PDA

View Full Version : Kwaliteit pluggen: ook van invloed op de sound?



the sure thing
31 januari 2016, 22:53
Over de kwaliteit van snoeren voor patchkabels is genoeg gezegd. Ik sta op het punt alles te gaan solderen. De kosten van pluggen variëren val weinig tot veel. Mijn vraag is: zijn er hoorbare verschillen in goedkope en dure pluggen als je toch alles soldeert met kwaliteitskabel?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

heinz3110
1 februari 2016, 00:22
Ik wou eigenlijk alleen "nee" zeggen maar dat mocht dus niet van het forum :)
Iets met 10 tekens. Dus mijn antwoord is : nee.

D3nnis
1 februari 2016, 07:21
Ik heb geen idee.... Heb weleens een tabelletje gezien, die ik niet kan vinden, waar in stond dat Neutrik haakse pluggen een flink hogere capaciteit hebben dan van die pancake dingen. Dat zou betekenen dat het voor een gitaar met passieve elementen, en voor een buffer, een verschil in geluud zou kunnen hebben.
Ik weet alleen niet meer of het verschil groot was ten opzichte van de capaciteit van het felle deel en de onderlinge verschillen daar weer in.
Ik heb ook nog nooit een a/b pluggen test gedaan, maar ben geneigd te denken dat het vrijwel niks uit maakt.

Pepe
1 februari 2016, 08:47
Dat van die kwaliteit, geen idee. Je zou dat moeten testen maar ik betwijfel of je verschil kan horen.
Ik zou eerlijk gezegd de duurzaamheid van een plug veel belangrijker vinden, dat ie tegen een stootje kan.

Ik heb een hoop -dure- kabels, de Monsters, Spectraflex, Mogami, Summer. Prima geluid maar het gaat allemaal wel stuk. Daarom heb ik altijd 2 Whirlewinds bij me. Geluidstechnisch de minste maar al 20 jaar zonder problemen. En tijdens een optreden is dat echt het belangrijkste, dat je spullen geen problemen geven.

Toevallig zag ik dat de prijzen van Whirlwind bij Thomann de afgelopen maanden zijn verdubbeld.

Rick trodat
1 februari 2016, 09:53
Kwaliteit van pluggen heeft meer te maken met isolatie-eigenschappen tussen de tip en de ring. Bij Neutrik zit er veel ruimte tussen zodat de tip en de sleeve en is het vrijwel onmogelijk dat de twee elkaar raken na solderen. Daarnaast kunnen roesten de goudkleurige pluggen niet. Maar als ik eerlijk ben, heb ik nog nooit een roestige plug in mijn leven gezien.

Kim Wilson
1 februari 2016, 10:15
Ik hoor niet eens het verschil tussen patchkabels van Neutrik met Klotz en van die goedkope klepperkabeltjes met gegoten plugjes...

Heynis
1 februari 2016, 11:39
Op het moment dat het goud van je pluggen af slijt, roesten ze juist sneller. Vernikkeld is uiteindelijk degelijker.

the sure thing
1 februari 2016, 11:58
Maar: zijn de "goedkope" pannenkoekpluggen bij juist solderen dan GELUIDSTECHNISCH dan net zo goed als Neutriks?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Heynis
1 februari 2016, 12:31
Ik denk niet dat je daar enig verschil in gaat merken. Ik houd het op ja.

Rutger
1 februari 2016, 13:32
Het gaat m denk ik met name om betrouwbaarheid: kan het tegen een stootje?

Pepe
1 februari 2016, 13:35
Dat zei ik in post 4 al maar dat kwam me te staan op een GELUIDSTECHNISCH. :seriousf:

kassie
1 februari 2016, 13:45
Zag eens op mouser inputjacks van switchcraft met minder 'weerstand'? Ze waren anders als de standaard switchcrafts.. betere geleiding werd er beweert. Maar vond het ook al opvallend.

Heynis
1 februari 2016, 14:08
Verzilverde contacten wellicht? Dat gaat oxideren, maar laat zilveroxide nou net een heel aardige geleider zijn.

jacky
1 februari 2016, 14:55
grootste verchil is dat sommige mechanisch wat sterker zijn en met solderen en met in en uit trekken van de plug ....geluids technisch of weerstands technisch nihil

MikeD
1 februari 2016, 17:29
die pannekoekpluggen zaten in de seventies vaak aan 1 kant van de toen zo populaire gekrulde 'telefoonsnoer' gitaarkabels . het enige wat ik er van zeg is dat ik er sedertdien een hartgrondige afkeer van heb want we trokken regelmatig de kabels uit die plugjes (begon met.. kabeltje zit nog op z'n plek in het huisje van de plug maar de contacten zijn losgebroken...) . Nou zal dat bij braaf op een pedalenbord zittende effectapparaten misschien niet zo gauw gebeuren, maar desalnietteplus heb ik ze verbannen.

dml
1 februari 2016, 17:56
het enige wat ik er van zeg is dat ik er sedertdien een hartgrondige afkeer van heb want we trokken regelmatig de kabels uit die plugjes

Zeker nooit geleerd dat je de kabel bij de plug moet vastpakken en niet bij de kabel zelf? :)

D3nnis
1 februari 2016, 19:15
Nou zal dat bij braaf op een pedalenbord zittende effectapparaten misschien niet zo gauw gebeuren,

Dat denk ik ook inderdaad; anders zouden de pedalboard en rack goeroes zoals paul lenders die dingen toch ook al lang niet meer gebruiken (op niet-mechanisch belaste plekken).

Dirk_Hendrik
1 februari 2016, 19:30
Verzilverde contacten wellicht? Dat gaat oxideren, maar laat zilveroxide nou net een heel aardige geleider zijn.


Jammer.... maar zilver oxideert niet Da's het voordeel van edelmetaal zijn.
Da zwarte wat je ziet op zilver is zilversulfaat. En ja, da's idd een prima geleider.

the sure thing
1 februari 2016, 19:38
Jammer.... maar zilver oxideert niet Da's het voordeel van edelmetaal zijn.
Da zwarte wat je ziet op zilver is zilversulfaat. En ja, da's idd een prima geleider.

Ha Dirk_Hendrik! Wat is jouw mening over dit topic? Kwaliteit van pluggen vs. geluid?





Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Heynis
1 februari 2016, 21:45
Jammer.... maar zilver oxideert niet Da's het voordeel van edelmetaal zijn.
Da zwarte wat je ziet op zilver is zilversulfaat. En ja, da's idd een prima geleider

Zelfs platina en goud oxideren aan de lucht (hetzij uiterst langzaam en alleen oppervlakkig), en die metalen zijn veel edeler dan zilver. De standaardkilo is door oxidatie enkele nanogrammen zwaarder geworden (en wordt daarom onder vacuum bewaard). De chemie daarachter is wat langdradig voor een gitaarforum, en zit ook niet helemaal vers meer in het geheugen.

Hoe de standaardkilo klinkt? Geen idee... Off topic, beetje wel...

D3nnis
1 februari 2016, 22:05
Als de standaardkilo geen standaard kilo is, hoe weten ze dan wat een standaard kilo is?
Blijkt dadelijk een kilo helemaal geen kilo te zijn...klopt van ons hele bestaan in 1 klap helemaal niks meer!

Erik de Perik
2 februari 2016, 00:13
Ik heb niet het idee dat de plug enige invloed heeft, net als de kabel. Wel ooit eens een paniekerig telefoontje gehad van een band, dat hun gehuurde PA "raar deed." Als je micro- en speakerkabels verwisselt, klinkt dat vreemd ja :)

Kim Wilson
2 februari 2016, 08:40
Nou, met lijnsignaal is de kabel wel enigszins van invloed, zeker als het over een wat grotere lengte gaat. Een goed geïsoleerde kabel met wat steviger aders geeft minder verlies dan een dunne kabel met een paar sprietjes koper erin.

MikeD
2 februari 2016, 09:15
Zeker nooit geleerd dat je de kabel bij de plug moet vastpakken en niet bij de kabel zelf? :)
we waren niet altijd even zachtzinnig met het materiaal.....

the sure thing
22 april 2016, 14:59
Ff topic bumpe.... Welke Sommer kabel kopen jullie om zelf patch kabels te maken?


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

deefke666
22 april 2016, 16:54
Ik gebruik deze : http://www.thomann.de/be/sommer_cable_the_spirit_xxl.htm
samen met die platte ebs kabeltjes.

the sure thing
22 april 2016, 18:33
Dank! Hebben ze die kabel toevallig ook bij Conrad?

Edit: afgaand op de specs: nope


Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

paulusdeBKB
22 april 2016, 20:52
Mij zijn verschillen in geluidskwaliteit nooit opgevallen en ik heb er ook nooit iemand over gehoord. Jaren geleden sprak ik met een geluidtechnicus over pluggen en zijn mening was: gebruik van die goedkope pluggen met nylon behuizing. Zijn argument: als ergens te veel kracht op komt te staan, móet er een onderdeel breken. Beter is dat dan een goedkope plug, dan een veel minder makkelijk te vervangen jackingang van een pedaaltje of versterker. Op zich een zinnige gedachte, al vermoed ik dat ook nylon pluggen zo stevig zijn dat je chassis ook schade oploopt als er per ongeluk een politiepaard op je plug gaat staan.

the sure thing
22 april 2016, 20:59
Dank voor je antwoord. Het gaat mij in dit geval niet om pluggen die de gitaar of amp ingaan: alleen om pluggen die tussen pedaaltjes worden gebruikt. De trek-ontlasting/stevigheid/kracht is hier niet het issue.




Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

beck
22 april 2016, 21:57
Al gekeken waar de plug in gaat wat voor materiaal het is?
Je kunt namelijk wel denken dat goudpluggen voor ultiem contact zorgen maar als je ze in plugt in ijzeren contactjes met wat chroom erop is dat op de plug ook wel voldoende. Verchroomde pluggen geleiden ook prima. Het verschil zal eerder in de levensduur zitten.

Als je zelf gaat solderen is het belangrijker dat je goed soldeert, en zeker niet te (lang) warm zodat de plug niet uit zijn vorm gaat smelten. En zorg voor goede kabel.
Ik gebruik ook diverse zelfgemaakte kabels voor zowel instrumenten als apparatuur en zonder problemen. Ik gebruik goede kwaliteit microfoonkabels met aardmantel en dubbele kern (als 1 breekt heb je de 2e nog).
Kwaliteit? Als er een plug kapot gaat simpel het kabeltje 5cm inkorten en een nieuwe er aan.

Han S
22 april 2016, 22:04
Het voordeel van goud is dat het niet oxideert, maar het maakt geen beter kontakt, daar wint zilver het.

beck
22 april 2016, 22:08
Dat klopt helemaal Han. Het ging even over het idee.
Ook zilver is niet nodig om in te pluggen in verchroomde contacten. Chroom geleid ook ruim voldoende.

En koper hoort bij de betere geleiders maar dat oxideert veel te snel.

Han S
22 april 2016, 22:15
Klopt helemaal en als goud smerig wordt (bier) is het een heel slechte geleider.

Een goede soldeerverbinding lijkt me het beste.

Brad
22 april 2016, 23:02
Ik had vroeger een Whirlwind , je hoorde wel een heel verschil met een doorsnee snoer met doorsnee pluggen

the sure thing
23 april 2016, 07:27
Al gekeken waar de plug in gaat wat voor materiaal het is?
Je kunt namelijk wel denken dat goudpluggen voor ultiem contact zorgen maar als je ze in plugt in ijzeren contactjes met wat chroom erop is dat op de plug ook wel voldoende. Verchroomde pluggen geleiden ook prima. Het verschil zal eerder in de levensduur zitten.

Als je zelf gaat solderen is het belangrijker dat je goed soldeert, en zeker niet te (lang) warm zodat de plug niet uit zijn vorm gaat smelten. En zorg voor goede kabel.
Ik gebruik ook diverse zelfgemaakte kabels voor zowel instrumenten als apparatuur en zonder problemen. Ik gebruik goede kwaliteit microfoonkabels met aardmantel en dubbele kern (als 1 breekt heb je de 2e nog).
Kwaliteit? Als er een plug kapot gaat simpel het kabeltje 5cm inkorten en een nieuwe er aan.

Welke instrumentkabel en pluggen gebruik jij?

beck
23 april 2016, 19:28
Welke instrumentkabel en pluggen gebruik jij?

Welke soort kabel ik gebruik heb ik al gezegd. Dat staat in wat je van mijn quote.
Ik gebruik goede kwaliteit microfoonkabels met aardmantel en dubbele kern (als 1 breekt heb je de 2e nog).

Electrische gitaren in versterkers.
Gitaarversterkers in mengpaneel.
Synthesizer in mengpaneel.
Mengpaneel naar versterker.
Gitaarversterker naar cab.

Allemaal met zelfgemaakte kabels. En de gebruikte pluggen zijn gewoon simpele doch goede en vooral goed gesoldeerde standaard jack's zoals hieronder (ik moest veel en wat langere kabels bij hebben = €€€).
Een beetje kwaliteit kabel (met aardmantel!) zal zomaar geen storing geven. Een beetje kwaliteit jackplug ook niet (wel kan de veerverbinding in de contra verslappen).
Storingen krijg je door de slechte soldeerverbindingen. Of door aangetaste jackpluggen of contra's.

https://www.mupload.nl/img/ff3wesn1rtn7k.jpg