PDA

View Full Version : Zelf een elektrische gitaar bouwen



erikvdh
22 juli 2003, 19:29
Hi Allemaal,

Ik zit de laatste tijd serieus na te denken om een eigen elektrische gitaar te bouwen.
Nu is mijn vraag is er iemand onder jullie die dat al eens gedaan heeft en mij wat goede tips kan geven over hoe te beginnen.
Het is overigerigens wel zo dat ik geen technishe opleiding heb gedaan, en ik hoor van velen dat je dat bijna wel gehad moet hebben.

Ik ben benieuwd.

Groeten van Erik

hoofd
22 juli 2003, 19:32
Niet lullig bedoeld, maar als je gewoon al wat naar beneden was gescrolled kwam je al bij een gitaarbouw-onderwerp. Verder is er nog de zoekfunctie, want er zijn idd wel eerder mensen op het idee gekomen zelf een gitaar te bouwen. Technische opleiding is daar niet voor nodig, enige handigheid en precisie wel. En geduld.

iam
22 juli 2003, 19:36
erikvdh=erik van der haar? ga eens ter rade bij je naamgenoot

BLOK182
22 juli 2003, 20:38
haha ja dat las ik ook al, ik dach juist dat die gast een goedkope cursus kwam aanbieden ofzo :-D

Anders Destium
22 juli 2003, 23:13
Gitaarbouwen is erg leuk, maar je moet wel heel veel tijd hebben....
Ik zou zelf ook altijd eerst een zelfbouwpakket van warmoth.com of rockinger.de doen ipv alles zelf.

Customizen kost me eigenlijk al te veel tijd, kun je nagen aan als je al het andere werk ook nog moet doen :-?

King_Nothing
23 juli 2003, 19:14
ik ben nu bezig. ga es kiken op www.voxhumana.nl. zij kunnen je ook adviseren over je ontwerp en trucjes etc.

hansoonk
24 juli 2003, 09:08
Hoi ... ik ben ook bezig. Je kunt veel informatie van het web halen (om te beginnen door even te zoeken op gitaarnet). Ik heb een kant en klare hals gekocht en wil die combineren met een eigen body (de body leek me niet zo moeilijk zelf te maken).
Hiervoor heb ik eerst een aantal vormen gemaakt op de computer (wat foto's downloaden van internet ... eventueel aanpassen en uitprinten, uitknippen) en in 2 mm MDF uitgezaagd en vervolgens aan een copie van de hals geschroefd. Zo krijg je al een beetje gevoel voor waar het allemaal naar toegaat. Vervolgens heb ik het beste ontwerp verder uitgewerkt in 44 mm dik MDF (ongeveer de normale dikte van een gitaar) en heb nu iets waar ik tevreden over ben. Tegelijkertijd kwam ik erachter dat al het freeswerk wel retenauwkeurig moet, omdat een mm afwijking in de halsfrezing uiteindelijk al heel goed zichtbaar is. Daarom ben ik nu bezig met het maken van mallen voor alle gaten (de halsfrezing; 2 P-90's, de tremelo en de pots) die in de body gefreesd moeten worden. Ik heb inmiddels een stuk elzenhout (alder) en daar is inmiddels de vorm al uitgezaagd. Na de vakantieperiode wil ik hem op de gewenste dikte laten brengen en dan ga ik onder supervisie van een echte timmerman aan het freeswerk in de body beginnen.
Hardware, elementen heb ik allemaal opgescharreld via internet (marktplaats, etc.) en de rest besteld bij Warmoth ...

Javaca
30 september 2003, 15:16
Hoi ... ik ben ook bezig. Je kunt veel informatie van het web halen (om te beginnen door even te zoeken op gitaarnet). Ik heb een kant en klare hals gekocht en wil die combineren met een eigen body (de body leek me niet zo moeilijk zelf te maken).
Hiervoor heb ik eerst een aantal vormen gemaakt op de computer (wat foto's downloaden van internet ... eventueel aanpassen en uitprinten, uitknippen) en in 2 mm MDF uitgezaagd en vervolgens aan een copie van de hals geschroefd. Zo krijg je al een beetje gevoel voor waar het allemaal naar toegaat. Vervolgens heb ik het beste ontwerp verder uitgewerkt in 44 mm dik MDF (ongeveer de normale dikte van een gitaar) en heb nu iets waar ik tevreden over ben. Tegelijkertijd kwam ik erachter dat al het freeswerk wel retenauwkeurig moet, omdat een mm afwijking in de halsfrezing uiteindelijk al heel goed zichtbaar is. Daarom ben ik nu bezig met het maken van mallen voor alle gaten (de halsfrezing; 2 P-90's, de tremelo en de pots) die in de body gefreesd moeten worden. Ik heb inmiddels een stuk elzenhout (alder) en daar is inmiddels de vorm al uitgezaagd. Na de vakantieperiode wil ik hem op de gewenste dikte laten brengen en dan ga ik onder supervisie van een echte timmerman aan het freeswerk in de body beginnen.
Hardware, elementen heb ik allemaal opgescharreld via internet (marktplaats, etc.) en de rest besteld bij Warmoth ...

Is het gelukt?

m-pac
30 september 2003, 15:53
he guys,

Let je wel op met die mallen maken, want je mensuur van je hals is daarin erg belangrijk anders is de plaatsing van de elementen en brug niet ok.
Dus dat zou ik ff laten nameten voordat je gaat frezen, want een body maken qua vorm is misschien wel makkelijk, maar het meten niet ....want eh meten is weten....en zweten..

Succes.
check mijn gitaar die ik heb gebouwd bij vox op www.m-pac.nl
bij de foto's


greetzzzz!!!

hadv
30 september 2003, 18:27
prachtig

met zo'n machinepark kun je natuurlijk ook wel heel wat doen
overigens, die lak ziet er ook prachtig uit, maar daar zie ik niet zoveel van terug ?

:-D :-D

roppie
30 september 2003, 18:55
woei die zijn wel erg mooi :) congrats man!

m-pac
30 september 2003, 18:57
hallo,

Ja das wel erg gemakkelijk,en het spuitwerk is ergens in een cabine gedaan.
Alleen de eerste lagen om de oneffenheden weg te halen hebben we zelf gedaan.En dat doe je een paar x totdat tie als een spiegel is.
Daarna wordt er een heel dun laagje kleurlak opgespoten(zo dun mogelijk) en daarna de vernis c.q. toplaag.
Thuis zul je veel mallen moeten maken die goed van maat zijn.


greeetzzzz!!!