PDA

View Full Version : Nieuw Gibson: ES-275



Joost de Ruig
24 januari 2016, 10:26
NAMM nieuws: GIBSON Memphis komt met een geheel nieuw model, de ES-275. Hij heeft de vorm van een Super 400, maar dan wel een inch smaller en met een dunnere body.

Gibson got the inspiration to design the new Gibson ES‐275 from the increasing amount of younger jazz guitarists in Japan. Gibson got a lot of requests for a jazz guitar that was more contemporary than what they were offering. Common requests were better playing comfort, a faster playing neck, better access to the higher frets etc…

The Gibson design team came up with a guitar very similar to the classic L5, but with a twist! The body size was reduced by 10 percent and the thickness is only 2 inches (about 5 cm) which makes the guitar much easier to hold than an L5. To address the requests for a faster neck with better high fret access the neck on the ES‐275 is very similar to what you’d find on a Les Paul. And from what we’ve seen, this guitar certainly looks the part as well with its 7 ply binding, split diamond headstock inlay and highly flamed body. These appointments are very reminiscent of an ES‐355. For who prefers a more subtle look, there will also be a version with plain woods and a appointments similar to the ES‐345′s.


https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/12549075_10153817441744788_7547557928159827180_n.j pg?oh=55517ec1f60018732b8438c444a3d466&oe=5731CD56

arjanb01
24 januari 2016, 10:41
Hele mooie gitaren en echt van toegevoegde waarde op wat ze al hebben.
Wat gaat ie kosten? Rond de 3000 eu denk ik?

Joost de Ruig
24 januari 2016, 10:43
Wat gaat ie kosten? Rond de 3000 eu denk ik?

Ik vermoed dat dat wat te optimistisch is. Onder de €5000,- zou mij al verbazen......

arjanb01
24 januari 2016, 10:51
Net ff gegoogled, 4000 euro. Een hoop geld, maar als je de rest van je leven jazz speelt, misschien wel doen.

Hotpepper01
24 januari 2016, 10:55
iIk ben benieuwd. Ik heb al een paar vids bekeken, ze klinken goed. Visueel vind ik het vlees noch vis. TWel de vorm van een L5, maar geen gestoken bovenblad en het formaat oogt ook vreemd. Wel positief vind ik de plaatsing van de neck PU en de toggle switch.
En het is ook geen ES175, want dat is toch de moeder van alle jazzbakken. Op het Belgische jazzgitaarforum was men wel positief.
Ik hou het maar op mn eigen vintage Gibson ES175.


https://www.youtube.com/watch?v=kKJvLNndg9E

https://www.youtube.com/watch?v=eSOaY40i0HU

Little Jay
24 januari 2016, 11:25
Ze hebben 'm op het jazzguitar.be forum ook al ontdekt: http://www.jazzguitar.be/forum/showthread.php?t=48859

Ik vind 't een heel coole gitaar, maar €4000 vind ik veuls te veuls. Heb mijn beide Gibsons (ES-333 en ES-125) voor gemiddeld €1100 per stuk kunnen kopen en dat vind ik eigenlijk wel meer dan genoeg voor een gitaar die in kroegen en vage jamsessies bespeeld gaat worden, want daar roept zo'n gitaar natuurlijk wel om!

terrasbeest
24 januari 2016, 11:31
'Eindelijk' een thinline volledig holle jazzbak. Is geleden van de ES350.

Oranjeaap
24 januari 2016, 13:57
Ik speel geen Jazz maar ik vind em cool!

Pepe
24 januari 2016, 14:48
'Eindelijk' een thinline volledig holle jazzbak. Is geleden van de ES350.

De 225 was al gereisue'd maar inderdaad, daar zijn er niet zoveel van.

munkie
28 januari 2016, 19:04
Ontzettend mooie gitaar maar voor 4000 euro is veel te koop. Gibson heeft zich hier wat uit de markt geprijsd. Er zijn alternatieven genoeg zoals Eastman en Heritage.

vulvasonic
29 januari 2016, 21:46
Ik vrees dat ik me toch zou blijven irriteren aan dat gedrongen figuurtje. Het is een beetje als Brace met z'n Nederlandstalige deuntjes die ik maar niet wil geloven. Hebben jullie gezien hoe het f-gat bijna tegen de binding aan schurkt? Het is een te strak jazzblousje over een veel te dikke bluesbuik. Het is het in je eentje buiten staan in de regen met je sigaretje, terwijl iedereen binnen in de kroeg jouw feestje aan het vieren is.

Nee, niet mijn ding. :)

Luca P
9 april 2016, 17:08
Als Gibson nu zoiets heeft als deze maar dan in plywood, (een soort ES135 met ronde cutaway en massief middenstuk) count me in.
Scheelt weer wat in de €€!

telerocker
9 april 2016, 19:33
Als ze nou eens een betaalbare variant van de ES-295 op de markt brengen, zou dat meer mijn kopje thee zijn.

Hotpepper01
9 april 2016, 20:00
Als ze nou eens een betaalbare variant van de ES-295 op de markt brengen, zou dat meer mijn kopje thee zijn.

Hebben ze, dat heet Epiphone ES-295.

Ik ben wel benieuwd of iemand er al ervaring mee heeft opgedaan of er zelfs eentje heeft gekocht. Ik hoef ze niet, die ES275..

telerocker
9 april 2016, 20:14
Hebben ze, dat heet Epiphone ES-295.



Met die enorme headstock. Nee, een lower spec Gibson svp.

Duhsjaak
9 april 2016, 21:59
Ik vrees dat ik me toch zou blijven irriteren aan dat gedrongen figuurtje. Het is een beetje als Brace met z'n Nederlandstalige deuntjes die ik maar niet wil geloven. Hebben jullie gezien hoe het f-gat bijna tegen de binding aan schurkt? Het is een te strak jazzblousje over een veel te dikke bluesbuik. Het is het in je eentje buiten staan in de regen met je sigaretje, terwijl iedereen binnen in de kroeg jouw feestje aan het vieren is.

Nee, niet mijn ding. :)

Helemaal eens. Bovendien lijkt het erop, dat de rode andere verhoudingen heeft dan de andere. Afgaande op de eerste foto. Bij de rode gaat de F bijna door de binding.
Zou deze mate/soort kwaliteit bij een B-klasse label acceptabel zijn? Zou dit soort afwijkingen van de norm (of de vraag: vind je dit nog mooi) van een niet-A merk worden geaccepteerd? En: voor een gitaar van €4.000,00 is het acceptabel?

De vraag stellen is hem beantwoorden, zullen we maar zeggen.
Afgaand op het gebrek aan consistentie (heb m nog niet gehoord - nog steeds niet dus) zou ik zeggen: voor €1.000,00 zijn betere dingen te koop. Dor-dingest van Eastwood biedt een ruime mate van jazz bak, in praktische zin meer dan gemiddeld toepasbaar voor 15 of 20% van de prijs.

Ben benieuwd hoe dit geniale plan van Gib uitpakt. Heb de eerste versie van dit draadje gemist.
Misschien ben ik te kritisch?
Vriendelijke groet, Gus