PDA

View Full Version : Brunetti Mercury Box wel of niet kopen?



Braml
21 januari 2016, 09:23
Hoi mensen,

Laatst, in een ander topic van mij, werd mij door verschillende mensen een Brunetti Mercury Box aangeraden. Ik ben dinsdag afgestudeerd (hoeraaa!!) en nu wil ik mezelf natuurlijk goed verwennen! Ik heb nu de kans om er een voor 85 euro over te nemen van iemand een kwartier rijden bij mij vandaan. Ik ga er zometeen heen om eerst wat te testen. Hebben jullie nog tips waar ik op kan letten? En 85 euro lijkt me toch sowieso geen slechte prijs voor dit pedaal? Hij schijnt in zo goed als nieuwe staat te zijn.

Zou dit pedaal ook een goede combinatie zijn met een Fulltone OCD?

Ik speel op een Fender American Standard Stratocaster, door een Fender Hot Rod Deville

Joost de Ruig
21 januari 2016, 09:30
Let op dat je er twee versies van hebt: de BMB en de BMB2 die iets van €60,- duurder is.

Braml
21 januari 2016, 09:31
Bedankt joost. De bmb2 is die met 2 kanalen he? Het gaat hier om de enkelkanaals mercury box.

Kim Wilson
21 januari 2016, 09:32
Ja, uit ervaring weet ik dat het een prima combi is. De OCD is een toppedaal, ik heb hem al jaren en wil hem ook niet kwijt, maar de Brunetti kan dingen die de OCD niet kan. En andersom ook. De OCD is rauw en vooral bij low en medium gain errug lekker, de MB is veel smoother en veel mooier om er van die gecompressde leads uit te halen.

Daarbij, €85 is geen geld.

Braml
21 januari 2016, 09:43
Super! Ik ga er nu heen! Ben benieuwd!

Braml
21 januari 2016, 13:33
Ik heb hem meegenomen! Ik legde mijn eigen boss bd-2 en ds-2 er naast, en merkte toch wel heel veel verschil.
Compleet ander pedaal ook als mijn Fulltone OCD, veel meer compressie, en een lekkere lead sound inderdaad. Ik heb met de komst van de mercury box direct de DS-2 én BD-2 (die ik als booster gebruikte) van mn bord gehaald. Ik betwijfel nu zelfs of ik uberhaupt een booster nodig heb! Ben echt blij met de Brunetti :D

Dus deze jongen is helemaal happy nu er een Mercury Box naast zijn OCD ligt :D

Kim Wilson
21 januari 2016, 13:38
De BD-2 er ook af? Waarom? Dat is zo'n ander pedaal, die MB kan die toch nooit vervangen?

Braml
21 januari 2016, 14:09
Nou, ik gebruik nu mijn Fulltone OCD voor de lichtere overdrives. De BD-2 is ook een uitstekend pedaal, maar ik vind mijn OCD net wat fijner. Ik hou de pedalen die ik er nu af doe wel hoor, misschien dat ik ze wel weer ga gebruiken als ik ooit een wat groter pedaalbord koop ofzo. Maar op dit moment past het gewoon niet.

De BD-2 gebruikte ik voor vandaag ook alleen als booster, met de gain op 0 en het volume hoog. Deze zette ik dan voor mijn drives om te boosten. Voor mijn gevoel krijg ik uit de mercury box een goede lead sound zelfs zonder te boosten, dus vandaar dat ik de BD-2 er (voorlopig) afhaal. Ik kan altijd nog mijn OCD en Mercury Box beide aanzetten.

ateng
21 januari 2016, 17:35
De BD-2 zou je als randje op je clean kunnen gebruiken ipv als een booster, de OCD als drive en de MB als lead.
https://www.youtube.com/watch?v=Swyc-ptvjhA

Braml
21 januari 2016, 19:12
De BD-2 zou je als randje op je clean kunnen gebruiken ipv als een booster, de OCD als drive en de MB als lead.
https://www.youtube.com/watch?v=Swyc-ptvjhA

Fijn stukje muziek wat die vent speelt! Maar dat klopt wat je zegt, daar ga ik morgen nog maar even mee aan het testen dan :D

Brad
22 januari 2016, 00:51
Ja het lijkt mij wel een gozer die uit de meeste pedalen iets goeds weet te halen

Erik de Perik
22 januari 2016, 01:07
Fijn stukje muziek wat die vent speelt! Maar dat klopt wat je zegt, daar ga ik morgen nog maar even mee aan het testen dan :D

Ondanks wat er hier beweerd wordt, is dit een topgitarist en zulke lui hebben wij in Nederland niet in de sessiewereld rondlopen. ;)

ateng
22 januari 2016, 01:25
Ja het lijkt mij wel een gozer die uit de meeste pedalen iets goeds weet te halen
Ja Pete Thorn laat "bijna" alles goed klinken!

Erik de Perik
22 januari 2016, 01:27
Ja Pete Thorn laat "bijna" alles goed klinken!

Egwel, al kijkt hij een beetje raar.

telerocker
22 januari 2016, 03:56
Egwel, al kijkt hij een beetje raar.

Hij heeft een lui oog, that's all. Supervent en supergitarist.

Kim Wilson
22 januari 2016, 08:30
Hij heeft een lui oog, that's all. Supervent en supergitarist.
Valt nog mee dan. De meeste muzikanten zijn in hun geheel lui.

apekop
23 januari 2016, 09:06
Ik gebruik de MB al jaren. Top pedaal. Al gebruik hem niet voor een superlead sound zoals de meeste doen. Nadeel is dat hij zelfs in de laagste gain stand al behoorlijk overstuurd. Dus een tubescreamer achtige sound doet ie niet. Toch gebruik ik hem altijd met de gain slechts op 1 of 2. Hij is heel transparant en werkt daarom als een van de weinige overdrives ook goed voor complexere akkoorden ipv alleen bij powerakkoorden.

Brad
23 januari 2016, 20:21
Vind je dat ? Ik heb hem destijds uitgeprobeerd om te kijken hoe hij het deed met complexe vervormde akkoorden maar er zijn overdrive pedalen die dat toch beter doen vind ik

Hoe dan ook altijd zelf uitproberen dat ding

apekop
23 januari 2016, 21:07
Vind je dat ? Ik heb hem destijds uitgeprobeerd om te kijken hoe hij het deed met complexe vervormde akkoorden maar er zijn overdrive pedalen die dat toch beter doen

Zoals welke pedalen dan?

Brad
23 januari 2016, 22:30
Nou ik vind de Ibanez Ts 10 en TS 5 tubescreamers mits aangesloten op de juiste versterkers dat wel beter doen

Belangrijk is natuurlijk ook de wisselwerking tussen pedaal en versterker , niet op alle versterkers doen ze dat

Hoe dan ook , veel overdrives geven bij het spelen van een complex akkoord een soort rochel af die weinig strak is en de boel nogal breierig doet klinken

Het beste vind ik nog altijd de diverse Roland en Boss multi effect apparaten van voor de modeling , zoals de Roland GP 8 , de Boss Me 5 en de Boss Me 10 Als je bij deze apparaten de overdrive met de compressor combineert krijg je een goed crunchgeluid voor akkoorden

Ook hierbij is de gebruikte versterker ook van belang . Ik had een keer een Roland GP 8 aangesloten op een Fender Princeton met een Electrovoice speaker en ik kon gewoon dim akkoorden tokkelen en het bleef allemaal even strak

Het zou best kunnen dat die Mercury Box het met een andere versterker wel flikt , maar op de buizenbak die in de winkel stond was het wel aardig maar niet veel beter dan de gemiddelde overdrive . De sound op zich mocht er wel zijn , hij klinkt wel lekker vet

apekop
24 januari 2016, 01:17
ok, bedankt voor de uitleg. Ik heb zelf verschillende overdrives gehad waaronder tubescreamers etc. en ook modeling zoals Axe fx etc. Maar toch vind ik de MB transparanter klinken, mits je niet te veel gain gebruikt uiteraard. Heeft verder weinig met de versterker te maken als je een clean signaal op je versterker gebruikt. Ik ken die apparaten die jij noemt niet, maar wat ik zo lees op diverse fora wordt de Mercury Box juist voor die transparante dingen en complexe akkoorden genoemd als een van betere overdrives. Ik kan dat onderschrijven. Misschien dat er inmiddels weer nieuwe spelers ook de markt zijn die het weer beter doen (?)

telerocker
24 januari 2016, 02:31
Ik heb de MB2. Het is geen lowgain pedaal, niet (erg) vintage en zeker niet als een TS. Daar zijn andere pedalen voor. Het is een vrij strak klinkende od/dist. Hij presteert vooral en wat mij betreft het best op het cleane kanaal. Hij klinkt dan smooth en dik en ook best redelijk natuurlijk. Ik vind hem het lekkerst klinken met de gain rond 10-11.00 uur. Hij heeft trouwens bakken gain. Pedaal reageert ook aardig goed op de volumeknob. Bij MB2 heb je nog een leadkanaal met een aparte volume, gain en MID. De mid-knob is powerful, hij geeft extra mid/midhoog, waardoor je solo in de mix er mooi uit springt.

Wat betreft transparantie. Hij is lang niet zo open als een hoop echte low- tot midgainpedalen. Als je de gain niet te hoog zet, kan de nootseparatie er goed mee door.

Kim Wilson
25 januari 2016, 09:07
De MB is ook eigenlijk geen overdrive, maar een hele smoothe distortion. En ik vond het voor een pedaal met zoveel compressie en gain opvallend hoe goed hij in de mix overeind bleef, ook met akkoorden spelen. Natuurlijk werkt een laag afgestelde TS of OCD beter, maar daar kun je de MB ook niet echt mee vergelijken. Ik vond het ook geen vervanger voor één van mijn pedalen, maar wel een hele fijne aanvulling.

the sure thing
25 januari 2016, 09:12
De MB is ook eigenlijk geen overdrive, maar een hele smoothe distortion. En ik vond het voor een pedaal met zoveel compressie en gain opvallend hoe goed hij in de mix overeind bleef, ook met akkoorden spelen. Natuurlijk werkt een laag afgestelde TS of OCD beter, maar daar kun je de MB ook niet echt mee vergelijken. Ik vond het ook geen vervanger voor één van mijn pedalen, maar wel een hele fijne aanvulling.

Precies.






Verzonden vanaf mijn Nokia 3310 met Swaffeltalk

apekop
25 januari 2016, 09:48
Inderdaad het is een smoothe distortion. Ik heb hem net nog even aangesloten naar aanleiding van dit topic. Ik heb de gain nooit boven 11 uur staan, meestal zelfs op 8 uur en dan de bass en edge ook afgevlakt (noot boven 12 uur). Dan krijg je meer een Jeff Beck-achtig geluid. Met de gain op de 0 stand (7 uur) valt het me op dat hij erg dof klinkt, dan moet je de edge helemaal open draaien om het te compenseren. Sowieso komt er met meer gain ook meer hoog bij. Lijkt wel of de gain ook een soort treble knop is.

Ik blijf erbij dat hij erg goed werkt voor dissonanten en Rush-achtige akkoorden met open snaren. Versterker staat dan clean en op het pedaal niet te overdreven veel gain. Dat was destijds ook de reden dat ik de MB kocht. De meeste overdrives zoals de OCD of Tubescreamer-achtigen gaan dan sputteren en het verzand in een brei, bij de MB is dat niet. Zoals gezegd zijn er misschien nieuwere pedalen die dat dan nog weer beter doen, maar die ken ik niet. Als iemand specifieke pedalen weet (en zelf heeft, dus niet van horen zeggen) hoor het graag.

Kim Wilson
25 januari 2016, 10:13
Nou, de OCD vind ik op mijn redelijk cleane oude Vibrolux Toch wel erg fijn werken, hoor. Gain op 10 tot 11 uur (als het harder gaat iets minder), dan valt er toch wel een redelijke AC/DC-achtige sound uit te halen.

De MB heb ik gebruikt voor een Santana-medley. Cleane amp, veel gain op het pedaal en de hals-HB. Dan krijg je die zingende leadsound die zo ellenlang kan blijven hangen. Ik vond hem niet zo veelzijdig, maar wel ongelooflijk lekker.

apekop
25 januari 2016, 10:16
dan valt er toch wel een redelijke AC/DC-achtige sound uit te halen.

ik hoor bij AC/DC zelden dissonanten...haha. Ik heb het meer over Fripp-akkoorden etc.

Kim Wilson
25 januari 2016, 10:27
Klopt ook, maar wel open akkoorden. De OCD vind ik nog best redelijk gearticuleerd klinken, dat was mijn punt. Misschien niet voor wat jij bedoelt, maar zakt dan niet elke vorm van gain door het ijs?

apekop
25 januari 2016, 11:32
Klopt ook, maar wel open akkoorden.

Ik begrijp je punt en het klopt ook. Maar AC/DC gebruikt niet echt open akkoorden zoals ik het bedoel. Het zijn bijna altijd verkapte powerakkoorden met vaak verdubbelingen op open snaren. Ik doel meer op akkoorden waarbij secundes, of 9 of sus 4 dingen in zitten, of soort van barree akkoorden gecombineerd met een paar open snaren etc. In dit geval zijn er inderdaad weinig overdrives die daar goed mee om kunnen gaan. De MB dus wel in mijn beleving, zelfs als het net ietsjes meer gain heeft. Maar uiteraard hoe minder gain, hoe beter.

Kim Wilson
25 januari 2016, 11:43
Ja, die MB blijft inderdaad een bijzonder ding, ook daarin. Dat maakt ook dat ie zelfs met sloten gain nog overeind blijft in de mix.

Brad
25 januari 2016, 18:20
Ik begrijp je punt en het klopt ook. Maar AC/DC gebruikt niet echt open akkoorden zoals ik het bedoel. Het zijn bijna altijd verkapte powerakkoorden met vaak verdubbelingen op open snaren. Ik doel meer op akkoorden waarbij secundes, of 9 of sus 4 dingen in zitten, of soort van barree akkoorden gecombineerd met een paar open snaren etc. In dit geval zijn er inderdaad weinig overdrives die daar goed mee om kunnen gaan. De MB dus wel in mijn beleving, zelfs als het net ietsjes meer gain heeft. Maar uiteraard hoe minder gain, hoe beter

Hoi apekop ,

Als je er geen zin in hebt snap ik dat , maar kun je niet een sound voorbeeld posten waarbij je dissonante akkoorden speelt , ik ben wel benieuwd wat jij uit dat pedaal haalt en hoe het klinkt

groeten

apekop
26 januari 2016, 14:33
Daar heb ik momenteel helaas te weinig tijd voor. Te veel projecten etc.