PDA

View Full Version : Nieuwe volume pot voor Vintage Modified Jazzmaster



jan7
22 januari 2016, 12:50
Ik heb een half jaar terug een nieuwe 'Vintage Modified Jazzmaster' van Squier gekocht.

Kan iemand me zeggen waar ik de juiste (1 Mega Ohm linear) pot kan bestellen voor deze gitaar?
Volgens mij zijn het mini pots en als ik op internet lees, kan je problemen hebben als je niet de juiste pot hebt:
-shaft te lang
-shaft te dik voor het gat in de slagplaat
-knop die niet past op de nieuwe pot wegens te dik of omdat het aantal 'ribbels' niet overeenkomt
-te weinig plaats voor full size pots in de cavity

Helaas vond iemand in de fabriek het nodig om folie op de slagplaat aan te brengen en vervolgens alles erop te schroeven. Waardoor er dus stukjes folie blijven hangen onder de schroeven van de switch en de pots als je de folie eraf trekt.
Bij het verwijderen van de volumeknop, waar ik redelijk hard aan heb moet trekken, heb ik de pot beschadigd waardoor deze niet meer werkt tussen stand 8 en 10. Ik denk dat ik de shaft verbogen heb want de pot werkt enkel nog als ik een plectrum onder de volumeknop steek zodat deze wat scheef staat.
Ik heb de pot er al uitgehaald en helemaal gedemonteerd om binnenin eens te kijken, maar ik krijg hem niet gemaakt.

Hotpepper01
22 januari 2016, 13:00
Zoiets als dit?
http://www.thomann.de/nl/allparts_cts_1_mega_ohm_poti.htm

Mr.Fingers
22 januari 2016, 13:03
pot-formaat maakt niet uit, de mini zit er nu denk ik in, maar de frezing is ruim genoeg om een full-size te accomoderen.

1Meg pots (bij voorkeur van CTS, jij hebt de korte split-shaft nodig) kun je bij tonefactory terecht.

MikeD
22 januari 2016, 14:01
maar tel wel even de splines (vertanding) op de schacht na want voor je het weet, koop je een CTS pot met US-splines terwijl je op je squier een japans ('import') knopje hebt met ander aantal splines....

jan7
22 januari 2016, 20:53
Bedankt voor de suggesties tot dusver.

Zoiets als dit?
http://www.thomann.de/nl/allparts_cts_1_mega_ohm_poti.htm
Deze heb ik al een tijdje klaar staan in mijn winkelwagen. Na vele uren googlen blijft dit de enige die ik binnen Europa kan vinden en die misschien past.


1Meg pots (bij voorkeur van CTS, jij hebt de korte split-shaft nodig) kun je bij tonefactory terecht.
Ze verkopen er 6:
4 zijn log/Audio ( ik heb linear nodig)
1 heeft een solid shaft (knop past niet)
1 is een genuine replacement part van Fender voor 18,5 euro + verzendkosten. Da's meer dan 25 euro voor een pot waarvan ik nog niet zeker ben dat die past.


maar tel wel even de splines (vertanding) op de schacht na want voor je het weet, koop je een CTS pot met US-splines terwijl je op je squier een japans ('import') knopje hebt met ander aantal splines....
Ja, vooral dat is een bijkomende moeilijkheid.
Want zoals je al zegt, gaat mijn knop er geheid niet op passen, dus nieuwe knop, waarschijnlijk kleurverschil met de tone knop, dus nieuwe tone knop die dan weer niet past op de huidige mini 1Meg audio pot...

Vandaar dus mijn vraag of iemand met (enige) zekerheid een pot (binnen Europa) kan aanbevelen?

Noid
22 januari 2016, 21:35
Want zoals je al zegt, gaat mijn knop er geheid niet op passen, dus nieuwe knop, waarschijnlijk kleurverschil met de tone knop, dus nieuwe tone knop die dan weer niet past op de huidige mini 1Meg audio pot...

Vandaar dus mijn vraag of iemand met (enige) zekerheid een pot (binnen Europa) kan aanbevelen?
Gelukkig is het geen gitaar van duizenden euro's of een oudje met alle originele onderdelen. Dus je kunt dit gerust gewoon goed oplossen, zonder de waarde van de gitaar tekort te doen? Grootste knelpunt nu is dat de potmeter niet goed werkt. Die moet dus gewoon vervangen worden door een kwalitatief goed ding. Daar kun je gerust die van thomann voor kopen. Als de potmeter dan niet past, dan zet je die zo vast dat die er ook niet makkelijk af kan, want als het eenmaal goed zit hoeft die er in principe niet meer af. Een klein drupje secondenlijm aan de binnenkant is voldoende om hem goed te fixeren (wel meteen in de goede stand er op zetten), zodat hij bij normaal gebruik echt nooit niet los gaat. Moet het dan toch een keertje los, dan kun je met gepaste kracht die lijmverbinding verbreken.

Mitch
22 januari 2016, 22:10
Doe jezelf een plezier en haal een 250k pot. Je hebt zóveel meer plezier van je pickups: minder lomp laag bij het hals element en een prettiger hoog bij het brugelement.

jan7
23 januari 2016, 01:03
Klopt Noid, dit is een spotgoedkope gitaar waar je weinig fout aan kan doen
Ik ga dan maar bestellen bij Thomann, ik heb toch nog wat ander spul nodig.


Doe jezelf een plezier en haal een 250k pot. Je hebt zóveel meer plezier van je pickups: prettiger hoog bij het brugelement.
Ik kan niet ontkennen dat je met volume en tone op 10 een ice-pick hoog hebt. Maar zelfs als je het volume maar een klein beetje terugdraait is er dat zo uit, en daarenboven is er nog altijd een tone knop. :)
Dus wat dat betreft heb ik eigenlijk geen problemen met die 1Megs, maar ik zal die 250k toch eens proberen als alles toch open ligt. Raad je voor de tone pot dan ook een andere waarde aan?


Doe jezelf een plezier en haal een 250k pot: minder lomp laag bij het hals element
Kan je dat (technisch) verklaren?
Ik dacht dat verschillende waardes van pots voor een verschil in treble zorgen doordat de resonant peak wordt versterkt of afgevlakt. En dat verschillende waardes van caps voor een verschuiving (in frequentie) van die peak zorgen.
Dat een 250k (ipv 1M) volume pot het 'lompe" laag wegneemt dat had ik nog niet gehoord, maar het zou welkom zijn want deze pickups lijken overdadig veel bass te hebben.

Mitch
23 januari 2016, 22:28
Je hebt 'm zelf al beantwoord :) Vaak wordt gezegd dat het alleen invloed heeft op het hoog maar da's te kort door de bocht. De resonance peak verschuift en daardoor gebeurt er net iets meer dan alleen een beetje meer of minder hoog. Ik moet wel zeggen dat ik met mijn (sterk vergelijkbare) Joe M sig misschien wel het grootste verschil meemaakte in vergelijking met andere gitaren.
Grootste probleem met de standaard pots vond ik dat je het volume op 8 moest houden om niet ice picky te worden, tone ergens op 9 en alles lager dan dat werd het weer te dof. Dus feitelijk: volume en toon op de enige sweet spot zetten en daarna alles met je aanslag regelen.
Hals element tikkie lager draaien (tegen het lompste laag) en een treble bleed erbij voor betere bruikbaarheid van de volumepot maakten het wat mij betreft wel af, maar dat is niet iedereens kopje thee.