PDA

View Full Version : G&L strat: mening/opmerkingen gevraagd



tillens
23 januari 2016, 17:53
Wie o wie weet er meer over de g&l strats, de zogenoemde legacy?

Joost de Ruig
23 januari 2016, 18:01
Wie o wie weet er meer over de g&l strats, de zogenoemde legacy?

Gebruik even de zoekfunctie, daar is al het nodige over geschreven. Let wel op dat je de Tribute Legacy uit Indonesie veel vaker tegenkomt dan de USA-versie.

Kort door de bocht: USA Legacy, erg goede strat. Tribute Legacy: veel waar voor je geld! Wat ik zelf erg handig bij G&L vind, is het PTB-system. Een roll-off van frequenties in plaats van de gangbare toneregeling. Dit werkt echt prima!

tillens
23 januari 2016, 18:07
Gebruik even de zoekfunctie, daar is al het nodige over geschreven. Let wel op dat je de Tribute Legacy uit Indonesie veel vaker tegenkomt dan de USA-versie.

Kort door de bocht: USA Legacy, erg goede strat. Tribute Legacy: veel waar voor je geld! Wat ik zelf erg handig bij G&L vind, is het PTB-system. Een roll-off van frequenties in plaats van de gangbare toneregeling. Dit werkt echt prima!

Sorry bedoel inderdaad de usa versie. Heb zelf een usa asat tele en ben daar heel tevree over"!

Joost de Ruig
23 januari 2016, 18:12
Maar dan ken je de G&L's :). De legacy is echt een goede strat: nitrolak, netjes afgewerkt, goede hardware en pu's, 2-punts tremelo en dus het PTB-systeem. 2de hands betaal je er al snel €1000 voor.

Da Vinci
23 januari 2016, 18:20
Ik knap zelf altijd af op de headstock. En Fender headstock is natuurlijk het mooist op zo'n gitaar en snap dat dat niet mag, maar dan vind ik het ontwerp van bijv. Suhr, Zion of Tom Anderson en stuk beter.

Joost de Ruig
23 januari 2016, 18:24
Ik knap zelf altijd af op de headstock. En Fender headstock is natuurlijk het mooist op zo'n gitaar en snap dat dat niet mag, maar dan vind ik het ontwerp van bijv. Suhr, Zion of Tom Anderson en stuk beter.

Dat blijft een kwestie van smaak. Ik vind hem juist mooier dan Suhr. Die prachtige strats van Suhr met een soort van Hondokop, brrrrrrr :(

tillens
23 januari 2016, 18:28
Suhr headstock is een beetje voor proctologen ;)

WaywardChild
23 januari 2016, 19:23
Vind de G&L fantastische gitaren en de headstock ben ik ondertussen gewoon en zie dat nu eerder als een kwaliteitslabel :seriousf:
Heb momenteel een G&L legacy special en een Asat special en zijn allebei zeer goede gitaren, heb ze beetje zelf samengesteld en in USA besteld bij een dealer (upfront guitars) en dit toen er een gunstige euro-dollar koers was.
Heb ooit een 2ehandse legacy gehad maar die heb ik opnieuw verkocht, was zelf niet zo zot van de standard pickups (men andere strat had leosounds redhouse pickups) maar ook de 12inch radius glossy neck kon me toen niet bekoren
De nieuwe standard necks zijn vanaf dit jaar terug 9,5 inch radius (dus zonder upcharge)
Ben ook grote fan van hun PTB systeem.
Hun body's zijn echter niet in nitro.

grtz

Joost de Ruig
23 januari 2016, 19:39
Hun body's zijn echter niet in nitro.

Dat verschilt dan kennelijk per type. Van de Thomann website:

G&L Legacy Rustic Black G&L Legacy Rustic Black, e-guitar, made in USA, premium alder body, vintage tinted satin thomann quartersawn hard-rock maple neck, maple fretboard, 22 frets, 648mm scale, bone nut, 41,28mm nut width, 3 vintage style G&L single coil pickups, 5-way switch, 1 volumecontrol, PTB tone system, patented G&L dual fulcrum vibrato, chrome hardware, 3- ply white pickguard, incl. case, black thomann nitrocellulose finish, custom instrument in used look, originalstrings daddario 010-45 (104555)

WaywardChild
23 januari 2016, 19:54
Joost,

Inderdaad de Rustic versie was in nitro, helaas wordt deze reeks nu niet meer gemaakt.
Bij de Rustic kon je ook de hoeveelheid relic bepalen, maar de gewone standard legacy is niet nitro.
Je vind alles terug op de G&L website al durft die wel eens achterlopen met de realiteit.
Zeer goede website ivm G&L : www.guitarsbyleo.com

Joost de Ruig
23 januari 2016, 20:00
Inderdaad de Rustic versie was in nitro, helaas wordt deze reeks nu niet meer gemaakt.

Voor wie er interesse heeft: bij Thomann zijn ze nog op voorraad. Niet goedkoop met zijn €2.198,- wel erg fraai.

arjanb01
23 januari 2016, 20:10
Maakt g&l helemaal geen strats meer in nitro?
Wel hele gave strats. Zo'n legacy of Comanche lijkt me wel wat.
Al is die legacy qua sound wat meer open en vintage gevoiced, daar waar de andere g&ls die keramische elementen hebben. Ben ik zelf niet zo weg van.

MikeD
23 januari 2016, 20:23
Dat verschilt dan kennelijk per type. Van de Thomann website:

G&L Legacy Rustic Black G&L Legacy Rustic Black, e-guitar, made in USA, premium alder body, vintage tinted satin thomann quartersawn hard-rock maple neck, maple fretboard, 22 frets, 648mm scale, bone nut, 41,28mm nut width, 3 vintage style G&L single coil pickups, 5-way switch, 1 volumecontrol, PTB tone system, patented G&L dual fulcrum vibrato, chrome hardware, 3- ply white pickguard, incl. case, black thomann nitrocellulose finish, custom instrument in used look, originalstrings daddario 010-45 (104555)

dit laat zich lezen als een 'door Thomann bestelde serie' oftewel uitsluitend (?) voor Thomann met deze specs gebouwd.

Pter
23 januari 2016, 20:28
Even een vraagje tussendoor: Hoe weet je nu of je een G&L usa versie of een tribute versie hebt? Is dat alleen het metalen serienummer op de headstock van de usa en de stempel op de tribute of zijn er andere uiterlijke kenmerken, ik kan het namelijk op de foto's niet zien en er ook geen info over vinden.

vulvasonic
24 januari 2016, 02:11
Wat je eigenlijk vooral moet weten is het feit dat een G&L op z'n 'best' (afhankelijk van hoe je het bekijkt - smaak speelt hierin tenslotte de grootste rol uiteindelijk) een béééétje op dat van een Fender lijkt. En op z'n 'slechtst' komt het er niet eens bij in de buurt. Met de gitaren zelf is niks mis, maar ik heb zelf maar zelden een lekker klinkende G&L gehoord (weet je meteen welke hoek mijn voorkeur heeft). :)

D3nnis
24 januari 2016, 08:01
maar ik heb zelf maar zelden een lekker klinkende G&L gehoord

Ik ben geen fender kenner, en geen g&l kenner, maar de keren dat ik "zomaar" een willekeurige g&l uit een rek pakte, klonk die beter dan een ter vergelijking erbij gepakte eveneens willekeurige fender.
Weet niet of g&L toevallig gebruik maakt van elementen met meer output, waardoor het perceptie zou kunnen zijn of zo....

arjanb01
24 januari 2016, 08:51
Even een vraagje tussendoor: Hoe weet je nu of je een G&L usa versie of een tribute versie hebt? Is dat alleen het metalen serienummer op de headstock van de usa en de stempel op de tribute of zijn er andere uiterlijke kenmerken, ik kan het namelijk op de foto's niet zien en er ook geen info over vinden.

Tribute staat op de headstock vermeld, Indonesische gitaren dus. Als het een US versie is dan staat er geen tribute op de headstock vermeld en volgens mij staat er ook op de kop made in the USA.

vulvasonic
24 januari 2016, 14:25
Ik ben geen fender kenner, en geen g&l kenner, maar de keren dat ik "zomaar" een willekeurige g&l uit een rek pakte, klonk die beter dan een ter vergelijking erbij gepakte eveneens willekeurige fender.
Weet niet of g&L toevallig gebruik maakt van elementen met meer output, waardoor het perceptie zou kunnen zijn of zo....
Vandaar dat ik in mijn mini betoog tevens de term 'smaak' heb laten vallen. Overigens vergelijk ik uiteraard geen €3500,- kostende Fender met een €600,- kostende G&L, of vice versa. Dat zou flauw zijn. :)

Joost de Ruig
24 januari 2016, 14:43
Wat je eigenlijk vooral moet weten is het feit dat een G&L op z'n 'best' (afhankelijk van hoe je het bekijkt - smaak speelt hierin tenslotte de grootste rol uiteindelijk) een béééétje op dat van een Fender lijkt. En op z'n 'slechtst' komt het er niet eens bij in de buurt. Met de gitaren zelf is niks mis, maar ik heb zelf maar zelden een lekker klinkende G&L gehoord (weet je meteen welke hoek mijn voorkeur heeft). :)

Dan lijkt het dat de MFD-pickups (een type dat G&L meestal in Strats en soms zelfs in Tele's gebruikt) niet je smaak zijn. Bij reguliere singlecoils zijn de polepieces de magneten, waar de koperdraad omheen is gewikkeld. Bij de Magnetic Field Design pu's zijn de metalen (verstelbare) polepieces in een onderliggende magneetplaat geschroeft en is er een andere opwekking van stroom. De MFD-pu's hebben een minder vintage-karakter, waarbij het mij opviel dat ik er best een goede clean en gain sound uit kreeg, maar dat de crunch mij minder kon bekoren.

D3nnis
24 januari 2016, 15:24
Wat ik me nog herinner van een fender strat pakken na een G&L strat is "hè gatver, iel geluid". Maar dat zal meer aan de pickups liggen dan aan de gitaar zelf.

Joost de Ruig
24 januari 2016, 15:55
Wat ik me nog herinner van een fender strat pakken na een G&L strat is "hè gatver, iel geluid". Maar dat zal meer aan de pickups liggen dan aan de gitaar zelf.

Da's niet zo raar: G&L's klinken best mooi vol en rond.

vulvasonic
25 januari 2016, 00:12
Da's niet zo raar: G&L's klinken best mooi vol en rond.
In mijn oren klinken de pu's eerder 'wollig'. Alsof je een deken over de versterker smijt.

WaywardChild
25 januari 2016, 19:38
Onderstaand een goede vergelijking ts de G&L legacy en hun S-500 model.
G&L zegt dat de legacy pickups meer vintage gevoiced zijn maar persoonlijk ben ik meer fan van de S-500


https://www.youtube.com/watch?v=fVR7zt08SK4

arjanb01
25 januari 2016, 19:44
Dat filmpje had ik ook al gezien.
Ik vind de legacy mooier klinken, opener, meer strat, wat rauwer ook. De s500 is misschien wat moderner gevoiced, veelzijdiger ook. Met high gain sounds wat strakker en mooier klinkend.

super swede
12 augustus 2017, 20:40
Ah, iemand bekend met de tribute invader?

Alvast dank,
Super Swede

EBOUE
20 augustus 2017, 09:59
Ik heb in totaal vier G&Ls in mijn bezit gehad gedurende een periode van 20 jaar, waarvan ik nog steeds twee heb. Twee Legacy's USA, een ASAT Special USA en een Koreaanse Legacy. Zonder uitzondering is geen enkele wollig, juist helder en gearticuleerd. Als de tone-regeling niet goed ingesteld is, dan ga je nat en wordt het te bright. Ze zijn veel helderder qua hoge frequenties (presence-achtig) en daardoor moet je bij overdrive sounds de tone flink dicht gooien.

De Legacy USA had ik vanwege geldnood / even 'geen zin' meer in gitaar veel te goedkoop van de hand gedaan na 10 jaar. Het was mijn gitaar waar ik jaren voor gespaard had en die had ik dus nooit weg moeten doen. Het kriebelde de afgelopen jaren weer en nu heb ik weer een Legacy USA. Heerlijk! Je kunt er heel veel geluiden uit halen, maar de charme zit in de PTB regeling. Ik heb de bas/laag-mid pot (de laatste) vaak op 5 uit 10 staan en de tone op 6 of 7. Volume iets terug.. wat kan ik dan in de middelstand toch een geweldig Claptongeluid krijgen. Mayer, Knopfler.. prima gewoon.. ik kan er RHCP met veel autoriteit mee doen, vette blues, hardrock.. ze zijn heel goed gebouwd, de brug is chunky en veel stabieler dan een gemiddelde constructie. Ik krijg veel complimenten over mijn sound (waar een gitaar niet de enige stap in is, maar met een goede amp.. jemig wat een fijn ding).

De andere gitaar is een ASAT die ik nog heb. Het is een Tele type met P90-achtige humbuckers. Deze zijn heel helder! Rockend moet de boel op 20 a 30% qua tone, de elementen hebben veel output. Clean met je vingers kan de tone open en dan sprankelt de boel je tegemoet. Ik heb afgelopen maand de hals wat rechtgezet voor het fijnslijpen, ik heb de gitaar nu zeven jaar. Dat zegt wel iets over de stabiliteit. De hals is gewoon keihard.

Een duidelijk verschil vond ik de Tribute: het is voor het geld een prima gitaar, ik heb er ook mee opgetreden, maar de noten gaan niet zo diep. Het is wat oppervlakkig, net zoals ik bij Mexicaanse Strats van vroeger wel had. Nu is die kwaliteit wel verbeterd, dus dat zal het niet meer zijn, maar de Tribute heeft me nooit kunnen raken. De andere drie gitaren wel.

Edoch: als je voor het echt pure Strat quack geluid wilt gaan, dan vind je dat hier niet. Je kunt er wel werkelijke prachtige geluiden uit halen, de parallelle standen (2 en 4) zijn wonderschoon, de gitaren zijn als een dijk gebouwd en in de goede setting pure monsters. Je moet ze leren kennen, plug en play kan je ze niet noemen... maar dat geldt voor meer instrumenten die van hoge kwaliteit zijn.

En toch wil ik nog wel een Strat Plus er naast hebben.. you guys dig me? ;)

EBOUE
20 augustus 2017, 10:03
In mijn oren klinken de pu's eerder 'wollig'. Alsof je een deken over de versterker smijt.

Als je het over een Legacy hebt, dan denk ik dat je de basregeling voluit hebt gezet en de versterker voor die gitaar niet goed in hebt gesteld. De neckpickup kan dan wel 'too much' klinken als je een flinke amp met genoeg basweergave hebt. De basnoten overheersen dan de hoge tonen, maar wollige ongedefinieerde sounds heb ik nog nooit uit een G&L gekregen.

super swede
25 september 2017, 11:26
Teveel gevraagd?

Een G&L Tribute Invader (Korea) HH gezien. Wordt aangeboden voor 225,00€. Gebruikt en bijna geen gebruikssporen volgens adv.
Zou dit een iets te hoge vraagprijs zijn. Kan iemand mij hierin advies geven?


Super Swede

MoonlandMenace
1 oktober 2017, 00:23
Tribute's zijn prima gitaren, voor €225 zou ik niet twijfelen. Beter afgewerkt en kwalitatievere materialen dan bij de doorsnee Mexicaanse Fender.