PDA

View Full Version : vraag ivm harley benton truetone combineren met multi-fx



matty
1 februari 2016, 11:38
Hallo,

ik ben van plan een setupje te maken om een paar kleine gigs / repetities en wat direct recording te doen
om direct mee te kunnen gaan in de PA of recording interface zonder amp / micing

nu was mijn idee om een of meerdere truetone pedaaltjes te kopen (de ac en american waarschijnlijk)
en deze in eerste instantie te combineren met een multi fx (boss me-70 of nova system waarschijnlijk)

nu is mijn vraag hoe je dit dan best aansluit: fx voor de truetone, in de loop of na de truetones?
in principe kan je dan nog met een aby switch werken voor te kiezen tussen de amps of beide te layeren neem ik aan?

ik heb geen kaas gegeten van fx dus alle input is welkom :)

matty
2 februari 2016, 16:51
Niemand? :(


Sent from my iPhone using Tapatalk

deefke666
2 februari 2016, 16:57
Als je die truetone pedaaltjes als speaker simulatie wil gebruiken dan kan je ze best na de multi pedaal zetten.
Anders gaat het niet zo geweldig gaan klinken.

Over de kwaliteit van de speaker simulatie in die true tones kan ik je niets vertellen, maar er zijn een paar forumleden die er hebben dacht ik. Misschien dat zij er iets over te zeggen hebben.

Joost de Ruig
2 februari 2016, 17:08
Speakersimulatie in mijn American Truetone werkt uitstekend. Belachelijk goed en veelzijdig pedaaltje voor €29,- :) In een ander topic heb ik dezelfde vraag gesteld over de plek in de chain, maar dit zou volgens de kenners niet uitmaken. Omdat ik (zoals het hoort) mijn diverse OD's voor de modulations in de chain heb, zit de American bij mij als laatste OD in de OD-rij, maar dus nog voor de modulations.

Brad
2 februari 2016, 19:15
Zit er op die Boss ME 70 geen uitgang voor directe opname of Pa . Dan heb je die pedaaltjes van Truetone helemaal niet
nodig

En als je ze er bij wilt hebben kun je ze beter in de effectloop van de ME 70 zetten want dan kun je ze prima combineren
met chorus delay galm uit de ME 70 enzovoort

De ME 70 zorgt dan voor de speaker simulatie

matty
2 februari 2016, 19:53
De bedoeling is wel degelijk om die truetones als amp vervangers te gebruiken en de de multi fx puur als fx. Probleem daar is dat die fx zowel od/drivers hebben als modulatie effecten he, en als ik het goed heb wil je de drives etc voor de amp en de rest in de loop van de amp of erna, nietwaar?


Sent from my iPhone using Tapatalk

edje kadetje
2 februari 2016, 22:07
De bedoeling is wel degelijk om die truetones als amp vervangers te gebruiken en de de multi fx puur als fx. Probleem daar is dat die fx zowel od/drivers hebben als modulatie effecten he, en als ik het goed heb wil je de drives etc voor de amp en de rest in de loop van de amp of erna, nietwaar?


Sent from my iPhone using Tapatalk



Ik zou dan ook sterk overwegen de speakersims uit de ME70 (die heeft ie toch??) te gebruiken.
Als je dat niet wilt om jou moverende redenen, dan zou je inderdaad de AC in de loop van de ME70 (die heeft ie toch??) kunnen zetten, met alle pre preamp effecten/vervormingen vóór en alle post preamp fx na de AC.

Ik heb iets dergelijks gedaan en dat werkt naar behoren:
compressor, dan wat wat dirt pedalen, dan de american tone, dan een digitech rp55 louter voor de time based fx.

matty
3 februari 2016, 16:58
ik denk niet dat de me70 een loop heeft nee..

misschien een rede om eerder naar het nova system te kijken

dus eigenlijk moet je multi fx een loop hebben en je toelaten te bepalen welke effecten voor en na de loop komen dus?

Brad
3 februari 2016, 17:12
Het punt is dat chorus echo en reverb voor een overdrive of een andere vervormer en belabberd resultaat oplevert

Wanneer je dus je overdrive na de ME 70 zet worden worden die effecten vrijwel onbruikbaar tenzij je die overdrive vrijwel clean afstelt en alleen als een clean boost gebruikt

Luke-wannabe
3 februari 2016, 18:55
Ik zou de HB gebruiken zoals je normaal je versterker gebruikt! Dat doe ik zelf ook. Gebruik de mijne sinds kort in de theaters en het drive/boost en tremolo ervoor staan en galm en reverb erna. Dus sowieso geen speakersim ofzoiets ergens anders uithalen want dat doet de HB heel erg goed! Wat een toppedaal voor die €20 (ik had hem tweedehands)!!

Joost de Ruig
3 februari 2016, 19:01
Zo grappig om te lezen dat er een soort HB Truetone fanclub is. Met de keuze uit 5 verschillende drivetypes (Fender, Mesa, Vox, Marshall en Metal) is er voor ieder wat wils. De ene gebruikt hem als speakersim, de ander als drive en weer een ander als booster. Er hoeft dus niet altijd Strymon op een pedaaltje te staan ;)

Ps Luke, hoe bevalt je witte Tele?

matty
4 februari 2016, 07:09
Ok, dus ofwel moet ik losse pedalen nemen, ofwel een multi effect waarbij ik de overdrives etc voor de truetone kan zetten en de rest erna dmv een send/return systeem. Is dit wat ze dan de 4 cable method noemen?


Sent from my iPhone using Tapatalk

deefke666
4 februari 2016, 07:29
Zoals eerder als gezegd,
als je de true tone pedalen clean instelt dan kan je ze makkelijk als laatste pedaal zetten.
Maar dit kan enkel wanneer je al jouw drive geluiden uit je multi effect haalt.
Je moet dan je true tone gewoon bekijken als een cleane versterker.

Wil je de drive uit je true tone gebruiken in combinatie met een multi effect is het natuurlijk aan te raden om de vier kabel methode te gebruiken.

Ik weet niet of bij die true tone pedalen de speaker simulatie ook werkt wanneer het pedaal niet aanstaat, maar ik vermoed van niet dus als je losse pedalen gebruikt kan je best je true tone na het laatste drive pedaal plaatsen en eveneens clean afstellen, en daarna de modulatie en time based effecten zetten.

Wat je bijvoorbeeld ook kan doen is in plaats van een truetone met speakersimulatie aan te schaffen, een pure speaker simulatie pedaaltje te gebruiken en die helemaal achteraan te plaatsen.
Ik heb een pedaaltje van mooer aangeschaft, de trescab noemt het, en die doet enkel speaker simulatie met verschillende cab variaties en een eenvoudige toonregeling en die werkt prima. Niet de kwaliteit van two notes natuurlijk maar dat kan je niet verwachten he.
Fender heeft ook iets dergelijks dacht ik.

Dutch66
4 februari 2016, 10:14
De HB Treu Tone pedaaltjes zijn zeker de moeite waard en met een beetje effort
vrij makkelijk te 'modden' richting de latere Tech21 versies (= het origineel),
waarbij de eerder genoemde cab sim schakelbaar is.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat 'cab sim' hier beetje een groot woord is, veel
meer dan een hoog af filtertje behelst het niet, maar goed, functioneel des te meer!
Het voordeel van de HB schakelbaar te maken is natuurlijk dat je 'm ook kunt
gebruiken in combinatie met (betere?) cab sims.

Op freestompboxes.org kun je hier de nodig info over vinden, maar zo komt het
er ongeveer uit te zien.

http://i59.tinypic.com/2r5ruqg.jpg

en met het schakelaartje aan de buitenkant.

http://i58.tinypic.com/166xbv4.jpg



Grappig is ook dat de verschillende modellen uit de Treu Tone serie schematisch
nagenoeg hetzelfde zijn. En ik denk zelfs dat het mogelijk moet zijn om met
een aantal schakelaars van bijvoorbeeld de American naar Britisch te schakelen.

Maar goed nu draaf ik een beetje (off-topic) door... :seriousf:

edje kadetje
4 februari 2016, 11:24
Zo grappig om te lezen dat er een soort HB Truetone fanclub is. Met de keuze uit 5 verschillende drivetypes (Fender, Mesa, Vox, Marshall en Metal) is er voor ieder wat wils. De ene gebruikt hem als speakersim, de ander als drive en weer een ander als booster. Er hoeft dus niet altijd Strymon op een pedaaltje te staan ;)

Ps Luke, hoe bevalt je witte Tele?

Niet alleen fan van de true tone hoor.
De HB compressor en de joyo us dream zijn ook helemaal leuk.

Joost de Ruig
4 februari 2016, 11:25
Niet alleen fan van de true tone hoor.
De HB compressor en de joyo us dream zijn ook helemaal leuk.

Die comp heb ik ook en de Tremelo. Verder geen HB's op het board.

matty
4 februari 2016, 14:08
ik heb beslist dat ik het anders ga aanpakken :)

ik ga met 2 (of 3) true tones een black keys / reverse royal blood setup proberen maken,
maar dan ipv split te maken tss gitaar amp en bass amp de truetones

gitaar => splitter => oc3 / harmonizer => truetone
=> drive => compressor => true tone => modulatie effecten

benieuwd wat dat gaat geven ^^

Luke-wannabe
4 februari 2016, 20:11
Zo grappig om te lezen dat er een soort HB Truetone fanclub is. Met de keuze uit 5 verschillende drivetypes (Fender, Mesa, Vox, Marshall en Metal) is er voor ieder wat wils. De ene gebruikt hem als speakersim, de ander als drive en weer een ander als booster. Er hoeft dus niet altijd Strymon op een pedaaltje te staan ;)

Ps Luke, hoe bevalt je witte Tele?
Nee, sowieso niet! Ikzelf heb de laatste tijd een beetje last van Strymoneritis en dat houdt in dat je iedere keer dat je zo'n pedaal ziet een beetje koude rillingen krijgt. Iedereen speelt er tegenwoordig mee, en dan haak ik altijd een beetje af. Maar ik moet dan wél weer eerlijk zijn en zeggen dat ze heel mooie dingen maken. Ik zelf ben gewoon niet zo heel erg van het dure spullen kopen. Ik ga zelf liever voor 3 amps, 12 gitaren en 25 pedalen dan 1, 2 en 5 in dezelfde volgorde. Maar hey, dat ben ik he.

De Telecaster bevalt heel erg goed!! Leuk dat je ernaar vraagt. Ik heb zelf trouwens ook de tremolo! Ik vind hem gaaaf.

@ Dutch: Ik vind de cabsim wel goed eigenlijk! Ook met overdrive klinkt het eigenlijk gewoon precies als een versterker. Maarja, eigenlijk is een cabsim toch wezenlijk niet meer dan een hoog-af?

Pepe
4 februari 2016, 21:44
Strymon maakt geen drives natuurlijk of je moet de tape verzadiging van de Deco meerekenen. De Flint is gewoon praktisch als je een smal footprint trem/reverb wil en de Deco heeft een unieke slap back die je niet uit andere delays krijgt zover ik weet.
Ik heb ook een HB American sound, voor recording doeleinden, niet op het board.

Luke-wannabe
5 februari 2016, 10:27
Gaat natuurlijk om het principe he Pepe!

Pepe
5 februari 2016, 10:35
Ja, als het te populair wordt haak ik principieel ook af, natuurlijk.

Dutch66
5 februari 2016, 11:07
@ Dutch: Ik vind de cabsim wel goed eigenlijk! Ook met overdrive klinkt het eigenlijk gewoon precies als een versterker. Maarja, eigenlijk is een cabsim toch wezenlijk niet meer dan een hoog-af?

Zeker, maar je zal ze de kost geven die dit dan als hun spiksplinter nieuw 'TRMSPAFAPTPH' systeem
proberen te slijten...

Zoiets als ;
'treu responce multiple speaker precise analyzed full analog point-to-point handbuild cabinet simulater'

:seriousf:

Luke-wannabe
7 februari 2016, 12:48
Hahahah ja mooi is dat.

matty
1 maart 2016, 22:12
Ik heb wat zitten experimenteren. De pedaaltjes klonken geweldig ip de poweramp in van een kameraad zijn london city pershing amp, maar rechtstreeks in de geluidsinterface blijft er nauwelijks iets van over. Pak minder geluid en veel minder overdrive. Is er ren manier om het in mijn daw (Logic) evengoed te laten klinken als via die London city poweramp?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
2 maart 2016, 00:04
Ja, ten dele, wat voor mij goed werkt is je tuetrone als fairly clean amp sim te gebruiken (wel modulaties er time factors er achter) maar een dedicated overdrive er voor. Bij veel output zal de truetone ook oversturen maar dat kan ie hebben natuurlijk.

De truetone kan een redelijke Fender amp sim geven omdat ie vrij neutraal klinkt en een uitgebreide toonregeling heeft maar het blijft gewoon een overdrive pedaaltje zoals 10 miljoen andere overdrives. En zoals alle methodes zonder echte speaker & microfoon, extreme instellingen (clean en fuzz) zijn prima te doen maar daartussen blijft lastig omdat je de rol van compressie van de speaker mist.

matty
9 maart 2016, 20:53
Maar is er ook een manier om hem te doen klinken direct in de interface zoals hij klinkt in combinatie met de poweramp. Maw kan je die poweramp simuleren in de daw?

Twee vraagje nog:
Kan je een ab switch nemen waarbij de a naar amp in gaat en de b via de truetone naar de fx out gaat van een amp om zo rechtstreeks ip de poweramp te zitten en zo een soort van tweede of derde kanaal te creëren of hangt dat van amp tot amp af of hij dan het normale input signaal bypassed?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
9 maart 2016, 21:29
Je hebt het weer over poweramp maar die sluit je toch niet direct aan op je daw?
Een poweramp doet nauwelijks wat voor je geluid behalve je speaker harder laten werken en daar moet je het zoeken (maar dat zei ik al)


Dat van die AB switch, als de fX loop serieel is zou dat moeten werken.

matty
9 maart 2016, 21:55
Nochthans klonk die Californië pedaal geweldig door die poweramp met een hele mooie drive / oversturing en direct krijg ik er nauwelijks een randje aan of wordt het direct een vies overstuurd ongedefinieerd geluid


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
9 maart 2016, 22:56
Ok. Je doet het er om he. :supercool:

matty
9 maart 2016, 23:03
Haha nee sorry :) ik denk dat ik het niet goed uitgelegd krijg ofzo...

Ik vond gewoon dat hij grandioos goed klonk in de poweramp in en ik vind dat hij waanzinnig teleurstellend klinkt rechtstreeks in de interface. Ik had verwacht dat er een verschil zou zijn maar niet zo'n immens verschil


Sent from my iPhone using Tapatalk

Pepe
9 maart 2016, 23:14
. Als je dat geluid zo goed vindt, stick a mic in front.

matty
12 maart 2016, 13:00
Bedoeling is net stil op te kunnen opnemen als de kinderen slapen, in het geval van rechtstreeks in di


Sent from my iPhone using Tapatalk