PDA

View Full Version : Harley Benton buzz stop: goed?



BassAgent
21 januari 2016, 13:57
Onlangs een Squier Jazzmaster gekocht. Heel cool ding maar met het bekende rammeltje. Op zoek naar oplossingen kwam ik bij de Harley Benton buzz stop van Thomann uit. Kost de helft van de Allparts, maar is-ie net zo prima?

Mr.Fingers
21 januari 2016, 22:34
Buzz-stop molt alle karakter en kwaliteit van je klank (een groot deel van de jazzmaster-klank komt door dat eind snaar dat mee resoneert tussen de brug & de vibrato). Als je de snaren eruit slaat: dikkere snaren gebruiken, of eventueel een mustang-brug.

BassAgent
22 januari 2016, 09:11
Ik sla de snaren er niet uit, maar de brug rammelt. Die meerinkelende snaren is prima en hoort inderdaad bij 't karakter van de Jazzmaster, maar als ik geratel van m'n brug door de versterker hoor... ;)

Mr.Fingers
22 januari 2016, 09:18
Dan heeft een buzzstop weinig zin, kun je beter of de schroefjes borgen met milde loctite, of een schroefjesloze mustang-brug erop zetten.

jan7
22 januari 2016, 12:22
IK heb een half jaar terug ook zo'n Vintage Modified Jazzmaster gekocht en die brug rammelt inderdaad als een aanhangwagen vol oud ijzer over een hobbelige kasseien-weg. :s
De 9's snaren die erop zaten heb ik onmiddellijk vervangen door 11's en verder gedaan wat Mr.Fingers al zegt: "schroefjes borgen".
Je hebt hiervoor 4 opties:
1)Wachten tot alle schroefdraad vol prut zit en alles een beetje geroest is
2)Teflon tape
3)transparante nagellak
4)niet-permanente loctite

Ik heb de 'hoogte-schroefjes' van elk zadel een stukje uitgedraaid, wat transparante nagellak erop gedaan en terug ingedraaid.
En ook tussen de zadels, (dus de zijkanten van elk zadel) heb ik wat nagellak gedaan
Daarmee was bij mij het gerammel voor 90% verholpen.

De resterende 10% rammeltjes kwamen van:
- de schroeven van de bridge posts, dus ook daar wat nagellak.
- de tremolo arm die resoneert in de houder, dus die er terug uitgetrokken en wat nagellak erop.
- de windings aan het uiteinde van de lage (dikke) E-snaar die de schroef van de baseplate raakte. Ik heb die schroef vervangen door een platter exemplaar.

Ik kon zelf nog wel leven met het geluid van dat gerammel maar trillingen op loszittende schroeven hebben het effect om die schroef in de richting te schroeven van de druk waardoor zadels en brug langzaam maar voortdurend zakken waardoor je actie verandert.
Mijn Jazzmaster brug is nu zo stil als de tune-o-matic op mijn LP en de instellingen qua hoogte blijven behouden.

Ik speel elke dag op m'n JM en na enkele weken spelen heb ik soms terug een beetje buzz omdat de brug in zijn geheel een fractie verschoven is, niet in de hoogte-diepte richting maar opzij. Ik verschuif of tik dan lichtjes tegen de brug zodat de schroeven van de bridge posts weer netjes in het midden van de houders zitten.

humbucker
22 januari 2016, 16:38
Bij mijn jazzmaster zat een homemade Mecano buzzstop. Zelfde effect en kost waarschijnlijk niks (als je nog wat Mecano hebt liggen. 2 x 90 graden hoeken en een baartje dat over de snaren komt.

humbucker
22 januari 2016, 16:38
Bij mijn jazzmaster zat een homemade Mecano buzzstop. Zelfde effect en kost waarschijnlijk niks (als je nog wat Mecano hebt liggen. 2 x 90 graden hoeken en een baartje dat over de snaren komt.

edit: ik heb het eraf gegooid, want dat killt idd de sound!