PDA

View Full Version : Overdrive



TheWildYouth
24 januari 2016, 12:02
Ik ben op zoek naar een overdrive pedaal waarmee je van lichte drive tot toch wel flink bak herrie kunt gaan. Zelf had ik een Trex Vultures (138 euro) op het oog maar ik weet niet of er nog andere alternatieven in dezelfde prijsklasse zijn. Ik wil een soort geluid creeren als The gaslight anthem en Band of skulls. Overige setup is een telecaster '50s Classic vibe reissue een fender Hotrod deluxe II.

Iemand tips of ideeen?

Joost de Ruig
24 januari 2016, 12:11
T-Rex heeft drie 2in1 pedalen in hun range: Dual voor €89, Mudhoney II en Alberta II beide voor €169 (zie www.thomann.de). Met zo'n 2in1 bestrijk je een breed drive bereik. Zelf heb ik tot tevredenheid de Dual.

deefke666
24 januari 2016, 12:31
Een Blackstar HT Dual zou ook wel iets voor jou kunnen zijn.
Heb ik lang met plezier gebruikt bij diverse amps inclusief een Hotrod deluxe.

Maar er is zo een grote verscheidenheid aan overdrive/distortion pedalen verkrijgbaar met zoveel verschillende sounds en in alle prijsklasses dat volgens mij het beste advies gaat zijn om je gitaar mee te nemen en zoveel mogelijk pedalen te gaan testen tot je jouw smaak vind.

Ik denk dat als er één soort van pedaal is die het meest veranderd wordt op pedaalborden, het een drive pedaal is.

TheWildYouth
24 januari 2016, 14:13
Die blackstar pedalen zijn net iets te zwaar voor mij. Zelf kwam ik ook nog de Mad Proffessor Little green wonder tegen erg vet! Enig idee of hier een goedkope versie van bestaat?

mountainman
24 januari 2016, 14:31
Die blackstar pedalen zijn net iets te zwaar voor mij. Zelf kwam ik ook nog de Mad Proffessor Little green wonder tegen erg vet! Enig idee of hier een goedkope versie van bestaat?

Die Mad Professor pedalen zijn er in twee smaken: hand wired of factory. De factory pedalen kosten meestal zo rond de 180 euro en ja, dat is dus de "goedkope" versie.

RB74
24 januari 2016, 14:40
Een OCD, zou dat wat zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Brad
24 januari 2016, 15:40
Als de sound je bevalt dan zou ik zeggen een Boss OD 3

telerocker
24 januari 2016, 17:42
Fulltone OCD, Rockett Blue Note, Mad Professor LGW, allemaal dynamische goede pedalen voor lichte oversturing. In the Maxon-series is ook genoeg te vinden, zoals the VOP-9.

Braml
24 januari 2016, 23:25
Een OCD, zou dat wat zijn?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Jep, dacht ik ook direct. Ik speel op een Stratocaster, en mijn amp is een Fender Hot Rod Deville II, een redelijk vergelijkbare setup wat betreft elementen en amp toch? Die Fulltone OCD klinkt echt meesterlijk bij mij. Super veelzijdig en vet klinkend pedaal!

Erik de Perik
25 januari 2016, 00:39
Ik heb verschillende keren met m'n Blackstar HT dual op zo'n Hot Rod gespeeld, maar echt lekker klonk het pas op een ouwe Twin


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

NRJay
25 januari 2016, 09:50
Ik heb de Amptweaker Tight Drive Pro. http://www.mh-friends.com/cgibin/img/AmptweakerTightDrivePro919364_5.jpg
Zeer lekker dual drive pedaal, van clean tot dikke distortion en alles tussenin.

humbucker
25 januari 2016, 10:46
Ik denk dat je dan moet kijken naar een big muff eventueel aangevuld met een iets lichtere OD voor het subtielere werk.

Als je 1 pedaal wil lijkt me een Mudhoney wel interessant!

Bernardduur
25 januari 2016, 11:01
Ik zou het ook zoeken in twee pedalen. Daardoor krijg je voor beide toepassingen een goede sound (ipv een matige sound voor beide toepassingen) waarbij er combinaties mogelijk zijn ( = nog vettere sound).

Ik zou zeggen, tubescreamer en een Rat

Joost de Ruig
25 januari 2016, 12:59
Vandaar dat ik naar 2in1 pedaaltjes verwees :)

harrie-beton
25 januari 2016, 13:19
Ik zou er een paar zelf proberen met je eigen gitaar. Op de webwinkels zijn er meer dan soorten 300 overdrive pedalen. Dat heeft een reden.
Met tubecreamer kan je geen buil vallen.

Brad
25 januari 2016, 17:52
Of een Boss OS 2 overdrive distortion pedaal daar kun je zowel overdrive als distortion geluiden uithalen kost ongeveer 75 euro

Lexvandoef
25 januari 2016, 18:00
Of een Boss OS 2 overdrive distortion pedaal daar kun je zowel overdrive als distortion geluiden uithalen kost ongeveer 75 euro

Oh please doe het niet! Eerste overdrive pedaaltje wat ik heb gehad en de slechtste tot nu toe.... Die distortion optie die er op zit is lelijk en dun en knerpend. De od is rafelig en zonder ballen. Please don't do it ;).

the sure thing
25 januari 2016, 19:43
Oh please doe het niet! Eerste overdrive pedaaltje wat ik heb gehad en de slechtste tot nu toe.... Die distortion optie die er op zit is lelijk en dun en knerpend. De od is rafelig en zonder ballen. Please don't do it ;).

Precies! Blijf hier ver van weg






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

Erik de Perik
25 januari 2016, 19:48
Of een Boss OS 2 overdrive distortion pedaal daar kun je zowel overdrive als distortion geluiden uithalen kost ongeveer 75 euro

Brad, Brad, Brad....... :sssh: ;)

Brad
25 januari 2016, 20:17
Het is wel zo dat ik dat pedaal zelf nooit heb uitgeprobeerd maar het leek mij interessant voor de topic starter om misschien uit de proberen gezien de mogelijkheden en ook omdat Boss meestal wel goede kwaliteit levert

Ik ben overigens wel benieuwd geworden , ik ga hem eens uitproberen om te kijken of hij werkelijk zo beroerd klinkt

Je weet maar nooit , smaken verschillen . Ik ben eens door een collega gitarist uitgenodigd om een 19 inch buizen pre amp te beluisteren waarvan hij vond dat dat ding het solo geluid gaf waar hij naar op zoek was

Aangekomen in de winkel ging hij op dat ding spelen terwijl ik dacht , wat een iel geknepen sustainloos solo geluid en dat voor vijftien honderd gulden

Toen ik een keer bij een boogie de gain behoorlijk open draaide en hem zei dat dit het soort solo geluid is waar ik van hield , zei hij dat hij dat weer niks vond , een geluid met oneindige sustain

Lexvandoef
25 januari 2016, 20:25
Het is wel zo dat ik dat pedaal zelf nooit heb uitgeprobeerd maar het leek mij interessant voor de topic starter om misschien uit de proberen gezien de mogelijkheden en ook omdat Boss meestal wel goede kwaliteit levert

Ik ben overigens wel benieuwd geworden , ik ga hem eens uitproberen om te kijken of hij werkelijk zo beroerd klinkt

Je weet maar nooit , smaken verschillen . Ik ben eens door een collega gitarist uitgenodigd om een 19 inch buizen pre amp te beluisteren waarvan hij vond dat dat ding het solo geluid gaf waar hij naar op zoek was

Aangekomen in de winkel ging hij op dat ding spelen terwijl ik dacht , wat een iel geknepen sustainloos solo geluid en dat voor vijftien honderd gulden

Toen ik een keer bij een boogie de gain behoorlijk open draaide en hem zei dat dit het soort solo geluid is waar ik van hield , zei hij dat hij dat weer niks vond , een geluid met oneindige sustain


Ja heel veel dingen zijn zeker aan smaak onderhevig :). Maar sommige zijn gewoon echt beroerd tot op het bot.... ;).

Kim Wilson
25 januari 2016, 20:28
Ik zou ook een OCD adviseren. Ik heb hem al jaren, met een vergelijkbare setup (Baja Tele en oude Fender Vibrolux Reverb), en ik doe hem nooit meer weg.

Erik de Perik
25 januari 2016, 20:31
Prutser..... wie adviseert nu iets wat 'ie zelf niet kent....??

Ik snap dat veel mensen merk-georiënteerd zijn hoor ;)

<edit> @ Brad

Kim Wilson
25 januari 2016, 20:48
Ik schrok al. :)

Erik de Perik
25 januari 2016, 20:54
Ik schrok al. :)

Haha..... ja het blijft spannend hier. ;)

Brad
26 januari 2016, 02:39
Ik ben op zoek naar een overdrive pedaal waarmee je van lichte drive tot toch wel flink bak herrie kunt gaan

Een andere optie is een Boss OD 2 turbo overdrive . Dat pedaal heeft 2 standen de gewone stand en de turbo stand

Bij de turbo stand krijg je er een behoorlijke hoeveelheid vervorming bij net zoals bij een distortion terwijl je toch dat overdrive karakter behoud

Dit pedaal is alleen niet nieuw meer te krijgen , alleen nog tweede hands maar het is zeker een optie . Ik heb hem laatst op marktplaats zien staan voor 75 euro

Tabula Rasa
26 januari 2016, 03:35
Zelf al eens geprobeerd?

Bernardduur
26 januari 2016, 13:31
Een andere optie is een Boss OD 2 turbo overdrive . Dat pedaal heeft 2 standen de gewone stand en de turbo stand

Bij de turbo stand krijg je er een behoorlijke hoeveelheid vervorming bij net zoals bij een distortion terwijl je toch dat overdrive karakter behoud

Dit pedaal is alleen niet nieuw meer te krijgen , alleen nog tweede hands maar het is zeker een optie . Ik heb hem laatst op marktplaats zien staan voor 75 euro

Ik hou van mn OD2; ik hou ook erg van Tubescreamer achtige pedalen en de OD2 is er gewoon ook een, maar dan net anders. Een tubescreamer klinkt soms wat artificieel, de OD2 heeft een zelfde soort van toon maar er is meer dynamiek en meer diepgang in de toon. Enige nadeel is dat het volume tegenvalt (een OD-2r is een beter optie). De turbo mode moet je van houden......... de mijne heb ik zo aangepast dat ik deze kan gebruiken.....


Of een Boss OS 2 overdrive distortion pedaal daar kun je zowel overdrive als distortion geluiden uithalen kost ongeveer 75 euro

De OS-2 heeft wel wat meer nodig; op mn Bassman klonk hij erg goed, op de rest van mn amps totaal niet. Na een mod is ook deze enorm bruikbaar.

ellisvertellis
26 januari 2016, 14:29
Volgens mij doet een RAT helemaal wat je zoekt, van lichte bluesy crunch tot heavy stuff... Waar of niet jongens?

Bernardduur
26 januari 2016, 14:41
De Rat is een heel goed pedaal met een hele duidelijke toon. Het middengebied van een Rat vind ik prachtig waarbij ik het vaak gebruik als een testpedaal tijdens reparaties en amp testen. Het kan heel duidelijk maken in welk gebied een amp werkt / versterkt en werkt daardoor ook beter / slechter met bepaalde amps. Maar das weer heel persoonlijk :)

Brad
26 januari 2016, 14:49
Is de rat niet meer een echte distortion of kun je met het filter ook een overdrive karakter krijgen vraag ik me af

ellisvertellis
26 januari 2016, 14:55
Voor mij was de Rat juist excellent in het "lichte drive"-gebied. Moet ook zowat het meest veelzijdige overdrive pedaal zijn dat ik ooit getest heb.

Kim Wilson
26 januari 2016, 14:57
Brad, welke overdrives heb je zelf gehad of getest? Want volgens mij zit je alleen maar dingen na te lullen. Ga geen advies lopen geven over pedalen die je zelf niet eens kent.

Brad
26 januari 2016, 15:08
Ik zal voor een enkele keer nog eens reageren op een dergelijke aanmatigende vraag om andere leden duidelijkheid te verschaffen . De OD 2 heb ik een jaar gehad totdat ik een multi effect processor kreeg met een ingebouwde turbo overdrive . De Rat ken ik van een vroegere gitaarleraar en vond hem niet mooi door het half cleane karakter

En ja op een enkele uitzondering na heb ik alles waar ik advies over geef of zelf gehad of ik ken het van bevriende gitaristen . En ik heb heel wat gehad en voorbij zien komen . Verder kun je wel degelijk iets aanbevelen op de specificaties en eigenschappen zonder dat je een apparaat zelf hebt geprobeerd

Want uiteindelijk is het aan de gene aan wie je advies geeft om het apparaat zelf uit te proberen , smaken verschillen namelijk

Zo en nu weer verder

Midwolda
26 januari 2016, 15:28
Ik zal voor een enkele keer nog eens reageren op een dergelijke aanmatigende vraag om andere leden duidelijkheid te verschaffen . De OD 2 heb ik een jaar gehad totdat ik een multi effect processor kreeg met een ingebouwde turbo overdrive . De Rat ken ik van een vroegere gitaarleraar en vond hem niet mooi door het half cleane karakter

En ja op een enkele uitzondering na heb ik alles waar ik advies over geef of zelf gehad of ik ken het van bevriende gitaristen . En ik heb heel wat gehad en voorbij zien komen . Verder kun je wel degelijk iets aanbevelen op de specificaties en eigenschappen zonder dat je een apparaat zelf hebt geprobeerd

Want uiteindelijk is het aan de gene aan wie je advies geeft om het apparaat zelf uit te proberen , smaken verschillen namelijk

Zo en nu weer verder

Ja, zo zijn we tenslotte ook aan de JSF en aan de Fyra gekomen... :chicken:

Brad
26 januari 2016, 15:35
Voor mij was de Rat juist excellent in het "lichte drive"-gebied. Moet ook zowat het meest veelzijdige overdrive pedaal zijn dat ik ooit getest heb

David Gilmour en Andy Summers waren het met je eens . Ook Steve Stevens en John Scofield hebben er eentje gebruikt of gebruiken hem nog

Ze stellen hem wel heel anders af die twee natuurlijk

Bernardduur
26 januari 2016, 16:37
Nadeel van de Rat (en meerdere pedalen btw) is dat hun toon verandert met de gain setting. Bij lage gain settings is de toon meer fel en treble en bij hoge is deze juist meer bassig en rond. Dit heeft te maken met de low pass filter die gemaakt wordt in de gainstage en is een veel voorkomend probleem bij pedalen. De toon knop van de Rat is daarnaast wel in staat om de toon aan te passen maar nooit in een mate dat het identiek wordt aan bv een lage gain setting.

Toch blijf ik het een veelzijdig pedaal vinden met prachtige sweet spots en vooral een heerlijk midden. Verder is een Rat een mooi canvas om te modden en zo meer uit een pedaal te krijgen; die van mij heeft al meerdere variaties gehad waarbij ik eigenlijk weer terug bij af ben en alleen wat essentiele onderdelen schakelbaar heb gemaakt voor nog meer veelzijdigheid. De kwaliteit van de Ratten zijn wel erg varierend...... ik heb er meerdere binnen gehad met compleet verkeerde potmeters waardoor het effect absoluut niet in te stellen was......... en de omgekeerde toon knop kost ook wel wat tijd om te snappen :)

ellisvertellis
26 januari 2016, 16:46
Wat ik al niet zou doen (mocht de Rat voor jou interessant zijn) is een Mooer Black Secret kopen, wat een Rat kloon is. Dat heb ik gedaan en de knopjes zijn echt te klein om fijn mee te werken.

Voor twee of meer geluiden zou ik trouwens persoonlijk niet genoeg hebben met 1 pedaal dat beiden kan. Lastig als je verschillende settings hebt op 1 pedaal die je achter elkaar wil gaan gebruiken. Dan kan je beter naar zo'n dubbel pedaal gaan volgens mij... Er zijn er genoeg!

FruscianteFan
26 januari 2016, 17:07
Wat ik al niet zou doen (mocht de Rat voor jou interessant zijn) is een Mooer Black Secret kopen, wat een Rat kloon is. Dat heb ik gedaan en de knopjes zijn echt te klein om fijn mee te werken.

Voor twee of meer geluiden zou ik trouwens persoonlijk niet genoeg hebben met 1 pedaal dat beiden kan. Lastig als je verschillende settings hebt op 1 pedaal die je achter elkaar wil gaan gebruiken. Dan kan je beter naar zo'n dubbel pedaal gaan volgens mij... Er zijn er genoeg!

Nadeel van dubbele pedalen is wel dat je moet kijken of je ze ook tegelijk kunt inschakelen. De Mudhoney II kan volgens mij maar 1 van de 2 secties tegelijk aan hebben staan.

Joost de Ruig
26 januari 2016, 17:16
Nadeel van dubbele pedalen is wel dat je moet kijken of je ze ook tegelijk kunt inschakelen. De Mudhoney II kan volgens mij maar 1 van de 2 secties tegelijk aan hebben staan.

Dat klopt. Zo kan ik mijn Ego Boost&Drive wel gelijktijdig inschakelen, dus zowel als boost, drive en gebooste drive. Maar mijn Dual niet. Maar waarom zou ik dat willen bij mijn Dual? Ik stel twee verschillende gains in en gebruik die naar keuze. Als ik al een overtreffende trap zou willen, dan kan ik mijn Egodriver of Egobooster bijschakelen. Maar dan heb je het wel over twee pedaaltjes en niet over 1.

FruscianteFan
26 januari 2016, 17:24
Als ik al een overtreffende trap zou willen, dan kan ik mijn Egodriver of Egobooster bijschakelen. Maar dan heb je het wel over twee pedaaltjes en niet over 1.
Daarom dus. Onze slaggitarist boost bijna altijd zijn distortion of overdrive met een Mudhoney.

Eigenlijk is het nog simpeler: als je 2 losse pedalen hebt, of 2-in-1 die je apart kunt schakelen, heb je meer sounds tot je beschikking.

Joost de Ruig
26 januari 2016, 17:36
Daarom dus. Onze slaggitarist boost bijna altijd zijn distortion of overdrive met een Mudhoney.

Eigenlijk is het nog simpeler: als je 2 losse pedalen hebt, of 2-in-1 die je apart kunt schakelen, heb je meer sounds tot je beschikking.

Zeker waar, maar als je een klein budget heb, dat onvoldoende is voor meerdere pedalen, dan is een 2in1 (ongeacht of die nu gelijktijdig of niet schakelbaar is) in de meeste gevallen een voordeligere en meer veelzijdige oplossing dan een enkel pedaaltje. In geval van de Ego Boost&Drive heb je dus 3 gainniveaus tot je beschikking en dat voor €89 :)

Dutch66
26 januari 2016, 18:16
Nadeel van dubbele pedalen is wel dat je moet kijken of je ze ook tegelijk kunt inschakelen. De Mudhoney II kan volgens mij maar 1 van de 2 secties tegelijk aan hebben staan.

Klopt, maar dat is dan ook een single drive..., een gaaf trappertje dat zeker, maar 'dual' niet dubbel....

Edit: Joost was me voor..

FruscianteFan
26 januari 2016, 18:27
Klopt, maar dat is dan ook een single drive..., een gaaf trappertje dat zeker, maar 'dual' niet dubbel....

Edit: Joost was me voor..
...Precies mijn punt.

En ach, als je een Digitech Bad Monkey en een Boss DS1 of SD2 neemt, ben je voor 60, 70 euro ook wel klaar ;)

Erik de Perik
26 januari 2016, 18:45
David Gilmour en Andy Summers waren het met je eens . Ook Steve Stevens en John Scofield hebben er eentje gebruikt of gebruiken hem nog

Ze stellen hem wel heel anders af die twee natuurlijk

Brad, je maakt echt een vergissing. Context is altijd belangrijk. Kijk maar eens in wat voor custom build setup zij die Rat gebruiken. Anderhalve meter 19" met keurig gebufferde pedalen gemixt met high end studio effecten, die dan naar een stereo of zelfs naar wet-dry-wet poweramp opstelling gaan. De enige uitzondering daarop is Scofield, die jarenlang met alleen een Jazz Chorus en een Rat opgetreden heeft. Maar ik gok dat de meesten niet op zoek zijn naar zijn sound.
Overigens...... wat een beest, die Scofield....... en de rest van z'n bandje :rocken:
In dit filmpje gebruikt hij wel een pedaaltje of 4:


https://www.youtube.com/watch?v=qqlrSQ8BU84

Kim Wilson
26 januari 2016, 20:01
Als ik het me goed herinner, is de H&K Tube Factor een pedaal met twee gainstages. Dus niet twee aparte sounds, maar een drive die je ook nog kunt boosten. Was wel een erg fijn pedaal, ook wel een kanshebber voor de TS. Ik vond hem destijds te zwaar qua geluid (dikke vette distortion was niet echt geschikt voor de bluesband waar ik toen in speelde, maar een mens probeert eens wat), maar wel een goeie sound. De basis was gewoon een goeie drive, en met de andere knop kon je er een enorme boost aan geven.

scabiosa
27 januari 2016, 21:50
de mudhoney is hier al veel gepasseerd en vind ik zelf ook een heel erg goede drive
sinds ik hem heb ongeveer zesduizend drives en fuzzen geprobeerd en hij is nog steeds één van m'n favoriete pedalen. gebruik hem enkel met de boost aan en zo is ie lekker fuzzy

de mudhoney reageert heel dynamisch en met de volumeknop van de gitaar kan ik van clean met een randje tot lekker dik en smerig gaan

zou trouwens gebaseerd zijn op een rat

de blues driver vond ik ook een heel tof pedaal, wel wat verlies in het laag...

Brad
10 februari 2016, 14:45
Ik weet niet of hij al ter sprake is gekomen maar ik heb vandaag bij iemand de Boss BC 2 Combo drive gehoord en zelf uitgeprobeerd

Je kan met dit pedaal van een geheel cleane boost via een milde crunch naar een vette oversturing gaan

En hij blijft behoorlijk strak . Hij is nog nieuw te krijgen en kost ongeveer honderd euro

Joost de Ruig
10 februari 2016, 15:01
Ik weet niet of hij al ter sprake is gekomen maar ik heb vandaag bij iemand de Boss BC 2 Combo drive gehoord en zelf uitgeprobeerd. Je kan met dit pedaal van een geheel cleane boost via een milde crunch naar een vette oversturing gaan

Klopt, met als kanttekening dat het pedaaltje British gevoiced is (Marshall/Vox). Als je een breed bereik wilt uit één pedaaltje, dan blijf ik zeggen dat een 2-button pedaaltje wel een stuk handiger is. Thuis kan je het rechterknopje nog wel met de hand bedienen, maar live is dat gewoon niet handig.

Dutch66
11 februari 2016, 08:45
Ach, 'gain' ansich zal zo'n BC 2 wel in huis hebben, maar voor (high) gain MET definitie,
zal je toch meerdere pedalen moeten 'lagen'. De truuk is een combinatie te vinden die werkt.
(Uiteraard uitgaande van een set-up voor een clean amp...)

Onkelpazuzu
12 februari 2016, 16:02
Op dit moment gebruik ik zelf Fulltone OCD --> RAT --> Ibanez TS9. Dat geeft me voldoende schakelmogelijkheden, zolang ik geen metal speel.