PDA

View Full Version : Speakers?



steffert
24 januari 2016, 13:25
Beste leden,

Ik ben op zoek naar speakers voor mijn Fender twin reverb Silverface 135w uit 1979.
Er worden aardig veel speakers aangeboden maar vind het moeilijk te bepalen welke het best bij mij passen. Ik zoek naar een warm en clean geluid, met een iet wat scherp randje.

Jullie suggesties?

Groetjes Stef

MikeD
24 januari 2016, 13:39
ik zou beginnen met denken over een set speakers die er bij 'hoort"
The more common speakers found in Fender Twin Reverbs include Jensen C12Ns, Oxford 12T6s, JBL D-120Fs (an upgrade at the factory), Altec Lansing 417-8Cs, Utahs and, in later years, CTS and Eminence models. Some Twins were fitted with EVM 12L variant speakers known as EVM 12Fs.

Toen die dingen 'nieuw' in omloop waren, waren de JBL's de absolute 'must have' maar of dat geluid jou past.. is de vraag natuurlijk. Overigens associeer ik de TwinReverb niet bovenmatig met 'warm' wel met clean.

Joost de Ruig
24 januari 2016, 13:39
Celestion Creamback G12H-75 vind ik zelf mooie warme speakers. Kosten rond €140,- per stuk.

gearfreak
24 januari 2016, 13:54
Hoi Stef,

Ikzelf ook heb een aantal jaren geleden met hetzelfde probleem gezeten. Er is een enorm aanbod van speakers en speakerkasten.
Kwestie speakers is het verschil soms heel klein, maar toch doorslaggevend. Voor een warm geluid met een ietwat scherp randje , zou ik je in ieder geval een open speakercabinet aanraden. Daarnaast hangt het er een beetje vanaf of de groote van het cabinet je parten speelt. Een 4X12 open cabinet (of zelfs 4X10) produceert een vol geluid, maar je zit natuurlijk met het gesleur van een grote bak.

Wat speakers betreft vind ik persoonlijk de vi30(of vi60) van Celestion een zeer goede keuze en ze zijn niet te duur. Een betere keuze zijn de almico blue speakers, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan.

Het beste is dat je je versterker mee naar de musicshop neemt en verschillende modellen naast elkaar uitprobeert, want er is nog zo iets van persoonlijke smaak.

Ik heb dat ook gedaan. Mijn VOX AC30C2 had oorspronkelijk 2X12 Celestion Greenbacks. De klank was niet slecht, maar ik wou toch een ietwat beter. De diepe klanken kwamen niet zo tot zn recht. Dan heb ik enkele cabinets uitgeprobeerd en speakers gewisseld en ben uiteindelijk terecht gekomen bij hetvolgende:
De greenbacks zijn uiteindelijk vervangen door 2X12 Almico Blue en daaronder een gesloten cabinet met 2X12 Celestion VI30.
Het gesloten cabinet zorgt voor de midrange (power recht naar voor) en de almico blues zorgen voor het frisse en het diepe.

Maar zoals ik al zegde, persoonlijke smaak verschilt.
Dus gewoon in je musicshop enkele modellen speakers uittesten en dan beslissen.

Succes,
Kris

steffert
24 januari 2016, 22:02
Bedankt allen voor de reactie,

Uhm, mijn Fender betreft een combo met 12inch speakers, de speakers die er nu in zitten zijn de originele. De Celestion alnico gold werd mij aangeboden door iemand alleen kan ik dan niet meer op wintersport... Wat zijn die apparaten duur. Ook word mij aangeraden 2 eindbuizen te verwijderen voor een warmer geluid. Iemand ervaring mee? Kris zijn die alnico blue niet te licht voor een 135w versterker?

Gr Stef

Joost de Ruig
24 januari 2016, 22:08
Bedankt allen voor de reactie,

Uhm, mijn Fender betreft een combo met 12inch speakers, de speakers die er nu in zitten zijn de originele. De Celestion alnico gold werd mij aangeboden door iemand alleen kan ik dan niet meer op wintersport... Wat zijn die apparaten duur. Ook word mij aangeraden 2 eindbuizen te verwijderen voor een warmer geluid. Iemand ervaring mee? Kris zijn die alnico blue niet te licht voor een 135w versterker?

Gr Stef

Ik zou niet onder de 60W gaan met je speakers. De suggestie die ik hierboven doe, betreffen 75W speakers. Ik neem tenminste aan dat je de Twin niet frequent helemaal open trekt :)

Pepe
24 januari 2016, 22:19
Bedankt allen voor de reactie,

Uhm, mijn Fender betreft een combo met 12inch speakers, de speakers die er nu in zitten zijn de originele. De Celestion alnico gold werd mij aangeboden door iemand alleen kan ik dan niet meer op wintersport... Wat zijn die apparaten duur. Ook word mij aangeraden 2 eindbuizen te verwijderen voor een warmer geluid. Iemand ervaring mee? Kris zijn die alnico blue niet te licht voor een 135w versterker?

Gr Stef

Alnico blues kunnen wat hebben maar een twin is teveel voor ze gevraagd. De gold versie kan, ik zelf hou niet van dat soundje (agressief en boxy noem ik het) maar soit. Warme speakers kan je ze zeker niet noemen. 2 eindbuizen verwijderen lost niks op (behalve dat je een ohmage probleem moet oplossen) De celestion G65 zijn warm, de Eminence Rex is warm. De Warehouse versie van de G65 (de ET65) zit bij mij in een Princeton en klinkt beduidend warmer (en luider) dan de alnico Jensen die er daarvoor in zat. En is ook goedkoper trouwens.
En ben sowieso fan van Warehouse, de 3 speakers die ik van ze heb zijn stuk voor stuk beter dan alles wat ik had van Eminence, Celestion en Jensen.

jacky
31 januari 2016, 20:29
Ik zou het bij ceramisch houden past meer bij BF/SF amps gewoon een krachtpatser van jensen C12N of C12K ook een vintage 30 kan het erg goed doen in een twin ...je hebt helaas niet de meest prettige twin om een warme sound te maken de 135w versie is een lastige klant (wel hard dat dan weer wel )

Difficulttocure
5 februari 2016, 11:29
Ik heb zelf goede ervaringen met Warehouse Guitar Speakers (WGS).
Ze bieden Celestion en Jensen type speakers ("British Invasion" en "American Vintage").
Ze zijn niet duur, rond de €85 en goed verkrijgbaar bij Van der Haar.

https://wgs4.com/sites/default/files/WGS-2015-08-tonechart.pdf

http://www.haarguitars.com/product-category/parts/wgs-speakers-parts/

ellisvertellis
5 februari 2016, 11:44
Persoonlijk zou ik gaan voor een warmere speaker dan de originele amerikaanse klank bij deze versterker. Iets meer brits gevoiced met een meer mellow, laag-mid gevoel om die UL twin een beetje minder kil te doen klinken...

Wgs ET65 of ET90 misschien?

Wgs is betaalbaar en degelijk!