PDA

View Full Version : DIY gitaarbouwer kit?



maythe7
29 januari 2016, 22:35
Beste mede-forumleden,

Ik heb aankomende zomer een paar weken vrij en ik zou graag een eigen gitaar gaan bouwen.
Ik heb geen ervaring met het bouwen van een gitaar, maar wel met houtbewerking.
Nu had ik bij oa bax gezien dat je voor een paar honderd euro een diy kit kan kopen met alle onderdelen om een gitaar te maken. Ik vroeg mij af wat jullie mening hierover is? Is dit bespeelbaar als je er wat tijd en aandacht in steekt. Alvast bedankt voor het meedenken en voor de moeit!!

Groet, Maythe

barno
29 januari 2016, 22:45
die kits zijn meestal wel okee en als je de hardware wat upgrade kan daar best een goede gitaar uitkomen. Maar met wat houtbewerkingservaring zou ik gewoon eentje zelf bouwen.

mrweird
30 januari 2016, 08:16
Beste mede-forumleden,

Ik heb aankomende zomer een paar weken vrij en ik zou graag een eigen gitaar gaan bouwen.
Ik heb geen ervaring met het bouwen van een gitaar, maar wel met houtbewerking.
Nu had ik bij oa bax gezien dat je voor een paar honderd euro een diy kit kan kopen met alle onderdelen om een gitaar te maken. Ik vroeg mij af wat jullie mening hierover is? Is dit bespeelbaar als je er wat tijd en aandacht in steekt. Alvast bedankt voor het meedenken en voor de moeit!!

Groet, Maythe

Ik ben met een kit bezig. Leuk om te doen igg. Of hij bespeelbaar gaat worden kan ik nog geen uitsluitsel over geven maar ik doe m'n best. :D

obiwanjacobi
30 januari 2016, 09:06
Een body is goed zelf te bouwen. Koop een 2e-hands bolt-on halsje op MP en wat mooie hardware -naar jouw wens- los bij de div shops.

[2c]

maythe7
31 januari 2016, 12:35
Bedankt voor de reacties! Heb gisteren de website Crysun.nl gezien op Google. Dit lijkt mij opzich ook wel een leuke optie. Wat is jullie mening hierover?

Vriendelijk groet, Maythe

Braml
13 juni 2016, 13:11
Zo'n cheap kitje lijkt mij ook wel een keer leuk om te proberen. Voornamelijk om wat meer te leren over het afstellen van een gitaar, dat probeer ik liever niet uit met mn duurdere gitaar.


Ik ben met een kit bezig. Leuk om te doen igg. Of hij bespeelbaar gaat worden kan ik nog geen uitsluitsel over geven maar ik doe m'n best. :D

Heb je hem ooit afgemaakt?

mrweird
13 juni 2016, 15:31
Yep. 't is een bespeelbare gitaar inmmiddels. Ik wil d'r nog andere potmeters in doen, en de topkam moet nog iets lager.. Maar ik heb er inmiddels mee op een podium gestaan. :-)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?169803-Aliexpress-kit-les-paul-build-aka-ik-maak-m-n-eigen-chibson

Joost de Ruig
13 juni 2016, 17:04
In dit topic vertel ik e.e.a. over het zelf assembleren van een Tele en de gemaakte kosten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170988-Zelf-Tele-assembleren .

Nu heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van Fenderonderdelen en USA-electronica, maar voor rond de €500,- zijn er al heel aardige sets te vinden die het niveau van de genoemde DIY-kits ver overtstijgt. Fred Dons maakte mij op een shop attent (ik meen in een ander topic) waar je voor de genoemde €500,- aan onderdelen al prima kan slagen.

Je moet zo'n project vooral voor de lol en het leerproces doen en niet voor een vermeende besparing van de kosten. Voor €400,- koop je al een te gekke Squier Classic Vibe en voor dat geld ga je er met een partscaster er echt niet overheen.

Braml
13 juni 2016, 19:04
@ mrweird: vet! ik ga er eens doorheen lezen!


In dit topic vertel ik e.e.a. over het zelf assembleren van een Tele en de gemaakte kosten: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?170988-Zelf-Tele-assembleren .

Nu heb ik voornamelijk gebruik gemaakt van Fenderonderdelen en USA-electronica, maar voor rond de €500,- zijn er al heel aardige sets te vinden die het niveau van de genoemde DIY-kits ver overtstijgt. Fred Dons maakte mij op een shop attent (ik meen in een ander topic) waar je voor de genoemde €500,- aan onderdelen al prima kan slagen.

Je moet zo'n project vooral voor de lol en het leerproces doen en niet voor een vermeende besparing van de kosten. Voor €400,- koop je al een te gekke Squier Classic Vibe en voor dat geld ga je er met een partscaster er echt niet overheen.

Ja joost jouw topic heb ik ook bijgehouden! Mooie tele heb je er aan overgehouden! Maar ik heb dit dus nog nooit gedaan, dus zou ik volgens mij veel beter zo'n stratocaster kit kunnen nemen van thomann. Die kost slechts 69 euro. Daarmee zou ik toch mooi kunnen oefenen? Vooral met het verven van de body, het vormgeven van de headstock, en het afstellen van de neck. Hier heb ik allemaal 0 ervaring mee en ik zou het wel eens willen proberen. Ik zou het dan niet voor het resultaat doen maar voor de ervaring van het werken aan de gitaar.

Maar die zelfbouw tele van jou is dus kwalitatief niets beter dan een squier telecaster denk je?

Joost de Ruig
13 juni 2016, 19:15
Maar die zelfbouw tele van jou is dus kwalitatief niets beter dan een squier telecaster denk je?


Euhh, ik maakte het vergelijk tussen de Classic Vibe en het setje onderdelen dat Fred als alternatief voor de door mij gebruikte onderdelen aanbood. Zijn suggestie was ruim €250 goedkoper.

Mijn Tele kan de strijd met een Classic Vibe met gemak aan, hoewel de CV een erg goede gitaar is voor €400,-. Mijne kan met gemak naast een USA Tele worden gelegd, maar het ging mij om het principe: koop je voor €400 onderdelen of voor hetzelfde geld een CV. Het is gewoon knap hoe Fender voor dat geld een vintagecorrecte goed bespeelbare en goed klinkende Tele in de markt weet te zetten.

Braml
13 juni 2016, 19:23
Euhh, ik maakte het vergelijk tussen de Classic Vibe en het setje onderdelen dat Fred als alternatief voor de door mij gebruikte onderdelen aanbood. Zijn suggestie was ruim €250 goedkoper.

sorry, had je even verkeerd begrepen. Ik dacht dat je jouw zelfbouw van 400 euro met een classic vibe vergeleek.


Mijn Tele kan de strijd met een Classic Vibe met gemak aan, hoewel de CV een erg goede gitaar is voor €400,-. Mijne kan met gemak naast een USA Tele worden gelegd, maar het ging mij om het principe: koop je voor €400 onderdelen of voor hetzelfde geld een CV. Het is gewoon knap hoe Fender voor dat geld een vintagecorrecte goed bespeelbare en goed klinkende Tele in de markt weet te zetten.

Ja een kennis van mij heeft ook een CV strat thuis, en ook een aantal USA strats. Hij vindt het niet veel schelen.
Maar trouwens, in jouw topic zei je volgens mij ook dat je nog een setje pickups had liggen thuis toch? Dus die zitten niet bij die 400 euro in dan.

Heb je eigenlijk ook veel moeite gedaan om de hals helemaal goed af te stellen? Frets bijvijlen, truss rod bijstellen, etc.

Joost de Ruig
13 juni 2016, 20:10
Maar trouwens, in jouw topic zei je volgens mij ook dat je nog een setje pickups had liggen thuis toch? Dus die zitten niet bij die 400 euro in dan.

Heb je eigenlijk ook veel moeite gedaan om de hals helemaal goed af te stellen? Frets bijvijlen, truss rod bijstellen, etc.

In het begin van het topic geef ik inderdaad aan een bestaand setje pu's te gaan gebruiken. Toen het brugelement defect bleek, heb ik echter een setje Fender No-caster pu's gekocht a €130,-.

Ik heb bij mijn bouw nooit over een budget van €400 gesproken, maar van €600. Dat werd dus €730 door de pu's.

Aan mijn hals heb ik niets hoeven doen. De frets bleken perfect afgewerkt.

Braml
13 juni 2016, 21:59
In het begin van het topic geef ik inderdaad aan een bestaand setje pu's te gaan gebruiken. Toen het brugelement defect bleek, heb ik echter een setje Fender No-caster pu's gekocht a €130,-.

Ik heb bij mijn bouw nooit over een budget van €400 gesproken, maar van €600. Dat werd dus €730 door de pu's.

Aan mijn hals heb ik niets hoeven doen. De frets bleken perfect afgewerkt.

Ooh oke. Lekker dat je hals al goed was!
Ik ga denk ik maar eens zo'n setje van 70 euro aanschaffen om wat mee te oefenen. Kan ik later altijd nog een wat duurdere partscaster maken.

Braml
16 juni 2016, 08:03
Morgen krijg ik waarschijnlijk mn kit binnen, en dan zou ik morgenavond wel graag direct willen beginnen.

Kan iemand me misschien vertellen wat voor lagen ik op de body moet spuiten naast de verf zelf? Ik ga er vanuit dat ik hem gewoon helemaal één kleur wil geven, welke kleur ben ik nog niet over uit, maar ik wil nog niet moeilijk doen met patronen en figuren. Ik lees wel eens hier en daar dat ik er eerst nog iets anders op moet spuiten, en na de verf nog weer een laag? Grondverf? Lak? Ik heb hier geen verstand van en heb het pakket gekocht om onder andere hier wat van te leren, dus hopelijk kunnen jullie me helpen met deze vraag. Vast bedankt!

mrweird
16 juni 2016, 08:50
D'r staan aardig wat logs en youtube filmpjes op internet over 't zelf in elkaar knutselen van kit gitaren. Ik zou om te beginnen gewoon 's een rondje op google gaan zoeken.

Tabula Rasa
16 juni 2016, 09:06
Kijk eens in de rubriek zelfbouw bij dr lak faq, het stickey topic

Braml
16 juni 2016, 09:27
Kijk eens in de rubriek zelfbouw bij dr lak faq, het stickey topic

Bedankt! Dat ziet er uit als een erg behulpzaam topic! Ik heb de slechte gewoonte om nooit de sticky's te lezen, daar scroll ik altijd direct voorbij.

Tabula Rasa
16 juni 2016, 09:32
Om te beginnen: welke houtsoort is de body en wil je dekkend of transparant lakken en indien transparant.... kleur of blank?

Braml
16 juni 2016, 10:41
Om te beginnen: welke houtsoort is de body en wil je dekkend of transparant lakken en indien transparant.... kleur of blank?

Het is deze set:
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_eguitar_kit.htm?ref=search_rslt_guit ar+kit_185163_0

De body is van Linde staat er, de hals is van esdoorn, en het freboard van palisander. (aan het fretboard hoef ik volgens mij niets te doen qua lak).

Ik weet het verschil niet eens tussen dekkende en transparante lak :( Ik wil gewoon graag proberen bijvoorbeeld de body helemaal rood of wit te maken. Als ik naar mijn andere strat kijk van fender, heeft die een mooie spiegelachtige finish, is dat makkelijk zelf voor elkaar te krijgen?

mrweird
16 juni 2016, 11:17
Het is deze set:
Ik weet het verschil niet eens tussen dekkende en transparante lak :( ?

Die is makkelijk.. :-) Zie je houtnerf door de lak, dan istie transparant, zie je dat niet dan istie dekkend.

Woml
16 juni 2016, 11:19
Dekkend wil je hem dus. Transparant betekent dat je er doorheen kunt kijken, en dus het hout blijft zien. Dat kan eventueel ook nog met een kleurtje, maar zo te horen wil jij hem gewoon ondoorzichtig wit of rood.

Spiegelglad is te doen, met een heleboel schuren en poetsen, en bij sommige houtsoorten netjes de poriën opvullen zodat je geen putjes meer hebt. Makkelijk..? Hmmm... Het is mij nog nooit echt naar tevredenheid gelukt, maar misschien ben ik er gewoon te lui en slordig voor. :dontgeti:

Braml
16 juni 2016, 11:27
Mmh, het is misschien ook wel mooi om hem transparant te verven dan. Het maakt me eigenlijk niet zoveel uit, zolang hij maar mooi wordt. Ik wil in ieder geval geen blanke laklaag waardoor je het hout zelf zonder kleur ziet. Zolang ik er maar kleur aan kan geven. Dan kan ik later misschien ook patronen en figuren maken met kleuren :P

Tabula Rasa
16 juni 2016, 11:44
Je kan het zo simpel of gek maken als je zelf wil.

Simpel: twee eitjes als filler, twee busjes witte primer van de Action, twee bussen rode kleurlak van de Action en twee bussen hoogglans blanke lak van de Action en je hebt een geweldig resultaat voor 12 euro en de kosten van de twee eitjes en schuurpapier.

Of een fancy epoxy filler, mooie nitrocellulose kleurlak en Nitro blanke lak.

Het is maar net wat je zelf wil. Mijn laatste lp had voor ongeveer 80 a 90 euro aan lak en ik heb het ook weleens voor nog geen 15 euro gedaan.

Braml
16 juni 2016, 11:47
Je kan het zo simpel of gek maken als je zelf wil.

Simpel: twee eitjes als fokker, twee busjes witte primer van de Action, twee bussen rode kleurlak van de Action en twee bussen hoogglans blanke lak van de Action en je hebt een geweldig resultaat voor 12 euro en de kosten van de twee eitjes en schuurpapier.

Of een fancy epoxy filler, mooie nitrocellulose kleurlak en Nitro blanke lak.

Het is maar net wat je zelf wil. Mijn laatste lp had voor ongeveer 80 a 90 euro aan lak en ik heb het ook weleens voor nog geen 15 euro gedaan.

Nah, dan is me de lak nog duurder dan de hele gitaar zelf :P Liefst zo goedkoop mogelijk dus! denk dat pa nog wel een aantal bussen heeft, misschien dat ik dan nog wat bij moet halen. Maar dat hoeft me dus maar een paar euro te kosten :D Dan ga ik daarvoor.

Tabula Rasa
16 juni 2016, 12:29
Kijk ff uit met acryl en alkyd door elkaar! De ene op de ander werkt wel, maar eronder weer vaak niet, dus beter bij 1 type houden of acryl met Nitro eroverheen. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad

Joost de Ruig
16 juni 2016, 12:56
Kijk ff uit met acryl en alkyd door elkaar! De ene op de ander werkt wel, maar eronder weer vaak niet, dus beter bij 1 type houden of acryl met Nitro eroverheen. Daar heb ik nog nooit problemen mee gehad

De vuistregel is dat je op harde lak wel een zachtere lak kan zetten, maar niet andersom!

Braml
20 juni 2016, 11:14
Ik heb vrijdag het pakket binnen gekregen, ik heb de headstock mooi uitgezaagd en geschuurd en de body hangt in de garage met de grondverf er al op. Ik had gedacht vanmiddag de eerste laag rode verf te spuiten. Nu schijnt het vandaag de hele dag flink te gaan regenen, is het dan wel verstandig om te gaan spuiten? Droogt de laag dan wel goed? In principe hangt de body gewoon in de garage.. misschien kan het wel als ik gewoon het raam en de deur sluit?

Tabula Rasa
20 juni 2016, 11:16
Buiten onder een overkapping, uit de wind, net na de regen zou perfect zijn! Al het stof in de omgeving is nat en er stuift niets in je lak.

Braml
20 juni 2016, 11:30
Buiten onder een overkapping, uit de wind, net na de regen zou perfect zijn! Al het stof in de omgeving is nat en er stuift niets in je lak.

Ja maar ik ben bang dat de regen pas vannacht stopt. Heb je buienradar gezien voor vandaag? We krijgen er van langs hoor vandaag :P

Tabula Rasa
20 juni 2016, 12:03
Zolang er geen druppels op de gitaar zelf vallen zou ik me niet heel erg druk maken. Grote kans dat de luchtvochtigheid in de schuur met deuren en ramen dicht veel hoger is dan buiten.

Braml
21 juni 2016, 09:09
Ik moet zeggen dat het aardig lukt met het spuiten van mn body! Ik spuit hem helemaal rood (Karmijn Rood om precies te zijn). De laatste laag rood is nu aan het drogen. Nu wil ik nog 1 of misschien 2 lagen blanke lak spuiten. De porien zijn nog wel duidelijk te zien in het hout, maar dat vind ik eigenlijk wel erg mooi!

Ook heb ik mij gisteren verbaasd, ik was de fret hoogtes aan het controleren met de wiebelmethode, en volgens mij zijn de frets al helemaal goed! Dat had ik echt absoluut niet verwacht van zo'n cheapo pakket! Heb ik dan geluk of?

mrweird
21 juni 2016, 10:21
Ook heb ik mij gisteren verbaasd, ik was de fret hoogtes aan het controleren met de wiebelmethode, en volgens mij zijn de frets al helemaal goed! Dat had ik echt absoluut niet verwacht van zo'n cheapo pakket! Heb ik dan geluk of?

Denk 't wel! Ik mocht aan mijn 1ste zelf uitgevoerde fretjes vlak klus beginnen..

Braml
21 juni 2016, 10:50
Denk 't wel! Ik mocht aan mijn 1ste zelf uitgevoerde fretjes vlak klus beginnen..

Mmh, raar. Komt er bij jou trouwens nog een beetje geluid uit dan of klinkt t echt nergens naar?

mrweird
21 juni 2016, 20:06
klinkt prima. Er is inmiddels wel een andere wiring kit onderweg met betere potmeters...

Braml
22 juni 2016, 07:53
klinkt prima. Er is inmiddels wel een andere wiring kit onderweg met betere potmeters...

Netjes! Betekent dat dat je nu moet gaan solderen? Ik vind het voordeel hiervan juist dat ik dat niet hoef, want ik heb daar de mogelijkheid niet voor.

Braml
24 juni 2016, 19:27
Daar is hij dan!

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMG-20160624-WA0028_zps8z7cyptf.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMG-20160624-WA0028_zps8z7cyptf.jpg.html)

Ik vind hem zelf qua uiterlijk echt fantastisch geworden. Ik zeg altijd tegen mezelf dat ik Fiesta Red een van de mooiste kleuren vind van Fender, en ik vind dat dit aardig op Fiesta Red lijkt. Ben er zeer blij mee!

Hier is hopelijk goed te zien hoe het er van dichtbij uit ziet:

http://i1104.photobucket.com/albums/h336/Voetbal7/IMG-20160624-WA0026_zpswpv6tasp.jpg (http://s1104.photobucket.com/user/Voetbal7/media/IMG-20160624-WA0026_zpswpv6tasp.jpg.html)

De porien in het hout zijn nog iets te zien. Dat was niet echt de bedoeling maar ik vind het ontzettend mooi zo. Als ik zo aan de body van mn Fender strat voel voelt die heel glossy/plakkerig aan. De DIY strat heeft dit niet, de body voelt heel glad en niet plakkerig aan. Niet dat dat superveel uitmaakt. Er zitten genoeg minpunten aan de DIY strat die ik nu al gespot heb, en ik heb hem nog niet eens afgesteld, dat ga ik morgen doen. De minpunten:

- 2 gaatjes om de slagplaat te monteren zaten niet helemaal op de goede plek.
- De Tremolo arm zweeft heel laag boven de snaren, waardoor je je vingers er bijna niet onder kunt passen als je hem nog omlaag wil drukken. Dit moet dus wel haast naast de snaren.
- De switch is vrij stug. Het kost meer moeite om hem van positie te switchen. (Dit kan natuurlijk voordelig zijn als je er soms last van hebt dat je tijdens het spelen per ongeluk de switch raakt en van elementstand wisselt).
- De output jack past niet helemaal lekker in de cavity. Ten minste, niet als je ook nog eens de montagegaatjes wilt uitlijnen met de gaten in de body.
- Het geluid klinkt natuurlijk niet zo gedefinieerd door mindere houtkeuzes en pickups en dergelijke als duurdere stratocasters. (Maar stiekem klinkt het nog aardig hoor).
- Er zit een set .009 snaren bij (
. Geen grote ramp natuurlijk want die is makkelijk vervangbaar.

Pluspunten:
- Ik heb mij erover verbaasd dat de hals nog best goed is. De frethoogtes zijn al goed en de achterkant voelt lekker glad aan, je blijft niet plakken. Geen deuken of scheuren in de toets.
- De body zelf (zoals hij binnenkomt) vind ik een aardig mooie basis om te gaan verven. Op de bodem van de cavities is het soms een beetje ruw, maar dat zie je dus niet terug. Qua uiterlijk is hij super.
- Er zitten keramische pickups in, maar deze zijn zeker niet waardeloos. Echt fantastisch zijn ze natuurlijk niet maar goed.


Hij is héél ietsje lichter qua gewicht dan mijn Fender. Voor 69 euro heb ik in ieder geval al een hoop lol gehad met het assembleren en verven en lakken ervan, en ik heb er ook een hoop van geleerd. Morgen ga ik nog wat bijleren door hem eens af te stellen, dit heb ik ook nog nooit helemaal zelf gedaan. Ben benieuwd hoe hij dan speelt!

Napoje
29 juni 2016, 17:02
- Er zitten keramische pickups in, maar deze zijn zeker niet waardeloos. Echt fantastisch zijn ze natuurlijk niet maar goed.


Steek er een setje alnico artecs uit bamië in voor ± 40€ en hij klinkt stukken beter denk ik.

Erik de Perik
29 juni 2016, 19:28
http://nl.aliexpress.com/item/Sell-Free-Shipping-great-sound-Cream-color-Alnico-5-rod-strat-guitar-pickups-3S-SET-single/494803458.html?scm=1007.13338.33346.0&pvid=467698cf-ae9f-478d-8b2b-7679d3d3b2ea&tpp=1

Ik weet overigens niet wat voor kwaliteit het is, ken ze verder niet.

Plant
29 juni 2016, 21:51
http://nl.aliexpress.com/item/Sell-Free-Shipping-great-sound-Cream-color-Alnico-5-rod-strat-guitar-pickups-3S-SET-single/494803458.html?scm=1007.13338.33346.0&pvid=467698cf-ae9f-478d-8b2b-7679d3d3b2ea&tpp=1

Ik weet overigens niet wat voor kwaliteit het is, ken ze verder niet.

Post dan niks. Als je iemand iets wil aanraden, kies dan iets waarmee je zelf positieve ervaring hebt.

Erik de Perik
29 juni 2016, 21:53
Post dan niks. Als je iemand iets wil aanraden, kies dan iets waarmee je zelf positieve ervaring hebt.

Volgens mij post ik een stuk realistischer dan een grote groep van hier.

roger
29 juni 2016, 23:24
Ik heb van Ali 2 keer een setje humbuckers besteld. Klinkt niet verkeerd voor een setje van ongeveer 20 euro incl verzenden. Check dit filmpje; https://youtu.be/Bc8xe-CYl4w


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
29 juni 2016, 23:31
Ik heb van Ali 2 keer een setje humbuckers besteld. Klinkt niet verkeerd voor een setje van ongeveer 20 euro incl verzenden. Check dit filmpje; https://youtu.be/Bc8xe-CYl4w


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jammer van die galm joh, maar verder ok!

Napoje
30 juni 2016, 05:24
Voor 20 dollar kan je eens een gok nemen maar vaak vallen die dingen erg mee voor het geld is mijn ervaring.

Braml
30 juni 2016, 07:49
Steek er een setje alnico artecs uit bamië in voor ± 40€ en hij klinkt stukken beter denk ik.

Waar haal je die vandaan? Als je op thomann kijkt is het goedkoopste setje strat pickups direct al 98 euro, de tex mex set is dit.
Ik zou evt best een nieuwe supergoedkope set alnico pickups in mn diy strat zetten ja.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 09:28
Gfs heeft artec elementen, maar via banggoods of aliexpress vind je ze voor minder geld.

Buxtra
30 juni 2016, 10:55
Aliexpress!

Artec mini humbucker € 9,-. Inclusief verzenden. 2 weken lag hij op de mat. Zie de reviews voor specs etc. Het seymour Duncan stempel op de onderkant is misleidend. In de brievenbus ontbreekt dit en het is natuurlijk Artec en niet SD.

Echt leuk om eens iets te proberen. Een pdfje met kleuren en aansluitschema's is zo gegoogled.

Plezier ermee!

Braml
30 juni 2016, 12:12
Single coil sized humbuckers zouden ook wel vet zijn, om er een superruige strat van te maken. Zijn die Hotrails eigenlijk ook allemaal humbuckers in single coil formaat? of bestaan er ook single coil hotrails?

In principe zou het voor mij al prima zijn om gewoon 1 single coil sized humbucker in de brug positie te hebben, misschien hooguit ook nog een in de neck positie.

Buxtra
30 juni 2016, 12:14
Zoek op Aliexpress!

Braml
30 juni 2016, 18:17
Ik zou me dus wel eens willen wagen aan 3 hot rail humbucker pickups van ongeveer 5 euro voor mn diy strat. Ik zit op aliexpres te zoeken naar die dingen, maar bij de meesten staat dat t een neck pickup is. Ik ga er eigenlijk vanuit dat een neck en een middle pickup hetzelfde is, en dat het geluidsverschil puur komt door de positie waar hij zich bevindt? Bridge pickups daarentegen zullen toch wel iets langer moeten zijn aangezien ze schuin staan?

Napoje
30 juni 2016, 19:58
Waar haal je die vandaan? Als je op thomann kijkt is het goedkoopste setje strat pickups direct al 98 euro, de tex mex set is dit.
Ik zou evt best een nieuwe supergoedkope set alnico pickups in mn diy strat zetten ja.


Ziehier (http://www.eyguitarmusic.com/Pickups_c_34.html), Best leuk aanbod. Importrechten heb ik nog nooit hoeven betalen. Bij GFS is dat wel anders. Die merkloze dingen van ze zijn over het algemeen ook prima zolang je maar geen keramisch neemt. (behalve de emg klonen als je daarvan houd) Ze hebben bijvoorbeeld ook neodymium humbuckers. Leuk als je van de metal bent

Of zoiets?


http://www.eyguitarmusic.com/thumbnail.asp?file=assets/images/12bk-f_thumbnail.jpg&maxx=150&maxy=0 (http://www.eyguitarmusic.com/Artec-flat-pole-vintage-set-5052-RW52-alnico-Black_p_620.html)



Artec flat pole vintage set (50/52 RW/52) alnico Black (http://www.eyguitarmusic.com/Artec-flat-pole-vintage-set-5052-RW52-alnico-Black_p_620.html)




http://www.eyguitarmusic.com/assets/templates/common/images/star4.png
2 Review(s)







Your Price: US$45.41(Convert)




On sale: US$27.77(Convert)
http://www.eyguitarmusic.com/assets/templates/common/images/on_sale.png

Napoje
30 juni 2016, 20:07
IIk ga er eigenlijk vanuit dat een neck en een middle pickup hetzelfde is,

Een midden pickup bij een stratocaster is toch meestal reverse wounded? Dit om semi humbucking (de tussenstandjes) stiller te maken.

Tabula Rasa
30 juni 2016, 20:20
Een midden pickup bij een stratocaster is toch meestal reverse wounded? Dit om semi humbucking (de tussenstandjes) stiller te maken.
Yep, en de magneten staan ook nog eens andersom qua polariteit. Als je elementen tegen elkaar plakt. Bovenkant tegen bovenkant is er 1 die aan beide andere plakt. Dat is het middelste element.

Braml
6 juli 2016, 08:16
Ik wil dus nu een paar pickups bestellen van aliexpress. Ik kijk vooral naar humbuckers in single coil formaat voor de brug- en halspositie. Hieruit volgt de eerste vraag: Zijn hotrail pickups ook altijd humbuckers in single coil formaat of bestaan er ook echte single coil hotrails?

Als je hotrail invult in aliexpress krijg je alleen maar neck pickups en pickups waar de positie niet bij staat. Ik wil ook graag een nieuwe brug pickup. Waar kan ik verder aan zien voor welke positie de pickup bedoeld is?

Als ik zoek op Artec pickups (die werden eerder in dit topic genoemd en schijnen aardig goed te zijn), krijg ik vooral pickups waarbij specifiek vermeld staat dat ze COLD zijn. Wat betekent dit? Ik neem aan dat dit het tegenovergestelde is van hot, en dat het dus lage output pickups zijn?

Tabula Rasa
6 juli 2016, 08:59
Alleen op de eerste alinea heb ik een zinnig antwoord: ja, er zijn ook singlecoil rails elementen. Wanneer je twee magneetstroken bovenop ziet mag je ervanuit gaan dat het humbuckers zijn. 4 aderige draad hoeft geen bewijs voor een humbucker te zijn. Kan ook een singlecoil met coiltab zijn waarbij 3 aders in gebruik zijn.
1 magneetstrip bovenaan betekent niet automatisch singlecoil.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Napoje
6 juli 2016, 12:37
Als ik zoek op Artec pickups (die werden eerder in dit topic genoemd en schijnen aardig goed te zijn), krijg ik vooral pickups waarbij specifiek vermeld staat dat ze COLD zijn. Wat betekent dit? Ik neem aan dat dit het tegenovergestelde is van hot, en dat het dus lage output pickups zijn?


Bij aliexpress moet je altijd maar afwachten of je echt krijgt wat je besteld... Ik zou toch liever ergens anders bestellen, dan maar €5 duurder. Laatst ook een diy explorer kit besteld, krijg je toch weer wat anders dan op het plaatje (andere knoppen, andere vorm headstock, andere slagplaat)

Henko
6 juli 2016, 14:06
Bij aliexpress moet je altijd maar afwachten of je echt krijgt wat je besteld... Ik zou toch liever ergens anders bestellen, dan maar €5 duurder. Laatst ook een diy explorer kit besteld, krijg je toch weer wat anders dan op het plaatje (andere knoppen, andere vorm headstock, andere slagplaat)

Met alle respect hoor, maar ik bestel enorm veel en vaak bij Aliexpress.
Heb nog nooit problemen gehad, of iets verkeerd binnengekregen.
Kan natuurlijk ook aan de shops liggen waar je koopt.
Ik kan je graag een lijstje sturen van mijn favoriete shops waar ik tot op heden zonder problemen heb gekocht.
( moet ik afkloppen )

Napoje
6 juli 2016, 15:43
Met alle respect hoor, maar ik bestel enorm veel en vaak bij Aliexpress.
Heb nog nooit problemen gehad, of iets verkeerd binnengekregen.
Kan natuurlijk ook aan de shops liggen waar je koopt.
Ik kan je graag een lijstje sturen van mijn favoriete shops waar ik tot op heden zonder problemen heb gekocht.
( moet ik afkloppen )


Ja zo'n lijstje zou ik wel handig vinden. Graag aub.

roger
6 juli 2016, 18:33
Deze heeft veel elementen, ik heb de alnico 5 humbucker nu in mijn strat zitten, bevalt goed!
http://s.aliexpress.com/v6FFNRr2


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Erik de Perik
6 juli 2016, 18:45
Vind het jammer dat je op Aliexpress geen AlnicoII elementen kunt kopen. Of ik kijk er langs.....

Napoje
6 juli 2016, 20:00
Vind het jammer dat je op Aliexpress geen AlnicoII elementen kunt kopen. Of ik kijk er langs.....

Ja (https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=alnico+2) inderdaad. En staar je niet blind op aliexpress. Er is ook ebay.com (geen ebay.nl gebruiken)

mrweird
7 juli 2016, 08:59
Vind het jammer dat je op Aliexpress geen AlnicoII elementen kunt kopen. Of ik kijk er langs.....

Ik heb deze in mijn aliexpress bouwpakketje zitten. http://www.aliexpress.com/item/Sell-Free-Shipping-a-set-of-Alnico-5-humbucker-guitar-pickups-cream-color-guitar-humbucking-pickups/32259783953.html?spm=2114.13010608.0.96.X4dIpc

Zouden Alnico II moeten zijn..

Tabula Rasa
7 juli 2016, 09:11
Vind het jammer dat je op Aliexpress geen AlnicoII elementen kunt kopen. Of ik kijk er langs.....
Heb je misschien abusievelijk op alnicoll gezocht ipv alnico II of alnico 2?

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

oigun
7 juli 2016, 09:47
Ik heb deze in mijn aliexpress bouwpakketje zitten. http://www.aliexpress.com/item/Sell-Free-Shipping-a-set-of-Alnico-5-humbucker-guitar-pickups-cream-color-guitar-humbucking-pickups/32259783953.html?spm=2114.13010608.0.96.X4dIpc

Zouden Alnico II moeten zijn..

Ja of 2 alnico humbuckers...:D

Henko
7 juli 2016, 10:10
Ja zo'n lijstje zou ik wel handig vinden. Graag aub.
Bij deze de shops waar ik mijn spullen koop, en nog nooit 1 probleem mee heb gehad.
Succes ermee :ok:
GuitarFamily: http://www.aliexpress.com/store/1803454
MIKI HO`s store : http://www.aliexpress.com/store/346901
Yinfente : http://www.aliexpress.com/store/707905
China popular store: http://www.aliexpress.com/store/1474572
Xilan store: http://www.aliexpress.com/store/1395624
Grace Kim`s guitar store: http://www.aliexpress.com/store/601365
Fine Music: http://www.aliexpress.com/store/912104

Erik de Perik
7 juli 2016, 15:08
Ik heb deze in mijn aliexpress bouwpakketje zitten. http://www.aliexpress.com/item/Sell-Free-Shipping-a-set-of-Alnico-5-humbucker-guitar-pickups-cream-color-guitar-humbucking-pickups/32259783953.html?spm=2114.13010608.0.96.X4dIpc

Zouden Alnico II moeten zijn..

Die hadden ze zeker verstopt toen ik zocht... :hide:

Ik heb het al goedkoper opgelost :D

Helge
13 juli 2016, 23:38
U moet bij Guitarfetish.com pickups koopen. Het is quallity als Fender USA / Seymour Duncan, maar goedkoop. 29dollar voor een. Kijken de price een luister naar de sound op demo:

http://www.guitarfetish.com/Alnico-Fat-Pat-Boutique-Humbucker-Chrome-Bridge-Position_p_78.html

Tabula Rasa
14 juli 2016, 04:47
Gfs is erg goed voor het geld, maar toch heb ik betere ervaringen met Sd.

eco-hippie-boomknuffelaar disclaimer: mogelijk is bovenstaande post schadelijk voor tere zieltjes. Indien men bovenstaande aanstootgevend acht: ga lekker janken!

Braml
14 juli 2016, 22:07
Ik moet helemaal niks... Bovendien was ik op zoek naar single coil sized humbuckers. Heb inmiddels bij aliexpress besteld.

Braml
26 juli 2016, 12:17
Oke, mijn 2 pickups die ik in mn zelfbouw strat wil stoppen zijn binnen. Nu heb ik 2 vragen:

1: Ik had een neck en een bridge hotrail besteld, maar nu ze binnen zijn kan ik het verschil niet zien. Zijn ze gewoon hetzelfde of kan ik ergens aan zien dat het de brug of de neck is? Het komt uit china dus ik kan niks lezen van wat er op de verpakking staat.

2: Ik wil graag het volgende, en ik vroeg me af of het mogelijk is:
Momenteel zitten er 3 prut single coils in, ik wil graag de neck en bridge pickup vervangen voor de twee hotrails, en de middle pickup uit de keten solderen. Ik wil er een 3-way switch bij bestellen zodat ik met deze 3 standen kan kiezen uit neck/neck+bridge/bridge.
Is dat mogelijk om het cirquit zo te solderen?
De middle pickup laat ik er ongesoldeerd in zitten en schroef hem helemaal omlaag zodat er geen gat in mn gitaar zit, puur voor de looks dus.

Tabula Rasa
26 juli 2016, 12:22
Heeft er eentje langere draden dan de ander? Zo ja, dan is dit het halselement.

Anders wordt het meten. Hoogste weerstand is brugelement.

Vraag 2, ja. Dat kan.


Status is ook een prikkel. Zo is de bullshit geboren :D.

Braml
26 juli 2016, 20:03
Heeft er eentje langere draden dan de ander? Zo ja, dan is dit het halselement.

Anders wordt het meten. Hoogste weerstand is brugelement.

Vraag 2, ja. Dat kan.

Dankje, de ene heeft inderdaad heel iets langere bedrading dan de andere, maar dit kan ook toeval zijn de pickups komen van verschillende leveranciers.