PDA

View Full Version : accoorden voor mandoline



Elsbeth
22 juli 2003, 19:36
Hallo,

Ik ben 16 jaar, en speel al een poosje mandoline. Ik wil er graag ook accoorden op kunnen spelen, maar ik weet niet hoe ik accoorden moet maken. kan iemand mij daaraan helpen, of weet iemand waar ik het kan vinden op internet?

Alvast bedankt, Elsbeth

ReinoutV
24 juli 2003, 15:55
Je kunt ze proberen zelf uit te zoeken. Ik weet niet precies hoe een mandoline gestemd is, maar dat weet jij waarschijnlijk wel. Je weet ook wel welke noten in bijv. een C-akkoord zitten (c-e-g). Op die manier kun je zelf je akkoorden maken door op iedere snaar een geschikte noot te spelen.

Ik zoek net ff met http://www.google.nl op 'mandoline akkoorden' (kan je zelf ook, neem ik aan). Hit nr. 2 is: http://guitar.to/folder/ukulele.html. Op die pagina kan je de stemming van je instrument instellen (GDAE dus, een omgekeerde basgitaar, net als een viool e.d.) en dan de akkoorden kiezen.

Sellars
19 augustus 2003, 13:51
Hoi Elsbeth,

Je post is al een tijdje oud, maar misschien heb je er toch nog iets aan:

Kijk eens op http://www.mandolinecafe.com en dan vooral op het forum, daar zul je een ongeloofelijke berg info vinden!

Roel

Bassie79
19 augustus 2003, 13:55
zit een hele rare stemming op een mandoline, geloof een alternatieve c-stemming, maar weet t niet zeker.

ik ken iemand met een mandoline en die heeft aan de hand van de noten van de accoorden, mandoline accoorden gemaakt als je begrijpt wat ik bedoel

Sellars
19 augustus 2003, 14:08
Mandoline is gestemd in kwinten: van laag naar hoog: GDAE Dit is hetzelfde als de standaard stemming op een viool. Het is ff wennen, maar het speelt heerlijk!

sheena
10 februari 2007, 14:20
Als er nog behoefte is aan een akkoordenboekje voor mandoline:

Pocket Dictionary of Mandolin Chords by Charles Allen
Te bestellen bij Hal Leonard ISBN 0-634-02953-3
Kostte mij 4 euro

Er zijn er nog meer maar dit boekje is praktisch want zeer klein.

hendrix2
10 februari 2007, 14:27
Moest er echt behoefte zijn voor iemand aan kennis over akkoorden, dan kan ik ook wel eens wat uit typen over akkoorden op mandoline.
Laat mij maar weten of er interesse is.

Ik speel nu ongeveer 1,5 jaar mandolin (12jaar gitaar) en heb me echt enorm verdiept in mandoline techniek/theorie. Dus ik weet er wel het een en ander over te zeggen.

sheena
24 februari 2007, 11:16
Hardstikke leuk Hendrix2!

Heb je filmpjes beluisterd en bekeken. Ben pas begonnen met mandolineles (naast gitaar) en heb daar veel schik mee. Heb een beauty Levin (1952) en een Samick electrisch akoestisch. Daarnaast een Maëstro mandola, dat kan ik je ook aanbevelen. Lijkt sterk op een luit....

Oké, veel plezier met de gitaar en mandoline!

hendrix2
24 februari 2007, 15:58
Ik heb onlangs overwogen om me een mandola aan te schaffen, maar ik wacht er even mee. Ik ben momenteel eigenlijk aan het kijken voor een sitar. Alleen zijn die krengen nogal heel groot en duur. Bovendien kan je hier in Belgie echt bijna nergens aan een goed instrument raken.

Veel succes met de mandoline, het is echt een prachtig instrument om te bespelen!