwacht je dan voor dat scherpje prijsje...... :soinnocent:

MikeD
9 februari 2016, 09:23
Die straalt van alles uit, maar vooral fraude, al was het alleen maar vanwege de prijs. Als je vintage gitaren selecteert op basis van of je ze "mooi" vindt, zou ik die handel niet induiken. Ik denk dat je 2 wegen in kunt slaan: jezelf diepgaand in de materie verdiepen of via een erkend specialist kopen.



Die verhouding ligt bij schilderkunst vaak nog wat schever..... ;)

je hebt helemaal gelijk vandaar dat ik al schreef dat ik me bij de gewone-sterveling-gitaren houd.

Pepe
9 februari 2016, 09:59
Ik vermoed sterk dat dat ook de reden was om hem op marktplaats te zetten, media attentie. Net zoals er mee bij de DWDD op te draven. Het drijft ook allemaal de prijs op.
Ach, niks mis mee, handig zakenmannetje.

Joost de Ruig
9 februari 2016, 10:19
Ik vermoed sterk dat dat ook de reden was om hem op marktplaats te zetten, media attentie. Net zoals er mee bij de DWDD op te draven. Het drijft ook allemaal de prijs op.
Ach, niks mis mee, handig zakenmannetje.

Volgens mij doet hij de MP-advertentie om dezelfde redenen als TFOA dat doet: wereldwijd kom je in zoekmachines naar voren.

Pepe
9 februari 2016, 10:56
Tis een media dingetje in ieder geval, normaal zet ie al zijn handel op Ebay maar deze niet.
De prijs lijkt me veel te hoog voor wat zoiets regulier moet doen, dit is celeb star categorie. Hij zal wel denken, al die media en Gibson's reproductie, dat is toch min of meer hetzelfde alsof Keith Richard er een album mee heeft volgepingeld.

Het telegraaf artikel ken ik niet maar ik wed dat ie weer dat hele verhaal van meneer met koffer in winkel, de twijfel, het ongeloof.. enz enz. Mijn God, het verhaal kennen we al beter dan die gitaar zelf. Daar betaal je dan ook flink voor.

Da Vinci
9 februari 2016, 11:05
Mwa ik vraag me af hoeveel effect dat heeft. Als je zoekt op algemene termen zoals Gibson Les Paul 1960 of delen/combinaties daarin is er zoveel concurrentie van pagina's die langer bestaan, veel meer traffic hebben en veel meer 'in beweging' zijn dat je daar echt niet zomaar met een marktplaats advertentie tussen komt te staan. In Nederland lukt het wellicht nog wel met bepaalde zoekwoordcombinaties, maar wereldwijd niet. De Nederlandse markt bereik je denk ik ook wel via Marktplaats zonder zoekmachine. Hoe dit soort handel wereldwijd gaat weet ik niet, maar denk dat de meeste verzamelaars (hoeveel zijn er dat met dit budget) daar wel hun kanalen voor hebben en dat er door hunzelf of handelaren wel wat zoekopdrachten uitstaan op Ebay en Google Alerts.

Meneer Max heeft het wel serieus aangepakt met deze gitaar door oa. een speciale site www.dutchburst.com in het leven te roepen. Echter staat op die site dan weer niet dat ie te koop is. Sterker nog, als je even doorzoekt kom je op een deel van de pagina (die dan ineens in het Nederlands geschreven is) waarop een quote van Robbert staat dat hij 'm niet weg doet.

richwoodplayer
9 februari 2016, 16:02
De gitaar klinkt trouwens echt ruk in dat stukje waarmee hij zelf met de gitaar op het podium staat te spelen in dat filmpje op zijn site..

http://i1369.photobucket.com/albums/ag216/Schwantz340/Mobile%20Uploads/IMAG1373_zps5unkjuon.jpg

LGK
9 februari 2016, 18:10
Zou hij zo vriendelijk zijn om mensen er even op te laten spelen?


Zal wel niet.... :(

arjanb01
9 februari 2016, 18:46
Omdat dat ding waarschijnlijk compleet onbespeelbaar is 🙈?
Zowel bij dwdd als in dat filmpje op z'n site compleet ruk. Als je dat dan vergelijkt met hoe jd Simo klinkt met een 58 of 59 lp dan wist ik het wel.
Die dutchburst is nog geen 50k waard....

Erik de Perik
9 februari 2016, 19:03
De gitaar klinkt trouwens echt ruk in dat stukje waarmee hij zelf met de gitaar op het podium staat te spelen in dat filmpje op zijn site..

Ja, dat is dan wel weer van een typerend Nederlands amateurisme..... nahja hij heeft bij Matthijs van (span-mij-voor-ieder-karretje-ik-weet-niet-zoveel) Nieuwkerk de absolute top erop laten spelen hè. :lp:

Joost de Ruig
9 februari 2016, 19:05
Zou hij zo vriendelijk zijn om mensen er even op te laten spelen?


Zal wel niet.... :(

Euhh, ik kom even dat trashmetal pedaaltje testen. Met welke gitaar? Ach, doe dat oude LesPaultje maar, ik heb thuis net zoiets :) :) :)

arjanb01
9 februari 2016, 19:15
Gewoon een boss metalzone aansluiten. Die les Paul klinkt van zichzelf al bere schel, dat wordt dan nog erger🙈
Bekijk dit filmpje maar eens, werkelijk matige klank hoor:

http://youtu.be/y9ZkgEFRbdQ

MikeD
10 februari 2016, 09:04
Het ligt aan mij .....maar ik hoor geen 45 x zo goed geluidsverschil tussen de Dutchburst en die 59-er RI :hide:

Kim Wilson
10 februari 2016, 09:49
Het ligt aan mij .....maar ik hoor geen 45 x zo goed geluidsverschil tussen de Dutchburst en die 59-er RI :hide:
Nee, dat ligt niet aan jou. Maar dat is ook het punt niet. Sowieso kosten de laatste paar procenten kwaliteit onevenredig veel geld. Ken je de 20/80 regel? Dat betekent dat je met 20% van de kosten/tijd/energie 80% resultaat hebt. Daarboven worden de procenten exponentieel duurder.

En in het geval van een object met verzamelwaarde die wordt bepaald door zeldzaamheid, achtergrond en leeftijd is een vergelijk al helemaal niet meer eerlijk. Voor het geld van een goed gerestaureerde VW Sambabus koop je ook een Porsche Cayenne of een Mercedes CLK 500, om maar een paar voorbeelden te noemen. En nee, die Samba is inderdaad niet net zo goed.

Midwolda
10 februari 2016, 11:07
Die absurde prijs heeft niet zoveel met die gitaar te maken als wel met het feit dat de rijken tegenwoordig te veel geld hebben. Die door Draghi zo innig gewenste inflatie zie je alleen bij prive-vliegtuigen, sieraden, kunst, en nu dus ook bij instrumenten. De meest luxe luxe goederen. Voor de rest van de wereld (het plebs) geldt het aloude adagium "eerst deflatie, dan hyperinflatie".

Joost de Ruig
10 februari 2016, 13:23
En nee, die Samba is inderdaad niet net zo goed.

Maar wel ubercool! :) :) :)


https://campervancrazy.files.wordpress.com/2012/01/image1_small2.jpg

catab
10 februari 2016, 17:58
Deze week las ik in de krant dat de markt voor oldtimers auto's was ingestort. En de prijzen dus ook
Ik denk dat als je een dure gitaar koopt met veel lucht (gevoel)in zijn prijs, dat dit op een gegeven moment ook echt wat betreft prijs instort.

Joost de Ruig
10 februari 2016, 18:40
Deze week las ik in de krant dat de markt voor oldtimers auto's was ingestort. En de prijzen dus ook
Ik denk dat als je een dure gitaar koopt met veel lucht (gevoel)in zijn prijs, dat dit op een gegeven moment ook echt wat betreft prijs instort.

Euhh, de olttimermarkt is gelijk met de crisis ingestort en niet nu hoor. Ik merk dat ik mijn werk helaas....

Pepe
10 februari 2016, 18:57
Oldtimer markt ingestort? Ik dacht, ik doe search.. en ja hoor, in 2012, in 2013, 2014, 2015.. elk jaar stort die markt in. Maar klimt blijkbaar ook elk jaar op. :D

Han S
10 februari 2016, 19:53
Euhh, de olttimermarkt is gelijk met de crisis ingestort en niet nu hoor. Ik merk dat ik mijn werk helaas....

Een deel van de oldtimermarkt is ingestort nadat Fransje Weekers had bedacht dat er miljoenen waren te halen bij mensen die met veel liefde een oude (klassieke) auto koesteren en er nauwelijks mee rijden. Dat het tot nog toe alleen maar geld kost heeft hij zelf geen last meer van want hij is afgetaaid, maar de miljoenen die hij voor ogen had zullen er nooit komen.

De echte klassiekermarkt (mag het even off topic?) bloeit alsof het lente is. De genoemde VW T1 bus is onbetaalbaar geworden, een Jaguar E type series 1 is meer dan een ton en een echt goede en mooie Citroen DS doet al 60 mille.

On topic: die gozer met die gitaar is niet goed bij zijn hoofd.

Erik de Perik
10 februari 2016, 20:06
Een deel van de oldtimermarkt is ingestort nadat Fransje Weekers had bedacht dat er miljoenen waren te halen bij mensen die met veel liefde een oude (klassieke) auto koesteren en er nauwelijks mee rijden. Dat het tot nog toe alleen maar geld kost heeft hij zelf geen last meer van want hij is afgetaaid, maar de miljoenen die hij voor ogen had zullen er nooit komen.

De echte klassiekermarkt (mag het even off topic?) bloeit alsof het lente is. De genoemde VW T1 bus is onbetaalbaar geworden, een Jaguar E type series 1 is meer dan een ton en een echt goede en mooie Citroen DS doet al 60 mille.

On topic: die gozer met die gitaar is niet goed bij zijn hoofd.

Daar zeg je het goed...... de ECHTE klassieker markt. Lui die (lekker goedkoop) belastingvrij het milieu vol roeten met ouwe MB's en Volvo's zijn subiet opgehouden met klassieker fan zijn, toen ze net als iedereen belasting moesten betalen. Dan verliest zo'n prachtige oude auto compleet zijn charme. ;)

Joost de Ruig
10 februari 2016, 20:09
Ik ben het deels met je eens Han, maar de lente zoals jij die noemt, zijn de uitzonderingen. Inderdaad is bv de VW T2 markt wat overspannen. Een goede Samba is zeg maar net zo schaars als een goede '60 LP. De handel op zich is echter niet bloeiend. In het algemeen kan gesteld worden dat de oldtimermarkt al vanaf 2009 behoorlijk is ingestort. Vroeger zat minstens 25% van mijn werk in oldtimers (ik restaureer o.a. oldtimerinterieurs) en tegenwoordig minder dan 10%. Meerdere van mijn klanten die vroeger bv oldtimers restaureerden qua carrosserie, hebben tegenwoordig een regulier schadeherstelbedrijf.

Ook de wegenbelastingregeling heeft de oldtimermarkt geen goed gedaan, maar dat betrof met name mensen die het minstens zoveel om die lagere belasting ging, dan om de oude auto. De meeste oldtimerliefhebbers hebben hun oldtimer niet als daily driver en dan is de wegenbelasting geen issue.

Tabula Rasa
10 februari 2016, 20:21
Hey, het topic ging toch over een of andere mediageile bolle knakker met een oude gitaar waar ie denkt ruim twee ton voor te vangen?

MikeD
10 februari 2016, 20:24
we gaan compleet off topic maar de oldtimerhobby heb ik zelf vanaf midden jaren 80 intensief meegemaakt (..had er op zeker moment drie en was beredruk in 1 merkenclub als redactielid van het clublid en deed van '85 tot 2003 ook nog (heel) wat bij de nationale oldtimer federatie).. de generatie die destijds aardige bedragen uitgaf aan een complete stal is inmiddels zo bejaard dat ze niet of nauwelijks meer in hun Healey of XK willen rijden en de jongere generatie heeft sowieso minder met auto's. Topexemplaren van de dure merken doen nog steeds goed geld maar het gros van de 'gewone' oldtimers is moeilijk slijten.. een wat oudere kennis van mij heeft een origineel nederlandse Jaguar Mark II 'one family owner' voor iets meer dan 20 k aan een handelaar overgedaan en de fooi die hij ving voor zijn jaguar XJS V-12 wil je al helemaal niet aanhoren. Idem de bodemprijs die hij voor zijn perfecte MG-C 'ving'. En inderdaad; de categorie die in een 'oldtimer' dagelijks reed vanwege de vrijstelling van houderschapsbelasting en goedkope oldtimer WA verzekering, daar heb ik geen meelei mee want daarvoor was de vrijstelling midden jaren 80 nooit bij het ministerie bepleit.

en nou rap back on topic !

Joost de Ruig
10 februari 2016, 20:30
Hey, het topic ging toch over een of andere mediageile bolle knakker met een oude gitaar waar ie denkt ruim twee ton voor te vangen?

Sorry, je hebt gelijk. Er werd even het vergelijk gemaakt tussen een zeldzame LP en een zeldzame Samba. Voor beide geldt: overspannen markt ;)

Ps zou hij meelezen? :)

D3nnis
10 februari 2016, 20:34
en een echt goede en mooie Citroen DS doet al 60 mille.


Zo veel?
Ik dacht dat je voor dat geld ook wel een nette Citroën SM zou hebben.

Over de gitaar...Ik denk niet dat ik ooit de mogelijkheid heb om 2 ton voor een gitaar uit te geven :D

Han S
10 februari 2016, 20:45
Zo veel?
Ik dacht dat je voor dat geld ook wel een nette Citroën SM zou hebben.

Over de gitaar...Ik denk niet dat ik ooit de mogelijkheid heb om 2 ton voor een gitaar uit te geven :D

Klopt, maar de SM zal nooit de cult auto worden die de DS is geworden en ik heb een originele Chapron ' decapotable' (cabrio) zien gaan voor 340.000 euro.

Op zich een merkwaardig fenomeen, dat men voor een stuk hout met snaren een prijs durft te vragen waar je een heel aardige Rolls voor kunt kopen.

D3nnis
10 februari 2016, 20:59
Ja maar die rolls heeft geen burst :D

Han S
10 februari 2016, 21:02
Ja, dat is dan weer jammer.

Midwolda
10 februari 2016, 23:09
Over de gitaar...Ik denk niet dat ik ooit de mogelijkheid heb om 2 ton voor een gitaar uit te geven :D

Tuurlijk wel. Ik lees net dat de ECB 4,5% negatieve rente gaat hanteren, dus als jij nou effe dat leninkje afsluit van 225.000,- dan krijg je daar iedere maand ((225000/100)*4,5)/12=843,75 euro voor.

arjanb01
11 februari 2016, 06:19
Was het maar zo'n feest! Helaas hanteren banken voor spaargeld een bijna negatieve rente.

richwoodplayer
11 februari 2016, 06:49
on topic:
Hij stond gister ook met z'n plank in de Gooi en Eemlander. Hij wilt wel erg graag van de gitaar af heb ik het idee..

D3nnis
11 februari 2016, 07:46
Was het maar zo'n feest! Helaas hanteren banken voor spaargeld een bijna negatieve rente.
Het is nog veel erger.
De belastingdienst gaat ervan uit dat je een rendement over je spaargeld haalt van 4% en wil daar 30% van hebben. Dat is dus 1,2%.
Huidige spaarrente: 0,5% :D
Dus zelfs zonder inflatie wordt het vanzelf minder..
Eigenlijk vind ik het van de zotte. Over je inkomen betaal je inkomsten belasting. Houd je per ongeluk geld over, dan kun je het verbrassen, waardoor de belasting 21% (btw) beurt. Zet je het op je spaarrekening moet je er ook voor betalen.
En als je er brandstof voor koopt om lekker met je benzineslurper te crossen dan betaal je accijns en daar overheen btw.
Niet te veel over nadenken maar :)

Da Vinci
11 februari 2016, 09:13
Het is nog veel erger.
De belastingdienst gaat ervan uit dat je een rendement over je spaargeld haalt van 4% en wil daar 30% van hebben. Dat is dus 1,2%.
Huidige spaarrente: 0,5% :D
Dus zelfs zonder inflatie wordt het vanzelf minder..
Eigenlijk vind ik het van de zotte. Over je inkomen betaal je inkomsten belasting. Houd je per ongeluk geld over, dan kun je het verbrassen, waardoor de belasting 21% (btw) beurt. Zet je het op je spaarrekening moet je er ook voor betalen.
En als je er brandstof voor koopt om lekker met je benzineslurper te crossen dan betaal je accijns en daar overheen btw.
Niet te veel over nadenken maar :)

Tja, dat is inderdaad vreemd. Echter zie je dat de rijkste 2% van de wereld zo'n beetje 50% van al het vermogen bezitten en dat wordt steeds meer. Dus tenzij dat we willen dat straks ál het vermogen in handen is van een handje vol mensen zal het belastingstelsel moeten zorgen dat de belasting op vermogen groter is dan het rendement.
Maargoed, afgezien van het feit dat wij dat mondiale proleem niet gaan oplossen met welke Nederlandse belastingmaatregel dan ook staat op dit moment iedereen die met veel bloed, zweet en tranen een 50k heeft kunnen sparen voor de belastingdienst op gelijke voet met een multimiljardair.
Laat het nou net de VVD zijn die recent een plan heeft gemaakt voor een progressief vermogensbelastingstelsel waarbij het voor een bovenmodaal gezin nog wel zinvol is om aan het einde van de maand wat over te houden om na hun pensioen een keer extra op vakantie te kunnen of de kinderen te kunnen helpen. Maargoed, voor links-Nederland is iedereen met een gezinsinkomen van > 50k en een lease-auto een hypocriete slavendrijvende hufter waar de laatste cent uitgeperst moet worden om te verdelen over de plebs dus het zal nog wel even duren voordat ze in Den Haag tot een goed compromis komen.

D3nnis
11 februari 2016, 09:28
Maargoed, voor links-Nederland is iedereen met een gezinsinkomen van > 50k en een lease-auto een hypocriete slavendrijvende hufter waar de laatste cent uitgeperst moet worden om te verdelen over de plebs dus het zal nog wel even duren voordat ze in Den Haag tot een goed compromis komen.

Dat is inderdaad een beetje wat ik bedoel ja. Kijk, ik wou dat ik 6 ton belasting per jaar moest betalen, dat wel, want dan is het inkomen navenant.
Maar, ik zie een gezinsinkomen van 50k bruto niet echt als rijkelui eigenlijk, en al helemaal niet als je naar het netto verschil kijkt met lagere inkomens.
Ach ja...

LGK
11 februari 2016, 09:35
Het is nog veel erger.
De belastingdienst gaat ervan uit dat je een rendement over je spaargeld haalt van 4% en wil daar 30% van hebben. Dat is dus 1,2%.
Huidige spaarrente: 0,5% :D
Dus zelfs zonder inflatie wordt het vanzelf minder..
Eigenlijk vind ik het van de zotte. Over je inkomen betaal je inkomsten belasting. Houd je per ongeluk geld over, dan kun je het verbrassen, waardoor de belasting 21% (btw) beurt. Zet je het op je spaarrekening moet je er ook voor betalen.
En als je er brandstof voor koopt om lekker met je benzineslurper te crossen dan betaal je accijns en daar overheen btw.
Niet te veel over nadenken maar :)

Ik had het hier pas nog met iemand over die tegen mij zei dat hij echt niet wist wat hij nou met zn spaargeld moest. Op de bank zetten heeft ook niet veel zin, aandelen doen t ook niet al te best.. ik zou t ook niet weten.
Misschien investeren in een gitaar....

D3nnis
11 februari 2016, 09:43
Bijvoorbeeld.
Of een stuk hypotheek aflossen. Maar ja, als je bijvoorbeeld 50k aflost dan ben je 50k financiële vrijheid kwijt (weet nooit waar het goed voor is), en daarmee bespaar je nog geen €200,- in de maand bij een rentestand van 4%, dus duurt het meer dan 20 jaar om die 50k weer terug te verdienen, klinkt eigenlijk ook niet echt als een goede business case.
Nee, dan is die gitaar toch een minstens zo goed idee.
Effe kijken of ik voor 50k aan Vesters of samicks kan inslaan :D

LGK
11 februari 2016, 09:56
Ben toch wel benieuwd of deze gibson in de toekomst (of in t algemeen vintage gitaren) meer waard wordt. Los van t feit dat 225k een beetje te hoog gegrepen is, zou deze gitaar het over, zeg, 20 a 25 jaar het nog veel beter doen qua prijs?
Ik denk zelf namelijk van niet. De vraag naar dit soort instrumenten is al niet heel hoog lijkt mij, maar ik denk dat dat alleen maar minderr wordt. Niemand wil zo'n ding meer hebben straks denk ik zo..

Da Vinci
11 februari 2016, 09:58
ik zie een gezinsinkomen van 50k bruto niet echt als rijkelui eigenlijk, en al helemaal niet als je naar het netto verschil kijkt met lagere inkomens.

Precies mijn punt. Helemaal als je kijkt wat daar nog wordt ontvangen aan zorgtoeslag/huurtoeslag/kindgebonden budget etc. Nog maar te zwijgen over moeders de vrouw die nog een paar dagen in de week poetst bij de buren en papa die op zaterdag nog even een muurtje gaat metselen/stuken/schilderen. Want dat moet toch gewoon kunnen....

Het zal allemaal wel een kwestie van perceptie zijn ;-)

Da Vinci
11 februari 2016, 10:00
Niemand wil zo'n ding meer hebben straks denk ik zo..

Want? Ik zou niet weten waarom een Gibson van pak 'm beet 60 jaar oud nu als holy grail wordt gezien maar men over 20 jaar anders denkt over een Gibson van dan inmiddels 80 jaar oud.

D3nnis
11 februari 2016, 10:27
Wanneer is men dat soort gitaren als holy grail gaan zien? Hoe oud waren ze toen? 50 jaar oud?
Ach, ik heb het nooit begrepen. Heb weleens op een sixties SG en strat gespeeld die geweldige gitaren waren. Maar voor dat geld zijn er ook geweldige nieuwe gitaren te koop. Doe mij die nieuwe maar :D

Pepe
11 februari 2016, 10:37
De prijsstijging van oude gitaren begon halverwege de jaren zeventig toen de consument in de gaten kreeg dat het allemaal wat minder werd bij de Gibsons Gretsches, Martins en Fenders. Oud was tot '65 of zoiets. Een '69 strat had gewoon een 2e hands prijs en de Jaguars en Jazzmasters wilde niemand hebben, dan moest je geld meegeven. :D

D3nnis
11 februari 2016, 10:41
Een '69 strat had gewoon een 2e hands prijs en de Jaguars en Jazzmasters wilde niemand hebben, dan moest je geld meegeven. :D

Het is maar goed dat ik niet van die tijd ben. Op 1 of andere manier heb ik een neus voor spullen die, als ik weet weer vanaf wil, niemand wil hebben :D

LGK
11 februari 2016, 10:49
Want? Ik zou niet weten waarom een Gibson van pak 'm beet 60 jaar oud nu als holy grail wordt gezien maar men over 20 jaar anders denkt over een Gibson van dan inmiddels 80 jaar oud.

Omdat ik denk dat de interesse naar instrumenten minder wordt. Muziek wordt elektronisch. Achter een laptopje nummers maken. Zou de jongere generatie de waarde van zo'n instrument niet uit t oog verliezen?

D3nnis
11 februari 2016, 11:00
Omdat ik denk dat de interesse naar instrumenten minder wordt. Muziek wordt elektronisch

Dit zou zomaar eens waar kunnen zijn.
Als ik kijk hoe veel jongeren geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld bandjes, is een stuk minder dan de jongere die nu 25-35 is heb ik het idee.

Kim Wilson
11 februari 2016, 11:08
Maar dit gaat toch allang niet meer om een instrument om muziek te maken? Dit is een verzamelobject, en dat is een heel andere markt dan die van instrumenten.

Overigens betwijfel ik of de interesse voor bands terugloopt. 20 jaar geleden had je ook al elektronische muziek. Natuurlijk wordt de stroming van een Hardwell en Armin van Buuren nu populair, maar ik geloof niet dat dat heel erg ten koste gaat van de muzikanten die in een band spelen. Het zijn niet dezelfde soort mensen. Als ik bij mij in de omgeving kijk, verbaast het me hoeveel mensen er een instrument bespelen.

Pepe
11 februari 2016, 11:15
Veel verzamelingen zijn sentiment driven en bij gitaar is dat een grote factor denk ik, kopen wat vroeger onbereikbaar was en dan zal er later minder vraag zijn. Maar als er nu minder vraag is zal er over zoveel jaar ook minder aanbod zijn wat de prijs weer opdrijft.
Ik heb niet het idee dat er nu minder verkocht wordt trouwens, het aanbod is in ieder geval groter dan ooit.

Dweezman
11 februari 2016, 11:55
Ik zie wel dat ik 'm destijds voor veel te weinig heb weggedaan.

MikeD
11 februari 2016, 12:16
zojuist op het NOS-12-uur-journaal : de Dutchburst van Robbert is te koop.... is nu dus nationaal nieuws. Nou mannen (en vrouwen).. misschien dat de geluidsman van de NOS een bad-hairday had maar het geluid.. viel me tegen to say the least (m'n MIJ Tokai's klinken lekkerder in mijn oren) En een toets met vele lekkere slijtagekuilen d'r in..... Voor de liefhebber zullen we maar zeggen. Echt een object voor ene rijke verzamelaar die m niet koopt om op te spelen; kost een kapitaal en lijkt het meest geschikt om in een vitrine te hangen. (Sorry als ik lullig overkom maar dat is de spontane teleurstelling zullen we maar zegen).

Joost de Ruig
11 februari 2016, 12:19
Pfff, hij krijgt het wel voor elkaar die Robbert. Ik denk dat ik voor mijn Dobro ook maar eens een tonnetje of 3 ga vragen. Vermoedelijk hebben Son House en Bukka White erop gespeeld. Toch? Krijg ik ook van die free publicity. Alsof er geen beter nieuws te vergaren is....

MikeD
11 februari 2016, 12:22
Het is nog veel erger.
De belastingdienst gaat ervan uit dat je een rendement over je spaargeld haalt van 4% en wil daar 30% van hebben. Dat is dus 1,2%.
Huidige spaarrente: 0,5% :D
Dus zelfs zonder inflatie wordt het vanzelf minder..
Eigenlijk vind ik het van de zotte. Over je inkomen betaal je inkomsten belasting. Houd je per ongeluk geld over, dan kun je het verbrassen, waardoor de belasting 21% (btw) beurt. Zet je het op je spaarrekening moet je er ook voor betalen.
En als je er brandstof voor koopt om lekker met je benzineslurper te crossen dan betaal je accijns en daar overheen btw.
Niet te veel over nadenken maar :)

je vergeet te vermelden dat nadat je al drie keer belasting over je zuurverdiende gespaarde en/of uitgegeven centen hebt betaald, je bij je dood nogmaals riant wordt bestolen; dat heet erfbelasting. Alleen je echtgenote heeft een 'redelijke' vrijstelling maar als die de pijp uitgaat, bestelen ze je kinderen wederom (tenzij er een beetje aan estate planning is gedaan).

D3nnis
11 februari 2016, 12:28
Om te janken hè? :)

Joost de Ruig
11 februari 2016, 12:32
In Alphen is een '63 Fiesta Red ingeruild van de eerste eigenaar, waar Oigun wat noodzakelijk werk heeft verricht. Kosten? €9500,-. Dat is vast te weinig voor een aantal krantenartikelen en een item op het Journaal....

arjanb01
11 februari 2016, 12:37
Maar die strat zal niet origineel zijn anders kost ie minimaal 25k.
9500 is erg schappelijk als hij wel origineel zal zijn.
Ik zie niet originele 60s strat met refret, her gewikkelde pickups weleens voorbij komen voor 6k.

munkie
11 februari 2016, 12:39
Er is een veiling bij Guernsey met vintage archtops zoals D Angelico, Stromberg, prewar Gibsons. Voor dat geld kan je 15 a 20 van dat soort archtops inladen. Ik zou het wel weten.

arjanb01
11 februari 2016, 12:41
Het is nog veel erger.
De belastingdienst gaat ervan uit dat je een rendement over je spaargeld haalt van 4% en wil daar 30% van hebben. Dat is dus 1,2%.
Huidige spaarrente: 0,5% :D
Dus zelfs zonder inflatie wordt het vanzelf minder..
Eigenlijk vind ik het van de zotte. Over je inkomen betaal je inkomsten belasting. Houd je per ongeluk geld over, dan kun je het verbrassen, waardoor de belasting 21% (btw) beurt. Zet je het op je spaarrekening moet je er ook voor betalen.
En als je er brandstof voor koopt om lekker met je benzineslurper te crossen dan betaal je accijns en daar overheen btw.
Niet te veel over nadenken maar :)

Oplossing? Emigreren! Maar dat wil m'n vrouw niet anders was ik allang vertrokken 🙈
On topic, Robbert wil wel echt graag van die lp af. Heb de filmpjes gezien en dat ding klinkt als schelle soep. Of zal z'n muziekzaak reserves nodig hebben ?😉

Joost de Ruig
11 februari 2016, 12:48
Maar die strat zal niet origineel zijn anders kost ie minimaal 25k.
9500 is erg schappelijk als hij wel origineel zal zijn.
Ik zie niet originele 60s strat met refret, her gewikkelde pickups weleens voorbij komen voor 6k.

Oigun heeft een refret en refinish gegeven, met een prachtig resultaat. De originele Fiesta zit nog in de cavities. Verder 100% origineel, incl. case & strap. Dezelfde eigenaar ruilde gelijktijdig de Vox AC30 in die hij in één koop nieuw had gekocht.

D3nnis
11 februari 2016, 12:55
Oplossing? Emigreren! Maar dat wil m'n vrouw niet anders was ik allang vertrokken 🙈


Ja, nou ja, ik klaag wel, maar ik wil op zich niet weg uit Nederland hoor, niet alles is klote hier :D

showband
11 februari 2016, 13:11
Omdat ik denk dat de interesse naar instrumenten minder wordt. Muziek wordt elektronisch. Achter een laptopje nummers maken. Zou de jongere generatie de waarde van zo'n instrument niet uit t oog verliezen?

Op het moment krijg je ook dat allemaal synthesizers "vintage" worden.
Daar zitten behoorlijk wat flutsynthesizers tussen...

en het meest verbazingwekkende is dat veel synthesizers vanaf de DX7 gewoon digitaal zijn met een DA convertertje er achter.

Als je een oude DA converter koopt zal elke VST plugin exact hetzelfde klinken als die DX7, M1, PPG-wave, fairlight, wavestation, D50, proteus, EMU enz.

Gek genoeg was de fairlight anders opgebouwd en dus NIET een gewone sampler. Maar alles gebeurde wel in het digitale domain en is dus gewoon perfect uit een PC te halen. Of tegenwoordig een telefoon want die heeft al vele malen meer power dan nodig is......

LGK
11 februari 2016, 13:33
Maar dit gaat toch allang niet meer om een instrument om muziek te maken? Dit is een verzamelobject, en dat is een heel andere markt dan die van instrumenten.

Jaa dat snap ik, maar ik bedoelde meer (ik kan dat altijd slecht uitleggen) dat de jongere generatie de waarde van zo"n instrument niet meer ziet. Heel extreem gezegd, je krijgt reactie's: "what the hell is een gitaar" waardoor de waarde van zo"n gitaar zal dalen, omdat er steeds minder mensen komen (of beter gezegd over blijven) die er veel geld voor over hebben.
Of zou het dan alleen gezien worden als investering, of voor de hele rijken, zovan kijk eens wat een dure spullen ik heb?
Maar echt voor liefhebbers en verzamelaars, ik betwijfel het...

Rick trodat
11 februari 2016, 13:58
Ik zag net Robbert zelfs op NOS journaal......moet niet gekker worden. Vraag me af of Eddy Vegas dat ook doet.

FruscianteFan
11 februari 2016, 14:12
Omdat ik denk dat de interesse naar instrumenten minder wordt. Muziek wordt elektronisch. Achter een laptopje nummers maken. Zou de jongere generatie de waarde van zo'n instrument niet uit t oog verliezen?

bullshit. Elektronische muziek is relatief al bijna net zo oud als de elektrische gitaar. Elektronische muziek kwam (als ik me niet vergis) in de jaren 70 en 80 op, de eerste elektrische gitaren zijn van de jaren 50. Dat wil zeggen dat de muziek nu 65 jaar gevuld wordt met elektrische gitaren en 45 jaar met synths.

Ik heb geen glazen bol, maar dat elektronische muziek de gitaar helemaal zal verdrijven? Lijkt me stug.

Pepe
11 februari 2016, 14:21
De gitaar is wel eerder weggeweest, in de eighties werd het een niche ding. Dan moest het sharkfins en een floyd hebben anders verkocht het ook geen reet. Fender was bijna failliet, fabriek ging een jaar op slot. En een akoestische gitaar kwam alleen uit de kist voor een powerballad. Bij country kwam je de teles nog tegen, moest je razendsnel kunnen spelen om mee te mogen doen. Malmsteen speelde op een strat, dat was bijzonder.

Bernardduur
11 februari 2016, 15:13
Ik zag net Robbert zelfs op NOS journaal......moet niet gekker worden. Vraag me af of Eddy Vegas dat ook doet.

Ik zag het ook voorbij komen....... wat een kutgeluid kwam daaruit

apekop
12 februari 2016, 10:18
Alsof er geen beter nieuws te vergaren is....

tja, dat dacht ik ook toen ik het journaal zag. Misschien iets voor Hart van Nederland (als dat nog bestaat?), of RTL Boulevard of DWDD maar voor het NOS journaal?

telerocker
12 februari 2016, 10:37
Ik vind dit 'juweel' ook niet fijn klinken in die NOS-video, maar ik vermoed dat de ampkeuze/instelling daar mede debet aan is. Bijna alle ampdemo's van Max zijn niet representatief. Maar dan nog, 225.000 euro voor 'een heel lekker zittende onderbroek' (zoals Ed Struijlaart het omschrijft)... Ik zou de Dutchburst in een directe vergelijking met een paar CS willen horen. Wellicht ga je dan naar huis met een CS en hou je nog lekker wat zakgeld over. ;)

Rick trodat
14 februari 2016, 07:30
Zo verbaas ik me iedere dag over mijn highway stratocaster. Hij is inmiddels aardig gemodificeerd, maar alle stratocasters waarop ik speel vergelijk ik met die gitaar.

Oud wil natuurlijk niet meteen zeggen " goed". Daarnaast ben ik van mening dat je amp en pedalen verantwoordelijk zijn voor 70% van je totale geluid.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 07:58
Ik zou de Dutchburst in een directe vergelijking met een paar CS willen horen. Wellicht ga je dan naar huis met een CS en hou je nog lekker wat zakgeld over. ;)

U vraagt en Robbert draait (met Rob Winter):



http://youtu.be/y9ZkgEFRbdQ

apekop
14 februari 2016, 10:40
goede video. Je hoort wel verschil; die CS klinkt een stuk bassiger/minder duidelijk en tegelijk ook scherper. Die echte oude heeft wat meer de oude Clapton sound. Die CS in het laatste deel van de video klinkt ook erg lekker.

arjanb01
14 februari 2016, 11:37
Ik vind die customshopper completer klinken echt wel beter en bruikbaarder.
Die oude klinkt schel, net niet zeg maar...

Joost de Ruig
14 februari 2016, 11:46
Ik heb ook het idee dat die 2de CS beter klinkt, maar het blijven YT-opnames.

budje
14 februari 2016, 11:53
Al klonk het als een gouden piemel, mijn stelling is dat een gitaar die meer kost als mijn huis, twee gezinsauto's, een volledige uitrusting voor een band met merkspullen, en dan nog wat zakgeld over, is een te dure gitaar.

Han S
14 februari 2016, 11:56
Mee eens, 225 mille is absurd voor dit stuk hout. Ik zal je wat vertellen: ik heb een motorfiets van 59 jaar oud waar ik 50 jaar geleden mee reed. Die heb ik in 2014 terug gevonden en gerestaureerd, heeft 10.500 km gelopen en die wil ik niet ruilen voor deze gitaar.

telerocker
14 februari 2016, 11:59
Al klonk het als een gouden piemel, mijn stelling is dat een gitaar die meer kost als mijn huis, twee gezinsauto's, een volledige uitrusting voor een band met merkspullen, en dan nog wat zakgeld over, is een te dure gitaar.

Voor de gemiddelde gitarist is het een astronomisch hoog bedrag, voor schatrijke collectors het wekelijkse zakgeld.

arjanb01
14 februari 2016, 12:00
Maar 2 ton krijg je zelfs voor een oude Harley uit de jaren 60 niet, laat staan voor die les Paul. Los van dat deze gitasr gewoon niet goed klinkt, heeft Gary moore of Clapton er niet op gespeeld, dus Robbert kan bedragen van een ton of meer echt vergeten.
Hij zal er zelf 60k voor betaald hebben en dat vind ik al op de grens. Hij heeft er waarschijnlijk teveel voor betaald en probeert hem nu dik weg te zetten. Gaat hem niet lukken.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:00
Mee eens, 225 mille is absurd voor dit stuk hout. Ik zal je wat vertellen: ik heb een motorfiets van 59 jaar oud waar ik 50 jaar geleden mee reed. Die heb ik in 2014 terug gevonden en gerestaureerd, heeft 10.500 km gelopen en die wil ik niet ruilen voor deze gitaar.

Tja, dat "Greenie", of andere celeb guitars zoveel moeten kosten kan ik ook beter inkomen dan deze, overigens best mooie, vintage LP.

Pepe
14 februari 2016, 12:02
Dat kan je wel zeggen maar ik geloof er niks van dat die motorfiets beter klinkt als je hem inplugt.

Al die vergelijkingen of dat ding goed klinkt of niet, dat is toch niet relevant? Er zijn flessen wijn verkocht voor meer dan wat er voor de LP gevraagd wordt en niemand die het in zijn hoofd haalt om te vragen of die wijn ook lekker is.

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:02
Hij zal er zelf 60k voor betaald hebben en dat vind ik al op de grens. Hij heeft er waarschijnlijk teveel voor betaald en probeert hem nu dik weg te zetten. Gaat hem niet lukken.

1. 60K, hoe weet je dat?
2. hij zegt een bod van 200K te hebben.....

budje
14 februari 2016, 12:14
1. 60K, hoe weet je dat?
2. hij zegt een bod van 200K te hebben.....

Als 1. En 2. Correct zijn zou ik meteen richting de kassa lopen, oud-verkoper die ik ben :)

MikeD
14 februari 2016, 12:16
Dat kan je wel zeggen maar ik geloof er niks van dat die motorfiets beter klinkt als je hem inplugt.

Al die vergelijkingen of dat ding goed klinkt of niet, dat is toch niet relevant? Er zijn flessen wijn verkocht voor meer dan wat er voor de LP gevraagd wordt en niemand die het in zijn hoofd haalt om te vragen of die wijn ook lekker is.

en ingeplugde motorfiets van 50 jaar oud klinkt zoals dat en pasgeleden nog een fles wijn uit 1960 uit m'n pa's oude voorraad opengetrokken.. was gewoon niet meer te zuipen. Leuk als relic en ouwehoeronderwerop aan de borreltafel .

arjanb01
14 februari 2016, 12:19
1. 60K, hoe weet je dat?
2. hij zegt een bod van 200K te hebben.....

Is een schatting, en Robbert zo inschattend zou hij er niet teveel voor betaald hebben zakelijk als hij is...🙈😜

Erik de Perik
14 februari 2016, 12:20
Tja, dat "Greenie", of andere celeb guitars zoveel moeten kosten kan ik ook beter inkomen dan deze, overigens best mooie, vintage LP.

Je denkt toch niet dat je zo'n gitaar voor 200K koopt.......?

http://www.guitarplayer.com/gear/1012/kirk-hammett-talks-about-his-prize-peter-green-and-gary-moores-les-paul--video/51872

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:43
Je denkt toch niet dat je zo'n gitaar voor 200K koopt.......?

http://www.guitarplayer.com/gear/1012/kirk-hammett-talks-about-his-prize-peter-green-and-gary-moores-les-paul--video/51872

Nee, dat denk ik niet en wist wat Greenie had opgebracht. Het ging mij om exceptionele bedragen voor non-celeb guitars.

Han S
14 februari 2016, 12:44
en ingeplugde motorfiets van 50 jaar oud klinkt zoals dat en pasgeleden nog een fles wijn uit 1960 uit m'n pa's oude voorraad opengetrokken.. was gewoon niet meer te zuipen. Leuk als relic en ouwehoeronderwerop aan de borreltafel .

59 jaar en hij klinkt fantastisch.

Erik de Perik
14 februari 2016, 12:47
Nee, dat denk ik niet en wist wat Greenie had opgebracht. Het ging mij om exceptionele bedragen voor non-celeb guitars.

Waarvan het gros in een vitrine belandt.......

Joost de Ruig
14 februari 2016, 12:52
Waarvan het gros in een vitrine belandt.......

Of nog erger: in een Japanse, Chinese of Midden Oostse kluis :(

Wat dat betreft hulde voor de broer van Rory Gallagher, die zijn Strat niet alleen tentoonstelt, maar zelfs uitleent aan celebs als Bonamassa.

D3nnis
14 februari 2016, 13:33
Ik zal het filmpje met Rob winter nog eens beluisteren door iets dat beter is dan mijn telefoon, want daarop vind ik de echte het beste klinken.
Maar niet 2 ton beter :)

apekop
14 februari 2016, 15:24
Los van dat deze gitasr gewoon niet goed klinkt,

Nu overdrijf je wel, de gitaar klinkt gewoon goed en zeker beter dan die eerste CS, Niet twee ton beter, maar wel beter.

Rick trodat
14 februari 2016, 16:36
Zo zie je maar hoe bevooroordeeld je bent. Je hoort rob winter zeggen vlak na de wissel" tja toch minder open". Terwijl die cs gibson 10x zo open klinkt. Zeker het halselement heeft een prachtige balans.

Maar qua geschiedenis en mojo maakt ie geen kans tegen de originele.

telerocker
15 februari 2016, 10:32
Zo zie je maar hoe bevooroordeeld je bent. Je hoort rob winter zeggen vlak na de wissel" tja toch minder open". Terwijl die cs gibson 10x zo open klinkt. Zeker het halselement heeft een prachtige balans.

Maar qua geschiedenis en mojo maakt ie geen kans tegen de originele.

Ik ben benieuwd welke van de twee Rob de voorkeur geeft: zijn Maybach of de Dutchburst.

D3nnis
15 februari 2016, 10:47
Nu overdrijf je wel, de gitaar klinkt gewoon goed en zeker beter dan die eerste CS, Niet twee ton beter, maar wel beter.
Heb het filmpje nog eens beluisterd, en ook nog een ander filmpje van hetzelfde (opgenomen met een mobieltje of zo, en niet geknipt), en ik vind door mijn koptelefoon de tweede cs minstens zo goed als die originele.
En voor mijn speelstijl, zou ik zelfs de eerste cs prefereren, voor wat betreft geluid in ieder geval.
Kan eigenlijk niet, want meestal vind ik duurder beter :D

Rick trodat
15 februari 2016, 13:00
Technisch vind ik Rob Winter een hele goede gitarist die ook heel relaxed overkomt. Als je kijkt naar zijn gear van de afgelopen 5 jaar, dan is ie van Modeling naar Hook, Soldano en nu bij Friedman uitgekomen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is volgens mij wel iemand die snel om is. Hij hobbelt wel mee met de hype zeg maar.

Als we het heel nuchter bekijken is er zoiezo geen wereld van verschil in geluid. Niks onoverkoombaar laten we maar zeggen.

Ik heb dan zelf veel meer respect voor Haaksma, die gewoon zijn ( ik dacht 1956) stratocaster niet kiest boven zijn haar stratocaster. Is ook iemand die echt zoekt naar zijn geluid.

Niks tegen Rob Winter trouwens. Prima vent volgens mij. Maar hij wilt ( of moet) natuurlijk zeggen dat die originele Les Paul beter is.

Joost de Ruig
15 februari 2016, 13:01
Ik ben benieuwd welke van de twee Rob de voorkeur geeft: zijn Maybach of de Dutchburst.

Ik denk dat Rob zijn Maybach een veiligere on-the-road-guitar vindt en niet vrolijk wordt van de verzekeringspremie voor de Dutchburst :) Sowieso is het een dure gitaar om te verzekeren, zelfs al is het alleen maar voor thuisgebruik.

Joost de Ruig
15 februari 2016, 13:03
Technisch vind ik Rob Winter een hele goede gitarist die ook heel relaxed overkomt. Als je kijkt naar zijn gear van de afgelopen 5 jaar, dan is ie van Modeling naar Hook, Soldano en nu bij Friedman uitgekomen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is volgens mij wel iemand die snel om is. Hij hobbelt wel mee met de hype zeg maar.

Clean speelt Rob sinds een paar maanden over een Fender Landau signature en vervormd over een Friedman inderdaad.

arjanb01
15 februari 2016, 13:56
Technisch vind ik Rob Winter een hele goede gitarist die ook heel relaxed overkomt. Als je kijkt naar zijn gear van de afgelopen 5 jaar, dan is ie van Modeling naar Hook, Soldano en nu bij Friedman uitgekomen. Niet dat daar iets mis mee is, maar het is volgens mij wel iemand die snel om is. Hij hobbelt wel mee met de hype zeg maar.

Als we het heel nuchter bekijken is er zoiezo geen wereld van verschil in geluid. Niks onoverkoombaar laten we maar zeggen.

Ik heb dan zelf veel meer respect voor Haaksma, die gewoon zijn ( ik dacht 1956) stratocaster niet kiest boven zijn haar stratocaster. Is ook iemand die echt zoekt naar zijn geluid.

Niks tegen Rob Winter trouwens. Prima vent volgens mij. Maar hij wilt ( of moet) natuurlijk zeggen dat die originele Les Paul beter is.

Haaksma speelt qua strat en Tele de Haar variant. Qua les Pauls vanalles, een 58-er, een Heritage en heel vroeger op een actieve Blade ten tijde van die flashback concerten met Trijntje... Nog nooit met een cs56er gezien van fender trouwens...

Joost de Ruig
21 februari 2016, 08:41
In dit filmpje vertelt Bernie Marsden naast zijn '59 Beast ook een '60 LP (niet specifiek een Dutchburst, maar wel een tijdgenoot) te hebben gehad, maar dat er een groot verschil tussen beide gitaren zat qua geluid. De '60 heeft hij dan ook niet gehouden, terwijl de '59 al 40 jaar in zijn bezit is.

De '64 SG waar hij nog even op speelt vind ik trouwens ook wel erg lekker klinken en voller dan ik van een SG gewend ben, maar eerlijk gezegd weet ik niet zo veel van oude SG's, dus wellicht klonken ze toen allemaal zo.



http://youtu.be/L6V8htfnkvc

Joost de Ruig
24 februari 2016, 10:17
Robbert komt met de Dutchburst naar de Noorder Gitaardag 😃

arjanb01
24 februari 2016, 10:45
Gewoon daar naartoe gaan en die gitaar met z'n allen compleet afkraken, kan je lachen....🙈
Hij heeft hem dus aan die bieder van 2 ton niet verkocht?

Joost de Ruig
24 februari 2016, 11:37
Hij heeft hem dus aan die bieder van 2 ton niet verkocht?

Of is dat bod van 2 ton een onderdeel van de hele marketingcampagne? Lijkt mij van wel.

arjanb01
26 februari 2016, 16:59
Hij leurt wel erg met die les Paul. Zal hij dan echt niet zo goed zijn?
Het wordt wel een treurig verhaal zo...

showband
26 februari 2016, 17:14
voorlopig heeft hij wel telkens dure handel en veel klanten.

geen idee hoe hij dat steeds flikt.