PDA

View Full Version : portable recorder tot 800 euro



Rick trodat
4 februari 2016, 19:08
Ik heb nu de zoom r16 maar ik heb sterk het idee dat ik betere geluidskwaliteit opnames kan maken.

Omdat ik alleen ben heb ik niet meer dan 4 sporen tegelijk nodig en ik neem gelaagd op.

Daarnaast moet ie makkelijk te verslepen zijn.

Waar kan ik zoal naar kijken?

Tunes
4 februari 2016, 20:10
Nah zo moeilijk is tie toch nie:

http://www.bax-shop.nl/recording/field-recorder?o=popular&p%5Bmax%5D=800

Die zoom h6 lijkt mij wel wat voor snelle opnames.

Rick trodat
4 februari 2016, 20:30
Nee dat lijkt me niks. Maar als ik bv de zoom r16 vergelijk met de tascam dr32. Dan betaal je voor de laatste 200 euro meer maar beide nemen op op 24 bit kwaliteit. Waar zit dan het verschil. Ik wil ook met losse microfoons werken.

Rick trodat
4 februari 2016, 20:31
Nee dat lijkt me niks. Maar als ik bv de zoom r16 vergelijk met de tascam dp32. Dan betaal je voor de laatste 200 euro meer maar beide nemen op op 24 bit kwaliteit. Waar zit dan het verschil. Ik wil ook met losse microfoons werken.

Brad
4 februari 2016, 23:45
Ik vraag me af , waarom vind je het geluid van die Zoom R 16 niet goed genoeg . Klinkt het te dun , of is het hoog niet helder of klinkt hij niet gedetailleerd genoeg waardoor je de instrumenten niet goed hoort

maxdb
5 februari 2016, 00:05
Je hebt het nu alleen maar over de kwaliteit van de AD/DA conversie en niet over de kwaliteit van de interne microfoon versterkers, zoals bv. op de Yamaha AW44/16
Het enige probleem daarvan is de uitwisseling met de PC

Rick trodat
5 februari 2016, 06:50
Dat vind ik dus lastig te zeggen. De zoom is makkelijk in gebruik en de kwaliteit is degelijk. Toch klinken de opnames altijd heel " droog". Er zit weinig hoog in en ik mis een beetje ruimtelijkheid.

harrie-beton
5 februari 2016, 18:07
De cymatic audio LR16 kan 16 kanalen opnemen stand alone. 300 euro!

http://www.bax-shop.nl/multitrack-recorder/cymatic-audio-lr-16-live-recorder?gclid=CI7687aN4coCFRBsGwodvmQMJg

De geluidskwaliteit verschillen zijn bijzonder klein in vergelijking met de andere producten. De AD chip is voor een hoop apparaten hetzelfde. In deze LR zit dezelfde als in de Allen Heath recorder van 900 euro. Dat is de ICE 16.
http://www.bax-shop.nl/19-inch-recorder/allen-heath-ice-16-multitrack-recorder-audio-interface?gclid=CJuIrOON4coCFeEp0wodGxUNIw

De kwaliteit zal worden bepaald door:

1. het basis geluid
2. plaatsing microfoon
3. ruimte.
4. kwaliteit microfoon
5. kwaliteit pre amps
6. opname apparaat

pasqual
5 februari 2016, 20:40
Hoi Rick,
Ik heb hieronder een opname die je even kunt beluisteren die ik heb gemaakt met de Zoom R16.
Het is een 8 sporen opname gemaakt in onze oefenruimte met middelmatige mikes en middelmatige opname skills;).
Ik heb alles gemixt met Cool Edit ( veel ouder en basic als dat geeft het bijna niet! ). Alles is in tegelijk met z'n allen opgenomen in één keer in dezelfde ruimte zonder tussenschotten dus met de nodige overspraak.
Ondanks al deze "maartjes" vind ik de opname niet dof of slecht te noemen, zeker gezien het feit dat wij nog in een experimentele fase zitten wat de R16 betreft. Zo droog vind ik deze opname niet eigenlijk.
Het lied wat je hoort is een eigen nummer waar we eigenlijk nog eens een zangpartij bij moeten opnemen:
https://soundcloud.com/mrestpas/zoom-till-the-end-of-time

Joost de Ruig
5 februari 2016, 20:47
Voor €325 vind ik zo'n Zoom R16 (8 kanaals) best een goede recorder.

harrie-beton
5 februari 2016, 22:34
Nu wat beter je startpost gelezen, je schrijft dat je alleen bent en niet meer dan 4 sporen gebruikt.
De zoom is dan prima. Je kan inderdaad nog veel meer uit de recorder halen (zie mijn lijstje met 6 punten)

Betere bron, betere mics enzovoort.

Rick trodat
7 februari 2016, 17:25
Opname klinkt erg leuk. Maar vooral het nummer is goed. Ik ga maar eens investeren in een paar behoorlijke mics

harrie-beton
7 februari 2016, 18:03
Wat is je huidige microfoon collectie?

pasqual
7 februari 2016, 21:38
Opname klinkt erg leuk. Maar vooral het nummer is goed. Ik ga maar eens investeren in een paar behoorlijke mics

Ik neem aan dat je het over mijn opname hebt? Uiteraard is deze opname afgemixt. Misschien een groot woord want ik heb de opname een stereo-beeld gegeven en de balans aangepast. En wat reverb en EQ op de drums. Als je de ruwe opnames hoort, klinkt het ook allemaal vrij droog maar dit zal met een duurdere recorder niet anders zijn. De basis moet goed zijn. Ik denk dat als je goeie mikes gebruikt, dat je al een goed begin hebt. Deze opname is gemaakt met een drummicrofoon setje dus het kan alleen maar beter worden:soinnocent:

Rick trodat
7 februari 2016, 21:45
Ik heb momenteel een akg d7 , rode m3 , rode nt1a en een sm 57

paulusdeBKB
9 februari 2016, 05:37
De microfoons die je hebt, dat is geen troep. Daarmee moet je Misschien moet je jezelf trakteren op een cursus audio opnemen... Niet lullig bedoeld hoor - ik heb niets van je geluisterd en derhalve geen opmerkingen over de kwaliteit van je opnames. Maar je bent zelf niet tevreden, en het zou zo maar eens kunnen zijn dat meer kennis de grootste verbetering oplevert.

Brad
9 februari 2016, 14:34
Er zijn ook boeken met goede instructies voor het opnemen van muziek

harrie-beton
9 februari 2016, 19:12
Met een Les Paul en een Marshall ben je niet meteen een goede gitarist. Dat is met opnemen ook, bekijk mijn rijtje nog maar eens.

Laat eens een opname horen, dan kunnen we opbouwende kritiek geven waar je mee verder kan.
Gezien de aard van historie van dit forum is er nergens betere plek voor mooie gefundeerde feedback.

Rick trodat
11 februari 2016, 10:12
Ik zal binnenkort zeker ff een opname posten. Bedankt!