PDA

View Full Version : tweedehands SD's rare configuratie leadwires



Stratkerel
29 januari 2016, 09:59
Eerst en vooral de bedoeling is om de SD's te installeren zonder coil split of tap, dus gewoon een single conductor bedrading is de bedoeling.

De SH-1 die ik heb gekocht daarvan zien de leadwires als volgt uit:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/gitaarnet/sd-sh1.jpg

Groen zou toch aarding moeten zijn en zwart hot als ik naar de kleurcodes kijk? Uitgerekend die twee zijn samengevoegd ... :???:
Dan is de witte gejoined met de kale draad voor de aarding, snap ik ook niet

De SH-4 kan ik al wat beter volgen, maar ook niet geheel duidelijk.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/48551246/gitaarnet/sd-sh4.jpg
Hier ligt de kale draad helemaal tegen de voet van de buitenisolatie, wellicht daar afgeknipt door vorige eigenaar bij uithalen van pickup. Of misschien niet en geraakte hij er mee weg enkel groen te gebruiken voor aarding op een manier?

Op zich zou ik natuurlijk alles kunnen knippen en bedraden naar mijn zin, maar houd graag de leadwire zoveel mogelijk intact.

Ook besef ik wel dat het een beetje maf lijkt aan jullie te vragen wat er in vorige eigenaar's hoofd zat bij het bedraden. De reden waarom ik het post is om te zien of er voor bij SH1 misschien toch iets gaande is dat wordt gedaan maar ik gewoon nog nooit van gehoord heb.

Dank!

Orpheo
29 januari 2016, 11:24
Oh, maar ik snap 't wel... Even wat snelle uitleg.

http://www.1728.org/humbuck2.gif


Kijk even naar dat plaatje.

Spoel 1 heeft rood en groen, spoel 2 heeft wit en zwart.

Als je wit en rood aan elkaar knoopt, prima. Dan zit de plus op de min. Als je groen en zwart aan elkaar knoopt, heb je ook weer de plus en de min aan elkaar. Dan wordt je witte de aarde en rood je signaal. precies zoals gedaan is op je SH1. Dat doe je als je de fase wilt omdraaien. Fase reversal, maar dan hardwired.

Die andere pup: wat ik daarvan denk is dat de bare wire gewoon veel te kort afgeknipt is.

Kortom. Niks om je zorgen over te moeten maken :) Ik zou gewoon het opnieuw solderen 'zoals' het hoort en dan kijken wat er aan de hand is met die SH1. Misschien is zit de magneet andersom en heeft de vorige eignaar daarom besloten dit zo te doen? Geen idee. misschien is hij een Peter Green-fan en wilde hij dit zo, of wellicht vind hij de tones die je zo krijgt in de middenstand op een LP bruikbaarder (kan 't hem niet kwalijk nemen).

Midwolda
29 januari 2016, 11:46
...
Kortom. Niks om je zorgen over te moeten maken :) Ik zou gewoon het opnieuw solderen 'zoals' het hoort en dan kijken wat er aan de hand is met die SH1. Misschien is zit de magneet andersom en heeft de vorige eignaar daarom besloten dit zo te doen? Geen idee. misschien is hij een Peter Green-fan en wilde hij dit zo, of wellicht vind hij de tones die je zo krijgt in de middenstand op een LP bruikbaarder (kan 't hem niet kwalijk nemen).

Orpheo, wat doet die wiring dan met je geluid in de middenstand (als de magneten niet omgedraaid zijn)?

Orpheo
29 januari 2016, 11:56
Orpheo, wat doet die wiring dan met je geluid in de middenstand (als de magneten niet omgedraaid zijn)?

gewoon uit fase. dus wat honky, feller/scheller/helderder. Ik vind dat uit-fase hardwired alleen zin heeft op een LP omdat je op die manier gewoon meer tones haalt. Wil je je klassieke 'dubbele humbucker tegelijk' tone aan? Fine, dan rol je t volume van de brugpup of halspup iets terug. Dan draai je, even plat gezegd, het signaal van 1 van de 2 pickups terug en dan merk je niks meer van t faseprobleem. Vind 't voor cleans ook te gek. Maar liever niet uit-fase bij een mastervolume setup.

Stratkerel
29 januari 2016, 12:25
Merci Orpheo, is stuk duidelijker!

Midwolda
29 januari 2016, 12:36
Yep, thanks.
Op m'n LP Studio (standaard pups) dus wel een optie, op de 2350 (SD Alnico 2 pro's) niet zo.

Theoretisch maakt het misschien niets uit, maar in de praktijk: beter op de brug of op de neck?

Orpheo
29 januari 2016, 12:40
Yep, thanks.
Op m'n LP Studio (standaard pups) dus wel een optie, op de 2350 (SD Alnico 2 pro's) niet zo.

Theoretisch maakt het misschien niets uit, maar in de praktijk: beter op de brug of op de neck?

ik doe altijd neck maar maakt praktisch niks uit.

Stratkerel
1 februari 2016, 16:33
...en dan kijken wat er aan de hand is met die SH1.

Helemaal niets zo blijkt :) Werkt perfect!