PDA

View Full Version : Iets dikkere treble snaren, nieuwe setup nodig?



john.westhoff
29 januari 2016, 12:38
Een aantal maanden geleden heb ik een Gibson ES355 Nashville custom shop 1963 block reissue gekocht, 2e hands maar nauwelijks gebruikt. Een heerlijke gitaar.

Omdat ik vooral blues/jazz speel heb ik de oorspronkelijke 0.10 set snaren vervangen door 0.11 om iets meer body in het geluid te krijgen. De gitaar is daarna professioneel afgesteld op een setje Ernie Ball (Power slinky).

De afstelling en intonatie is nu zoals het hoort ( al blijft dat subjectief natuurlijk). Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de relatief dunne bas snaren in die set (0.11 0.14 0.18 0.28 0.38 0.48) en overweeg een set waarin deze wat dikker zijn (0.11 0.14 0.18 0.30 0.42 0.50).

Mijn vraag aan de ervaren mannen/vrouwen is kort en simpel: moet e.e.a. dan meteen weer opnieuw afgesteld worden. Of zijn dit zulke kleine wijzigingen dat je mag verwachten dat de setup/intonatie daar eigenlijk geen aanpassing behoeft?

Orpheo
29 januari 2016, 13:11
Ik verwacht dat,hooguit, de topkam aangepakt moet worden. Qua snaarspanning en intonatie verwacht ik niet bizar veel.

Tupelo
29 januari 2016, 15:15
Oké, Orph heeft er zondermeer meer verstand van, niettemin vermoed ik dat je intonatie wel naar de kloten gaat. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat ik niet opnieuw moest intoneren na het veranderen van snaardikte. Nu ben ik een pietleut op dat gebied, maar in mijn beleving, ja 't zal opnieuw intoneren/afstellen worden, ookal zijn het maar drie snaren.

MikeD
29 januari 2016, 15:53
Oké, Orph heeft er zondermeer meer verstand van, niettemin vermoed ik dat je intonatie wel naar de kloten gaat. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt dat ik niet opnieuw moest intoneren na het veranderen van snaardikte. Nu ben ik een pietleut op dat gebied, maar in mijn beleving, ja 't zal opnieuw intoneren/afstellen worden, ookal zijn het maar drie snaren.

plus 1 hier… ik erger me pimpelpaars met gele stippen als de intonatie niet spot on is en bij gewijzigd snaarkaliber intoneer ik dus gewoon opnieuw (ik controleer de intonatie overigens ook bij iedere snaarverversing…al is dat bij toepassing van een identieke set normaliter niet nodig maar ik doe het gewoon 'as a matter of course'). De echte top-fijnproevers zullen wellicht ook iets aan de halsafstelling te doen vinden… dat doe je dan dus eerst en daarna opnieuw intoneren...

john.westhoff
30 januari 2016, 17:44
Thanx, ik was er al bang voor. Stilletjes had ik nog hoop dat er wat marge was omdat het om minimale verschillen gaat, maar blijkbaar zegt de ervaring anders...

Gearjunkie
30 januari 2016, 21:00
Die snaren heb je toch in twee minuten geďntoneerd joh....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dutch66
31 januari 2016, 11:29
Die snaren heb je toch in twee minuten geďntoneerd joh....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja precies, zeker als je bij een snaarwisseling 'standaard' even de intonatie checked en
zonodig aanpast. Alleen even wat handig in krijgen 'thats it'