PDA

View Full Version : Gitaar- + Versterker transporter



sailorguy1966
21 januari 2016, 16:55
Hi iedereen,

Ik heb een vraag:
Iedereen kent het volgende beeld wel als je ergens moet optreden:
Eindelijk ben je op de plaats van bestemming maar moet je je gear nog op het podium krijgen waar je moet spelen. Dus uitladen uit de auto of trein en gitaarversterker op één of ander krakkemikkig transportwagentje binden met een sjorband. Kist met DI's, statieven en XLR en jackkabels erbovenop. Gitaarkoffer in andere hand en dan maar in de stromende regen over hobbelige kinderkopjes de zaal zien te bereiken. ( ondertussen is je gitaarversterker al 5x van het wagentje afgegleden en de kist met andere zooi al 10x).
Als een verzopen kat vol met frustraties kom je aan op de plaats van bestemming ( en dan moet je uitvoering nog beginnen!).

Is dit herkenbaar?

Ik heb een gitaar + gitaarversterker transporter gebouwd dat een antwoord is op bovenstaand probleem.
Daarnaast kan de transporter op het podium ingeklapt en omgebouwd worden tot monitorstand zodat de versterker als monitor gebruikt kan worden.

Omdat ik nu very happy ben met deze oplossing vroeg ik me af of er misschien meerdere gitaristen zijn die hierin geïnteresseerd zouden zijn. Voor zover ik weet is zoiets niet in de handel verkrijgbaar. De vraag is even; hoeveel zou zoiets mogen kosten en/of heb je er voor over.

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening! Mogelijk wil ik dit namelijk in serie gaan laten produceren.

Rgds,
Sailorguy

PS: Ik kan helaas geen foto's van het prototype uploaden. ( of kan dat wel op één of andere manier?). Tips welkom svp! ( ik ben nieuw hier).

Remork1970
21 januari 2016, 17:04
We zijn benieuwd!

Tabula Rasa
21 januari 2016, 17:08
Via tinypic,com of imageshack ofzo upgraden en de [ IMG. ] link plaatsen.

Tabula Rasa
21 januari 2016, 17:08
Upgraden is uploaden.... Klote T9 functie.

Lexvandoef
21 januari 2016, 18:41
imgur of photobucket zijn ook 2 goede opties.

En wel een leuk idee trouwens, hoeveel zou zoiets mogen kosten? 3 tientjes ofzo?

Joost de Ruig
21 januari 2016, 18:51
Eigenlijk is Sailorguy een beroeps handyman die via sluikreclame hier probeert te peilen hoeveel hij kan vragen voor zijn 50 reeds geproduceerde transportkarretjes :) :) :)

sailorguy1966
21 januari 2016, 22:16
Hi Iedereen,

@ Tabula : Bedankt voor de tip van ImageShack. Hieronder de links naar de afbeeldingen.
https://imageshack.com/i/paOxTcYtj
https://imageshack.com/i/padO9w24j
https://imageshack.com/i/pbg5BTgEj
https://imageshack.com/i/p5GTdyJPj
https://imageshack.com/i/p7RidNoXj
https://imageshack.com/i/paI6Ge4xj

https://imageshack.com/i/paOxTcYtj
https://imageshack.com/i/padO9w24j
https://imageshack.com/i/pbg5BTgEj
https://imageshack.com/i/p5GTdyJPj
https://imageshack.com/i/p7RidNoXj
https://imageshack.com/i/paI6Ge4xj

@Lex: tsja....., van 3 tientjes word ik wel heel verdrietig hoor ;-). Als je de foto's ziet dan denk ik dat je misschien begrijpt dat 3 tientjes het niet gaat worden.
@Joost: Ik zou willen dat het waar was dat ik een beroepshandyman ben :-). En helaas pindakaas, ik heb ook geen 50 karretjes. Er is één prototype. En yes, jullie hebben de primeur!

Anyway, de vraag blijft staan: hoeveel zou je nou over hebben voor zo'n karretje? Ik blijf benieuwd....

Rgds,
Sailorguy

Hotpepper01
21 januari 2016, 22:35
om heel eerlijk te zijn zie ik niet veel verschil met een standaard steekwagentje van een paar tientjes. En die heb ik al.
Ik tracht mn auto altijd zo dicht mogelijk bij de (bier of artiesten) ingang te parkeren en loop zonodig dat stukkie wel 2 keer. Met trein of bus reis ik niet.

Dutch66
22 januari 2016, 10:04
Ik lees je verhaal en denk, daar komt me toch een super innovatief 'all-in-one' mega idee aan..

Maar tis een karretje..., een mooi karretje hoor!...., maar een karretje desalniettemin....

Sorry, ik zie er geen brood in.

hefke
22 januari 2016, 10:49
@Lex: tsja....., van 3 tientjes word ik wel heel verdrietig hoor ;-). Als je de foto's ziet dan denk ik dat je misschien begrijpt dat 3 tientjes het niet gaat worden.
...
Anyway, de vraag blijft staan: hoeveel zou je nou over hebben voor zo'n karretje? Ik blijf benieuwd....
Hoeveel had je zelf in gedachte?

Toen ik de openingspost las kreeg ik de indruk dat je een heleboel gear moest meesleuren. Op de foto's blijkt het 'maar' een handzame combo, een kistje en 2 gitaren te zijn.
Het is overigens een mooi karretje en zal zeker voor beperkte gear heel handig zijn en heel fijn dat het voor jou goed werkt en dat je er heel blij mee bent, maar ikzelf zie op dit moment ook nog niet de meerwaarde t.o.v. een standaard steekkarretje. Althans niet de meerwaarde t.o.v. van een aanzienlijke meerprijs van een gewoon steekkarretje.

showband
22 januari 2016, 11:57
wieldiameter is te klein. (minimaal 12 cm wegens gewone drempelhoogtes en oprijhoek)
Plaatsing van de wielen is door bokwielen niet optimaal,
de constructie zit vol onbeschermde aluminiumhoeken die fikse krassen aan je auto en gebouw kunnen geven.
Zelfs de pootjes gaan zo het parket op.
Geen remmen op de wielen.
de hoek waarin de versterker staat is vast.
Scharnierpunten zijn gewoon een bout en blijven dus jaren een punt van aandacht.
geen kruisverband in de hendel.
in de winter hang je met je blote klauwen aan het aluminium. want geen handgreep(en)
allemaal uitstekende pinnen en floepels op het podium lekker op scheenhoogte.
enz

Kim Wilson
22 januari 2016, 11:57
Als dat karretje nou mooie grote luchtbanden had, zou ik het interessant vinden. Maar met zulke kleine harde wieltjes wil ik mijn ouwe buizenamp niet over de klinkers naar een kroeg slepen.

sailorguy1966
22 januari 2016, 18:56
Hi Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Om op de eerste reacties even in te gaan: Het mag toch duidelijk zijn uit de foto's dat het niet gaat om "zo maar een karretje" of een "gewoon steekwagentje" ? Dan zit ik jullie tijd en mijn eigen tijd te verknoeien. Ik weet natuurlijk ook wel dat een standaard steekwagentje bij de webwinkel te halen is. (Bijdeweg: dit is qua degelijkheid niet vergelijkbaar met een steekwagentje van waaibomen allumelerium/plastic van enkele tientjes. Er gaat zo'n 60kg aan belasting op, dat red je echt niet met een tientjes steekwagentje hoor. )

Ik ken echter geen steekwagentje/transporter waarmee je EN je versterker EN je gearkoffer EN een gitaar EN een tweede gitaar IN ÉÉN MOVE kunt vertransporteren EN ook om te bouwen is tot een monitorstand. Ik ken wel een apart steekwagentje, een aparte monitorstand, enz, enz. Dat is zes keer lopen of zes handen tegelijkertijd hebben.

@ Showband en Kim: bedankt voor jullie constructieve kritiek. Jullie noemen een aantal goede punten die ik zelf ook al als verbeterpunt heb genoteerd zoals de wieldiameter en luchtbanden. De foto's zijn echter van het prototype ( en daar is immers ook een prototype voor bedoeld toch ( om kinderziektes en onvolkomenheden te testen) ?
In het productiemodel denk ik zeker aan een grotere diameter wielen en andere ( mogelijk lucht-)banden ( voor de buizenliefhebbers), meerdere hoeken instelbaar enz. Verder zal dan ook de afwerking veel afgeronder, mooier zijn en het er gelikter uitzien.
Maar 'then again' dit is dus het prototype.

Ik denk aan een prijs variërend tussen de EUR 250,- en EUR 275,- . Dat moet het ongeveer wel worden als je zoiets door een constructiebedrijf laat maken ( netjes gelast en netjes gelakt enz. enz) anders is het gewoon niet te doen. Wat is jullie mening?

( enne... voordat je nu een snelle reactie typt, bedenk dan eerst even wat je anders zou betalen voor een aparte monitorstand , een aparte stevige steekwagen ( die overigens vaak niet inklapbaar is, dus past niet in je auto) en natuurlijk ook gewoon het gemak om alles in één keer mee te kunnen nemen en geen instrument achter te hoeven laten in je auto ( NB: ik laat mijn Ovation dus nooit achter in de auto).

Ik hoor het graag!

Rgds,
Sailorguy

tnijland
22 januari 2016, 19:18
Leuk om te lezen dat er iemand goed nadenkt over een probleem dat we allemaal hebben. Interessant concept en ik zou er zelf nog wat aanvullingen op willen geven:

- De wieltjes zijn inderdaad iets aan de kleine kant. Je zou er ook over kunnen nadenken om i.p.v. 1 band, een zog. traploper wiel met 3 banden te nemen. Veel podia bevatten een toegangstrapje.
- Ik zou de hoogte van de steekwagen aanpassen op de hoogte van een combo (iets korter maken dus) en scherpe uitsteeksels vermijden.
- Het taalgewicht moet laag zijn, je jou dus kunnen overwegen om het geheel in 2 uitneembare stukken op te delen zodat het gemakkelijker is om het in de auto te tillen. Soort van stapelconcept ;-)
- M.b.v. een elastiek of banden kun je veel doen om alles goed vast te maken.

Veel succes!

D3nnis
22 januari 2016, 20:28
- M.b.v. een elastiek of banden kun je veel doen om alles goed vast te maken.


Precies!
Dat werkt ook bij een steekwagentje :)


Er gaat zo'n 60kg aan belasting op, dat red je echt niet met een tientjes steekwagentje hoor. )

-------

Ik denk aan een prijs variërend tussen de EUR 250,- en EUR 275,- . Dat moet het ongeveer wel worden als je zoiets door een constructiebedrijf laat maken ( netjes gelast en netjes gelakt enz. enz) anders is het gewoon niet te doen. Wat is jullie mening?

Er zit nog vrij veel tussen een tientje voor een steekwagentje en 250,- vind ik zelf.
Als een dergelijk concept richting de 300,- zou gaan zou ik liever mijn versterker laten flightcasen met een verhoogde stolp, waar de rest van de kneut nog in kan, aangevuld met zo'n aanklikbaar transporthulpding zoals je ook weleens bij (niet te grote) 19" racks ziet.

Anderzijds, je hebt het over het laten maken bij een staalconstructiebedrijf, lassen, lakken, etc.
Ik zou de "ikea manier" overwegen in dit geval; lassen is een relatief dure bewerking, en dan is er nog de nabewerking (ik heb trouwens nog maar zelden een mooie las in aluminium gezien, het kan wel, maar meestal niet bij het smidje om de hoek).
Als je het met dun plaatstaal ponsen (of laseren) plus wat slim zetwerk en andere vervormingstechnieken weet te maken, gepoedercoat,aangevuld met het in elkaar zetten door de consument zelf, dan moet er toch wel een gunstige prijs haalbaar zijn wat de markt zou kunnen vergroten, want op zich is het alles in 1 concept lang niet gek!

catab
1 februari 2016, 18:21
ik heb zelf ook een soort van steekwagen gemaakt. Dit was voor geluidsapparatuur die ik verhuurde een beetje gelijk aan wat jij wilt.
Gebruik gelagerde banden die op een as 25 mm moeten. Deze moeten iets breder gemonteerd zijn dan je steekwagen.
Hierdoor zal eerst de band iets raken in de breedte voordat iets in aanraking komt met metaal.
De wielen zo monteren dat als je de wagen rechtop zet ze gelijk met de laad gedeelte staan. hierdoor staat de wagen altijd vast als je hem neer zet. En gebruik geen scharnier om de wagen in te klappen maar maak de greep inschuifbaar vergelijkbaar met je reis koffer.
En ik zou staal gebruiken, is op dit moment goedkoop, makkelijk te lassen en stevig.

D3nnis
1 februari 2016, 19:11
Een as van 25?
Wil je er ook pallets met klinkers mee vervoeren? :D

catab
2 februari 2016, 19:47
Is een vrij standaard maat. Maar ik had inderdaad ook nog eens banden met een standaard druk van 6 bar.
Soms zo zwaar beladen dat ik hem bijna niet achter over kon krijgen:???: Onverwoestbaar dus.
Tegenwoordig heb ik de verhuur apparatuur in een flightcase. Dit is bij opslag ideaal, en tijdens transport wel goed stevig maar een heel gedoe met het drukken van de kisten.

Harald
2 februari 2016, 20:18
Als ik het ding zie heb ik ernstige twijfels over het gewicht. Je sleept al genoeg. En zonder dollen, naar een gig met de trein? Dan liever gewoon niet spelen. Die trein komt niet waar ik zijn moet, en levert ook nogal beperkingen op qua tijden. Dan moet je gelijk een slaapplaats in dat karretje integreren.

Maar een nog groter probleem... dit is leuk als het mooi weer is, maar je wilt je versterker zo toch geen substantieel stuk vervoeren als het regent! ALs het om honderd meter gaat til ik hem wel uit de auto en loop ik een keer extra.

Wat betreft de kanteloplossing, die neemt veel en veel te veel plek in zo. Op een groot festivalpodium kan dat nog wel. Maar daar staan al monitors. Dan kun je je akoestische gitaar gewoon via een DI rechtstreeks inprikken. Dat scheelt pas sleepwerk. In de kleine kroegjes kun je die extra ruimte gewoon niet kwijt zijn aan een stalen frame dat er ook nog eens ronduit lelijk uitziet zo. Behalve de plek die de versterker inneemt heb je op de meeste podia gewoon niet de ruimte voor zoiets.

bertv
2 februari 2016, 22:54
Misschien wel een goedkopere oplossing als dat prototype. Jaren geleden toen ik veel aan het water zat,met een hengeltje en soms met een biertje,kocht je gewoon een trolley bij een hengelsportzaak. Mn complete karperuitrusting,hengels tent,stretcher,kookgerei etc etc zo er op