PDA

View Full Version : De meest belangrijke onderdelen op een gitaar



JeffreyR
27 januari 2016, 11:33
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe gitaar in de prijscategorie 350 - 500 euro. Nou kun je voor deze prijs best een aardige gitaar kopen, maar uiteraard kan de kwaliteit altijd beter. Het blijft natuurlijk altijd een compromis van prijs/kwaliteit. Wat zijn in dit geval dan de meest belangrijke (doorslaggevende) onderdelen voor jullie en waarop zou wel bezuinigd mogen worden?

Heb je bijvoorbeeld liever een geweldige bridge en tuners, terwijl de elektronica wat minder is? Of vind je de elektronica juist doorslaggevend. Gaat het je alleen om het speelgemak? Bijvoorbeeld met het idee dat je de sound of de stemvastheid later kunt verbeteren.

En als we het budget dan rond de 1000 euro maken, heb je dan nog steeds dezelfde mening? (al moet er niet te veel mis zijn met een gitaar van deze prijs ;))

Ben erg benieuwd!

showband
27 januari 2016, 11:44
je kunt jezelf afvragen bij een gitaar hoe veel moeite je moet doen om hem naar je zin te maken.

Bij een goedkope gitaar is soms een setje goede tweedehands tuners er op zetten voldoende. Om een hele fijne gitaar over te houden.

Gezien de prijzen die gitaren nu tweedehands doen zou ik wel voor iets gaan wat gelijk goed is. Voor 300-500 euro heb je echt wel een prima gitaar tegenwoordig als je een beetje zoekt.

Da Vinci
27 januari 2016, 12:10
Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende:

Stel, je bent op zoek naar een nieuwe gitaar in de prijscategorie 350 - 500 euro. Nou kun je voor deze prijs best een aardige gitaar kopen, maar uiteraard kan de kwaliteit altijd beter. Het blijft natuurlijk altijd een compromis van prijs/kwaliteit. Wat zijn in dit geval dan de meest belangrijke (doorslaggevende) onderdelen voor jullie en waarop zou wel bezuinigd mogen worden?

Heb je bijvoorbeeld liever een geweldige bridge en tuners, terwijl de elektronica wat minder is? Of vind je de elektronica juist doorslaggevend. Gaat het je alleen om het speelgemak? Bijvoorbeeld met het idee dat je de sound of de stemvastheid later kunt verbeteren.

En als we het budget dan rond de 1000 euro maken, heb je dan nog steeds dezelfde mening? (al moet er niet te veel mis zijn met een gitaar van deze prijs ;))

Ben erg benieuwd!

Ik ben vooral benieuwd wat je met het antwoord op deze vraag wil.

Ik irriteer me mateloos aan gitaren die slecht klinken of niet op stemming blijven dus het is mij om het even of je bij de aankoop van de gitaar rekening moet houden met het vervangen van de brug/tuners voor stemvastheid of elektronica.

Mijn idee is wel dat een wat goedkopere gitaar nooit óf hele slechte hardware óf hele slechte elektronica heeft maar dat het over het algemeen allemaal net even wat minder is. Nou zijn de tuners wellicht wat makkelijker te vervangen van de elektronica voor iemand die niet kan solderen dus op basis daarvan zou je dan je keuze kunnen maken. Want zodra je arbeid moet uitbesteden worden dit soort klusjes relatief prijzig terwijl dat een (gebruikt) setje pups op lockintuners niet de wereld hoeft te kosten.

Ik heb overigens een vrij dure Gibson LP Standaard maar dat ding blijft ook niet op stemming en de kwaliteit van bijvoorbeeld de potmeters is ook niet om over naar huis te schrijven. Maargoed, het is wel een Gibson :-)

Hotpepper01
27 januari 2016, 12:27
Interessante vraag. Een gitaar van 350-500 Euro is voor mij het ondersegment. Daaronder is het vaak niet veel soeps. Afwerkingsniveau zoals fancy inlays, binding, lakwerk vind ik dan van weinig tot geen belang. Alle hardware en electronica komt daarna. Belangrijkste is goede stukken hout (body en hals). Naar snaren en afstelling kijk ik nooit. Die gaan er gelijk af en afstellen/intoneren doe ik zelf.
Voor 1000 E mag je een goed bespeelbaar instrument verwachten en ook meer eisen stellen aan het afwerkingsniveau.
Alle waar naar zijn geld, Zolang je er maar naar kijkt als muziekinstrument en niet als collectors-item. Dan gaan er ineens hele ander zaken meespelen.

Overigens zijn maar 2 van de 10 gitaren die ik bezit, ooit door mijzelf nieuw gekocht. Het gros is vintage,

Midwolda
27 januari 2016, 12:31
Het gaat altijd om het totaalplaatje, inclusief de prijs.

Twee voorbeelden:
- zelfgeknutselde frankencaster, dat ding is gemaakt van allerlei el cheapo onderdelen en inmiddels al wel dertig keer uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, speelt en klinkt nu precies zoals ik 'm wil hebben.
- redelijk dure LP Studio, maar hee alles was zoals ik het zocht (1992, niet afgekauwd, zwart met chrome en ebben toets) en dat die Gibson Deluxe tuners zo ruk zijn maakt niet uit want ik heb toch nog een set Grovers liggen.

Waar ik nooit op zou bezuinigen is skills. Zorg dat je zelf de basic afstellingen en reparaties kunt doen, dat je weet hoe en waarom dingen werken zoals ze werken, leer solderen en meten... dan kun je zelfs van de meest brakke gitaar nog een speelbaar instrument brouwen en dan kom je zo af en toe ook nog wel eens voor hele leuke verrassingen te staan.

Dutch66
27 januari 2016, 13:34
Ga voor een zo 'sober' mogelijke plank in deze prijsrange, en uiteraard 2e hands...

Brad
27 januari 2016, 13:47
De basis moet goed zijn .

Kijk of dat ding goed op stemming blijft , kijk of hij nergens aanloopt en of hij een beetje lekker speelt

De elementen kun je vrij eenvoudig vervangen als die niet zo goed klinken

Brad
27 januari 2016, 13:55
Ik heb overigens een vrij dure Gibson LP Standaard maar dat ding blijft ook niet op stemming en de kwaliteit van bijvoorbeeld de potmeters is ook niet om over naar huis te schrijven. Maargoed, het is wel een Gibson :-)

En daar gaat het om , als er maar Gibson of Fender op je headstock staat -)

Nee zonder gekheid , wat is volgens jou de belangrijkste oorzaak van het ontstemmen van de gitaar ? Er zijn gitaren die ook blijven ontstemmen nadat je de kam en de snaargeleiders met grafiet hebt behandeld

Rutger
27 januari 2016, 14:59
De frets. Het fretwerk moet goed zijn, dat is wel het belangrijkste wat ik van goedkope gitaren heb geleerd. Al het andere kun je over het algemeen zelf heel aardig verbeteren/veranderen, maar als het fretwerk niet goed/naar wens is, is dat al een heel stuk lastiger.

Kim Wilson
27 januari 2016, 15:04
De meest belangrijke zijn die dingen die ervoor zorgen dat ie goed gestemd is en blijft. Hoe goed een gitaar ook klinkt, als ie vals is of ontstemt kun je er niks mee. Dus de constructie, (plaatsing van) brug, frets en topkam zijn het belangrijkst. De rest kun je vervangen.

NRJay
27 januari 2016, 15:11
Voor mij het belangrijkste: de nek! Deze moet goed voelen, al de rest kan je eigenlijk simpel vervangen naar smaak.

Tupelo
27 januari 2016, 15:55
In wezen kan je alles vervangen dat los of vast zit, dus vooral het gevoel moet goed zijn.
Resonantie, halfprofiel, radius, de wijze waarop je arm/hand rust, balans, gewicht, hoe de boel op het lichaam voelt, en of ik de gitaar bij mij vind passen; je moet 'm wel een beetje mooi vinden, anders speel je er niet op.

Kim Wilson
27 januari 2016, 15:58
Nou, als de brug er niet goed op zit of je fretwerk slecht is, krijg je wel een uitdaging...

Tupelo
27 januari 2016, 16:02
Laten refretten vind ik geen ramp.
Kost een paar duiten, maar als ik dat bij aanschaf niet hoef te dokken, dan heb ik dat er voor over.
Kan ik meteen frets naar keuze nemen.
Brug op de verkeerde plaats, tja, dan heb je een lemon.
Brug op de goede plaats maar verkeerd gemonteerd o.i.d. valt te verhelpen.
Brug niet naar je zin ?
Andere brug.

Tupelo
27 januari 2016, 16:05
Overigens ben ik zelf op een punt gekomen dat ik nauwelijks goed fretwerk verwacht op een gitaar in dat segment. Ik zeg niet dat het uitgesloten is, maar ik acht de kans klein, puur op eigen ervaring, wellicht heb ik pech gehad, maar 't is niet anders; 300 < 500 pleuri nieuw ? betekent waarschijnlijk refret of vlakken. :ok:

Tupelo
27 januari 2016, 16:07
Heb je meteen je prioriteit. :D

Duhsjaak
27 januari 2016, 16:09
In wezen kan je alles vervangen dat los of vast zit, dus vooral het gevoel moet goed zijn.
Resonantie, halfprofiel, radius, de wijze waarop je arm/hand rust, balans, gewicht, hoe de boel op het lichaam voelt, en of ik de gitaar bij mij vind passen; je moet 'm wel een beetje mooi vinden, anders speel je er niet op.

Helemaal mee eens.
Geschroefde hals is uit doe het zelf oogpunt de beste optie. Kun je altijd nog shimmen als dat nodig is.

Maar het allerbelangrijkste vind ik een evenwichtige toonvorming. Geen suf klinkende plekken, geen idiote Sweet spots, etc.

Eigenlijk is die evenwichtige toon een van de weinige dingen die qua hout en hals in orde moeten zijn. Een van de weinige dingen die niet met andere pups op te lossen zijn.

En, voor alle duidelijkheid, ik heb eigenlijk alleen maar gitaren uit de €300 tot €500 bandbreedte. Ik maak rammel muziek op rammelgitaren.
En ook geen accountantszorgen en geleuter over torenhoge afschrijving. Gaat ie vervelen? Weg dan met dat ding.

Het brengt wat mij betreft de lol can het gitaarspelen op een hoger niveau, als ik me over de kosten geen zorgen hoef te maken.
En alhoewel ik een paar kladblokken heb, speel ik de meeste gitaren gewoon met de stock pups.

Zo, heb ik toch weer gratis aan je markt onderzoek meegedaan.
Succes met je in-ge-wikkelde business.
Vriendelijke grot, GUs


Effe een edit
Een kladblok is iets waarop je allerlei dingen probeert. Andere pups andere snaren bigsy erop en weer eraf enz.
Het belangrijkste onderdeel is de gitarist natuurlijk. Weet jij ook. Anders hoef je geen pups te maken.

Joost de Ruig
27 januari 2016, 16:35
Voor mij is in de 350-500 range de hals het allerbelangrijkste. Als die niet goed voelt (en slordig fretwerk heeft), laat ik iedere gitaar staan (ongeacht het budget). Neem nu een Squier Classic Vibe Telecaster. Die kost €400 euro en op de drie brugzadels (type draadstaal) vond ik dat dus een gitaar met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding. Die brugzadels zijn voor weinig te vervangen door de gebruikelijke koperen en klaar is klara. Overigens is Fender die mening ook toegedaan, want de nieuwste exemplaren uit deze serie hebben de gewenste brugdelen wel! In de basis heb je een prima gitaar, die je voor tussen de 100 en 150 euro altijd nog eens kan laten voorzien voor een setje pu's naar eigen smaak.

Da Vinci
27 januari 2016, 16:52
Neem nu een Squier Classic Vibe Telecaster. Die kost €400 euro en op de drie brugzadels (type draadstaal) vond ik dat dus een gitaar met een fantastische prijs/kwaliteit verhouding.

Die heb ik laatst ook gecheckt en vond het echt een leuk ding. Tis dat ik merkgeil ben anders had ik 'm gekocht ;-)

Joost de Ruig
27 januari 2016, 17:01
Die heb ik laatst ook gecheckt en vond het echt een leuk ding. Tis dat ik merkgeil ben anders had ik 'm gekocht ;-)

Pssst, als je het niet doorverteld: er zijn decals te koop op het Internet ;)

JeffreyR
27 januari 2016, 17:18
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben zelf ook altijd wel voor het aanpassen en upgraden naar smaak, maar mensen om mij heen juist helemaal niet. Voor mij zijn de dingen die niet - of erg lastig - te veranderen zijn sowieso belangrijk: body, neck(profiel), frets, finish en zou ik wel kunnen leven met bijvoorbeeld simpele tuners, pu's, of bridge. Inderdaad met het idee dat ik deze, mocht ik dat willen, relatief makkelijk kan vervangen.

Ik ben laatst meegegaan met een vriend die een nieuwe gitaar wilde kopen. Hij liet een mooie Squier strat links liggen, voornamelijk vanwege een slecht gevijlde nut. De strat klonk fantastisch, dus ik zou daar niet zo op afknappen (al is het misschien wel een zaak voor een gitaarwinkel om de gitaren netjes afgesteld in het rek te leggen :))

Brad
27 januari 2016, 17:20
Pssst, als je het niet doorverteld: er zijn decals te koop op het Internet ;)

Het is toch nog een aardige klus om een decal zo op de kop van je hals te zetten zonder dat je relief ziet en dus ziet dat het nep is

Tabula Rasa
27 januari 2016, 17:21
Paar laagjes blanke lak en je bent klaar.

JeffreyR
27 januari 2016, 17:23
Dit inderdaad. Ik vind trouwens een strat zonder decal ook altijd wel wat hebben. Misschien nog een idee indien merkgeil ;)

Brad
27 januari 2016, 17:33
Ik zeg niet graag de merknaam bij dit soort verhalen en dat doe ik nu ook niet , maar het gaat om een budget merk waar de meningen over verdeeld zijn

Ik was eens bij een customizer die had net de de merknaam van de kop van een stratocaster afgehaald omdat de eigenaar dat merk spuugzat was

Hij had door die customizer er al van alles noodgedwongen aan laten versleutelen

D3nnis
27 januari 2016, 19:00
Als ik een goedkopere gitaar zou kopen zou die in eerste instantie aan moeten spreken. Dat is een gevoel dat niet uit te leggen is, en is een combinatie van halsprofiel, speelgemak, en hoe die (zonder aangesloten versterker) klinkt. Alle rest is eigenlijk ondergeschikt daar aan.
En het is niet dat het een bepaald profiel moet zijn, maar het moet gewoon goed voelen.

arjanb01
27 januari 2016, 19:13
Halsprofiel, sound en afwerking. Dat zijn voor mij de belangrijkste zaken van een gitaar. Kloppen 1 van die 3 aspecten niet, koop ik hem niet.

D3nnis
27 januari 2016, 19:26
Hoe bedoel je die afwerking?
Een nieuwe gitaar die compleet gebutst is zal ik niet warm voor lopen, maar ergens een klein zakkertje in de lak daar kom ik wel overheen.

arjanb01
27 januari 2016, 19:34
Met afwerking bedoel ik, uitstekende frets of niet, speling of ruimte in de halspocket, inputs die wel of niet goed gemonteerd zijn, losse potmetertjes, topkam afwerking... Lijkt me duidelijk toch?

D3nnis
27 januari 2016, 19:48
Nou ja duidelijk...het is maar wat je verstaat onder afwerking. Dingen als halspocket zijn voor mij constructief, geen afwerking.

RS-Rik
27 januari 2016, 21:09
De frets. Het fretwerk moet goed zijn, dat is wel het belangrijkste wat ik van goedkope gitaren heb geleerd. Al het andere kun je over het algemeen zelf heel aardig verbeteren/veranderen, maar als het fretwerk niet goed/naar wens is, is dat al een heel stuk lastiger.


Precies mijn mening. Een goeie, laag af te stellen hals met niet-ratelende frets is het belangrijkst. De Squier Classic players heb ik goeie ervaring mee.

Da Vinci
27 januari 2016, 21:28
Paar laagjes blanke lak en je bent klaar.

Ja om het echt netjes te doen komt er wel wat meer bij kijken dan een paar keer het spuitbusje ter hand nemen.

En ik ben eigenlijk best een ideale consument want ik ben;
A) lui
B) onhandig
C) (daardoor wat) onzeker
D) en heb ook nog redelijk wat financiële ruimte

Dus als ik een Fender koop hoef ik:
A) niks te doen, wat ik
B) niet kan, waardoor ik er
C) tegenop zie, en ik
D) koop meteen een beetje status.

Maar misschien wordt het toch een Kauffmannetje want dan kan ik meteen een hotrail in laten vlammen en ik ben gek op relic :-)

Tabula Rasa
28 januari 2016, 10:58
Ja om het echt netjes te doen komt er wel wat meer bij kijken dan een paar keer het spuitbusje ter hand nemen.



Ja, klopt. Je moet et ook nog een schuurpapiertje overheen halen.

Tunes
28 januari 2016, 11:38
Voor mij ?
De verkoopbaarheid, ik wil van alles proberen en dus vind ik het belangrijk dat ik er niet te veel voor betaal (zodat het ding weer weg kan als het toch niet is wat ik had gehoopt).
Bovendien is het maar een gitaar, als het nu een echt mannen instrument, zou zijn :soinnocent:

Tunes
28 januari 2016, 11:41
Halsprofiel, sound en afwerking. Dat zijn voor mij de belangrijkste zaken van een gitaar. Kloppen 1 van die 3 aspecten niet, koop ik hem niet.

Dus gewoon alles.

D3nnis
28 januari 2016, 11:53
Als je helemaal geen concessies hoeft te doen is dat prachtig.
Echter vanwege een loszittende potmeter of een uitstekend stukje fret zou ik een gitaar niet links laten liggen geloof ik.

munkie
28 januari 2016, 19:01
Neck, toets, fretwerk, topkam. Hals/body verbinding. Kwaliteit hout. Zit er akoestisch resonantie en sustain in. Onderdelen kan je vervangen.