PDA

View Full Version : Potmeter met rechtsomme schakelaar?



Frits van Mourik
22 januari 2016, 23:53
Hallo mannen,

Zoals jullie weten, zijn er genoeg potmeters met schakelaar, die als je het asje linksom draait uitschakelen.
Dat heeft zijn oorsprong in de lang vervlogen tijd, dat we de radio op die wijze uitschakelden...

Vroeg ik mij af: zijn er ook potmeters met schakelaars, die rechtsom uitschakelen?
Iemand enig idee? Ben benieuwd!

BTW & geheel OT:
In de jaren 1950 gebeurde het regelmatig, dat brave huisvrouwen, als ze de radio zachter wilden
zetten, hem - oh schrik! - keihard draaiden...
Hoe kwam dat?



cluseau
23 januari 2016, 09:43
BTW & geheel OT:
In de jaren 1950 gebeurde het regelmatig, dat brave huisvrouwen, als ze de radio zachter wilden
zetten, hem - oh schrik! - keihard draaiden...
Hoe kwam dat?




Volgens mij omdat hun gevoel voor richting overeenkomt met dat van een bos prei. Als ze achteruit inparkeren draaien ze immers ook het stuur de verkeerde kant op.

Maar....misschien heb ik een vertroebeld beeld hoor en zijn er ook dames die deze vaardigheden wel redelijk beheersen.

De gewilde potmeter ben ik in de afgelopen ruim 50 jaar nog nooit tegengekomen maar zeg nooit "nooit".

Tabula Rasa
23 januari 2016, 10:58
Fender no load pot heeft een klik op het einde. Is alleen geen echte schakelaar.

D3nnis
23 januari 2016, 12:18
Als ze achteruit inparkeren draaien ze immers ook het stuur de verkeerde kant op.


Ik heb ook vrouwelijke hormonen denk ik. Met achteruit inparkeren van de auto heb ik het niet, maar met een aanhanger erachter begin ik steevast verkeerdom te draaien.

Effe een stomme gedachte...zijn er geen potmeters met een as die aan beide zijden doorsteekt? Dan kun je hem omdraaien en is ie in ieder geval fysiek alvast andersom werkend (en dan elektrisch nog).

Heynis
23 januari 2016, 13:41
Ik kan wel wat bedenken wat zou werken, maar dan wordt het een stuk ingewikkelder dan een potmeter 😉.

Men neme een dubbele potmeter, een stroombronnetje en een comparator. De ene potmeter sluit je aan zoals je normaal doet. De andere potmeter sluit je aan op een constante stroombron. De loper verbind je met een ingang van de comparator. Met de comparator kun je vervolgens een relais of softswitch aansturen.

De truc is dat een vaste stroom door een weerstand een vaste spanning over de weerstand geeft. Doordat een potmeter als potentiaaldeler werkt, schakelt de comparator om op het moment dat de spanning op de loper nagenoeg gelijk is aan de referentiespanning op de andere ingang. Het is net alsof ik dat al een keer gebouwd heb 😉

Heynis
23 januari 2016, 13:53
Zo iets dus.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160123/5245b31834d3518f3583d691611da836.jpg

nak
23 januari 2016, 23:33
Wellicht is het een idee om een zodanige potmeter te zoeken waar je met enig/veel moeite de as kan doortrekken.
Originele as eraf halen en de potmeter op de kop monteren.
ik zeg ook maar wat

Frits van Mourik
23 januari 2016, 23:36
Zo iets dus.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160123/5245b31834d3518f3583d691611da836.jpg

Hmmm... dit idee staat me wel aan; bedankt!

Midwolda
24 januari 2016, 00:36
Of je fabriekt een mechanische oplossing met een extra asje, twee tandwieltjes en een bracket.

MaBerY
10 februari 2016, 15:32
Ik zou een bestaande schakelpot nemen en het schakelaar binnenwerkje mechanisch modificeren meestal is het een nokje of een schijfje die je er af kan peuteren en kan aanpassen. Ik zal er es eentje uit de bak vissen en eens openhalen.

TeleK
10 februari 2016, 15:59
Hallo mannen,

BTW & geheel OT:
In de jaren 1950 gebeurde het regelmatig, dat brave huisvrouwen, als ze de radio zachter wilden
zetten, hem - oh schrik! - keihard draaiden...
Hoe kwam dat?


Kapotte eindstop op de potmeter? Dan kan je de wiper tot voorbij "0" draaien. En 5 graden naar links is hetzelfde als 355 graden naar rechts draaien dus zit de wiper dan op de max volume positie.

MaBerY
10 februari 2016, 23:07
Ik heb een piher potmeter opengewurmd en je kan door een extra gaatje boren op de juiste plek het schakelmoment verplaatsen van helemaal aan het begin aanzetten, helemaal aan het einde.

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Misc/20160210_205317_zpsmzatjylb.jpg

op de plek van het zwarte markerstift punt bij de rode meetpen een gaatje geboord en weer in elkaar gezet.

http://i289.photobucket.com/albums/ll225/PH0MB/Misc/20160210_214531_zpsymfmzhox.jpg
Helaas moet je dan nog een inversie door een relais of een fet/tor maken omdat de schakelaar helaas alleen rechtsom aangaat en niet uit.
Kleinigheidje hou je altijd. :cooler:

Frits van Mourik
11 februari 2016, 00:24
Bedankt voor de suggestie!

In mijn geval (simpele master-pot) bleek een "no-load"potmeter te volstaan.
Dus: een gewone Alpha- pot open gefrunnikt en het eind van de koolbaan met m'n dremel "gewist".
Werkt ehhh.. masterlijk!