PDA

View Full Version : Help, vocht!



Stillborn
23 januari 2016, 16:31
Al mijn gitaren staan in mijn hobbykamertje.
Ik heb gemerkt dat het er in de herfst en winter erg vochtig kan worden.
Ik heb er nu een digitale hygrometer geplaatst.

Ik heb gehoord dat een vochtigheidsgraad tussen 40% en 60% normaal is, echter kan het in dat kamertje oplopen tot 78%!

Te droog is voor gitaren erg slecht, maar wat doet zo een hoge vochtigheidsgraad met mijn (elektrische) gitaren en apparatuur?
Wat zijn mogelijke gevolgen voor het hout, de elektronica, de metalen hardware?

Ik heb ze voorlopig allemaal terug in de koffer gestopt. Voordien stonden ze op een statiefje, maar het lijkt me al veiliger zo.

Moeten ze daar weg? Kan ik ze daar in een koffer houden? Wat zijn dan tips om ze te gaan gebruiken? Moet ik ze (bijvoorbeeld bij een repetitie) daar eerst aan de omgeving laten wennen?

Mijn vriendin is er absoluut tegen dat ik ze zou verhuizen naar de living (begrijp ik ook wel) maar als jullie me nu vertellen dat ik ze zo langzaamaan verniel, dan moet het maar...

barno
23 januari 2016, 16:40
raar, gitaren riskeren juist in de winter binnenshuis te droog te worden. wat scheelt er aan dat kamertje?
Er bestaan van die luchtontvochtigers, mss is dat een oplossing. Maar eigenlijk moeten die gitaren naar de living. :)

Rizz
23 januari 2016, 16:43
Als de damp continue tegen de ramen slaat wordt het een ander verhaal, maar 78% in de winter? Nou ja deze w iknter kan dat wel Wat vaker de cv daar aanzetten, daar droogt het wel een beetje van op. Wat je ook kan doen is een ontvochtiger kopen, daarmee kan de rv op een bepaald niveau houden.. je gitaren kunnen er wel tegen, daar zou ik me geen zorgen om maken. Wel over plotselinge sterke stijging of daling van 20% of meer. In de woonkamer zetten kan natuurlijk ook, zing je af en toe een serenade om het goed te maken.. 😁

Stillborn
23 januari 2016, 16:46
Als de damp continue tegen de ramen slaat wordt het een ander verhaal, maar 78% in de winter? Nou ja deze w iknter kan dat wel Wat vaker de cv daar aanzetten, daar droogt het wel een beetje van op. Wat je ook kan doen is een ontvochtiger kopen, daarmee kan de rv op een bepaald niveau houden.. je gitaren kunnen er wel tegen, daar zou ik me geen zorgen om maken. Wel over plotselinge sterke stijging of daling van 20% of meer. In de woonkamer zetten kan natuurlijk ook, zing je af en toe een serenade om het goed te maken.. ��
Er staat nu zo een vochtvreter met vervangbare zakjes, die is vaak goed vol.
Er is daar geen cv, enkel een elektrische verwarming. Die zet ik dus zo min mogelijk aan, want dat kost veel geld.
Is er geen kans op beschadiging van de nek? Hoe zit het met roest aan de hardware?

Stillborn
23 januari 2016, 16:48
raar, gitaren riskeren juist in de winter binnenshuis te droog te worden. wat scheelt er aan dat kamertje?


Geen idee. Spoken?

Het appartement hier heeft de badkamer (zonder raam nota bene) net tegenover dat kamertje. Dus dat zorgt natuurlijk ook voor flink wat vocht.
Het kamertje heeft wel een raam, maar met zo een regenweer heeft het niet veel nut om deze wagenwijd open te zetten, toch?