PDA

View Full Version : Fender Telecaster Deluxe 72 Special Edition



The Lo Lands
31 januari 2016, 19:59
Via ruil verkregen, een jaar oude Fender Telecaster Deluxe 72 Special Edition (MIM). Er was aardig wat mis met deze gitaar, de vorige eigenaar had door een onervaren techneut een Bigsby en jaguar brug laten plaatsen. De jaguar brug had een radius van 7.25" dus deze later zelf vervangen voor een Schaller Roller bridge van 14" welke met ductape in de bestaande jaguar busjes was geplaatst. De vorige eigenaar kon het er maar niet mee worden :-) Deze 72 Telecaster hals heeft een radius van 12" dus je begrijpt het wel. De Bigsby was tevens iets wat scheef geplaatst wat uiteraard tuning issues gaf. Wel zijn de standaard Fender Humbuckers vervangen voor authentieke Mojo Wide Range Humbuckers (UK) welke 'killer' klinken.

Ik heb de gitaar naar een gitaarbouwer/reparateur gebracht welke de brug heeft vervangen voor een ABM Roller Bridge (12" radius), de Bigsby heeft verplaats en de hals licht heeft gevlakt. Daarbij zijn de Fender 'F' stijl stemmechanieken vervangen en de roller van de Bigsby vervangen voor een betere roller met gesealde kogellagers.

Deze gitaar koste nieuw zo'n 1100 euro. Er is voor meer dan de helft aan upgrades en reparaties verricht aan deze gitaar. De vorige eigenaar heeft deels bijgedragen aan de reparatiekosten aangezien deze deels onder verborgen gebreken viel. Nu na dagen van afstellen en 'fine tunen' heb ik eindelijk een perfect bespeelbaar beest van een gitaar. Speelt licht en heeft een sound die ik uit andere humbucker gitaren niet eerder heb gehoord en wat mij erg goed bevalt. Apart telecaster model, en het vele chrome geeft deze gitaar toch wel een stoere look :-)

Hierbij twee afbeeldingen:

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/12654490_1521721821461939_65648828489641212_n.jpg? oh=eaae3abc0c5ec93549bab252ce3d1600&oe=5734197E

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/12509202_1519396415027813_9193245376467222962_n.jp g?oh=434d65c139739323a23ebb7f1bf7e805&oe=572C475E

MikeD
31 januari 2016, 20:56
mooi verhaal.. ook hoe iemand er in kan stinken ;kapitalen aan upgrades uitgeven inclusief 14" radius bridge op 12" radius toets... maar het werkte van geen kant en niemand hielp m uit de droom... Ja jij dus... Dit lijkt me overigens voor jouw stijl een heel andere gitaar dan je gewend bent.... mij benieuwen wat dit gaat opleveren.. PS: congrats !

arthurh
31 januari 2016, 21:07
Dat ziet er uit als een hele vette gitaar! Een 72 deluxe vond ik altijd een erg mooie gitaar maar met die bigsby...perfect! Veel speel plezier!!

Erik de Perik
31 januari 2016, 21:11
Schitterende gitaar man! Na zo'n hoop geduvel is het extra genieten als het allemaal weer werkt.

pasqual
31 januari 2016, 21:56
Mooi man! Jammer van het gepruts maar goed opgelost. Ik las dat de vorige eigenaar heeft meebetaald aan de opknapbeurt? M.a.w.: Je hebt 'm geconfronteerd met het feit dat de gitaar niet was wat hij beloofde? Of trek ik nu te snel een conclusie?

Tupelo
31 januari 2016, 22:23
Oh, erg liefhebber van die wide range buckers hier, als je de real deal erop hebt zitten, errug benieuwd.
Bigsby op telecaster, ook ubercool, alleen heb ik meer met thinlines met deze configuratie.
Niettemin, tesamen klinkt het als het recept voor een goede gitaar, type gitaar dat je houdt ook, omdat 'ie in geld in levensdagen niet meer terug te verdienen valt.
Soort van in voor- en tegenspoed met elkaar verbonden, dus congrats ermee. :)

Duhsjaak
31 januari 2016, 22:35
Gefeliciteerd.
Meestal heb ik het niet helemaal op humbuckers, maar dit kon die uitzondering wel eens zijn.
Benieuwd hoe ie klinkt.

Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus

The Lo Lands
31 januari 2016, 22:45
mooi verhaal.. ook hoe iemand er in kan stinken ;kapitalen aan upgrades uitgeven inclusief 14" radius bridge op 12" radius toets... maar het werkte van geen kant en niemand hielp m uit de droom... Ja jij dus... Dit lijkt me overigens voor jouw stijl een heel andere gitaar dan je gewend bent.... mij benieuwen wat dit gaat opleveren.. PS: congrats ! Uiteindelijk was hij er zelf ook wel achter gekomen dat hij de gitaar beter naar een vakman had kunnen brengen. Gelukkig was het allemaal zonder cosmetische schade op te lossen. Qua stijl valt deze gitaar mij reuze mee. Een strat-achtige hals voelt vetrouwt aan en de sound is perfect voor solo's of dikke ritme partijen. Ik denk dat dit wel een blijvertje wordt :-)


Dat ziet er uit als een hele vette gitaar! Een 72 deluxe vond ik altijd een erg mooie gitaar maar met die bigsby...perfect! Veel speel plezier!! De Bigsby is nog iets waarmee ik leren spelen moet. Eerlijk gezegd raak ik deze nog niet heel veel aan :-) Gaat wel komen hoor.


Schitterende gitaar man! Na zo'n hoop geduvel is het extra genieten als het allemaal weer werkt. Zeker weten! Het heeft me uiteindelijk iets meer geld gekost maar als alles op zijn plek valt dan ben ik het 'leed' snel vergeten en kan ik genieten van deze gitaar.


Mooi man! Jammer van het gepruts maar goed opgelost. Ik las dat de vorige eigenaar heeft meebetaald aan de opknapbeurt? M.a.w.: Je hebt 'm geconfronteerd met het feit dat de gitaar niet was wat hij beloofde? Of trek ik nu te snel een conclusie? Nee, helemaal niet, dat zie je goed :-) Ik heb de vorige eigenaar inderdaad geconfronteerd met de verborgen gebreken. Het was de ruil terug draaien of de kosten delen voor reparatie en nieuwe onderdelen. De vorige eigenaar deed niet moeilijk en stemde hiermee in. Hij heeft ook zijn excuses aangeboden.


Oh, erg liefhebber van die wide range buckers hier, als je de real deal erop hebt zitten, errug benieuwd.
Bigsby op telecaster, ook ubercool, alleen heb ik meer met thinlines met deze configuratie.
Niettemin, tesamen klinkt het als het recept voor een goede gitaar, type gitaar dat je houdt ook, omdat 'ie in geld in levensdagen niet meer terug te verdienen valt.
Soort van in voor- en tegenspoed met elkaar verbonden, dus congrats ermee. :) Thanks en inderdaad, qua waarde is deze gitaar nog 'weinig waard' maar qua setup en sound toch wel hoor. Deze gitaar zal de stock versie met gemak uit het water blazen. Ik denk dat dit wel een blijvertje is en die Wide Range humbuckers van Mojo klinken erg goed. Ik weet niet hoe de originele WRH klinken maar volgens mij zijn deze op één verschil in materiaal (AlNiCo ipv CuNiFe) helemaal authenthiek. Zie bijgaand de link van Mojo:

http://www.mojopickups.co.uk/product/wide-range-humbucker/

Joost de Ruig
31 januari 2016, 22:48
Veel plezier ermee. Lijkt mij met name voor een crunchy rythmpartij een fijne plank.

The Lo Lands
31 januari 2016, 22:58
Gefeliciteerd.
Meestal heb ik het niet helemaal op humbuckers, maar dit kon die uitzondering wel eens zijn.
Benieuwd hoe ie klinkt.

Veel plezier.
Vriendelijke groet, Gus

Dankjewel Gus, dat gaat vast wel lukken. Vandaag al een solopartij opgenomen met de Telecaster voor een nieuw nummer :-) En ik was/ben ook niet echt een humbucker man, maar deze vind ik echt wel tof. Ik kan de neck pickup ook splitten door de toon knop omhoog te trekken waardoor deze meer als een single coil gaat klinken. En verder een groot voordeel tov single coils, geen hum :-)

The Lo Lands
31 januari 2016, 23:07
Veel plezier ermee. Lijkt mij met name voor een crunchy rythmpartij een fijne plank.

Thanks! Door de vette hals speelt deze gitaar erg lekker met veel sustain. En voor slag of solo helemaal mijn ding ben ik wel achter.

jetlennon
31 januari 2016, 23:11
Nice!

Heb net zelf jazzmaster pickups van Mojo. Erg fijne pickups!

Dutch66
1 februari 2016, 08:37
Zo, hebben we hier te maken met A) een lekkere plank, of B) een lekkere plank...

Congratz!

The Lo Lands
1 februari 2016, 09:58
Nice!

Heb net zelf jazzmaster pickups van Mojo. Erg fijne pickups!

Een pickup bouwer om te onthouden inderdaad! Jij ook veel plezier er mee.


Zo, hebben we hier te maken met A) een lekkere plank, of B) een lekkere plank...

Congratz!

Thanks! Ik zeg C) een lekkere plank ;-)