PDA

View Full Version : Lege 4x12 cabs



Rafke Pafke
21 januari 2016, 08:54
Ik ben op zoek naar een lege 4x12 cab. Ik wil wat experimenteren met speakercombo's.
Maar ik stel vast dat lege 1x12 of 2x12 cabs haast overal verkrijgbaar zijn. Een lege 4x12 cab lijkt echter haast niet te vinden. Op dingen als Thomann, Musicstore en Keymusic vind ik ze niet. Ook tweedehands nog niet echt iets tegen gekomen.

Zijn er kleine bouwers in België of Nederland die dit aanbieden? Bij Zilla cabs wordt dit bijvoorbeeld wel aangeboden. Maar om zoiets nu uit de UK te laten overkomen is misschien ook een beetje zot.

MikeD
21 januari 2016, 09:19
ik weet niet waar je zit maar ik weet deze voor je
http://www.2dehands.be/muziek/muziek-accessoires/gitaarversterker/lege-laney-slanted-412-cabinet-273685838.html

D3nnis
21 januari 2016, 09:38
Ik weet niet wat je budget is en wat je eisen zijn, maar zou Kool en Elfring geen lege 4x12 willen leveren?
En guitarking met hun Kings Cabinetten zullen dat toch ook wel doen?

dodeboboeror
21 januari 2016, 11:34
Probeer het eens bij de oosterburen: kleinanzeigen.de
--> leergehause in muziekinstrumenten

harrie-beton
21 januari 2016, 11:42
Ik ben naar bouwmarkt geweest. Dik multiplex en decoupeerzaag :-)

D3nnis
21 januari 2016, 11:53
Ik ben naar bouwmarkt geweest. Dik multiplex en decoupeerzaag :-)

Ik wil met twee 4x12's gaan spelen, en was dit laatst ook aan het overwegen, maar als je 18 of 22mm berkenmultiplex neemt, handvatten, kabel, jack inputs, tolex, etc moet kopen, ben je toch ook al snel €150 tot €200,- verder.

Rafke Pafke
21 januari 2016, 11:58
Ik wil met twee 4x12's gaan spelen, en was dit laatst ook aan het overwegen, maar als je 18 of 22mm berkenmultiplex neemt, handvatten, kabel, jack inputs, tolex, etc moet kopen, ben je toch ook al snel €150 tot €200,- verder.

Bovendien heb ik geen decoupeerzaag :)

In ieder geval al bedankt voor de tips. Die tweedehands laney is wel interessant. Kool & Elfring en Guitarking gaan iets te duur zijn vrees ik. Ik had gehoopt dat ik bij Palmer terecht kon maar blijkbaar niet.

D3nnis
21 januari 2016, 12:04
Of https://m.thomann.de/gb/harley_benton_g412s_gitarrenbox.htm?o=3&ref=mmc_a_3&search=1453374117

Ook €200,- voor een leeg cabinet en dan krijg je er gratis nog speakers bij ook :D
Ben wel benieuwd hoe dik het multiplex is van dit cabinet.

MikeD
21 januari 2016, 13:19
Bovendien heb ik geen decoupeerzaag :)

In ieder geval al bedankt voor de tips. Die tweedehands laney is wel interessant. Kool & Elfring en Guitarking gaan iets te duur zijn vrees ik. Ik had gehoopt dat ik bij Palmer terecht kon maar blijkbaar niet.

die vent van de Laney bouwt ook in opdracht zijn 'Cathedral' kasten.... maar de tip van D3nnis is ook wel ludiek ... al zal harley benton niet het optimale multiplex gebruiken (???)

harrie-beton
21 januari 2016, 15:12
Jij wilt toch het beste halen uit je speakers? Wat ik gelezen heb over 4x12 kasten is dat je erg dik berken multiplex moet gebruiken voor een lekkere toon. Ook al kost dat 200 euro, dat lijkt me een goede toon waard.

Ik zou anders een defecte kast kopen van een Marshall 4x12 of vergelijkbaar en niet een goedkope nieuwe.

D3nnis
21 januari 2016, 15:54
Ook al kost dat 200 euro, dat lijkt me een goede toon waard.


Mij ook hoor!
Maar als je bij die €200,- nog 4 speakers moet optellen (wat doet bijvoorbeeld een V30? 125,-/stuk?) dan zit je op €700,-. Nog altijd goedkoper dan de Bogners, kool en elfring, mesa, engl pro cabs, etc, maar ik vraag me af of de zelfgemaakte cab dan net zo goed is.

Buxtra
21 januari 2016, 16:12
De rode draad op dit forum mbt gear is in het algemeen:

thuisgebruik: budgettaire oplossingen krijgen vaak de voorkeur
Podiumgebruik: rechtvaardigt sneller diepe buidel uitgaven en mensen komen uiteindelijk wel eens terug van goedkoop. Het 'moet' goed klinken en er uit zien.

Bux

D3nnis
21 januari 2016, 16:38
Ja, maar toch hè.... Ik ben totaal geen fan van Marshall kasten, vind die nieuwere vaak maar schreeuwerig of zo. Laatst over een oude marshall kast gespeeld en die klonk geweldig. Lag eigenlijk dichter bij mijn Bogner vwb klank dan bij zijn nieuwere marshall broertjes.
Weet niet precies wat het was, een 1960A in ieder geval, maar geen idee welk jaartal. Heb zelf een 1960AV uit 1998 gehad, maar deze was beduidend beter (alhoewel, smaak), en ik ook ouder.
Als je zo'n cab voor weinig op de kop zou kunnen tikken heb je wel wat.

Rafke Pafke
21 januari 2016, 17:22
Ja, maar toch hè.... Ik ben totaal geen fan van Marshall kasten, vind die nieuwere vaak maar schreeuwerig of zo. Laatst over een oude marshall kast gespeeld en die klonk geweldig. Lag eigenlijk dichter bij mijn Bogner vwb klank dan bij zijn nieuwere marshall broertjes.
Weet niet precies wat het was, een 1960A in ieder geval, maar geen idee welk jaartal. Heb zelf een 1960AV uit 1998 gehad, maar deze was beduidend beter (alhoewel, smaak), en ik ook ouder.
Als je zo'n cab voor weinig op de kop zou kunnen tikken heb je wel wat.

Enig idee of de Laney die te koop staat van goede kwaliteit is?

bertv
21 januari 2016, 22:58
Een lege 4x12? Weet ik wel een adresje Jmb in Brummen(Gld),stond onlangs een witte marshall stack van hun op Mp.

Speeddemon
23 januari 2016, 23:37
Ik wil met twee 4x12's gaan spelen, en was dit laatst ook aan het overwegen, maar als je 18 of 22mm berkenmultiplex neemt, handvatten, kabel, jack inputs, tolex, etc moet kopen, ben je toch ook al snel €150 tot €200,- verder.

Je kan je kwaliteitsberken hier op maat krijgen:
http://www.zelfbouwcase.nl/

Daar heb ik de baffle gehaald om van m'n Marshall 1965B (4x10") een 1966B (2x12") te maken.
Martijn is zeer behulpzaam met vragen en/of advies van casebouw.

Ik wil nog zelf een 2x12" bouwen (twijfel tussen een 1966A of 1966B, of evt. een 2061x formaat) en verwacht tzt dan m'n hout ook weer bij hem te halen.

D3nnis
24 januari 2016, 08:11
Er wordt op die site dan ook wel een stevige prijs per m2 gehanteerd voor 18mm berken multiplex.
Van de andere kant... Als je dan alleen de vierkante meters af hoeft te rekenen die je nodig hebt en het afval niet....

Midwolda
24 januari 2016, 10:16
Nog eentje: http://link.marktplaats.nl/m975466449

Joost de Ruig
24 januari 2016, 10:36
Nog eentje: http://link.marktplaats.nl/m975466449

Ik zeg: voor €40,- ophalen in Nijmegen en voor €10,- een potje verf van de Gamma er tegenaan. Tenslotte speakertjes monteren en klaar is Klara. Succes!

Midwolda
24 januari 2016, 10:40
En nog tweetje: http://link.marktplaats.nl/m1010018560

D3nnis
24 januari 2016, 11:20
Ik zeg: voor €40,- ophalen in Nijmegen en voor €10,- een potje verf van de Gamma er tegenaan. Tenslotte speakertjes monteren en klaar is Klara. Succes!

Nou... Als je ziet wat voor geweldig mooie zelfbouw kasten er soms voorbij komen, voor niet veel meer geld dan deze, dan zou ik deze links laten liggen :D

duckman
24 januari 2016, 12:52
tube town heeft deze:

http://www.tube-town.net/ttstore/TTC-Speaker-Cabs/TTC-Guitar-Cabinets:::158_380.html?MODsid=5togkkmskqqj2sn7n73 pkcol34

Speeddemon
24 januari 2016, 15:08
Er wordt op die site dan ook wel een stevige prijs per m2 gehanteerd voor 18mm berken multiplex.
Van de andere kant... Als je dan alleen de vierkante meters af hoeft te rekenen die je nodig hebt en het afval niet....

Als je een link hebt waar je B/BB kwaliteit Siberisch of Baltisch berken multiplex voor MINDER kan krijgen (de bekende bouwmarkten vallen sowieso af dan), laat het hier dan vooral weten.

D3nnis
24 januari 2016, 15:31
Als je een link hebt waar je B/BB kwaliteit Siberisch of Baltisch berken multiplex voor MINDER kan krijgen (de bekende bouwmarkten vallen sowieso af dan), laat het hier dan vooral weten.

B/BB berken multiplex bij de Arnhemse fijnhouthandel.
Watervast verlijmd iets duurder per m2.
Niet watervast een flink stuk goedkoper, alhoewel dat dan ligt aan de hoeveelheid afval die je hebt (omdat ze alleen hele platen verkopen).

Erik de Perik
25 januari 2016, 17:15
Als je een link hebt waar je B/BB kwaliteit Siberisch of Baltisch berken multiplex voor MINDER kan krijgen (de bekende bouwmarkten vallen sowieso af dan), laat het hier dan vooral weten.

https://houthandelonline.nl/plaatmateriaal/multiplex-voor-binnen/berken-multiplex/

guitartheo
25 januari 2016, 19:28
Wat ik me af vroeg , als er toch tolex overheen gaat is bb/bb toch ook goed genoeg , (kwaliteits aanduiding gaat toch over de toplaag?)

Erik de Perik
25 januari 2016, 20:05
Wat ik me af vroeg , als er toch tolex overheen gaat is bb/bb toch ook goed genoeg , (kwaliteits aanduiding gaat toch over de toplaag?)

Nahja, tolex is niet waterdicht natuurlijk maar........... als je kast echt nat wordt, zou ik me eerder zorgen maken over de speakers. Ook leuk: glas bier tegen je speaker...!! :)

Speeddemon
25 januari 2016, 23:55
https://houthandelonline.nl/plaatmateriaal/multiplex-voor-binnen/berken-multiplex/
17,95/m2 vs. 31,30/m2 bij 18mm BB/BB. Hmm.
Dat je vervolgens gruwelijk getild wordt met die 69 euro verzendkosten...

:soinnocent:

die zijn bij M-Case een stuk schappelijker met €3,95...
Ik denk dat mijn advies nog steeds staat. :cooler:

Erik de Perik
26 januari 2016, 00:47
17,95/m2 vs. 31,30/m2 bij 18mm BB/BB. Hmm.
Dat je vervolgens gruwelijk getild wordt met die 69 euro verzendkosten...

:soinnocent:

die zijn bij M-Case een stuk schappelijker met €3,95...
Ik denk dat mijn advies nog steeds staat. :cooler:

Laten we even voorop stellen dat ik de lui van mijn 'advies' niet ken, nog nooit ontmoet heb en niet eens weet waar hun bedrijf gevestigd is. ;)
Echter, ik gok dat zij in de bouwwereld opereren en vooral volle platen leveren.

bertv
26 januari 2016, 10:53
Ik haal mn multiplex in Breda,bij Paul (06 26686266),hij heeft vaak reststroken voor leuke prijzen,18 mmx1220mmx390nm voor 5 euro per strook. Bij Frans(06 31336738) in Hummelo(gld) ongeveer de zelfde maten en prijzen. Voor beide geldt wel ff bellen voor wat ze hebben liggen.

Speeddemon
26 januari 2016, 18:31
Laten we even voorop stellen dat ik de lui van mijn 'advies' niet ken, nog nooit ontmoet heb en niet eens weet waar hun bedrijf gevestigd is. ;)
Echter, ik gok dat zij in de bouwwereld opereren en vooral volle platen leveren.
Die info haalde ik gewoon van hun site hè? Niks secret-handshake ofzo. ;)
Ik zag dat hun B/BB platen 153x153 waren. Daar zou je wel zo maar precies genoeg aan hebben om één 4x12 buikkast mee te maken.
4 planken van 35cm (diepte cab) x 75cm voor boven-, onder- en zijkanten.
Baffle van 72x72 en nog een achterplaat van dezelfde afmetingen.
Overig hout kun je prima voor allerlei latjes en center-brace gebruiken.

Maar die verzendkosten zijn f'ed up.

@Bert, thanks. Goeie info. Hebben ze ook wel eens breder dan 390mm (zeg 60cm)?
Ik wil nog een Marshall 1966A of B clone gaan bouwen, 2x12 cabje, waarin dan twee prachtige pre-Rola G12H30 55Hz komen. Checkerboard grillecloth ervoor en gaan! :rockon:

Erik de Perik
26 januari 2016, 19:15
Die info haalde ik gewoon van hun site hè? Niks secret-handshake ofzo. ;)
Ik zag dat hun B/BB platen 153x153 waren. Daar zou je wel zo maar precies genoeg aan hebben om één 4x12 buikkast mee te maken.
4 planken van 35cm (diepte cab) x 75cm voor boven-, onder- en zijkanten.
Baffle van 72x72 en nog een achterplaat van dezelfde afmetingen.
Overig hout kun je prima voor allerlei latjes en center-brace gebruiken.

Maar die verzendkosten zijn f'ed up.

@Bert, thanks. Goeie info. Hebben ze ook wel eens breder dan 390mm (zeg 60cm)?
Ik wil nog een Marshall 1966A of B clone gaan bouwen, 2x12 cabje, waarin dan twee prachtige pre-Rola G12H30 55Hz komen. Checkerboard grillecloth ervoor en gaan! :rockon:

Haha ok, ik reageerde wat allergisch.... ;)

Ach weet je, ik had een hele tijd terug veel hout nodig omdat ik m'n halve huis opnieuw in elkaar ging zetten en uitbreiden. Drie offertes aangevraagd. De zaak die er het goedkoopst uitzag, sjofele tent, veel personeel waar een paar vingers miste of die mank liepen..... was het duurst en eentje in hartje Arnhem leverde topkwaliteit voor wêhnag. :)

Ik heb overigens jaren op m'n zelfbouw grenen buikkast 4x12 gespeeld, met Beyma 150 watt dual cone speakers, waar ik de 2e conus uitgesneden heb.

http://i66.tinypic.com/14w7ksh.jpg

MikeD
30 januari 2016, 11:34
weet niet of je al wat hebt maar die verkoper van de Laney heeft z'n prijs verlaagd naar 100 als je m dit weekeinden ophaalt…(schreef hij op facebook…)

Han S
30 januari 2016, 11:40
Mij ook hoor!
Maar als je bij die €200,- nog 4 speakers moet optellen (wat doet bijvoorbeeld een V30? 125,-/stuk?) dan zit je op €700,-. Nog altijd goedkoper dan de Bogners, kool en elfring, mesa, engl pro cabs, etc, maar ik vraag me af of de zelfgemaakte cab dan net zo goed is.

Ik heb twee 4*12 kasten van Stage Accompany, van 31 laags berken, met V30's en G75's er in, al meer dan een jaar te koop staan op MP en speurders en er komt niet eens een bod. Ze klinken super, veel beter dan die spaanplaat dingen van Marshall, maar ik kom ze aan de straatstenen niet kwijt.

Binnenkort flikker ik ze met speakers en al op de stort.

AoDf
30 januari 2016, 11:53
Als ik zoek op zowel marktplaats als speurders op Stage Accompany vind ik wel wat advertenties maar geen 4x12 kasten. Of zoek ik verkeerd?

Edit: Zit je tegenwoordig in de sportschoenen handel, Han?

D3nnis
30 januari 2016, 12:02
Ik heb twee 4*12 kasten van Stage Accompany, van 31 laags berken, met V30's en G75's er in, al meer dan een jaar te koop staan op MP en speurders en er komt niet eens een bod.

Ik weet ook niet, volgens mij ligt de 4x12 handel behoorlijk op zijn gat.
En wat de boer niet kent, wellicht?
Wel mooie kasten hoor, meteen ook flightcase toch?
Wel vrij zwaar :D


Ze klinken super, veel beter dan die spaanplaat dingen van Marshall, maar ik kom ze aan de straatstenen niet kwijt.


Weet jij hoe dat zit met marshall kasten?
De marshall kasten die ik ken (en gehad heb) omschrijven zich geluidstechnisch als "rommelig" en/of "schreeuwerig", maar laatst speelde ik ergens over een 1960A kast, ik denk uit begin jaren 90, of misschien iets ouder, maar het was niet zo'n jcm800 cabinet (want die hadden toch gewoon een single input?).
Deze 1960A kwam héél dicht bij mijn rechte Bogner kast. Heb ze nog 1 op 1 kunnen vergelijken, en alhoewel de marshall iets meer begon te flubberen met distortion op hoog volume dan de Bogner (ik weet dat het vergelijk nergens op slaat want ik weet niet wat voor speakers er in deze marshall kast zaten), was dit echt maar een klein verschil.
En dat terwijl ik toen ik mijn Bogner kast kocht, diverse marshall kasten (die in 2008 nieuw waren) geprobeerd heb maar er niet zo blij van werd. Ook mijn 1960AV uit 1998, kwam niet bij de Bogner in de buurt. Maar die iets oudere 1960 toch zeker wel.

Han S
30 januari 2016, 12:28
http://www.speurders.nl/lopend/drie-4-12-cabinets-sa-153270755.html

Ik meen het hoor, of ik geef ze weg aan en joch die 's morgens om vijf uur de kranten in de bus doet omdat hij voor zo'n ding spaart, of ik gooi ze in de container. Maar aan iemand die een onzinbod doet gun ik ze niet, principes.

Zo heb ik vorige week een perfect werkend harmonium van 150 jaar oud naar de stort gebracht en twee complete inboedels, inclusief lederen bankstellen en nette eethoeken in een grote container laten afvoeren omdat ik de koper van ons oude huis nog geen stoelpoot wilde geven.

Ik heb een prachtige piano kado gedaan aan de vriend van een nichtje om dezelfde reden.

Principes kunnen lastig zijn, maar je hebt ze nou eenmaal.

Erik de Perik
30 januari 2016, 12:34
http://www.marktplaats.nl/a/muziek-en-instrumenten/speakers/m1015488720-80-s-randall-r412-4x12-gitaar-speakercab-made-in-usa.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

AoDf
30 januari 2016, 13:20
http://www.speurders.nl/lopend/drie-4-12-cabinets-sa-153270755.html

Ik meen het hoor, of ik geef ze weg aan en joch die 's morgens om vijf uur de kranten in de bus doet omdat hij voor zo'n ding spaart, of ik gooi ze in de container. Maar aan iemand die een onzinbod doet gun ik ze niet, principes.

Zo heb ik vorige week een perfect werkend harmonium van 150 jaar oud naar de stort gebracht en twee complete inboedels, inclusief lederen bankstellen en nette eethoeken in een grote container laten afvoeren omdat ik de koper van ons oude huis nog geen stoelpoot wilde geven.

Ik heb een prachtige piano kado gedaan aan de vriend van een nichtje om dezelfde reden.

Principes kunnen lastig zijn, maar je hebt ze nou eenmaal.

Ik ken het. Zelf zou ik ook liever iets wegdonderen dan het voor een onzinbod aan zo'n opportunistische gier te verkopen. Of weggeven inderdaad, aan iemand die er oprecht blij mee is. Krijg ik een beter gevoel van dan van die paar rotcenten.

D3nnis
30 januari 2016, 18:30
Ik ken het. Zelf zou ik ook liever iets wegdonderen dan het voor een onzinbod aan zo'n opportunistische gier te verkopen.

Heb ik ook vaak last van, onzin biedingen.
Gebeurt eigenlijk zo vaak, dat ik soms mezelf afvraag of ik geen onzinvraagprijzen hanteer :D

Remork1970
30 januari 2016, 18:42
Mooi kastje hoor, die Randall, maar ik krijg er visioenen van Staffhorst van.
Zal wel door dat grijze tapijt komen.

Speeddemon
30 januari 2016, 22:50
Mooi kastje hoor, die Randall, maar ik krijg er visioenen van Staffhorst van.
Zal wel door dat grijze tapijt komen.
Lol! En een muur vol cheape Samicks en BC Rich met neonkleuren.

AoDf
31 januari 2016, 12:19
In mijn herinnering hing bij Staffhorst ook vrijwel alles vast in kettingen terwijl de duurste gitaar misschien 400 gulden kostte. De enkele keren dat ik er was bekroop me ook het gevoel dat je op eieren moest lopen, het verkopend personeel op voorhand al argwanend.