PDA

View Full Version : HNAD Engl Gigmaster 30 en meteen een paar vraagjes :-)



Da Vinci
31 januari 2016, 20:14
Heren,

ik heb vrijdag een echt zo goed als ongebruikte (misschien een paar uur) Engl Gigmaster 30 op de kop getikt. Ben nu wat aan het checken geweest met de amp en ik denk dat we wel vriendjes gaan worden :-)

Wat me opviel was dat er in de versterker iets rammelt/resoneert. Het is een hoog, helder geluidje, beetje vergelijkbaar met het geluid van je lepeltje in je kopje koffie zeg maar. Nou is het tevens mijn eerste versterker met een ingebouwde spring reverb. Ik vraag me dus af of dit rateltje normaal is, of dat er iets anders aan de hand is....

De vorige eigenaar had bij de versterker geen footswitch. Die Engl Z4 vind ik nogal groot en eigenlijk ook vrij duur voor wat je krijgt. Het liefst zou ik er twee hebben om zowel de kanaalswitch, gainboost en midboost te gebruiken. Ik zie dat Doctor Switch hier wel aardige oplossingen voor heeft maar die levert tijdelijk niet.
http://www.switchdoctorswitches.com/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=132&virtuemart_category_id=16

Ik zie ook wat andere simpele switchtjes die zomaar eens hetzelfde kunnen doen. Zou deze switch als alternatief kunnen dienen voor de Z4?
http://www.thomann.de/nl/hughes_kettner_fs2.htm

Thx :-)

Da Vinci
1 februari 2016, 20:00
niemand :-(

cluseau
1 februari 2016, 20:12
Klinkt als een microfonisch buisje.

Joost de Ruig
1 februari 2016, 20:17
Klinkt als een microfonisch buisje.

En hoe weet je dan welke? Niet iedereen heeft een complete vervangingsset.

D3nnis
1 februari 2016, 20:21
wanneer hoor je dat rammel geluid en hoe? Tijdens spelen of tijdens verplaatsen? Alleen door de speakers (als de versterker aan staat) of uit de versterker zelf zeg maar?
Tijdens het verplaatsen van een versterker rammelt zo'n spring reverb altijd wel wat. Dat is normaal.

Wat die footswitch betreft, op de site van engl staat dat er 3 stereo jack bussen op de versterker zitten die functies schakelen. Volgens de handleiding is het tip naar sleeve schakelen voor functie 1, ring naar sleeve voor functie 2, en dit dan 3x.
Wil je alle schakelbare functies bedienen via de footswitch? Aan de hand daarvan kun je bepalen hoe uitgebreid de footswitch moet zijn.
Voor alle 6 de functies zou je 3x de boss fs-6 kunnen overwegen, maar dat is nieuw ook alweer 160,- aan footswitch (en met 3x engl z4 ga je over de 200,- waardoor een z5 met verloopkabel interessanter is denk ik).
Of zelf een paar switches, stereo jackbussen, kabel, en een behuizing in elkaar solderen.

Da Vinci
1 februari 2016, 21:35
Het geluid is hoorbaar bij het aanslaan van een noot en sterft met de noot mee uit. Is dat het geval bij een microfonisch buisje? En kan een buisje ook microfonisch zijn als de versterker slechts een paar uren in bedrijf is geweest?

@Dennis de FS 2 van Hughes&Kettner werkt niet dus? Zou in totaal 4 functies willen gebruiken.

D3nnis
1 februari 2016, 21:52
Denk wel dat die werkt.
Als je geen waarde hecht aan de ledjes zou je ook deze kunnen overwegen:
https://m.thomann.de/nl/lead_foot_fs2.htm?offid=5&affid=1&subid=198735NL&subid2=Lead+Foot+FS-2&origin=boost&gclid=COfC9tK318oCFUQcGwodyFAKJw

Erik de Perik
2 februari 2016, 00:16
Het geluid is hoorbaar bij het aanslaan van een noot en sterft met de noot mee uit. Is dat het geval bij een microfonisch buisje? En kan een buisje ook microfonisch zijn als de versterker slechts een paar uren in bedrijf is geweest?

@Dennis de FS 2 van Hughes&Kettner werkt niet dus? Zou in totaal 4 functies willen gebruiken.

Ja, een buis kan direct, vers uit het doosje al microfonisch zijn en nee, dit is het denk ik niet. Maar je kent de test: versterker aan, volume een stukje open en met je nagel 1 voor 1 op de buizen tikken. Gaat er iets piepen, dan is die buis microfonisch.

En nog gefeliciteerd trouwens, lijkt me een leuke versterker. :)

Joost de Ruig
2 februari 2016, 00:27
Denk wel dat die werkt.
Als je geen waarde hecht aan de ledjes zou je ook deze kunnen overwegen:
https://m.thomann.de/nl/lead_foot_fs2.htm?offid=5&affid=1&subid=198735NL&subid2=Lead+Foot+FS-2&origin=boost&gclid=COfC9tK318oCFUQcGwodyFAKJw

Lastig. Ik heb eens 3 footswitches voor mijn toemalige Valveking moeten proberen voordat de 4de werkte......

RB74
2 februari 2016, 10:37
Dat rammeltje is misschien een meetrillend beschermkapje van een voorversterkerbuis? Is van metaal en wordt met veertjes op z'n plaats gehouden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Tonton
2 februari 2016, 12:45
Dit is een mooie footswitch voor ENGL:

https://www.musicstore.de/en_BA/EUR/Fame-FS400LT-4-fach-Fu-schalter-f-R-hrenamp/art-GIT0011195-000

FAME 4 way

Da Vinci
2 februari 2016, 12:47
Ik heb even gegoogled op microfonische buizen en wat ik daar hoor komt zeker niet overeen met wat ik hoor. Die microfonische buizen maken ook geluid als je niet speelt. Wat ik hoor is echt iets wat klinkt als meetrillend metaal. Zo'n buizenvoetje klinkt plausibel dus ik zal 'm eerdaags ff openschroeven en kijken of ik dan wat wijzer wordt.

Da Vinci
2 februari 2016, 12:57
Dit is een mooie footswitch voor ENGL:

https://www.musicstore.de/en_BA/EUR/Fame-FS400LT-4-fach-Fu-schalter-f-R-hrenamp/art-GIT0011195-000

FAME 4 way

Kijk, dat is zo op het eerste gezicht PRECIES wat ik zoek :-)

In de enige referentie staat dat die werkt met ENGL dus ga 'm bestellen.

Wel vreemd dat als je aangeeft in Nederland de zitten dat ding ineens 5 euro duurder is, maargoed....
https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fame-FS400LT-Footswitch-/art-GIT0011195-000

Joost de Ruig
2 februari 2016, 14:17
:( Hoewel die nog niet binnen is, heb ik een maand geleden een Z4 besteld voor mijn Gigmaster. 4x zo duur met de helft aan mogelijkheden :dontgeti: Euhh goede keuze Da Vinci en ik hoop dat je snel je rammeltje uit je amp hebt weten te halen.

Da Vinci
2 februari 2016, 14:23
:( Hoewel die nog niet binnen is, heb ik een maand geleden een Z4 besteld voor mijn Gigmaster. 4x zo duur met de helft aan mogelijkheden :dontgeti: Euhh goede keuze Da Vinci en ik hoop dat je snel je rammeltje uit je amp hebt weten te halen.

Afbestellen dan dat ding! Ik laat sowieso even horen of deze jongen z'n werk doet.

Rammeltje ga ik ff zoeken, maar kan ff duren voordat ik er aan toe kom helaas....

Joost de Ruig
2 februari 2016, 14:40
Afbestellen dan dat ding! Ik laat sowieso even horen of deze jongen z'n werk doet.

Hij zat bij de koop in en is ook al op de post. Kan ieder moment binnenkomen. Wel veeeeel mooier :rockon:

Tonton
2 februari 2016, 14:53
Kijk, dat is zo op het eerste gezicht PRECIES wat ik zoek :-)

In de enige referentie staat dat die werkt met ENGL dus ga 'm bestellen.

Wel vreemd dat als je aangeeft in Nederland de zitten dat ding ineens 5 euro duurder is, maargoed....
https://www.musicstore.de/nl_NL/EUR/Fame-FS400LT-Footswitch-/art-GIT0011195-000

Cool!
Ik heb net een Ironball gekocht, dus zat ook ff te zoeken
en vond op het forum hier dat Speeddemon deze Fame erop heeft
hij zei wel: Vandaag de Fame footswitch binnen gehad; Gain/Channel werkte gelijk goed; Reverb/Boost moesten intern effe omgedraaid worden

Da Vinci
2 februari 2016, 15:41
Reverb/Boost moesten intern effe omgedraaid worden

Plak er wel een stukje tape overheen dan ;-)

Joost de Ruig
2 februari 2016, 17:35
Plak er wel een stukje tape overheen dan ;-)

Nee, die ga je gewoon -open geschroeft en al- posten in het topic "werkbank", om trots te laten zien wat je intern gedaan hebt ;)

Erik de Perik
2 februari 2016, 17:41
Shit, net een nieuw lampje in de koelkast gedaan en vergeten foto's te maken. :mad:

Da Vinci
2 februari 2016, 19:10
Ach, wat ledje... ;-)

Da Vinci
2 februari 2016, 20:14
Nou, net even open geschroefd in de hoop wat wijzer te worden....
Buizen leken me niet microfonisch en ook er tegen aan tikken geeft geen reactie. Het lijkt echt twer metalen of glas/metaal dat tegen elkaar aan trilt. De puntjes aan de onderkant van de buizen worden netjes met rubberen ringetjes vastgehouden in de kapjes. Het zou kunnen dat de uitsparing voor een van de buizen in de aluminium afdekplaat waardoor de naar beneden komen niet helemaal op de goede plek zit en dat daardoor het buisje tegen het plaatje komt.

Al luisterend dacht ik eerder dat het uit de hoek van de voeding komt. Daar hangt ook eea onder de afdekplaat. Maargoed, als ik net denk te horen waar het zit denk ik alsvolgt weer dat ik het ergens anders hoor want het kaatst natuurlijk alle kanten op in die kast.

Voor zover ik het hoor zit het iig puur in de versterker en wordt het niet uitversterkt. Kindjes lagen op bed dus moest het zachtjes houden maar wellicht is het niet hoorbaar op hoger volume. Wordt vervolgd...

Erik de Perik
2 februari 2016, 20:22
Nou, net even open geschroefd in de hoop wat wijzer te worden....
Buizen leken me niet microfonisch en ook er tegen aan tikken geeft geen reactie. Het lijkt echt twer metalen of glas/metaal dat tegen elkaar aan trilt. De puntjes aan de onderkant van de buizen worden netjes met rubberen ringetjes vastgehouden in de kapjes. Het zou kunnen dat de uitsparing voor een van de buizen in de aluminium afdekplaat waardoor de naar beneden komen niet helemaal op de goede plek zit en dat daardoor het buisje tegen het plaatje komt.

Al luisterend dacht ik eerder dat het uit de hoek van de voeding komt. Daar hangt ook eea onder de afdekplaat. Maargoed, als ik net denk te horen waar het zit denk ik alsvolgt weer dat ik het ergens anders hoor want het kaatst natuurlijk alle kanten op in die kast.

Voor zover ik het hoor zit het iig puur in de versterker en wordt het niet uitversterkt. Kindjes lagen op bed dus moest het zachtjes houden maar wellicht is het niet hoorbaar op hoger volume. Wordt vervolgd...

Versterker harder zetten, kunnen je kindjes meehelpen zoeken, die hebben sowieso beter oren :)

Joost de Ruig
2 februari 2016, 20:28
Versterker harder zetten, kunnen je kindjes meehelpen zoeken, die hebben sowieso beter oren :)

Hoezo? Heeft Da Vinci kids die wel luisteren dan?

Da Vinci
2 februari 2016, 20:49
Hoezo? Heeft Da Vinci kids die wel luisteren dan?

Zeker. Als ik zeg dat ze met de iPad in de bank moeten zitten en ik hun troep wel opruim luisteren ze meteen.

Joost de Ruig
2 februari 2016, 20:56
Zeker. Als ik zeg dat ze met de iPad in de bank moeten zitten en ik hun troep wel opruim luisteren ze meteen.

Sure. Zo luistert je vrouw ook zeker, als ze jouw creditcard krijgt voor de zaterdag, terwijl jij op diezelfde kids past. :)

Da Vinci
3 februari 2016, 20:35
Dit is een mooie footswitch voor ENGL:

https://www.musicstore.de/en_BA/EUR/Fame-FS400LT-4-fach-Fu-schalter-f-R-hrenamp/art-GIT0011195-000

FAME 4 way

Hij doetut. Zoals ik 'm gebruik is Reverb de midboost en midboost de volumeboost (kan ook de reverb en fx loop schakelen maar daar heb ik vooralsnog geen behoefte aan).

Met gainboost, channel, midboost en cleanboost is er voldoende de schakelen en te combineren dus dat wordt ff m'n weg vinden.

Joost de Ruig
3 februari 2016, 20:50
Hij doetut. Zoals ik 'm gebruik is Reverb de midboost en midboost de volumeboost (kan ook de reverb en fx loop schakelen maar daar heb ik vooralsnog geen behoefte aan).

Met gainboost, channel, midboost en cleanboost is er voldoende de schakelen en te combineren dus dat wordt ff m'n weg vinden.

Gelukspenis..... ;). Ik heb vandaag mijn Z4-switch binnen gekregen en wat denk je? Hij doet het :)

Erik de Perik
3 februari 2016, 21:13
Zeker. Als ik zeg dat ze met de iPad in de bank moeten zitten en ik hun troep wel opruim luisteren ze meteen.

Mijn hele sector draait op gasten zoals jij ;)

Da Vinci
3 februari 2016, 21:40
Mijn hele sector draait op gasten zoals jij ;)

Geen dank :-)
Ben wel benieuwd nu...

Da Vinci
11 februari 2016, 09:30
Nou, gisteren maar even met iemand met meer verstand van zaken de boel bekeken.

Allereerst hoorde deze man, die minimaal 30 jaar ouder, het rammeltje niet. Het zit ook wel in de hogere frequenties dus dat zou kunnen.

We hebben de versterker uit de kast gehaald. Wat daarbij al een belangrijke constatering was is dat wanneer hij de versterker vasthield het rammeltje niet hoorbaar was, wanneer deze op de combo lag wel. Dus maw; enkel wanneer de trillingen uit de kast worden doorgeven aan de versterker rammelt de boel. Daarmee is uit te sluiten dat het rammeltje uit de speaker komt of bijvoorbeeld uit een los zittend schroefje in de constructie van de combo.

Daarna hebben we de beschermkapjes van de buizen gehaald, de buizen wat beter gepositioneerd (zaten soms erg dicht tegen de uitsparing in de metalen plaat aan) en de buizen zelfs gewisseld. Wat we ook dezen, het rateltje bleef.
Ook hebben we alle schroeven in de versterker (bijvoorbeeld bij de voeding en reverb) vastgedraaid en vastgehouden. Zonder effect. Ook hebben we alle knoppen in input vastgehouden om te kijken of deze mee resoneerde. Geen effect. Hetzelfde geld voor de printplaten in de versterker.

Het is dus nog steeds een raadsel waar het rammeltje vandaan komt, maar ik zou niet meer weten waar het vandaan zou kunnen komen....

paulusdeBKB
11 februari 2016, 09:51
Dat is ergerlijk... En toch, als het ratelt terwijl je speelt... het moet haast wel een loszittend schroefje zijn, of misschien trilt het chassis zelf tegen de kast? Als je ruimte hebt om een reepje gaffertape tussen het chassis en de behuizing te frotten, kun je dat nog eens proberen.

MaBerY
11 februari 2016, 11:47
Ik heb een keer een MusicMan RD50 op de bank gehad ter revisie en die vertoonde dat fenomeen ook.
Uiteindelijk bleek dat inderdaad ergens een rammel in het chassis te zijn die moeilijk te localiseren was.
Ik dacht eerst dat de printplaat ergens tegenaan rammelde, maar dat was het toch niet.
Uiteindelijk bleek dat chassis, wat van vrij dun materiaal gemaakt is, te resoneren tegen de onderkant van de output trafo.
Ik heb er toen een paar extra ringen onder gezet en een reepje tochtband zodat de trafo een milimeter hoger kwam te liggen en toen was het over.

Joost de Ruig
11 februari 2016, 12:08
Als er ruimte is tussen het cabinet en het chassis, passen daar dan niet een paar rubber ringetjes o.i.d. tussen? Tochtband zal wel te dik zijn vrees ik.

munkie
25 februari 2016, 22:52
Is er iets in je kamer wat mee resoneert?

no 1 hops
1 april 2016, 10:11
omdat ik nu sinds kort een gigmaster 15 combo heb hier deze topic even doorgelezen m.b.t de footswitches en kwam deze tegen
https://www.musicstore.de/nl_DE/EUR/Fame-FS2-Footswitch-/art-GIT0022098-000;pgid=yDlgCPGoP9lSRpsMYZjf4OBH0000DKllxxgy
https://images.musicstore.de/images/0960/fame-fs2-footswitch-_1_GIT0022098-000.jpg
zover ik begrijp gebruik je een stereo kabel met een stereo jack aan elke kant.

heb musicstore de vraag gesteld of deze voor engl te gebruiken is maar heb nog geen antwoord

Da Vinci
1 april 2016, 15:09
Grappig.... dacht toevallig ik zal weer eens in het versterkertopic kijken (misschien dat er wat meer tips en trucs zijn gegeven of mensen aanvullende vragen/opmerkingen hebben en dan lijkt het me wel netjes om te reageren..... is er toevallig vandaag een bericht geplaatst :-)

Eerst even over de rammel; ik hoorde om duidelijk als ik thuis op 'redelijk' volume aan het spelen was. Echter is de ramel in repetities helemaal niet hoorbaar. Maar dan ook echt helemaal niet. Of die uiteindelijk door een microfoon opgepikt gaat worden wanneer de versterker wordt uitversterkt of ook dan onderdrukt wordt durf ik niet te zeggen. Bij Bax, waar de versterker gekocht is, stonden ze in de eerste contacten via de mail niet onwelwillend tegenover om me, ondanks ik niet de oorspronkelijke koper ben, toch te helpen. Voorlopig ff geen grote gigs dus ben bang dat ik het niet op korte termijn kan uitproberen, maar ik maak me er maar even niet meer druk om.

Wat betreft de footswitch; ik heb die dubbele gekocht van Fame en die doet het prima.
https://www.musicstore.de/nl_DE/EUR/Fame-FS400LT-Footswitch-/art-GIT0011195-000;pgid=yDlgCPGoP9lSRpsMYZjf4OBH0000Mx6s95nQ