PDA

View Full Version : Telecaster pickup aan/uit schakelaar



The Crash Cowboy
31 januari 2016, 09:34
Ik ben bezig met het zelf bouwen van een Telecaster met een stalen body. Het wordt een soort Esquire, met alleen een brugelement. Heel basaal dus. Voor wie geïnteresseerd is:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170349-Steelcaster-aka-Rusty-caster&p=3203394

Mijn vraag: Kan ik het brugelement rechtstreeks aan de output doorverbinden, zonder dat daar toonregeling, standenschakelaar of volumepot tussen zitten ? Ik gebruik deze knoppen op mijn Tele '71 nooit; volume altijd 100 %, of helemaal uit. Ik zou er alleen een aan/uit schakelaar tussen willen zetten. Kan dat gewoon rechtstreeks in de bedrading die uit de pup komt ? Of moet er nog iets anders tussen ?

FruscianteFan
31 januari 2016, 10:08
Kan, maar houd er rekening mee dat de volumepot, ook voluit, best wat van je signaal afsnoept. Ik heb het eens geprobeerd met mijn P90 gitaar: leek me wel lekker 'puur'. In praktijk was het niet te doen, je bent toch net ff wat scheller dan je normaal al bent.

Duhsjaak
1 februari 2016, 07:49
Eens met F., met een kleine nuance. Ik heb het alleen maar geprobeerd op een gitaar waarop allemaal single cols zaten.
2 HiLo's
2 Tele
1 ambassador uit Duitsland

Met uitzondering van de HiLo's (weinig verschil - mogelijk door über lage output) gaf dat allemaal een minder resultaat, terwijl dat toch allemaal low output pups waren. Ik kan me zo voorstellen dat dat met de hetere pups van nu alleen maar lastiger of lelijker wordt.

Ik heb m er gauw weer tussen gezet.

Met humbuckers geen ervaring.
Dus in het kort: mijn ervaring komt overeen met F., maar is waarschijnlijk erg afhankelijk van hoe heet de pups gewonden zijn.

Toonknop mag er van mij altijd van af. Maak ik totaal nooit gebruik van.
Succes.
Vriendelijke groet, Gus

Pepe
1 februari 2016, 08:10
Ik denk dat het vooral gaat uitmaken naarmate de electronica die je bypast het originele signaal beïnvloed.
Het zou mijn inziens logischer zijn om dan de electronica aan te passen zodat je nog steeds dat signaal kan bewerken ipv niet meer.

The Crash Cowboy
1 februari 2016, 15:21
Dan gaat het alleen een volume-pot worden. Thanks !