PDA

View Full Version : Nieuwe (oefen)versterker



DannyFender
30 januari 2016, 09:00
In de oefenruimte gebruik ik een Fender Twin Reverb als versterking voor m'n Strat. Die versterker heeft voldoende output en prachtige, sprankelende cleans. Omdat ik nogal van m'n pedalen hou, haal ik alles van chorus, dirt tot delay en reverb uit het pedalboard.

Nu wil ik thuis graag ook fatsoenlijk kunnen spelen, iets wat ik tot op heden noodgedwongen op een Ibanez Troubadour T20(8 inch) heb gedaan. Daarmee kun je het geluid van de gitaar horen, maar de amp reageert niet wonderwel op pedalen, speciaal de overdrives.

Gezien mijn ervaring met het gewicht (en prijs) van de Twin Reverb, zat ik met het idee te spelen om voor het eerst head + cab te gaan. Dan zijn er een aantal die in het oog springen: Orange Micro Terror, Mooer little Monster AC óf BM en Hughes en Kettner tubemeister (de 5 is ong. hetzelfde budget, maar de 18 zou via marktplaats niet heel veel duurder zijn).

Er zijn video's op Youtube die vergelijkingen treffen, maar een hoop zijn slecht opgenomen. Daarbij krijg je het geluid toch nooit helemaal duidelijk via de computerspeakertjes hier op het bureau. De beste vind ik dan nog:

https://www.youtube.com/watch?v=6Wqn6i5iCec

Zijn er mensen die zelf zo'n ding hebben? In principe is het bedoeld om een studeerkamer van ong. 3 m2 te vullen, maar het zou fijn zijn als ik hem in een noodgeval ook op een (klein) podium zou kunnen gebruiken. Vroeg of laat zal de Twin ook wel een keer gerepareerd moeten worden en dan heb ik een backup.

Is er daarnaast nog heel veel verschil tussen cabinets? Ik twijfel tussen 1x12 en 2x12, maar in veruit de meeste gevallen bestaat die 12" speaker dan toch uit een Celestion Greenback, soms Eminence. Ik snap dan ook niet zo goed waarom er 2x12" cabinets zijn die €1000 zijn, ogenschijnlijk uitgerust met dezelfde speakers als een cabinet van €300. Uiteraard zal er wel een hoorbaar verschil zijn, maar waar zit hem dat dan in? De plaatselijke leveranciers hebben niet alles op voorraad om een goede vergelijking te treffen, vandaar dat ik de vraag hier voorzichtig stel.

Ik hoor het graag als mensen met een vergelijkbare setup ervaring hebben en die willen delen. Tot op heden lijkt de Mooer little Monster een goede optie i.c.m. een 1x12. Valt netjes binnen het budget en lijkt te beloven wat ik zoek.

Ik ben niet geneigd om weer voor een combo te gaan. De esthetiek alleen al van een mooie (lunchbox)head en cab past hier beter. De Tubemeister vind ik oogstrelend, bijvoorbeeld. Maar ja, van unne skonne tafel kende nie eten, zeggen ze hier.