PDA

View Full Version : Hoge frets op hun plaats krijgen. Nylon hamer nodig?



Stratkerel
27 januari 2016, 10:42
Hallo,

Ik heb hier een doodgewone hamer liggen met metalen kop, is het ok om hiermee een lichte tik te geven aan de hoge frets om ze terug op hun plaats te krijgen?

Of ga ik liever een nylon hamer bij de doe-het-zelver halen? Of misschien zelfs eentje speciaal voor de gitaren uit een of ander luthier-assortiment?

Dank alvast!

Groeten,

barno
27 januari 2016, 10:48
kan ook met gewone hamer. ev stuk hard hout ertussen. hamer niet laten veren. dead blow. dus bij het neerkomen vd hamer laten rusten op de fret.

Tabula Rasa
27 januari 2016, 11:16
Yep, wat Barno zegt. Ik gebruik een vuistje van een kilo en een hardhouten lat met daarop een stuk oude leren riem.

Dutch66
27 januari 2016, 13:45
en misschien iets meer info, wat voor een plank het is, wat er precies aan mankeert.

Bij 'ff een mep met een hamer geven' denk ik eerder aan m'n schoonmoeder ;)

Stratkerel
27 januari 2016, 18:02
Dank heren voor de suggesties, ik sta niet meer te ver verwijderd van het uit te proberen.

@Dutch66 Het gaat om een chinese Washburn HB35 uit 2012. Ik ben de frets eens nagegaan met de vermoedelijk toch genoeg bekende truuk met de bankkaart waar je de rand gebruikt telkes over 3 frets om te zien of de kaart ergens wiebelt.

Wat ik merkte was de plaatsen waar de kaart wiebelt ook plaatsen zijn waar er wat ruimte is tussen de toets en de fret als ik tegen de zijkant van de toets kijk. De fret zit dus een tikkeltje los.

Dat is wat mij dan deed denken dat een kleine tik op de fret toch een eerste stap moest zijn.

Plant
27 januari 2016, 20:20
Druk hem eerst eens met de hand aan, als ie veert zit ie echt los en gaat een tik met de hamer ook niet helpen. Overigens kun je het doorgaans tijdens spelen ook horen, want dan slaat de toon meteen dood.

Stratkerel
28 januari 2016, 09:42
Druk hem eerst eens met de hand aan, als ie veert zit ie echt los en gaat een tik met de hamer ook niet helpen. Overigens kun je het doorgaans tijdens spelen ook horen, want dan slaat de toon meteen dood.

Goeie tip! Ware het niet ik gisteren ben beginnen hameren en niet meer gekeken naar je bericht. Ik had het "geluk" dat het hameren effectief hetgeen was dat moest gebeuren want ik heb de frets vrij goed waterpas gekregen met bovenstaande tips.

Nu is het de brug die wat ratelt maar da's weer een ander onderwerp :p

jutter
28 januari 2016, 10:14
Goeie tip! Ware het niet ik gisteren ben beginnen hameren en niet meer gekeken naar je bericht. Ik had het "geluk" dat het hameren effectief hetgeen was dat moest gebeuren want ik heb de frets vrij goed waterpas gekregen met bovenstaande tips.

Nu is het de brug die wat ratelt maar da's weer een ander onderwerp :p

Daarvoor moet je een moker gebruiken :seriousf:

Stratkerel
28 januari 2016, 15:32
Daarvoor moet je een moker gebruiken :seriousf:

De verleiding is groot... nu heb ik ook een zondebok. Bedankt Jutter! ;)