PDA

View Full Version : Boss Waza Guitar modeling Guitar Rig



herrieman
24 januari 2016, 21:56
De modeling amp stac van BOSS.

Is wel een totaaloplossing ;-)


https://www.youtube.com/watch?v=681-TcprQUA

apekop
10 februari 2016, 00:36
wel weer jammer dat ze alleen zo'n shred tone laten horen met te veel gain, ik heb nu nog totaal geen idee hoe die amp eigenlijk klinkt.......

BeeJee
10 februari 2016, 17:35
Prijzig stukje speelgoed... :eek:

herrieman
10 februari 2016, 22:34
Veel goedkoper dan de axe-fx want de versterker en speakers zijn al inclusief :seriousf: (miauuuw) Nog meer concurrentie.

Hier nog een mooi voorbeeld van BOSS marketing:
"A speaker is an indispensable and critical component for guitar amplifiers that provides a “voice” for guitar playing to reach the world. The speaker used with the early stack amp is one of the most highly regarded by top guitarists. In the process of developing the Waza Amp, BOSS engineers tested numerous speakers in combination with many components and configurations of amp circuitry, and found no other speaker that is suitable to bring the ideal rock sound to life. Its transparent high end and vivid clarity have attracted many artists and engineers involved in the Waza Amp project. However, the speaker has only 20 watts of power-handling capacity. In the quest of the perfect Waza Brown Sound, the sound pressure was insufficient for the BOSS engineers. With painstaking craftsmanship and accumulated expertise, BOSS gave birth to a speaker with the raw sound characteristics of the legendary rock speaker, yet with 80 watts of power-handling capacity. The cabinet is also specially designed to maximize the potential of the Waza Brown Sound with rich, full-face resonance and commanding sound presence"

apekop
11 februari 2016, 12:13
Leuk marketing verhaal. Meer concurrentie is altijd goed natuurlijk. Maar dit is toch wel een heel ander ding dan de Axe fx. Het leuke van de Axe fx en vergelijkbare apparaten is juist dat je alleen maar een hele kleine set up nodig hebt die compleet is met versterkers, cabs en effecten etc. voor in de studio. En dat je eventueel rechtstreeks ook zo kan spelen live.

Die Boss is alleen een versterker modeller voor zover ik begrijp, geen cab modeller en geen effecten. Eigenlijk is het ook geen echte versterker modeller, omdat hij alleen gericht is op een (hard) rock sound. Dus een ander verhaal en andere doelgroep.

telerocker
11 februari 2016, 13:40
wel weer jammer dat ze alleen zo'n shred tone laten horen met te veel gain, ik heb nu nog totaal geen idee hoe die amp eigenlijk klinkt.......

Volgens mij is dat bewust, want dit soort gear valt clean en met een lichte crunch vaak direct door de mand.

Joost de Ruig
11 februari 2016, 14:01
Volgens mij is dat bewust, want dit soort gear valt clean en met een lichte crunch vaak direct door de mand.

Precies de reden die ik van de makers ervan verdenk. Voor mij geldt dat clean altijd op nummer 1 moet staan. Vervorming kun je in zoveel varianten d.m.v. pedaaltjes toevoegen, maar clean niet.

D3nnis
11 februari 2016, 14:12
Vervorming kun je in zoveel varianten d.m.v. pedaaltjes toevoegen, maar clean niet.

Dat klopt wel, maar tegen een buizenamp met een fijn drivekanaal kan wat mij betreft geen pedaaltje tegenop.

Pepe
11 februari 2016, 14:22
Ik vind het vrij onbegrijpelijk hoor, je begint from scratch en dan kan je elke kant op maar dan grijp je vrolijk weer terug op je eighties spandex soudje waar je pedalen zo bekend mee geworden zijn. Alsof er niks gebeurt is in de tussentijd.
Maar ik begrijp het wel, marktonderzoek enzo en dan blijkt dat Boss alleen nog populair is in de popmetal sector dus dan mik je daarop.
Pas.

muziekschuur
11 februari 2016, 15:06
Het jazzchorus combo clean zal ook hier wel in zitten. En dat was historisch al errug goed. En iedereen kent het Metallica jazz chorus clean wel.

dml
13 februari 2016, 19:08
Even los van de klank, over smaak valt immers toch niet te twisten, serieus € 2800,- voor alleen de amp?
Bijna € 900,- voor de 2x12" cab? Van de marketingafdeling van Roland kan je niet zeggen dat ze geen lef hebben, ben benieuwd welke grootheden ze aan deze amp weten te koppelen want dat moeten er in mijn ogen nogal wat worden om het bijbehorende prijskaartje bij het conservatieve gitaristenwereldje door de strot te drukken.

The Lo Lands
14 februari 2016, 01:20
Hier zakt mijn broek van af, stukje tekst van de Keymusic website over deze versterker. De Waza brown sound?? Waza knackerbröd, das pas fijn. Wat een slap marketing geneuzel. De rest van de tekst in eigelijk nog erger. Ze mogen hopen dat er fatsoenlijke klanken uit komen want voor die prijs is er genoeg moois te vinden :-)

Boss Waza Amp Head

De BOSS Waza Amp Head is een robuuste 150-watt versterker die dezelfde innovatieve spirit meedraagt als die aan het begin van het rocktijdperk, tijdens de zoektocht naar de ideale rocksound. De Waza Amp Head en bijhorende cabinets zitten diepgeworteld in de langlopende geschiedenis van de ontwikkeling van rockversterkers. Ze bieden de originele sound van de aller eerste rock stack amp. Daarnaast hebben de BOSS-ingenieurs, in overeenstemming met de evolutie van wat de ideale rocksound vandaag is, ook hun eigen interpretatie aan de klank gegeven: de 'Waza Brown Sound'. Terwijl de Waza Amp Head geboren werd met het oog op historische innovatie, biedt hij ook expressiviteit: van vintageklank tot Waza Brown, met moderne uitbreidingsmogelijkheden én betrouwbaarheid. BOSS betreedt nieuw terrein binnen de versterkermarkt en biedt vandaag de ideale rocksound aan.

dml
14 februari 2016, 10:44
Maar stel dat deze amp inderdaad fantastisch klinkt, laten we zeggen echt vergelijkbaar met de Friedman BE100, zou je dan toch ruim € 1000,- meer uitgeven voor een Friedman? Zo ja, waarom?

Pepe
14 februari 2016, 11:36
Ja, stel.
De amp is helemaal gericht op de EvH 5150 fanclub gezien de promo filmpjes die gevuld worden met Eddie licks door Boss. Heeft de amp een clean tone? Who cares.
Dus Boss heeft nu een modeling amp die 2 keer zo duur is als het origineel.

dml
14 februari 2016, 11:55
Het begint hier steeds meer op TGP te lijken, hahahaha
Lekker alles wat anders en nieuw is op basis van YouTube affakkelen.
I rest my case.

apekop
14 februari 2016, 11:58
Het begint hier steeds meer op TGP te lijken, hahahaha
Lekker alles wat anders en nieuw is op basis van YouTube affakkelen.
I rest my case.

Je hebt wel gelijk. Als het gaat om modelling zijn de meeste hier vrij conservatief en vooringenomen.

Pepe
14 februari 2016, 11:59
Het begint hier steeds meer op TGP te lijken, hahahaha
Lekker alles wat anders en nieuw is op basis van YouTube affakkelen.
I rest my case.

Het is natuurijk hoe Boss zijn eigen product presenteert. Het is juist de bedoeling van Boss dat je daar iets van vindt, goed of slecht.
Of moeten we weer wachten op de recensie in MM?

The Lo Lands
14 februari 2016, 16:26
Na even de Boss website te hebben bezocht is dit volgens mij helemaal geen modeling versterker, maar puur een solid state versterker met standaard twee type voorversterkers (via modules 'tone capsule' of zoiets voor toekomstige updates aan te passen?)!? Als dit zo is dan schijnt dit een ander licht op deze versterker natuurlijk. Als blijkt dat het geen digitale modeling is dan rest alleen de vraag hoe deze solid state versterker klinkt. Ik zag niets op de website over digitale specs, dus of de preamp ook solid state is dat is mij nu nog niet geheel duidelijk?

Van de website:
Inherited spirit from historical masters to BOSS Waza craftsmanship evolved into a 150-watt amp head with the ideal rock sound for gigging
Amplifier selector knob for amp character variation: the legendary rock tone in the Internal position, the “Waza Brown Sound” in the Amplifier A position as a pre-installed Tone Capsule, and one more empty socket for the future expansion.
Four switchable channels (Clean, Crunch, Lead 1, and Lead 2) for each amplifier character
Composed of a 3U rack-mountable unit and a dedicated wooden head-cabinet
Reliable, maintenance-free 150-watt solid-state power amp designed with discrete circuitry
Four-way Power Control (1 W, 50 W, 100 W, Max) allows for sweet power tube distortion at any volume
Modern expandability for various situations with EFX loops, line out with Air Feel control function, foot controller, and more
4 x 12” and 2 x 12” matching cabinets available, perfectly designed for maximum compatibility

Pepe
14 februari 2016, 16:58
De tone capsule met Eric Johnson smaakje was al leverbaar voor de blues cube.
Je ziet het al voor je, er zullen vele tone capsules volgen, van legendarische amps tot signature sounds. En misschien nog wel een online editor, wie weet.
Die Eric Johnson Tc was prijzig. Met de aanschaf van de amp begint het dus pas.

dml
14 februari 2016, 17:45
Na even de Boss website te hebben bezocht is dit volgens mij helemaal geen modeling versterker, maar puur een solid state versterker met standaard twee type voorversterkers (via modules 'tone capsule' of zoiets voor toekomstige updates aan te passen?)!? Als dit zo is dan schijnt dit een ander licht op deze versterker natuurlijk. Als blijkt dat het geen digitale modeling is dan rest alleen de vraag hoe deze solid state versterker klinkt. Ik zag niets op de website over digitale specs, dus of de preamp ook solid state is dat is mij nu nog niet geheel duidelijk?

Maar wat dan nog als het wel om modeling zou gaan? Als het goed klinkt, dan klinkt het toch goed? Digitaal of analoog, buizen of solid state, wat doet het er echt toe? Volgens mij zit het meer tussen de oren, dat men liever € 2800,- uitgeeft aan een buizenamp dan aan een solid state amp.

Pepe
14 februari 2016, 17:53
Wat tussen mijn oren zit is bij mij vrij belangrijk :D

The Lo Lands
14 februari 2016, 22:46
Maar wat dan nog als het wel om modeling zou gaan? Als het goed klinkt, dan klinkt het toch goed? Digitaal of analoog, buizen of solid state, wat doet het er echt toe? Volgens mij zit het meer tussen de oren, dat men liever € 2800,- uitgeeft aan een buizenamp dan aan een solid state amp.

Ik begreep vanuit dit topic dat het puur om een modeling versterker zou gaan. Modeling is beperkt houdbaar in waarde en kwaliteit. Wat nu hot is is over een paar jaar al weer verouderd. Gewoon een nadeel van digitaal. Daarbij onderhoud van een digitale versterker houd ook eens op. Een buizenversterker kan rustig 25 jaar mee terwijl een digitale versterker na 10 jaar echt zijn beste tijd wel gehad heeft. Uitzonderingen daargelaten maar van Boss zou ik dan ook geen wonderen verwachten. Dan nog liever een axe fx. Dus of het goed klinkt is dan wat kort door de bocht voor 2800 euro! Dan kies ik toch voor een buizenversterker welke zijn waarde behoud en makkelijk te onderhouden is. Ieder zijn ding natuurlijk maar ik geef nog geen mening over de Waza solid state. Ik vraag me dus alleen af hoe die capsules werken? Ik zag dat er ook een Steve Vai versie was wat op zichzelf natuurlijk hardstikke gaaf kan zijn als het daardoor ook echt als die amp klinkt.

The Lo Lands
15 februari 2016, 11:26
Even verder online onderzoek gedaan! Dus als ik het nu goed begrijp is de 'Tone Capsule' een digitaal onderdeel wat de bestaande solid state componenten van de Waza versterker 'aanpast'. De grote vraag die nu rest is of de solid state versterker dezelfde 'feel' en 'sound' kan geven als de gemoduleerde buizenversterker? Ik denk eerlijk gezegd van niet maar ik zit er graag naast :-)...

Onderstaand wat ik online vond over de EJ Time Capsule:

EJ TONE CAPSULE

Tone Capsule
The plan was set. Blues Cube amplifiers would ship with a sweet vintage tone right out of the box. Eric’s custom Blues Cube tone, however, would be made available in a new and exciting product: the Eric Johnson Tone Capsule. The Tone Capsule is a modification circuit unit that changes the tube circuit characteristic of the original Blues Cube and attaches under the amp chassis. Once connected, the circuit modification on the Tone Capsule changes the tuning of the amp giving you custom tones and responses. The Tube Logic design physically amplifies the analog discrete circuit with characteristics produced by DSP circuits. Blues Cube’s basic sound quality is built upon the physical preamp and power amp. The analog discrete circuit and DSP circuit working together produce a very advanced path to tone.

Pepe
15 februari 2016, 11:37
Ja, dat had ik al eerder gepost in een blues cube posting. Er is net een Steve Vai Tone Capsule uit trouwens.

Nou, dat maakt van de Waza amp in feite een blues cube met een grote tranny eindtrap. Beetje flauw maar je zou zeggen, waarom zo moeilijk, als de Tone Capsule je unieke selling dinges is, maak dan een pre amp met lege slots voor tone capsules en doe net als TC Elecectronic, maak de artist signatures downloadeble ipv als hardware met een hoog prijskaartje.

Het is vooruitstrevend maar tegelijkertijd enorm behoudend.

The Lo Lands
15 februari 2016, 12:08
Ja, dat had ik al eerder gepost in een blues cube posting. Er is net een Steve Vai Tone Capsule uit trouwens.

Nou, dat maakt van de Waza amp in feite een blues cube met een grote tranny eindtrap. Beetje flauw maar je zou zeggen, waarom zo moeilijk, als de Tone Capsule je unieke selling dinges is, maak dan een pre amp met lege slots voor tone capsules en doe net als TC Elecectronic, maak de artist signatures downloadeble ipv als hardware met een hoog prijskaartje.

Het is vooruitstrevend maar tegelijkertijd enorm behoudend.

Wist ik niet, maar inderdaad waarom kiezen voor hardware ipv software. Misschien toch de 'angst' voor illegale download of het hacken van de software waar uiteraard een wezenlijk gevaar in schuilt. Ik zag dat die Vai capsule klein 300 euro mag kosten. Wordt dan toch een dure hobby :-/ Nu zullen voorstanders roepen dat het wel mee valt aangezien de echte buizenversterker van Vai kopen veel meer in de kosten loopt. Waza is een nieuwe speler op de markt en ik wacht het nog even af maar digitaal met een solid state eindtrap geeft mij niet het gevoel te maken te hebben met de 'real deal' ter vervanging van een buizenversterker. Het principe is dus simpel, neem een transparante nagenoeg 'kleurloze' solid state eindtrap en gooi daarvoor een digitale preamp simulatie van een x-buizenversterker. Het klinkt voor mij dan nog steeds als een 'gimmick', heeft Line 6 ook niet zoiets al eerder geprobeerd?

Pepe
15 februari 2016, 12:16
Je bedoelt die Bogner buizen eindtrap?

Het is natuurlijk wat anders wanneer Vai himself aan de parameters in het lab draait dan dat jij mag draaien aan iets wat een technicus erin gestopt heeft als zijnde Vai achtig.
Maar wat ik zeg, TC Electronic haalt de artiest ook naar het lab en die parameters kan je downloaden. Bij TC Electronic betaal je dat in de hardware, de software is dan gratis.
Illegale download is gewoon goed af te plakken wanneer je het via zoiets als Steam doet of zoals Line6 via Monkey.

The Lo Lands
15 februari 2016, 12:29
Je bedoelt die Bogner buizen eindtrap?

Het is natuurlijk wat anders wanneer Vai himself aan de parameters in het lab draait dan dat jij mag draaien aan iets wat een technicus erin gestopt heeft als zijnde Vai achtig.
Maar wat ik zeg, TC Electronic haalt de artiest ook naar het lab en die parameters kan je downloaden. Bij TC Electronic betaal je dat in de hardware, de software is dan gratis.
Illegale download is gewoon goed af te plakken wanneer je het via zoiets via Steam doet of zoals Line6 via Monkey.

Nee daarvoor volgens mij? Kan er naast zitten hoor. Is het niet de Spider!

Spider4-HD150 (http://www.sweetwater.com/store/detail/Spider4-HD150)

Vai speelt over een Carvin Legacy. Als alle parameters op die Waza versterker dan hetzelfde werken als de Carvin versterker zou je in theorie de Vai settings hetzelfde moeten kunnen instellen. Maar ook je eigen settings uiteraard, heeft dan verder niets met Vai te maken behalve zijn versterker. Maar het klinkt mij als te mooi om waar te zijn dat dit echt helemaal zo werkt en gaat klinken :-) Voor mij dan toch eerder de Kemper of Axe-fx ;-)

dml
15 februari 2016, 17:52
Ik begreep vanuit dit topic dat het puur ..................t/m...............versie was wat op zichzelf natuurlijk hardstikke gaaf kan zijn als het daardoor ook echt als die amp klinkt.

Waar baseer je op dat een digitale amp maar 10 jaar meegaat?
Waarom zou je juist van Boss geen wonderen verwachten? Hun pedalen gaan met gemak een leven lang mee en volgens mij zijn er nog genoeg GP-8's en 16's in leven, veel van de oude Roland Cubes kom ik nog regelmatig tegen in oefenruimtes, dus wat betreft kwaliteit zou ik in dit geval juist wonderen verwachten.

The Lo Lands
15 februari 2016, 19:20
Waar baseer je op dat een digitale amp maar 10 jaar meegaat?
Waarom zou je juist van Boss geen wonderen verwachten? Hun pedalen gaan met gemak een leven lang mee en volgens mij zijn er nog genoeg GP-8's en 16's in leven, veel van de oude Roland Cubes kom ik nog regelmatig tegen in oefenruimtes, dus wat betreft kwaliteit zou ik in dit geval juist wonderen verwachten.

Ik baseer dat op het feit dat digitale (hybride) versterkers sneller gedateerd zijn dan analoge (boutique) versterkers. Ze doen het nog wel maar wie gebruikt ze nog ;-) En wat betreft de Cube, die schaar ik even niet onder een 'high end' boutique versterker. Je noemde zelf al de Friedman als vergelijking. Een Waza versterker voor rond de 2800 euro zijn toch al aardige 'high end' boutique prijzen, die zou ik niet direct met een Cube willen vergelijken. We praten hier over een versterker met standaard twee type sounds die aan te vullen is met tone capsules rond de 300 euro per stuk. Qua prijs ver boven de Line 6 hybride versterkers en in lijn met een Kemper of Axe-fx waarbij standaard al meer type sounds aanwezig zijn. De Waza moet dus wel extreem goed en zo realistisch in tone en feel zijn dat niemand het idee nog heeft dat de geëmuleerde x-buizenversterker eigelijk uit een hybride versterker komt. En de houdbaarheid van de Boss pedaaltjes vind ik hier niet van toepassing. Ik hou nog een slag om de arm, en zodra ik er één kan testen dan bied ik mij aan aangezien ik hoop dat er eindelijk een nieuwe digitale technologie is die versterkers op hetzelfde niveau brengt als een buizenversterker. Niet beter maar simpelweg 'gelijkwaardig' :-)

dml
15 februari 2016, 21:35
Wat betreft de oude Cubes reageerde ik op jouw zin:

Een buizenversterker kan rustig 25 jaar mee terwijl een digitale versterker na 10 jaar echt zijn beste tijd wel gehad heeft. Uitzonderingen daargelaten maar van Boss zou ik dan ook geen wonderen verwachten.

Ik ging er hierbij van uit dat je het had over de levensduur van Boss/ Roland producten.

Ondanks alles verwacht ik dat de vraagprijs binnen een jaar een stuk lager zal gaan uitvallen, analoog aan de GA-serie van Roland.

telerocker
16 februari 2016, 02:24
De levensduur is niet zozeer het issue. Het probleem bij dit soort amps is dat ze vrij snel worden ingehaald door nieuwere producten uit eigen stal die dikwijls (veel) meer features hebben. Dan zit je met je verouderde digitale amp, waarvan de marktwaarde plots keldert. Ik vind de prijs trouwens idioot hoog. Daar kun je twee Yamaha's THR 100 Dual en een goede cab voor kopen. Hou je nog zakgeld over ook. Ik kan niet wachten op een test: de THR 100 tegen de Waza-amp.

The Lo Lands
16 februari 2016, 10:09
Wat betreft de oude Cubes reageerde ik op jouw zin:

Een buizenversterker kan rustig 25 jaar mee terwijl een digitale versterker na 10 jaar echt zijn beste tijd wel gehad heeft. Uitzonderingen daargelaten maar van Boss zou ik dan ook geen wonderen verwachten.

Ik ging er hierbij van uit dat je het had over de levensduur van Boss/ Roland producten.

Ondanks alles verwacht ik dat de vraagprijs binnen een jaar een stuk lager zal gaan uitvallen, analoog aan de GA-serie van Roland.
Sorry, ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg :-) Ik doelde meer op hetgeen Telerocker hieronder ook aangeeft. Alle digitale apparatuur is nog steeds onderhevig aan upgrades en verbeteringen waardoor de waarde ook snel keldert. Een goede buizenversterker behoud nog steeds veel langer zijn waarde en kwaliteit. Ik wacht op een digitaal apparaat dat over 25 jaar nog steeds de 'wauw' factor heeft. Of dat met digitale spullen gaat komen en waneer zullen we nooit zeker weten. Misschien wordt dat wel deze Waza versterker?? Maar die prijs zal echt omlaag moeten.


De levensduur is niet zozeer het issue. Het probleem bij dit soort amps is dat ze vrij snel worden ingehaald door nieuwere producten uit eigen stal die dikwijls (veel) meer features hebben. Dan zit je met je verouderde digitale amp, waarvan de marktwaarde plots keldert. Ik vind de prijs trouwens idioot hoog. Daar kun je twee Yamaha's THR 100 Dual en een goede cab voor kopen. Hou je nog zakgeld over ook. Ik kan niet wachten op een test: de THR 100 tegen de Waza-amp. Mijn punt ook inderdaad!

Pepe
16 februari 2016, 11:33
Of modeling nog niet uitgemodeld is is nog maar de vraag. De meest gebruikte pro users software -ampfarm- is een 3.0 uit 2005. En natuurlijk komen er nieuwe producten maar dat zijn uitbreidingen van parameters zoals opeenvolgende Marshall amps dat zijn. Het basic principe ontwerp van een tube amp verandert niet en dat van modeling ligt ook al tien jaar stil, op een gegeven moment heb je niets meer aan meer roms & rams.
Of nog simpeler, mijn Boss DD3 klinkt echt niet slechter dan mijn Line6 Echo park. Je kan alleen wat meer draaien aan het geluid van die laatste.
Maar mocht ik het mis hebben dan hoor ik graag.

De Waza amp zie ik meer als een transistor/digitale versie van de Duncan convertible of de Randall module amps. Bij Waza proberen ze het dan als een tube te laten uitzien. Waarom die poppenkast? Op die manier roep je de real tube ellende over jezelf af.
Als je dan toch zo trots bent over je product, show it like it is!

dml
2 maart 2016, 03:01
Wie weet is deze Waza amp een voorbode, zoals aangegeven richten ze hun pijlen met deze amp op de pro gebruikers. Uiteraard wordt de prijs door de niet-zo-pro- en wannabe-pro-gebruikers als te hoog ervaren. Het zal mij niets verbazen als Boss volgend jaar een multi-FX-modelingboard onder de naam Waza uitbrengt die in dezelfde prijsklasse gaat vallen als de Helix, AX8 en Kemper en ook dito kwaliteit gaat bieden. Men is dit jaar al "geschrokken" van de prijs van de Waza amp, volgend jaar zal men dan niet zo snel schrikken van een modelingboard die rond de 1500 euro gaat kosten en ook weer gericht is op de pro markt. Time will tell.