PDA

View Full Version : gemiddelde kosten huren PA voor cafe met geluidsman.



mrweird
3 februari 2016, 13:12
Hi allen,

Naar aanleiding van een banddiscussie over de PA man die ons laatste optreden heeft gedaan.
Wat vraagt de gemiddelde geluidsverhuurder voor een kleine PA voor in een cafe incl geluidsman? Wat zijn de gemiddelde prijzen?

Tx!

HaroldA
3 februari 2016, 13:51
Vroeger was dat €600-800 voor een leuk club-setje+geluidsman. En toen kwamen de beunhazen.

arjanb01
3 februari 2016, 13:57
Rond de 600-700 eu, dan heb je een klein setje. Geluidsman kost je rond de 200, free lance.

Joost de Ruig
3 februari 2016, 13:59
Mijn laatste bandje is alweer 5 jaar geleden, maar toen betaalden wij €500,- voor PA + geluidsman. Uit service nam hij ook altijd wat verlichting en soms een rookmachine mee.

Gearjunkie
3 februari 2016, 15:45
Door beunhazerij zullen de prijzen wel sterk verschillen inderdaad. Maar uitgaande van enkel geluid, op welke basis komen prijzen dan tot stand?
Basisprijs + aantal gasten? Inhoud ruimte? Monitorgroepen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

D3nnis
3 februari 2016, 16:38
Vroeger was dat €600-800 voor een leuk club-setje+geluidsman. En toen kwamen de beunhazen.
Gelukkig kwamen de beunhazen!
Alhoewel beunhazen vervangen moet worden door hobbyisten, die kwalitatief en met name in de omgang niet onder hoeven te doen voor de zogenaamde pro's.
Wij hebben een vaste semi pro geluidsman, en voor café en kleinere zalen kost het meestal rond de 600.
Het is dat het onze vaste geluidsman is, maar een café kan dit nooit betalen, tenminste, als wij er als band ook nog wat aan over willen houden.

arjanb01
3 februari 2016, 16:45
En daarom spelen wij niet meer in kroegen. Voor hooguit 350-400 kun je daar spelen en dan kunnen we het geluid niet inhuren 🙈

Joost de Ruig
3 februari 2016, 17:00
En daarom spelen wij niet meer in kroegen. Voor hooguit 350-400 kun je daar spelen en dan kunnen we het geluid niet inhuren ��

Voor in kroegen en kleine zaaltjes heb ik een powermixer met twee monitors. 12 kanaals met diverse galmpjes. Kostte eenmalig NLG 800 tweedehands en nu al 15 jaar plezier van. Optredens waarbij gitaar, drum en bas zichzelf bedruipen, kun je daarmee aan tot circa 250 bezoekers. Onze toetsenist bediende de knoppen, dus gage was volledig voor de band. Maarja, genoeg topics over bandjes en gage.

D3nnis
3 februari 2016, 17:22
Ik heb ten allen tijde het liefst goed geluid én en goed zaalgeluid, dus sowieso voorkeur voor een "losse" geluidsman. Vooral als er iets kapot gaat :D

Tunes
3 februari 2016, 18:56
Prima als je wil huren maar er zijn tegenwoordig behoorlijk wat bagger p.a. te koop, zeg maar stagg kwaliteit maar dan op geluid gebied, die gooien vooral met heel veel watt.
En inderdaad 600 euro voor een cafe, dan moet er geld bij.
Gelukkig heb ik mijn eigen (kleine p.a.) waar je zat een cafe of kleine zaal mee doet.
Nu nog een optreden :???:

Erik de Perik
3 februari 2016, 19:29
Wanneer je een ècht PA bedoelt, dus vanaf 2x1,5 kW FOH, 4 monitors, mengkameel, effectenrack of built-in, multikabel, microfoons, stands, etc. denk ik dat je al gauw naar vanaf 600 EUR zit te kijken, zonder vervoer en geluidsman. Voor dat geld doe ik het ook wel, denk ik.
Je moet inderdaad wel een verschil maken tussen goede spullen en rommel. Dit is niet altijd merkgebonden overigens ;)

Han S
3 februari 2016, 22:06
Het is maar net welke kwaliteit je wilt. Als je het geluid hoort van een Prinsengrachtconcert, dan hoor je Schoeps, Sanken, Neumann en dergelijke microfoons en dat klinkt subliem, maar die microfoontjes kosten zomaar 2500 euro of meer per stuk.

Zo was ik eens bij een concert van een plaatselijk bekende pianist in een park in de buurt. Hier en daar stonden een paar merkloze speakers en boven de Steinway (gehuurde) vleugel hingen een paar SM58's.

De geluidsman deed erg zijn best, maar je zult begrijpen dat het geluid niet geweldig was.

Joost de Ruig
3 februari 2016, 22:45
Wanneer je een ècht PA bedoelt, dus vanaf 2x1,5 kW FOH, 4 monitors, mengkameel, effectenrack of built-in, multikabel, microfoons, stands, etc. denk ik dat je al gauw naar vanaf 600 EUR zit te kijken, zonder vervoer en geluidsman.

TS heeft het over een PA voor een café. Jij hebt het vast over een beste kroeg als je 1.5 kW nodig hebt. Zal wel een GrandCafé zijn ;)

Erik de Perik
3 februari 2016, 23:11
TS heeft het over een PA voor een café. Jij hebt het vast over een beste kroeg als je 1.5 kW nodig hebt. Zal wel een GrandCafé zijn ;)

Ik hou van een beetje headroom ;)

showband
4 februari 2016, 00:37
in een gewoon cafe heb je aan een behoorlijke zanginstallatie en backline genoeg.
zang+kickdrum uitversterken en de rest over de backline. toetsen dus ook backline....(discussiepuntje)

Als je drumstel te zacht is hoef je pas over PA's te gaan denken bij cafe's en dan hangt het er tegenwoordig meestal al....

In de ondersector waren de grote jongens in de PA wereld altijd al te duur. En de kleine jongens hebben zoveel geklootzakt dat bands godsonmogelijk het verschil tussen een beunhaas en een prof konden horen.....

Vandaar mijn advies. Als je een goede geluidsman kan vinden? Huur die en interesser je niet voor de spullen waarmee die dat gaat doen.
Koop als band wel zelf een goede DI of microfoon en laat die niet van de zaal afhangen. Per man kost dat minder dan een goed effectpedaal en je hebt er tig jaar plezier van.

Brad
4 februari 2016, 01:09
Ik heb begrepen dat het in een cafe al lang niet zo hard meer mag . Ik ken gitaristen die voor dat soort optredens een champ of een qua vermogen soortgelijke versterker meenemen om dat dat meer dan genoeg is

Dan ben je met een redelijke zanginstallatie wel klaar denk ik

roger
4 februari 2016, 07:19
Wij spelen in cafés met 2 RCF topjes en een sub. Alleen zang en de kick uitversterkt. Speelt erg lekker en nog nooit gehoord dat het te zacht ging...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Kim Wilson
4 februari 2016, 09:04
Ik zit ook al te kijken. 1,5 kW, 4 monitoren, dat is voor een gemiddeld cafeetje behoorlijk overkill. Lekker als je het hebt, headroom is idd prettig, maar als je het moet huren is dat veel te veel en dus veel te duur.

Erik de Perik
5 februari 2016, 02:37
Wij spelen in cafés met 2 RCF topjes en een sub. Alleen zang en de kick uitversterkt. Speelt erg lekker en nog nooit gehoord dat het te zacht ging...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat kan makkelijk. M'n broer heeft zo'n setje en dat blaast 2x1,6 kW, sub + top. Ik heb z'n band daar geregeld mee gemixt. Ook wel eens 'open air' in combi met m'n toenmalige Nexo 2x2,5kW setje en dat ging ook erg behoorlijk diep en duidelijk.

Han S
5 februari 2016, 10:59
Het gaat in dit soort discussies bijna altijd over het vermogen van zo'n setje, maar nooit over de relatie tussen vermogen en rendement van het speakersysteem.

Weet wel dat het rendement belangrijker is dan het vermogen. Zo maak ik met 100 watt meer lawaai dan een ander met 1000 watt en dat heeft puur te maken met de speakers die ik gebruik.

Weet ook dat een grote installatie ook zacht kan. Een te kleine installatie zal als hij goed is ontworpen en gemaakt is, zichzelf beveiligen tegen overmatige vervorming. Is het goedkope inferieure meuk, dan blaas je de speakers met gemak naar de eeuwige jachtvelden.

mrweird
5 februari 2016, 11:22
Ik heb begrepen dat het in een cafe al lang niet zo hard meer mag . Ik ken gitaristen die voor dat soort optredens een champ of een qua vermogen soortgelijke versterker meenemen om dat dat meer dan genoeg is

Dan ben je met een redelijke zanginstallatie wel klaar denk ik

yep, en die hebben we en dat gaat prima. Het gaat hier om een hobbyist/beun met prima PA, en hij is dus in vergelijking met de prijzen hier genoemd goedkoop, maar 't is wel een rare snijboon. Maar die ene keer dat we een PA nodig hebben gaan we dat voor lief nemen. Dank U!

Erik de Perik
5 februari 2016, 16:33
Het gaat in dit soort discussies bijna altijd over het vermogen van zo'n setje, maar nooit over de relatie tussen vermogen en rendement van het speakersysteem.

Weet wel dat het rendement belangrijker is dan het vermogen. Zo maak ik met 100 watt meer lawaai dan een ander met 1000 watt en dat heeft puur te maken met de speakers die ik gebruik.

Weet ook dat een grote installatie ook zacht kan. Een te kleine installatie zal als hij goed is ontworpen en gemaakt is, zichzelf beveiligen tegen overmatige vervorming. Is het goedkope inferieure meuk, dan blaas je de speakers met gemak naar de eeuwige jachtvelden.

Bij RCF en Nexo zit dat wel snor.

showband
6 februari 2016, 12:20
geef mij even het adres door van de kroeg die voor nexo wil betalen?

Erik de Perik
6 februari 2016, 14:47
geef mij even het adres door van de kroeg die voor nexo wil betalen?

Nahja, m'n vorige band had een Nexo set dus die kwam dan gewoon mee. Maar kroegen betalen nooit veel. Tenminste ik heb nog nooit een fatsoenlijke gage bij een kroeg gekregen. In NL dan, Duitsland was dat anders.

D3nnis
6 februari 2016, 14:49
Ligt eraan wat een "fatsoenlijke gage" is..

Erik de Perik
6 februari 2016, 14:53
Ligt eraan wat een "fatsoenlijke gage" is..

Alles is relatief.........


http://images.mentalfloss.com/sites/default/files/styles/insert_main_wide_image/public/einstein1_7.jpg

showband
6 februari 2016, 15:22
gooi met liefde de knuppel er in...

een fatsoenlijk gage is afhankelijk van de band of act die ze huren.
Als je gerepeteert hebt, muziek speelt die klanten een plezier doet (whatever that is), normaal in de omgang bent, een beetje meedenkt qua volume en algemeen gedrag? Kortom gaat presteren....(!)
en je weet dat zelfs de bordenwasser 5 tot 7 euro per uur verdient.....
En een bandje meestal 5 a 6 uur in de zaak aanwezig is.
elke muzikant zelfs met de bus dichtbij +/- 10euro reiskosten heeft en +/-10 euro per optreden onkosten batterij/snaren/stokken enz
Veel cafe's op "dode avonden" programmeren. zondag, woensdag enz

kom je op een vanafprijs van 50 euro per artiest per cafeoptreden. Ongeacht wat er eigenlijk staat...... De rest komt er bovenop(genereer je flinke baromzet en extra bezoek dan moet dat bedrag per man snel omhoog.)
Wil je een goede band op zaterdag/koningsdag enz? Dan moet je gewoon een cafeoptreden als een commercieel optreden zien en niet als promowerk.

realiteit.....
bij twijfel krijgen bands vaak niets.
of je nu met 20.000euro spul aankomt en 14 man band. of een akoestisch trio met cajun? De meeste livekroegen betalen niet meer of minder....

Erik de Perik
6 februari 2016, 15:28
Mijn laatste kroegoptredens hebben we voor entreeprijs gespeeld. Dat kwam nog het beste uit.

showband
6 februari 2016, 16:08
er was ooit een kroeg in den haag waar ze na je optreden met een bierpul rondgingen. Wat er in ging was je gage. Dat betaalde prima voor ons! Maar het is wel een bittere pil voor sommige bands...... Het is namelijk de ultimate jurering van je band. :)

Joost de Ruig
6 februari 2016, 16:22
Ik heb jaren gebuskered in Nederlandse en Franse kroegen. Zo betaalden mijn maat en ik, in de jaren '90 onze vakantie. Vaste prijs voor 1.5 uur: NLG 100 plus gratis drinken. Daarmee betaalden we makkelijk ons eten, campeergeld en diesel. We hadden een portable 6 kanaals PA'tje, meer dan genoeg voor twee akoestische gitaren en twee mic's. Niet zelden speelden we overigens gewoon zonder PA.

Kim Wilson
6 februari 2016, 16:28
geef mij even het adres door van de kroeg die voor nexo wil betalen?
Wij hebben een set 15" EV tops, tweedehands van Marktplaats gehaald voor €250. Met een gevoeligheid van 100 dB kunnen we zelfs met onze 2x75W powered mixer nog redelijk lawaai maken.

Erik de Perik
6 februari 2016, 17:26
er was ooit een kroeg in den haag waar ze na je optreden met een bierpul rondgingen. Wat er in ging was je gage. Dat betaalde prima voor ons! Maar het is wel een bittere pil voor sommige bands...... Het is namelijk de ultimate jurering van je band. :)

Welke kroeg was dat?


Wij hebben een set 15" EV tops, tweedehands van Marktplaats gehaald voor €250. Met een gevoeligheid van 100 dB kunnen we zelfs met onze 2x75W powered mixer nog redelijk lawaai maken.

Da's geen Nexo.... maar goed daar betaalden we 2.500 voor met een rekje Amcrons. Dat super setje werd dan weer compleet onderuit gehaald met een mensonterend slechte Yamaha tafel, die we toen vervangen hebben voor een Presonus 16.4.2

Ik ben niet zo'n EV fan, vind het vaak wat kaal klinken. De microfoons vind ik dan weer wel te gek en ze hadden vroeger ook fantastische floormonitors.

showband
7 februari 2016, 09:57
kroeg was Ned Kelly's begin jaren tachtig.

ACSlater
11 februari 2016, 20:46
Wij verzorgen in kroegen ons eigen geluid met RCF Art312a's en 2 DHZ subwoofers. Voorheen deden we dit met EV SX100's. Zeer acceptabel geluid zowel de EV's als de RCF's waarvan de laatste toch wel wat beter is en actief. Omdat we toch al alles op ons mixsysteem hebben ingeplugd ivm in-ear, gaan de zang,gitaren, toetsen en eventueel de kick ook over de tops. Kan makkelijk en klinkt goed. Omdat we altijd met dezelfde instrumenten, mics, mixer en speakers spelen, is de behoefte aan een geluidsman bij een cafe-optreden minimaal. Ja, een geluidsman zou het zeker beter kunnen maken maar het is redelijk in balans en we krijgen geen klachten. De meeste bezoekers horen het verschil niet direct en het scheelt geld, waardoor wij weer beter te betalen zijn/ meer overhouden voor de band.

Om op de vraag van de TS terug te komen: onze geluidsman is zo'n hobbyist die het voor weinig doet. Bij kleine tot middelgrote tentfeesten komt hij samen met een jongen die de lichten doet en dus de gehele PA (geen monitors dat gaat via onze in-ears) voor €350 of €450 ex btw. Lekker goedkoop dus en nee dan staan er logischerwijs geen torens Nexo naast het podium maar het geluid is zeker acceptabel omdat hij goed kan mixen en een X32 mixer gebruikt. Die vind ik persoonlijk goed klinken en is niet voor niets de mixer die je het meeste tegenkomt bij de non-prof bands.