PDA

View Full Version : voeding voor pedalen volgorde???



deefke666
27 januari 2016, 11:07
Ik vroeg me af of de volgorde waarin je verschillende pedalen van voeding voorziet invloed heeft op eventuele storingen.
Met andere woorden, is het noodzakelijk om met je voeding dezelfde volgorde aan te houden als de volgorde waardoor je gitaarsignaal loopt?

Of maakt dat niets uit?
Of zit er dan een verschil in als je een geisoleerde voeding gebruikt tegenover een gewone daisychain zoals een one spot.

Niet dat ik problemen ondervind ofzo, ik vroeg me gewoon af of er storingen zouden kunnen voorkomen als je bv je voedingskabels willekeurig aan je pedalen hangt tegenover dat je qua voeding de effectchain exact zou volgen.

Tabula Rasa
27 januari 2016, 11:12
Daisychain heeft de voedingen paralel staan, dus ze staan niet achter elkaar, maar naast elkaar, dus zal niet veel uitmaken als ik er logisch over nadenk. In een versterker loopt de voeding wel in een bepaalde volgorde met elco's ertussen naar massa. Dat werkt net wat anders.

deefke666
27 januari 2016, 11:21
En is er dan een verschil met bijvoorbeeld zoiets als een voodoolab...?

NRJay
27 januari 2016, 13:35
Een daisychain voedt alle pedalen via 1 output van de transformator. Dus alle negatieve aansluitingen hangen aan mekaar, en alle positieve aansluitingen hangen aan mekaar bij al je pedalen. Sommige pedalen bevuilen echter de spanning die ze krijgen (hoe weet ik niet exact), vooral digitale pedalen zijn hier niet vies van!

Een voodoo lab heeft intern een ringkerntransfo, vandaar dat deze meestal een stuk zwaarder zijn dan de rest. Deze transfo geeft een veel schonere spanning af dan een typische schakelende voeding. Vandaar ook dat je pedalen er beter door klinken. Intern wordt ook elke positieve en negatieve aansluiting van elkaar gescheiden. Verschillende andere merken scheiden alleen het positieve signaal, waardoor de massa nog steeds aan elkaar gekoppeld is. Dit doet ook veel voor het ruisgehalte in je signaal.

Een voodoo lab is ook geregeld, elke output heeft bij mij exact 9,30 volt! De CS7 van TrueTone die ik had, schommelde tussen de 9,12 en 9,45V. (TrueTone zijn de makers van de bekende One Spot) De 18v output was zelfs maar 17,5V!

Het lijkt wel of ik voor voodoo lab werk nu, zie mij eens reclame maken :seriousf:
Maar nee, ik ben gewoon zeer hard verschoten van hoeveel verschil er nog zit tussen een CS7 van TrueTone (die toch als professioneel wordt aangeprezen) en de Pedal Power van voodoo lab. Test ze gerust zelf uit, bij keymusic mag je alles binnen 30 dagen gewoon omruilen. Als je serieus bent met je muziek dan wil je gewoon degelijk materiaal, en dan kost dat een paar centen meer, maar ik ben zo blij dat ik 60€ extra heb gegeven voor de voodoo, de CS7 was zeker de 145 niet waard vind ik.

tmms
27 januari 2016, 13:41
Is die CS7 ook galvanisch gescheiden? O, niet goed gelezen. De Harley Benton is gewoon goed genoeg. Het gaat om die individuele wikkelingen op de trafo. De filters en de stabilisatieschakeling is gewoon standaard okee verwacht ik.

deefke666
27 januari 2016, 13:42
Ik ben helemaal mee over de kwaliteit van de voodoo lab hoor, ik gebruik twee stuks van de power plus op mijn bord en ik zou niets anders meer willen, het verschil in ruis met een onespot is immens.

Maar dit was gewoon iets dat ik me afvroeg.
Dus eigenlijk maakt het met mijn voodoo lab niets uit of er een volgorde word aangehouden zoals met de pedalen.

FruscianteFan
27 januari 2016, 13:58
Een daisychain voedt alle pedalen via 1 output van de transformator. Dus alle negatieve aansluitingen hangen aan mekaar, en alle positieve aansluitingen hangen aan mekaar bij al je pedalen. Sommige pedalen bevuilen echter de spanning die ze krijgen (hoe weet ik niet exact), vooral digitale pedalen zijn hier niet vies van!

Een voodoo lab heeft intern een ringkerntransfo, vandaar dat deze meestal een stuk zwaarder zijn dan de rest. Deze transfo geeft een veel schonere spanning af dan een typische schakelende voeding. Vandaar ook dat je pedalen er beter door klinken. Intern wordt ook elke positieve en negatieve aansluiting van elkaar gescheiden. Verschillende andere merken scheiden alleen het positieve signaal, waardoor de massa nog steeds aan elkaar gekoppeld is. Dit doet ook veel voor het ruisgehalte in je signaal.

Een voodoo lab is ook geregeld, elke output heeft bij mij exact 9,30 volt! De CS7 van TrueTone die ik had, schommelde tussen de 9,12 en 9,45V. (TrueTone zijn de makers van de bekende One Spot) De 18v output was zelfs maar 17,5V!

Het lijkt wel of ik voor voodoo lab werk nu, zie mij eens reclame maken :seriousf:
Maar nee, ik ben gewoon zeer hard verschoten van hoeveel verschil er nog zit tussen een CS7 van TrueTone (die toch als professioneel wordt aangeprezen) en de Pedal Power van voodoo lab. Test ze gerust zelf uit, bij keymusic mag je alles binnen 30 dagen gewoon omruilen. Als je serieus bent met je muziek dan wil je gewoon degelijk materiaal, en dan kost dat een paar centen meer, maar ik ben zo blij dat ik 60€ extra heb gegeven voor de voodoo, de CS7 was zeker de 145 niet waard vind ik.

Leuk, wat heeft dit te maken met de vraag van TS?

Mijn Harley Benton Powerplant Junior is inmiddels niet meer zo muisstil. Maar goed, ik hang er ook 11 pedalen aan. Drie op hun eigen uitgang (DD7 en Pitchfork gaan anders storen, de Memory Boy is gevoelig mbt delaytijden), de rest verdeeld over twee daisychains.

Hoe dan ook, het maakt wel uit welke pedalen je samenhangt. Maar de volgorde? Lijkt me niet.

edit: afgezien, natuurlijk van dat je de lengte van je kabels wilt beperken. Meer kabels = meer kans op storing. Zag bijvoorbeeld in zo'n promofilmpje met Ed O'Brien dat zijn technicus de audiokabels loodrecht t.o.v. stroomkabels monteert.

NRJay
27 januari 2016, 15:01
Leuk, wat heeft dit te maken met de vraag van TS?

Ergens vroeg hij het verschil tussen een daisychain en iets als een voodoo lab. Dus dat heb heb ik even toegelicht. Misschien teveel uitgeweid, maar beschouw het als extra achtergrond info...

deefke666
27 januari 2016, 15:17
Mijn vraag was of het iets uitmaakt of je de voedings kabels in dezelfde volgorde zou aansluiten als de signaal kabels.
Gewoon omdat ik me dat afvroeg, geen speciale reden hoor ;)

Ik gebruik trouwens al twee voodoo lab voedingen hoor, en inderdaad mijn voedingskabels zijn loodrecht gemonteerd tegenover de signaal kabels.

Mitch
27 januari 2016, 22:23
Nee, wel kun je soms slim zijn door bijv. twee adapters te gebruiken en twee daisychains. Eén voor je drive/boost/comp etc en één voor je modulatie- en delaypedalen. Dat kan een hoop schelen in ruis of brom. Nog beter is om even terug te gaan naar old school trafo's in plaats van de huidige norm, de geschakelde trafo. Die zijn in mijn ervaring duidelijk gevoeliger voor met name ruis dan ring kern trafo's (of hoe heten die dikkerdjes ook alweer...).

Plant
27 januari 2016, 23:29
... Zag bijvoorbeeld in zo'n promofilmpje met Ed O'Brien dat zijn technicus de audiokabels loodrecht t.o.v. stroomkabels monteert.

Verstandig! Heeft niks met de kwaliteit van een voeding of kabel te maken, maar als je 230V~ voerende kabels over een lengte strak parallel langs (afgeschermde) signaalkabels bindt, induceert er toch brom op het signaal. Het is maar een beetje brom, maar het zijn ook maar relatief kleine geluidsignaaltjes en in de eerstvolgende versterkertrap worden beide gelijk versterkt en dan krijg je die brom niet meer weg. Daarom voedings- en audiokabels nooit langs elkaar leggen :ok:

Plant
27 januari 2016, 23:37
Een daisychain voedt alle pedalen via 1 output van de transformator. Dus alle negatieve aansluitingen hangen aan mekaar, en alle positieve aansluitingen hangen aan mekaar bij al je pedalen.

Nadeel van dit systeem is dat idd de negatieve aansluitingen hard aan elkaar hangen, die vervolgens in de pedalen ook weer allemaal verbonden zijn aan de signaalmassa. De signaalmassa's van die pedalen knoop je vervolgens met je patchkabeltjes ook weer aan elkaar en zo is de aardlus met kans op brom compleet.

FruscianteFan
28 januari 2016, 01:49
Verstandig! Heeft niks met de kwaliteit van een voeding of kabel te maken, maar als je 230V~ voerende kabels over een lengte strak parallel langs (afgeschermde) signaalkabels bindt, induceert er toch brom op het signaal. Het is maar een beetje brom, maar het zijn ook maar relatief kleine geluidsignaaltjes en in de eerstvolgende versterkertrap worden beide gelijk versterkt en dan krijg je die brom niet meer weg. Daarom voedings- en audiokabels nooit langs elkaar leggen :ok:

Na de voeding zelf staat er geen 230V meer op je voedingskabeltjes he, is maar hooguit 24V ;)

D3nnis
28 januari 2016, 08:39
Precies, maar toch een goed advies van Plant.
Met 9VDC en ook 9VAC heb ik eigenlijk geen problemen ondervonden direct naast signaalkabels.

Plant
28 januari 2016, 11:16
Na de voeding zelf staat er geen 230V meer op je voedingskabeltjes he, is maar hooguit 24V ;)

Als hij schone gelijkspanning ná de voeding bedoelt zal het idd worst zijn, maar ik lees 'stroomkabels' en dat kan m.i. alles zijn.

FruscianteFan
28 januari 2016, 12:04
Als hij schone gelijkspanning ná de voeding bedoelt zal het idd worst zijn, maar ik lees 'stroomkabels' en dat kan m.i. alles zijn.

Ik heb zo'n vermoeden dat Radiohead wel een paar honderd euro kan investeren in goede voedingen op de pedalboards :p